Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Talviauto Xantia V6 http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=19883 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Hessu [ 27.12.2014 15:53 ] |
Viestin otsikko: | Talviauto Xantia V6 |
Terve, Aloitanpa nyt pienimuotoisen päiväkirjan viimeisimmän hankinnan vaiheista. Totesin, että nyt on rautajousien päällä pompoteltu ja vaihdekeppiä heiluteltu tarpeeksi pitkään ja laitoin Audin seisontaan. Viimeaikainen polttoaineen hintojen lasku piti päästä hyödyntämään täysimääräisenä, joten siksikin kannatti ehdottomasti hankkia nelosdieselin tilalle bensakuutonen, vieläpä automaattina. Tilalle tuli 99-vuotinen, aikoinaan Ruotsista uitettu berline-xanttu. On oikein nahkapenkit (manuaalisäätöiset tosin), ilmastoinnit, cruiset, 2 kierrosta tehtaan aluvanteita ja vieläpä tehtaan originaali mankka cd-jukeboksilla. Ensimmäinen toimenpide auton kotiuttamisen jälkeen oli perusteellinen sisätilojen pesu ja puunaus sakean tupakankäryn häivyttämiseksi. Aika paljon parempi tulikin, mutta viimeiset silaukset täytyy jättää pakkaskelin takia tuonnemmaksi, vaikea pestä kun vesi jäätyy ![]() To do: - Reilu LHM-vuoto paineensäätimen tienoilta päävaraajapallon yläpuolelta. Mikähän siellä olisi tyypillinen vuotokohde? - Takakorkeudensäätimen välitangon kuulapesä kulunut väljäksi takana, vaihdettaneen samalla eteenkin. - Hydractive-lisäpallot ja vajoamisenestopallot aika vanhan näköiset. Uusittaneen, olikos näitä keskipalloja comfort-versiona? - Automaattilootan öljynvaihto, LT71141 -yhteensopiva keltainen ATF-litku käynee? - Vanha 90-lukuinen hälytinjärjestelmä kenkkuilee, olisikohan iso homma ohittaa se ja laittaa pelkkä k-lukon kauko-ohjaus? |
Kirjoittaja: | IsoD [ 27.12.2014 17:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Fantastinen valinta talviautoksi! ![]() Lämpenee ainakin nopeasti ja tuosta kiukaasta tulee riittävästi, toisin kuin kylmänä käyvät dieselit ![]() Ekaa talvea itsekin ko. laitoksella liikkeellä. Vielä ei ole suurempia pulmia vastaan tullut. Minullakin muutama tippa LHM:ää tippuaa silloin tällöin päävaraajapallon suunnalta... Onko sinulla siinä muuten koneen alla jotain muovia tms? Itsellä ei ja se on todo listallani. Luulisin tämän tykkäävän jos koneen alapuolta tilkitsisi ettei ajoviima ja jää pääsisi sotkemaan herkkää sielua. |
Kirjoittaja: | xs2jammu [ 27.12.2014 19:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Hieno valinta talviautoksi. Itse osan yhtä talvea ajaneena voin sanoa että lämmin ja mukava peli vaikka pakkasta olis 32 astetta. Ei ihan vastaavan XM:n veroinen, mutta paremmat ajovalot ainakin ![]() |
Kirjoittaja: | Akaile [ 27.12.2014 21:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Hyvä kun ostit pois, harkitsin tätä vakavasti pahassa V6 Activa kuumeessani oireiden lievittäjäksi ![]() |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 28.12.2014 02:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Jos olisit nuo myytävänä olleet jarrut ostanut, pyyhkisit peppua tommosilla vkuukilla abseineen ![]() |
Kirjoittaja: | Akaile [ 28.12.2014 14:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Pyh. Jos / kun saan joskus Activan hankittua niin se on nimenomaan V6. Murinat ja vääntö on ihan parasta siinä kombinaatiossa. Radalle tulee niin harvoin lähdettyä, että kyllä sillä muulla nautiskelulla on se suurin merkitys. Norjan vuoristossa kun ajelin tällä perusmallilla niin ennen sitä en edes tiennyt paljonko noissa jarruissa on potentiaalia. Niin harvoin niitä tarvii kunnolla runnoa. ![]() |
Kirjoittaja: | Hessu [ 29.12.2014 09:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Eka työreissu heitetty ja perille päästiin vaikkakin pienen jännityksen vallassa. Lieneekö kylmällä kelillä vaikutusta asiaan... Mitähän peliä tuo auto pitää, kun maantiellä huomasin, että aina välillä ajovalojen kirkkaus ja puhaltimen nopeus "räpsyy" eli vaihtelee kahden eri tason välillä sekunnin-parin hystereesillä. Samalla esim. lämpömittarin neula seilaa ihmeen nopeasti 70 ja 110 lukemien välillä. |
Kirjoittaja: | Akaile [ 29.12.2014 12:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Voi olla kaksikin eri vikaa, mutta tarkasta aluksi kaikki maadoituspisteet ja uusi tarvittaessa myös akunkengät puristusliitoksineen päivineen. Mittaritaulun räpsymiset voi käsittääkseni johtua huonoiksi menneistä kontakteista, joita mm. nm. Laakeri oli onnistunut tinailemaan uudestaan. Talouden toisessa Xantussa mittariston osalta samaa vikaa ![]() |
Kirjoittaja: | Hessu [ 29.12.2014 19:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Päätti Xanttu sitten testata uuden omistajan huumorintajua ja mekaanikon taitoja heti kättelyssä. -22C pakkasen vallitessa konehuoneesta kuului valtava tussahdus ja maisema peittyi höyryyn. Samanaikaisesti meni lämpömittari vauhdilla koti pohjoista ja stop-valot loistivat. Onneksi sain auton sisälle työpaikan halliin jossa oli siedettävät olosuhteen vianetsintään. Melko pian osoittautui, että lämppärin kennoon liittyvä muovinen letkuyhde tuliseinän tuntumasta oli räjähtänyt. Purkutyön tuoksinassa kyseinen osa hajosi yhä pienemmiksi palasiksi joten kävi selväksi että millään patentilla sitä ei enää korjata. V6-mallissa tuohon osaan kuuluu kolme pitkää muotoletkua eikä sellaista tietenkään paikkakunnalla missään ollut saatavissa. Onneksi Francelta löytyi perusmallin vastaava osa (alkuperäinen varaosa, eikä nyt kovin kalliskaan), jonka sai liitettyä letkut katkaisemalla ja 16/19mm jatkomuhveja käyttämällä. Paisuntasäiliön pinnankorkeusanturin kiinnitys teetti vielä hiukan ylimääräistä arbeettia. Lopulta palaset loksahtelivat paikoilleen, ja hommaa joudutti suuresti että apumekaanikoksi osui Virittäjät-sarjan viime kauden voittaja, joka ei vannoutuneena Toyota-miehenä silti alentunut ranskanpatonkia solvaamaan ![]() |
Kirjoittaja: | Lauri [ 29.12.2014 23:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Mikähän tuossa Xantian kutosvinkkelissä oikein on kun tuo jäähdytysjärjestelmä laukeaa milloin mistäkin. Oma autoni on laskenut viiden vuoden aikana jäähdytysnesteet ulos kolmesta eri paikasta: paisuntasäiliön tuloputki, jäähdytin ja sitten se paisuntasäiliön lähellä oleva valkea kiulu "paineentasaussäiliö". Onko se konetila liian kuuma käytetyille muovimateriaaleille vai mistä lie johtuu? ![]() |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 30.12.2014 00:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Muovimateriaalin suunnitteltu käyttöikä on ylitetty ilman ajoneuvovalmistajan lupaa. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 03.01.2015 17:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Siinä kävi sitten juuri niin kuin olin arvellutkin. Lämppärin kenno ei kestänyt letkuliittimen retuuttamista vaan alkoi vuotaa. Varastossa on ollut jo vuosikausia edelliseen Xantiaan hankittu uusi kenno joka oli jäänyt vaihtamatta. Päätin nyt sitten pidempien vapaiden kunniaksi "hypätä syvään päähän" ja vaihtaa mokoman. Joku filosofi tällä palstallahan on todennut, että tämä toimenpide on tulikaste jonka tarkoitus on testata haluaako todella ajaa Xantialla ![]() Kaikki tarpeellinen purettuna pois. Käytin tilaisuuden hyväkseni ja saneerasin pois oikuttelevan varashälyttimen kun liitokset olivat aivan tarjottimella. Syyllinen kaivettu esiin. Oli alkuperäinen 98-vuoden paistoleimoilla. Lämppärin kotelon pohja kennon kohdalta. Siellä sitä vihreää tököttiä on. Hoh hoijaa... Hommasta oli tosin sellainen hyöty että pääsin putsailemaan osat 15v aikana kerääntyneestä pölystä sekä tupakan ja glykolin huuruista. Kaikki irroitetut palikat jotka vesipesun kestivät, puhalsin painepesurilla joten tuli niiltä osin uuden veroiset. Loput tuli pyyhittyä mahdollisuuksien mukaan puhdistuslapuilla ja julkisivun puolelle jäävät osat sivelin vielä Autoglymin Bumper Carella. Jokunen homma joka olisi muuten saattanut jäädä tekemättä, hoitui samalla kerralla: Kellon ja vaihteenvalitsimen polttimon vaihto, lämppärin lämpötila-antureiden puhdistus, lasinpyyhkimien koneiston voitelu, "akvaariokaukalon" putsaus, muutaman kojelaudan sisäisen johtohässäkän siistiminen, raitisilmasuodattimen vaihto ja tietty uudet jäähdytysnesteet. Tätä kirjoitettaessa on töitä tehty neljänä päivänä ehkä kolmisen tuntia kunakin ja auto tuli kasattua koeajokuntoon. Vielä loppujen kojelaudan muovien, kanskalokeron, radion, keskikonsolin ym. asennus, akvaarion peitemuovin tiivistys tuulilasia vasten ynnä muut esille tulevat seikat. Kuriiri toi eilen muutaman uuden jousipallon, korkeudensäätimien välitangot ja muuta pientä, eli seuraavaksi vietetään laatuaikaa auton alla... |
Kirjoittaja: | Jukkaruus [ 03.01.2015 23:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Jep..tuppaavat poikimaan tuolta jäähdytys / lämmitys puolelta. Ennakoin itse noita tulevia muovipönttöjen halkeamis ongelmia vaihtamalla ne uusiin, kun niitä vielä saa. Ei olleet ihan tolkuttoman kalliita nuo. Kostoksi sitikka aloitti vuodon jäähdyttimestä ![]() |
Kirjoittaja: | Jukkaruus [ 03.01.2015 23:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Ai niin..Edesmenneeseen xantiaan askartelin nuo lämppärin mutkamuovit ihan oikeesta kuparimutkista, olisko ollut 22mm:istä kamaa. Juottaen tumpit kiinni mutkiin ja tiivistys sinne lämppärinkennon muovirööreihin O-renkailla. Hiienmoinen askartelu muuta kesti vuosia kovaa ajoa. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 04.01.2015 10:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Miten voi automaattivaihteisto saada siipeensä tämän remontin yhteydessä? Heitin koeajolenkin ja moottorin lämmettyä heitti lootan vikatilaan. Ei parantunut odottelulla ja uudelleen käynnistyksillä. Vaihdevalitsimen asentonäyttö ei seuraa kepin liikkeitä, näyttää vain P, R, 2 ja 1. Heti kun kepin siirtää R -> N niin alkaa vilkuttaa vikavaloja vaikka kone ei olisi edes käynnissä. Asentoanturi on tietääkseni lootan päällä, sinne en ole kajonnut. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 04.01.2015 18:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Selvisi, ainakin osittain. 30A sulake numero 15 matkustamon sulakerasiasta oli palanut. Tuo vaikuttaa myös keskuslukitukseen ja sisävaloihin, nimittäin tänään pikku pakkasen takia renkkasin oikuttelevia lukkoja edestakaisin ja sulake paloi taas. Vaihdoin uuden ja toiminta palautui. Lisäksi takaovien lukitusnupit menivät jostain syystä veltoiksi eli takaovia ei tällä hetkellä saa auki millään tavalla. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 08.01.2015 12:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Ilmeisesti kennoremontti onnistui, ainakin nesteet pysyvät omalla osastollaan ja lämmintä tulee mukavasti. Sisäilman lämpötilan heittelykin väheni kaikkien lämpöanturien putsaamisella. Eilen tuli kasattua kojelautaa joka jäi remontin jäljiltä siihen pisteeseen kuin on välttämätöntä autolla ajamiseksi. Pieni ihmetyksen aihe on aikaisemmin hyvin kuuluneeseen radioon ilmaantunut rankemmanpuoleinen särö, jopa CD:tä kuunneltaessa. Tilasin ovien sisäpuolisten lukkonuppien kiinnitysklipsuja, vaihdetaan ne ja korjataan johtovedot haitarikumien sisällä josko keskuslukko siitä tokenisi. |
Kirjoittaja: | DSMarko [ 08.01.2015 23:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Saman lämppärikennohomman tehneenä kotiparkkiksella en voi muuta todeta kuin että respect! Ei ihan mene ihan peruspienellä vaivalla. Muttei tarvitse heti tehdä uudestaankaan ![]() |
Kirjoittaja: | Hessu [ 15.01.2015 22:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Nyt on ajankuluksi tullut muutamana iltana touhuttua auton alla. Vaihtui uudet hydractive-pallot (edelliset oli vuodelta 2007) ja varaajapallo. Samaten molempien korkeudensäätimien välitangot tuli uusittua. Se etusäädinhässäkkä onkin aika mielenkiintoinen paketti. Irrotin sen mielenhäiriössä kokonaan herkistelyä varten ja takaisin saaminen siten että kaikki vipstaakit oli oikeassa asennossa, otti tovin jos toisenkin. Pehmeyttä tuli ajoon jonkin verran, mutta peruskorkeutta täytynee vielä hienosäätää ja samaten olin kuulevinani takakynkkien suunnalta narahtelua joka nyt tietenkään ei toimintaa varsinaisesti paranna. Muutama hydeputki oli jo vähän epäillyttävän näköinen, mistähän niitäkin saisi sopivasti uusia? Automaattivaihteiston öljyjen kanssa läträsin myös. Pohjapropun aukaisemalla tuli noin 4,3 litraa pihalle. Ei ollut kovin pahan näköistä mutta ei nyt toki mitään kirkastakaan tavaraa. Tilalle meni Ravenol ATF 5/4 HP fluid -nimistä tavaraa jolla on asianmukaiset ZF:n hyväksynnät. Katsotaan muuttuuko askin toiminta lainkaan. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 14.02.2015 16:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Rupeaa vissiin auto olemaan riittävän hyvässä kunnossa kun päivitystahti harvenee ![]() Keskuslukon oikuttelun takia otin ja korjasin takaovien johtosarjat haitarikumien sisältä. Johdot luonnollisesti juotettiin ja sauma vahvistettiin liimakutistesukalla, ettei nyt ihan heti tarvitse palata asiaan. Sisäpuolisiin lukkonuppeihin ostin Restagrafilta uudet kiinnityskynnet kun yksi nuppi hölskyi jo valtoimenaan. Keskuslukon sähköinen vika ei kuitenkaan tällä vielä poistunut joten etuovien piuhat sitten seuraavaksi. Tänään oli ohjelmassa moottoriöljyn ja suodattimen vaihto kun huoltomuistutin painui itsepäisesti kohti nollaa. Alkaakin olla kaikki perushuollot nyt tehty vähäksi aikaa. Mukava tällä on ajella! |
Kirjoittaja: | INikki [ 14.02.2015 17:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
En oikein usko että ovijohdoissa on vikaa. Ovia on erittäin harvoin auottu pakkasessa. Uskoisin että vika on lukkokoneistoissa. Tuossa naapurifoorumilla longgo kaupittelee halvalla palikoita jos alkuperäisten putsaus ei auta. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 09.03.2015 11:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Jees, nyt on korjattu kuljettajan istuin vihdoin asennettuna. Sisustan yleisilme on kieltämättä huomattavasti tyylikkäämpi yhdenmukaisen verhoilun myötä. Keskuslukolle en ole jaksanut vielä muuta kuin että tilasin varastoon muutaman Saia/Burgess mikrokytkimen josko sellainen olisi lukkolaitteesta tosiaankin mennyt pimeäksi. Toisaalta on alkanut tässä kevään myötä taas hoitaa autoilut jollain (vieläkin) harrastehenkisemmällä kalustolla. Olisiko Xantialle mahdollisesti kiinnostuneita ottajia? |
Kirjoittaja: | Cituning [ 09.03.2015 12:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Talviauto Xantia V6 |
Kiinnostusta enempi-harrasteeseen, tuollaiseen vihreään? ![]() |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |