Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
BX GTI 4WD v.92 http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=19239 |
Sivu 1/9 |
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 30.09.2014 23:44 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 | ||
Ensimmäinen omistaja ottanut tosissaan kun hänelle oli kerrottu, että nuo huohottiment letkut tuppaa talvella jäätymään. Hän oli tehnyt perusteellista työtä näitä suojatakseen ja oli joka putken sekä huohottimen pöntön eristänyt liimaamalla näihin sentin paksuisen vaahtomuovin tapaisen eristeen ja ilmastointi teipillä suojannut vielä eristeen. Oli pirun työlästä saada irti tuo eriste ja esetonin kanssa hangata vielä liimatkin pois. Nyt putsattuna nuo ovat paikoillaan. Pakoputkestakin on purettu katin jälkeinen pätkä mikä oli jo kahdessa osassa. Tuon korjaaminen on huomisen työ, jos vaan suinkin aika riittää. Kuvassa huohottimen osat melkein putsattuna.
|
Kirjoittaja: | vibes [ 01.10.2014 07:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 |
Hienoa kun tää löysi uuden kodin ![]() |
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 02.10.2014 23:57 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 | ||
Pakoputki tuli korjattua, mutta ääni ei paljoa hiljentynyt. On meinaan pakosarja murtunut aika pahasti ja pitää melkoista elämää vieläkin. Nyt pitäisi löytää jostain ehjä pakosarja. Tuota ei heti huomannut kun putki oli etuvaimentimen edestä ja meteli sen mukainen.
|
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 03.10.2014 21:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 |
Pitäisi alkaa purkamaan tuota risaa irti, mutta on niin pirun pahassa paikassa ettei alempia pultteja edes näy ja ylemmät ainakin on todella paksussa ruosteessa. Ihme jos ehjänä saa nuo mutterit irti ja jos pinnapultti katkeaa niin edessä todennäköisesti melkoinen purku-urakka että saa kannen pois noiden pakosarjan pulttien takia. En tiedä pitäisikö suosiolla aloittaa tuo purkuhomma ja ottaa kansi irti pakosarjoineen. Jos jollain on parempia ehdotuksia, tuon tekemiseen niin otan hyvillä mielin vastaan ohjeita. |
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 09.10.2014 23:41 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 | ||
Kyllä risa pakosarja teettää melkoisesti töitä. Montaa eri kautta ja eri tavoin yritin saada noita pakosarjan kahta keskimmäisiä muttereita auki, mutta en onnistunut kun 4WD:ssä on suojapelti jakolaatikon päällä ja niin lähelle pakosarjaa etten omilla avaimilla (monenlaisia) onnistunut pakosarjaa iroittamaan. Ei muuta kun kansi pois pakosarjoineen ja johan onnistui tuon risan irroitus . Tuleehan samalla tehtyä tarkempaa selvitystä koneen nykytilasta ja tehtyä vähän enemmän mitä ei alun perin ollut tarkoitus tehdä.
|
Kirjoittaja: | Siert [ 10.10.2014 20:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 |
Tuttu ongelma. Muutama vuotta sitten otin itse vastaavassa tilanteessa koko moottori pois 309:sta. Kuulin joskus huhuja että ne XU moottorin pakosarjat uudempeissa mallissa on paksumpi/vahvempi (Xsara/306 jne). |
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 11.10.2014 21:13 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 | ||
Kansi ensin työn alle. Venttiili välykset suhteellisen isot imuissa n.0.35 ja pakojen n.50mm, joten palojen vaihtorumba edessä. Samalla pieni venttiilien hionta ja kumien vaihdot uusiin tietenkin. Niin tätäkään konetta tuskin tarvitsee avata uudelleen. Uusi käytetty pakosarja pitäisi tulla ensi viikolla, jotta pääsee kasaamaan koneen uusine tiivisteineen ja hihnoineen vaikka jakopää on laitettu varmaan lähivuosina osien kunnoista päätellen, mutta tuota ei ollut merkattu huoltokirjaan ja edellinen merkattu jakopään remppa on 16.10.-01 km 124790. Nyt on mittarissa 197110km.
|
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 16.10.2014 00:07 ] | |||
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 | |||
Kansikin saatu tänään paikoilleen ja auton maalipinta puhdistettu niin, että värinkin erottaa paremmin.
|
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 19.10.2014 18:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 |
Osia odotellessa tuli käytyä osa koteloista endoskooppikameralla läpi, että tiedän mitä koteloiden sisäpuolilla on tapahtumassa. Tuo kameran metrin mittainen taipuisa kuvausputki on loisto keksintö. Hyvin pääsee näkemään melkein kaikki nurkat kun ja BX:n irtotulpat on verrattain hyvissä paikoissajoista sain kotelot tutkittua. Sisuksia purkamalla saa veilä lisää tutkintaväyliä. Vakiopaikat missä yleensä ruostetta löytyy ”tässä autossa aika vähän”, niin onhan sitä silminkin nähden, mutta nuo on korjattavissa uudella pellillä ja pienempiin kohtiin en peltipaikkoja laita . Koteloiden sisäpuolet olivat todella loistavassa kunnossa. Sisäpuolen peltipinnat suorastaan hohti puhtaana ”saumoja” myöten, eikä näihin nyt tutkimiini koteloihin ole laitettu minkäänlaista suoja-aineita. Ihan kaikkia koteloita en vielä tutkinut, mutta lopuksi nuo kaikki kotelot sitten suojataan koska tuo sinkitys on jo aikalailla pelleistä hävinnyt. |
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 22.10.2014 00:10 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 | ||
Kone kasattu, muutkin osat kutakuinkin paikoillaan kun ei jäänyt mitään ylimääräistä osaa hyllyyn. Takajarrutkin sai satulat, ja uudet palat. Jos aika antaa myöden niin huomenissa nesteet koneeseen ja koekäyttö jospa olisi hiljaisempi kun pakosarja sekä tiivisteet uusittu. Huomenna aamusta hakemaan lisää uusia etupään alatukien puslat ja alapallot kun ovat mielestäni jo tiensä päässä, puslien kumit murenevat ja alapallonivelien kumit rikki. Tänään tuli tilattua tuo alapallojen irroitus hylsykin ja vielä se kalliimpi malli kun näyttikin paremmalta.
|
Kirjoittaja: | Siert [ 22.10.2014 08:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 |
aika kovasti olet tehnyt hommia! |
Kirjoittaja: | citrique [ 22.10.2014 09:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 |
joo, tätä on ilo lukea. Jatkuuko työ jakolaatikon purkamisella vai missäs kunnossa se on? Tässähän itsellä alkaa perhana vieköön vanha bx-kuume muistutella itsestään.. ![]() |
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 22.10.2014 23:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 |
Kyllä lähti moottori hyvin käyntiin eikä mitään ongelmia sen suhteen. Takajarruissa vaan on pirusti ilmaa kun putket oli pitkään ilman satuloita. Nuo etupään lisäosat hain tänään ja niissä onkin melkoinen urakka ennen kuin ovat paikoillaan. Jakolaatikon ja perän kunto pitäisi olla ihan OK, mutta kun en ole vielä päässyt tuolla kunnon testiajoa ajamaan . Toivottavasti ei tule yllätyksiä. Jakolaatikon öljyt on ainakin ihan puhtaat, niin kuin jo aieminkin totesin ettei yksikään stefa vuoda ja lähmä vuodotkin loppui kun kiristelin löysiä liitoksia. Koekäytön jälkeenkään ei näkynyt vuotoja vaikka käytin pitkään ja pumppailin jarruja. |
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 24.10.2014 22:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 |
Kun piti vähän ulkoilluttaa GTI:tä , mutta lattialle ilmestyi melkoinen lähmä lätäkkö. Tutkimukset käyntiin niin oli paluuputki irronnut hankalammasta paikasta. Kesti aikansa ennen kuin sain tuo paikoilleen ja sidottua nippusiteellä niin ettei raidetangon kurttuputki sitä uudelleen vedä irti haarakappaleesta. Olihan mukava kiertää tämä meidän kukkula ympäri beksillä. Kulkeen niin tosi herkästi ja tuntuu tehojakin olevan ihan riittävästi. Täytyy nyt korjata XM:n pakoputki ja emännän 206:sen jarrut sekä vaihtaa talvirenkaat noihin käyttö vehkeisiin kun alkaa GTI:n muutamien peltipaikojen teko ja hitsaus ym. Vie nuo sen verran kumminkin aikaa enkä ulkona viitsi renkaan vaihtoja tehdä kun tuo meidän pihakaan anna siihen oikein mahdollisuutta kun on vino ja ahdas. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 25.10.2014 01:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 |
Hieno projekti on tama. BX 4x4 GTI on harvinainen tapaus sitikaksi ja autoksi yleensakin. Omassani (oli muistaakseni 140 tuhatta ajettu kun ostin sen 2003) jakolaatikon kuluneisuus ilmeni vienona voimansiirron vihellyksena valilla 75-95 km/h, mitaan muuta oireita ei ilmennyt, jopa keskilukko toimi. En kerennyt jakolootassa kokeilla RVS:aa silloin kokeillakseni olisiko se hiljennyt, auto ehti palaa ennen sita (kardaanin kumilurppa ilmeisesti leikkasi kiinni ja sytytteli ilmeisesti massat ja bensaletkut auton alta sitten). Minulla taisi olla rekkarin alkuosa tuo sama RFG, ihan samaa maahantuontisarjaa ilmeisesti kuin tama yksilo. Perimatieto kertoo etta uutena noiden voimansiirrot olivat taysin hiljaisia, miten lienee sitten todellisuudessa. Mekaaninen lukko keskitasauspyorastossa on hieno, mutta erittain harvoin kayttokelpoinen - itse olisin tykannyt siita 405 T4-tyyppisesta viskosta enemman. |
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 01.11.2014 16:43 ] | ||||
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 | ||||
Oli muuten elämäni ensimmäinen jarruremppa missä oli etujarrujen sisemmät palat ruostuneet satulaan KIINNI (emännän 206). Taas on GTI tallissa pukeilla osaksi purettuna jotta sai paremman käsityksen ruostepaikoista. Vähän sitä on ”omasta mielestä” , mutta sitä haastavammasta päästä nuo paikat kuitenkin on. Noissa paikoissa kun on noita muotoja sen verran, että aikaa taitaa mennä noiden kanssa ihan riittävästi. Ja sitähän eläkeläisellä on. On se kumma kun ennen autot ruostuivat muistaakseni yleensä ojan puoleiselta sivulta ja tässä nuo ovat toisella puolella. Taidan kuitenkin aloittaa ensin noiden etu alatukivarren puslien, koiranluiden ja alapallonivelen laitolla ensin niin saa siivottua ylimääräiset työkalut ympäriltä kaappiin, että jää paremmin tilaa noille peltipuolen vehkeille.
|
Kirjoittaja: | Esa66 [ 01.11.2014 17:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 |
Vakiopaikat ![]() |
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 01.11.2014 20:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 |
Timpurina olen leipäni pääasiassa hankkinut, mutta harrastuksia on ollut kosolti. Laitan kyllä noista paikoista kuvia kunhan olen jotain saanut aikaiseksi. Täytyy kyllä vähän tehdä hitsausharjoituksia ennen kuin alkaa paikkoja liimaamaan. Kyllä siinä voi peltiäkin tärvääntyä jonkun verran ennen kuin olen muodon saanut minulle kelpaavaksi. |
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 03.11.2014 19:41 ] | |||
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 | |||
Tämän päivän hommana oli tarkoitus saada nuo etupään alatukivarsien puslat, koiranluut ja alapallonivelet vaihdettua. Vasemmanpuoleiset meni niin kuin pitääkin (pusla pultin kiristys sitten kun on pyörillään). Oikean puoleinen sujui hyvin siihen saakka kunnes piti laittaa uusi alapallonivel paikoilleen, siinä ihmettelin kun ei meinaa mennä kierteille millään ja enhän minä rupea väkisin kiertämään voimalla. Rupesin vertaamaan vanhaa poisotettua ja uutta mikä on samanlainen kuin vasemmalle puolelle laitoin. Näissä oli jo silminkin nähtävissä eroja kierreosalla, mauseri käteen ja mittaamaan niin niissähän on kierteen ulkohalkaisijassakin 0,42mm eroa. Tämä on ensimmäinen auto minulla missä näin on tapahtunut, että etunavoissa on alapallonivelelle eri kierteet. Huomenna Artikkeliin hakemaan sopivampaa jos sattuisi löytymään.
|
Kirjoittaja: | RPekka [ 03.11.2014 19:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 |
REO_V6 kirjoitti: Tämä on ensimmäinen auto minulla missä näin on tapahtunut, että etunavoissa on alapallonivelelle eri kierteet. Huomenna Artikkeliin hakemaan sopivampaa jos sattuisi löytymään. Veikkaan että siellä olkakappaleessa on vaan korroosiota joka on turvottanut kierteen. Lähtee Dremeliin kiinnitetyllä teräsharjalaikalla pyöräyttämällä, käsipelissä voi olla hankalampi rapsuttaa. Kerran sain varaosana sellaisen jossa kierteen lopetus oli pistetty liian matalaan eikä nivel siksi mennyt pohjaan asti. Ihan nätisti kiertyi niin pitkälle että lopetusuran piti mennä olkakappaleen sisään jolloin lopetti, laippa jäi millin verran irti olkakappaleesta. Aiheeseen liittyen: kävisikö C4:n pallonivel BX/Xantia/C5:n nivelen tilalle? Siinähän olisi kuusiokanta tuon riivatun sätöksen tilalla. |
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 03.11.2014 20:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 |
Tuo puhdistus tuli jo tehtyä koska epäilin samaa, kierteet ovat todella puhtaat eikä auttanut. |
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 03.11.2014 21:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 |
Kävin vielä uudelleen pienen peilin ja fikkarin kanssa tarkastamassa noita kierteitä ja olihan sillä kierteen pojassa vielä jäljellä moskaa. Täytyy huomenna hakea Dremell:iin vielä jäykempiä teräsharjoja jotta saa loputkin rassattua sieltä pois. Toivottavasti menee paremmin sitten. Kyllä tuo pitää saada käsin kierrettyä ilman voimakeinoja paikoilleen niin saa sitten joskus vielä irtikin. Oli meinaan tuo vanha todella lujassa ja meinas usko loppua, mutta lähtihän se sittenkin. |
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 04.11.2014 19:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 |
Kyllä RPekka oli oikeassa. Dremelliin vaan ei yhdestäkään liikkeestä saanut hankittua tuota jäykintä teräsharjalaikkaa vaan piti ostaa noita löysempiä. Oli todella lujassa kiinni kierteissä ruoste ja hapettumat kaksi laikkaa meni ennen kuin sain tuon alapallonivelen kierrettyä käsin kiinni ja lopuksi himan avaimella lisää sekä pieni tuurnanisku ettei löysty itekseen. Nyt on tekniikkapuoli kunnossa vain alapulttien kiristystä vailla ja tuo tehdään kunhan saan auton pyörilleen. Tallista siivottu ylimääräiset työkalut ja peltipuolen vehkeet tilalle, että pääsee ihmettelemään kummasta päästä noita peltipaikkoja alkaa tekemään. Uskoisin aikaa kuluvan hieman enemmän kun arvaankaan. |
Kirjoittaja: | REO_V6 [ 04.11.2014 22:59 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: BX GTI 4WD v.92 | ||
Näillä alapallonivel hylsyillä testasin noiden irrottamista. Tuo korkeampi ei käy minun mielestä kuin puolentuuman pulttipyssyn kanssa . Tuo matalampi on todella hyvä kun sen saa kiinnitettyä niveleen mutterilla hyvin kiinni niin ei heilu itse nivelessä yhtään ja väänsin 35mm hylsyllä ja ¾” T-kahvalla mihin lisäsin metrin putken tuin alta vielä hallitunkilla ja ihan vääntämällä ja vähän nytkyttämällä irtosi vasen ihan helposti ja oikeanpuoleisessa sai kyllä käyttää koko kropan voimat (mitä nyt tästä pätkästä lähtee). Tuo on mielestäni hyvä oivallus että voi käyttää mutteria apuna niin ei pääse itse hylsy lipsumaan.
|
Sivu 1/9 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |