Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
1994 Xantia VSX http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=20396 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 10.03.2015 15:19 ] |
Viestin otsikko: | 1994 Xantia VSX |
Tuikataanpa virallisesti projektiksi, niin saa pidettyä todo-listaa yllä ja huhuiltua vertaistukea vähän kohdennetummin ![]() Eli, kohteena 280tkm ajettu 1994 VSX 112kw XU10J4D-padalla ja vaaleilla nahkasisuksilla. Harvinaisuutensa vuoksi olisi inspis restauroida vähän kestävämpään kuosiin, kun nyt alkaa olemaan se piste että remppaa tarttis tehdä jos pitää haluaa. - Vasen takakylki kupruilla, tarvitsisi korjauspeltiä jostain luovuttajaraadosta + armotonta hitsausta. - Oikea takaoven aukon sauma ruostunut. Oli siisti pitkään ja nyt talven aikana humahti sisältäpäin. Taas luovuttajaraato ja rälläkkä soimaan, oletan. - Kuskin etuoven sarana päästänyt osin hitsistään irti - Kytkin ei päästä kokonaan, ykkösen ja pakin sisäänlaitto aiheuttaa pienen nytkäyksen. - Pyöränlaakeri pitää ääntä, ja oikealla takana tuntuukin pieni heitto renkaassa - Takapää jumittaa välillä jäykkään tilaan, todennäköisesti Hydractive-venttiili väsähtänyt - Jarrukilpi tuli kapinaikään ja lähti maailmalle kertomatta, jossain katuojassa nyt. Ottakaa opiksi, nuoret. - Hydevuoto etupäässä, tarkempi paikka mysteeri. Pätkä koppuraista ja haljennutta paluuputkea vaihdettu säiliön päästä, mahdollisesti samaa sarjaa siis. Tai sitten jokin maailmanlopun paikka ohjauksen puolella. - Jarrulevyt takana lopussa, edessä palat - Jakohihnan vaihto käsillä niinkunytjustpian Venttiilien ohjurikumit ja kampuran stefa päästävät öljyä vähän läpi, mutta muuten moottori tuntuu terveeltä. Imusarjan alipainekellot ovat lyhytikäisiä ja NFP:tä tätä nykyä, eli siihen pitää keksiä jokiin vaihtoehtoratkaisu. Mielessä ollut tehdä solenoidit niiden tilalle käyttäen samaa sähköä kuin niitä alipainekelloja normaalistikin ohjaava solenoidi.. Osa näistä on inhottavia yrittää diagnosoida kunnolla ilman tallia. Kesällä viimeistään saa tehtyä itsekin, mutta jos jollakulla pälkähtää mieleen kelpoja varaosia nurkissa tahi hitsaussuoritteita asevelipalkkiolla, niin viestiä vain. Kuvia kapineesta lisäilen ehtiessä ja muistaessa.. |
Kirjoittaja: | Jeth [ 10.03.2015 15:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1994 Xantia VSX |
http://s22.photobucket.com/user/Jethuli ... t=3&page=1 Vielä näyttäs olevan tallessa mun ajalta kuvat |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 10.03.2015 16:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1994 Xantia VSX |
Jeth kirjoitti: http://s22.photobucket.com/user/Jethuliini/library/Nahka%20VSX?sort=3&page=1 Vielä näyttäs olevan tallessa mun ajalta kuvat Sehän se. Oikean puolen takalokarin kaari ja vasemman takaoven ruostereikä onkin paikattu nyttemmin. .. Ja ajan mittaan katalysaattori, lambda, kaasupolkimen asentoanturi, mitänäitänyton. Pitäisi löytää jostain myös alkuperäiset 16V -kylkilätkät, noi Activa-lätkät ovat vähän liioittelua. ![]() |
Kirjoittaja: | Pete H [ 13.03.2015 15:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1994 Xantia VSX |
Nyt on asiaa. Nämä juuri herättää minut ja kannustankin kovin. On sulla hommaa, mutta HIENOA, kun sen teet. |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 23.03.2015 18:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1994 Xantia VSX |
Tulipa leimalla käytyä. No eipä leimattu. Yllättyneet voivat nostaa kätensä ylös. Ennusteiden mukaan meni, paitsi että ilmiselvästi loppuja takajarrupaloja ei edes noteerattu (!). Sinänsä kehui kyllä jarrujen toimintaa, meni dynossa lukkoonkin. Näemmä Xantian jarrut toimivat ihan hyvin ilman pintaa paloissa. Listaan lisättäköön reikä helmakotelossa, joka nyt ei ole kovin paha. Hydevuodot edessä JA takana ovat se kenkuin juttu kun ei ole omaa paikkaa nykertää niitä. Jos joku hullu harrastaja tarjoutuu tekemään edukkaammin kuin viralliset pajat, niin pistäkää yv:tä! |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 07.04.2015 09:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1994 Xantia VSX |
Ovi vaihdettu pelleiltään (ainakin ulospäin) priimakuntoisesta Xantiasta joka on vain vähän erivärinen, ja josta saa sahailtua takalokaria ja helmakoteloa VSX:ään. Saranatapit muuten aukesivat molemmista ihan kiltisti. Nyt tosin VSX menee seisontaan ja kesäprojekti-statukselle, koska hydevuotoa tutkiessa vuoto äimähti isommaksi ja rupesi tiputtelemaan tippa/sekunti tahdilla jostain takapalkin päältä. Ei ihan pikanysväyksen mahdollisuutta, joten käyttöautoksi puoli-ilmaiseksi myyty katsastettu 406 ja Xantia parkkiin faijan tallin viereen Pirkanmaalle. Jos se siitä joskus jotenkin. ![]() |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 04.05.2015 15:10 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: 1994 Xantia VSX | ||
Etenee, etenee. Auto pääsi vapun kunniaksi pölkkyjen päälle ylös että päästään takasillan yläpuolelle käsiksi. Tämähän siis on se ranskalainen tapa viettää vappua, oui? Noh, apurungon pultit lähtivät yllättävän kiltisti auki ja siltaa saatiin tipautettua vasemmalta ihan hyvin. Enemmänkin olisi voinut että saisi enempi näkyville, mutta näinkin löytyi paluuputken pää joka lorotteli elämästään vapautuneena nesteitään ympäriinsä. Positiivisena yllärinä paineputket tuntuivat sen verran tukevilta vielä etteivät ainakaan heiluttelemalla antaneet periksi mistään. Letkunpätkä paikalleen, paineet systeemiin ja .. ei tippoja missään. Hämmennys ja epäusko oli suurta ja käsinkosketeltavaa. Samaan syssyyn tyhjennettiin liemet systeemistä ja nykäistiin säiliö irti koska muuten sitä jumalatonta letkukasaa ei tulkitse pirukaan. Ja mitäpä löytyi, jokin ennen muinoin rakenneltu paluuputken korjauspätkän liitos joka hölskyi löysänä ja pudotteli suoraan jarrusäätimen päälle ja ylipäätään kaikkea mahdollista myöten valuttaen. Paluupuoli on sentään suht simppeli rakennella vaikka kokonaan uusiksi varsinkin nyt kun on hyvin esillä. Etupäästä ehti löytyä jo aiemmin yksi vuotopaikka, korkeudensäätimen nurkilla oleva paluuliitos joka vähensi etupään lammikoiden generointia kahdesta lätäköstä yhteen. Seuraavaksi takanapa, jarrukiekot ja palat. Kynkkien tarkistelu samalla ja selvittely kannattaisiko vaihtaa koko takakelkka ehjempään, kun tuo on melkoisen ruosteessa kuitenkin. Ilmeisesti hydractive-pallotetussakin on ihan sama takakelkka kuin kaikissa muissakin berlineissä?
|
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 18.06.2015 12:14 ] | |||
Viestin otsikko: | Re: 1994 Xantia VSX | |||
Tilannepäivitystä: Etupään haperoita paluuputkia vaihdeltu, joko uhrautuneista parempikuntoisista revityillä osilla tai sovelletulla tekniikalla. Takapään persposki lähtee pian irti ja korvataan varaosa-autosta nyhdetyllä kokonaisella paneelilla, jolla ei tarvitse lähteä nyhertämään hitsaussaumojen piilottelua ja pakkelointia. Värikin on edes vähän sinnepäin, ettei nyt ihan silmään satu kilometrien päästä. Tuosta irroituksesta lupaan ottaa kuvaa. Voipi tulla tarve ottaa olut tai pari siinä vaiheessa kun näkee mitä pinnan alta löytyy, verrokkina kuvien ruosteettoman auton ruosteet koteloiden sisällä. Yleisesti autosta uupuu katsastusta ajatellen enää takajarrut ja takanapa, jotka poimin tänään kyytiin jos Motonet sellaiset suo. Tarkemmin tuosta puuttuu vielä jakopään vaihto, ja kytkimen tutkailua josko riittäisi pelkkä säätö. Jälkimmäistä ajatellen, löytyisikö forumilta halukasta tekemään joskus kytkinremppaa jos tarvitsee? Pistäkäätten YV:tä ja ehdotusta sopivasta korvauksesta, erityisesti pk-seutu/pirkanmaa -akselilla. Tuo ei ehkä ole ihan urakka jota itse tekee mieli yrittää kylmiltään mökillä, ja virallisella pajalla hinta on lähellä samaa mitä itse autosta maksoin joskus. Suolaista, sano.
|
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 23.06.2015 00:25 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: 1994 Xantia VSX | ||
Noniin, VSX:n takakylki nyljetty. Ei ihan mahdoton, uutta tuuletuskanavaa ja tukipeltiä ja sikana suojamömmöjä. Ei tullut pakoreaktiota nettiautoa selaamaan kaljalaatikon kautta eikä tarvetta pyytää vertaishaleja tässä tukiryhmässä. Ehkä tuosta auto tulee vielä. Mutta oikeasti, voi elämä tuota rakennetta. Kuvasta puuttuu tuon vaalean uretaaniklimpin alta revitty ihan tavallisesta patjavaahtomuovista tehty knölli jonka tarkoitusperät jäivät hämärän peittoon. Tai toimiihan se hyvänä kosteudensäilyttimenä siinä vaiheessa kun tuuletuskanavassa on jo reikä ja huurut pääsevät ulkopellin alle. Eli nuorille ja viattomille tiedoksi, siinä vaiheessa kun kuskinpuolen takakyljessä on kuplaa niin siellä on jo tuuletuskanavan kotelosta ainakin puolet kadonnut.
|
Kirjoittaja: | svc [ 23.06.2015 20:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1994 Xantia VSX |
Korppiloinen kirjoitti: ...tavallisesta patjavaahtomuovista tehty knölli jonka tarkoitusperät jäivät hämärän peittoon. Kuvien perusteella näyttäisi, että se on tarpeen tuotantolinjalla kotelon uretaanitäyttöä varten. Uretaanilla on tuotannossa helppo tukkia rengasmelun reitti C-pilarin kautta matkustamon puolelle, kun varsinainen pyöräkotelo ei olekaan peltiä vaan muovia. Rakenne kestää kyllä auton suunnitellun käyttöiän. (~10v ja/tai, ~200 000 km).PSA:n constructeur Andre tuskin osasi edes kuvitella, että Xantialla ajettaisiin jossain napapiirillä jääkarhujen seassa lähemmäs 20v. |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 19.07.2015 15:41 ] | ||||
Viestin otsikko: | Re: 1994 Xantia VSX | ||||
No näinpä VSX etenee. Uusi tuuletuskanava rakentui lokarin sisälle ja varaosa-autosta irtiporailtu takakylki asettui myös paikalleen ihan nätisti. Kummasti heti automman näköinen. Takajarrut vaihtuvat, mitä nyt aikoinaan ihanvarmasti(tm) hankitut palojen asennuskilkkeet ovat hukassa jossain. Takanapa on vähän auki että onko vain helpompaa viedä pajalle vaihdatettavaksi vai ähertää itse kun sopivaa laakerinvedintä ei oikein tahdo löytyä. Tai sitten rälläkällä. Tässä tulikin sitten kurkattua myös RFY:n venttiilikopan sisälle kun tiiviste tihkutti öljyä suoraan pakosarjan päälle ja uusi löytyi yllättäen ihan moponetistä. Suht siistin näköiset nokka-akselit, tällai ilman tasan mitään asiantuntemusta silmämunilla arvioiden. Toisaalta eí noita taida mistään enää saadakaan, eli sinänsä ihan sama mitä tässä arvioi.
|
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 20.07.2015 00:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1994 Xantia VSX |
Höhö. Yritinpä metsästää josko jonnekin olisi ilmaantunut nuita imusarjan läppiä ohjaavia alipainekelloja (nfp). Ukrainalainen firma väitti kyrillisin kirjaimin että löytyy varastosta, mutta toimitetaan yhdistyneistä arabiemiirikunnista. ![]() Että jos mä nyt ihan vain puran ja rakennan sisuskalut taas uusiksi siksi aikaa kun solenoidi-idea ja kumikalvot muhivat. Venakoppa pitää nyt öölit tai sitten ei. |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 03.05.2016 15:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1994 Xantia VSX |
Ei, ei se venakoppa pidä ööliä. Joko se höhöttää sinne painetta joka ei pääse mistään pois tai sitten eilen spottaamani ajoittain bensaa läpipullautteleva letkuliitos tiputtelee just siihen saumaan eikä kumi tykkää. Tarttis kai tehdä tuolle jotain, tai ainakin päivittää palovakuutus. Mitäs muuta jännittävää? Se sai leiman! Ei tullut korjattavaksikaan muuta kuin pari viikkoa ennen katsastusta laulamaan alkanut etulaakeri ja päästöt. Jälkimmäiset korjaantuivat vaihtamalla yhden puolan ja tulpat. Tuntuu että jos on vähänkään vaihtelevaa nypytystä tyhjäkäynnillä, joku puola ei ole enää ihan kympillä mukana. Vielä on vähän epätasaisuutta, mutta päästöt tulivat ihan kehujen tasolle. Tosi hienohipiäinen sytytyspuoli tuossa koneessa. Jännittävänä uutena asiana moottori kehitti juuri tänään "popottavan" sivuäänen joka tulee oman arvion mukaan vain yhden sylinterin tahdissa. Pitää selvittää onko se vain jostain puolan/tulpan luota läpilyövä kipinä (vähän samantapainen ääni) vai tuleeko jostain ikävämmästä paikasta. ACAV-alipainekellot on taas tällä hetkellä korvattu rautalangalla joka pitää läpät siinä <4500rpm tms käyttöalueella. Ainiin, keskipallot antautuivat ja auto on nyt, köh, vähän jämäkähkö. On se kiva että saa harrastaa. |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 12.05.2016 14:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1994 Xantia VSX |
Jo reilusti yliajalle lipsunut jakohihna on nyt vaihdettu. Löytyipä samalla itselle uusi vakkarihuolto melkein naapurista! Suosittelen Moskua Espoossa ihan varauksetta ainakin tämän yhden käyntikerran perusteella. Ei katsottu nenänvartta myöten vanhaa Xantiaa eikä tehty hommia hälläväliäsinnepäin -menolla, ja tuntitaksakaan ei närästänyt. Ilmastoinnin kompurasta antautui hihnapyörän laakeri. Kiva. Iloinen rallatus joka ei hiljene muuten kuin kompuran kytkeytyessä. Lienee helpointa vain vaihtaa koko kompura uuteen ennenkuin laakeri leipoo kiinni. En nyt suuremmin haluaisi apulaitehihnaa imeytymään jakopään väliin.. Ovatko nuo kompressorit kuinka tarkkoja/epätarkkoja ostaa tarvikkeena? https://spareto.com/products/8fk-351-12 ... nditioning ei ole ainakaan hinnalla pilattu ja valmistajan nimikin on tullut kuultua ennenkin. Oletan että sopii kuten väittävät? |
Kirjoittaja: | svc [ 15.05.2016 16:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1994 Xantia VSX |
Korppiloinen kirjoitti: Ovatko nuo kompressorit kuinka tarkkoja/epätarkkoja ostaa tarvikkeena? https://spareto.com/products/8fk-351-12 ... nditioning ei ole ainakaan hinnalla pilattu ja valmistajan nimikin on tullut kuultua ennenkin. Oletan että sopii kuten väittävät? Entäs jos vaihdat vain hihnapyörän/kytkimen laakerin? Näyttää maksavan eBayssa ~10€ luokkaa. Jos meteli kerran hiljenee kompuran kytkeytyessä, niin eiköhän kompuran akselin laakeri ole silloin ehjä?Esim: http://www.ebay.com/itm/SANDEN-REPLACEM ... 0837756963 Tuolta löytyy ohje Sandenin vianhakuun: http://www.sanden.com/productlibrary/ma ... _rev_2.pdf Service antaa ykköskoriselle 2.0 16V:lle ilman valmistenumeroa tälläisiä kompuroita 6453 FE NEW COMPRESSOR SANDEN INT- - SD7V16 1106 SANDEN INT- - SD7V16 1218 SANDEN INT- - SD7V16 1227 SANDEN INT- - SD7V16 B068 6453 TK AIR COND COMPRESSOR ST EXCH SANDEN INT- - - AGE >= 2 FOR SD7V16QA1106 AND SD7V16QA & 1227 6453 P9 NEW COMPRESSOR SANDEN INT- - SD7H15 7854 6453 GE AIR COND COMPRESSOR ST EXCH SANDEN INT- - - AGE >= 2 FOR SD7H15 7854 |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |