Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Citroen DS 21 Super, 1974 http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=20483 |
Sivu 1/3 |
Kirjoittaja: | DScitronen [ 20.03.2015 16:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 |
Löytyisikö joltakulta vastaavanlaista kaasuttajaa tämän ikäiseen DS:ään. Muistaakseni Weber 34/36, tai korjaussarja. |
Kirjoittaja: | DScitronen [ 20.03.2015 17:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 |
Niin ja mistä saisi ostettua osia edulliseen hintaan? |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 20.03.2015 20:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 |
Weberin kaasari löytyy, D-malliin. Osia on monellakin palstalaisella hallussa, mm. nimimerkeillä IsoD, vinosilmä, Juuso vain joitakin mainitakseni. Yveetä voin laittaa, on mullakin jotain ylimääräistä tallessa.... |
Kirjoittaja: | IsoD [ 20.03.2015 22:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 |
Ihan järjettömän hieno väri!!! Ja juu, kyllä täältä varmasti ainakin neuvoja löytyy! Kerrohan lisää projektistasi? Millainen on tämän kaunottaren tarina? |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 21.03.2015 11:38 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 | ||
Mietiskelin tuota kurkkukokoa, kun tuntui oudolta koolta. Tarkastin asian ja oikeassa olin. Tuo mikä on joutilaana, on alakurkuissa luvut 23/27. Tarkempi merkintä löytynee kunhan kaasaria vähän pyörittelee. Tuo joutilas on D-superista ja muistaakseni just 2.1 L. padasta.
|
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 21.03.2015 12:05 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 | ||
Joo. Löytyy weber 28/36 DMA 2:nen. Käytetty ainakin D-super 5:sessa. Vaatii luultavasti vain putsauksen.
|
Kirjoittaja: | DScitronen [ 21.03.2015 13:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 |
Joo eli auton tarina on sellainen, että tällä on aktiivisesti ajeltu 90-luvun alkuun saakka, jonka jälkeen alettu peruskorjailemaan ruostevauriota ja paklaamaan kunnolla tulevia ajoja varten. Aikaisemmalla omistajalla on iso perhe ja oma yritys, jonka takia auto jäänyt keskeneräiseksi, eikä aikaa ole riittänyt. Oikean puolen ovet, etu- ja takakaari on jäänyt laittamatta paikoilleen. Autoa on käytetty aktiivisesti joka vuosi, mutta 15-vuotta sitten pumppu lakkanut nostamasta ja auto ei enää käynnistynyt. Tämän jälkeen auto jäänyt "oman onnensa nojaan" kuivaan talliin. Autoa on laitettu hyvin ja ruostevaurioita ei juurikaan ole. Etutilassa repsikan puolella on yksi reikä ja vasemmassa takakaaressa on ruostetta ja pieniä kukkasia siellä täällä. Tietenkin jo aikaisemmin tehtyjä paikkailuja täytyy uudelleen korjata. Auto ei ole koriltaan pahassa kunnossa, aika helpolla pääsee ruostehommissa?? Autoa on onneksi säilytetty kokoajan tallissa. Kone ei ole jumissa, mutta moottori ei lähde käyntiin. Kone ei alkuun saanut kipinää ja kondensaattori vaihdettiin, koska kipinä hyppäsi jakajan kärkien välissä. Nyt tulee komea kipinä tulpissa. Kaasari ja imusarja vuotavat kuin seula. Kaasari on avattu ja puhdistettu, mutta rupeaa olemaan menetetyn oloinen. Sytyspuolen yhteydessä on mikälie jännitteen alennin mokkula, joka muuttaa ymmärtääkseni virran 6V, ((korjatkaa jos olen väärässä)). Siitä on vedetty jotain "hyppylankoja" ja muutenkin on epämääräisessä kunnossa. Onko tietoa/kuvaa miten näiden lankojen tulisi oikeasti olla? |
Kirjoittaja: | DScitronen [ 21.03.2015 13:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 |
Dsharrastelija Tuo lähettämäsi kuva näyttää samalta kaasuttimelta. Menen huomenna verstaalle ja tarkistan vielä. Olen huomenna sinuun yhteyksissä joskus iltasella. |
Kirjoittaja: | IsoD [ 21.03.2015 15:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 |
Ja tervetuloa D-mallien ihmeelliseen maailmaan! DScitronen kirjoitti: Kone ei ole jumissa, mutta moottori ei lähde käyntiin. Kone ei alkuun saanut kipinää ja kondensaattori vaihdettiin, koska kipinä hyppäsi jakajan kärkien välissä. Nyt tulee komea kipinä tulpissa. Kaasari ja imusarja vuotavat kuin seula. Kaasari on avattu ja puhdistettu, mutta rupeaa olemaan menetetyn oloinen. Sytyspuolen yhteydessä on mikälie jännitteen alennin mokkula, joka muuttaa ymmärtääkseni virran 6V, ((korjatkaa jos olen väärässä)). Siitä on vedetty jotain "hyppylankoja" ja muutenkin on epämääräisessä kunnossa. Onko tietoa/kuvaa miten näiden lankojen tulisi oikeasti olla? Kuulostaa siltä että projektisi on varsin hyvä. Aina kun ei tarvitse paljoa hitsata ja kone pyörii niin on plussan puolella ![]() Pitkään seissyt auto kaipaa varmasikin bensalinjan täydellisen läpikäynnin ja sähköjen saattamisen alkuperäisen malliseksi (kuvien mukaiseksi). Siitä on helpompaa lähteä liikkeelle. Lataa vaikka kuva konehuoneesta tänne niin siitäkin voisi irrota hyviä ideoita. Tehdasmanuaaleja löytyy kivasti Googlettamalla netistä. Suosittelen tätä linkkiä. Sieltä löytyy kattavasti eri manuaaleja ja kaikki muukin oleellinen. 814 osat 1 ja 2 ovat pakkolatauksia. <edit> filet löytyykin täältä: https://sites.google.com/site/citroenpublicationslist/</edit> Hauskaa harrastamista! Kysy vapaasti mikäli tarvitset apuja! |
Kirjoittaja: | DScitronen [ 22.03.2015 22:27 ] | |||
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 | |||
Kuvia moottorista, mutta akku ei ole oikeassa paikassa.
|
Kirjoittaja: | DScitronen [ 22.03.2015 22:32 ] | ||||
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 | ||||
Lisää kuvia.
|
Kirjoittaja: | DScitronen [ 22.03.2015 22:33 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 | ||
Kuvia 2
|
Kirjoittaja: | DScitronen [ 22.03.2015 22:41 ] | |||
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 | |||
.
|
Kirjoittaja: | jasu [ 22.03.2015 23:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 |
Tuo "mokkula", se on puolan etuvastus, ja sen ohittamalla loppuu kärkien kestoikä yllättävän varhain... ![]() Se on siellä ihan tarkoituksella, siihen liitetyt ylimääräiset hässäkät on luultavasti etuvastuksen ohitusrele, joka kytkeytyy starttia käytettäessä, antaen tukevamman kipunan starttaillessa. Niitä on joskus noihin(kin) asenneltu, parantamaan käynnistyvyyttä, alunperin sellaista ei noissa (tietääkseni) ole ollut... |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 23.03.2015 01:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 |
Samantapaisesti kirjoittelin yveellä. Eikös tuosta puolan kyljessä olevasta vastuksesta toimi myös kierroslukumittari? Näin mun mielestä. |
Kirjoittaja: | SitikkaSimo [ 29.03.2015 20:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 |
Dsharrastelija kirjoitti: Samantapaisesti kirjoittelin yveellä. Eikös tuosta puolan kyljessä olevasta vastuksesta toimi myös kierroslukumittari? Näin mun mielestä. Muistaakseni varvikellon johto kuuluu virranjakajan haarakappaleeseen, vaaleapäällysteinen johto, jossa punapäällysteinennen abikoliitin...
|
Kirjoittaja: | DScitronen [ 10.08.2015 19:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 |
Elikkän juu! Pitkän radiohiljaisuuden jälkeen... Ykspäivä tuossa selvisi kun tyyppikilpeä tarkasteltiin, että tää onkin ihan oikee DS, eikä superi. Yksi työvoitto myös saavutettu, tämä hurahti eilen komiasti käyntiin! Iso kiitos Dsharrastelijalle teknisestä avusta ja vinkeistä! Kiitos myös kaikille apua tarjonneille! |
Kirjoittaja: | DScitronen [ 10.08.2015 19:44 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 | ||
.
|
Kirjoittaja: | Cikatti [ 11.08.2015 13:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 |
Komee rojekti ja tosiaan väri on sikahieno. Se mikä ID- ja DS:ssä aina pysäyttää on se etutukivarsien näkeminen livenä, mielenvikaisen kokoiset ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 11.08.2015 15:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 |
Cikatti kirjoitti: Komee rojekti ja tosiaan väri on sikahieno. Se mikä ID- ja DS:ssä aina pysäyttää on se etutukivarsien näkeminen livenä, mielenvikaisen kokoiset ![]() ![]() Jaa, eikös nuo kuitenkin ole aika siroja osia..? ![]() Väri on kyllä parhaimmasta päästä mitä on nähtyä tullut... |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 11.08.2015 17:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 |
Miksikähän se muistikuvassani on paljon paksumpi kuin tuo kananluu... Onko se vanhassa ID:ssä kentis sitten se Bull Mentulan käsivarsi? |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 11.08.2015 18:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen DS 21 Super, 1974 |
Cikatti kirjoitti: Miksikähän se muistikuvassani on paljon paksumpi kuin tuo kananluu... Onko se vanhassa ID:ssä kentis sitten se Bull Mentulan käsivarsi? Tuttavaiseni Cikatti tarkoittanee takatukivartta? Se meinaan on melko miehekkään oloinen. ![]() |
Kirjoittaja: | DScitronen [ 13.08.2015 22:37 ] | ||||
Viestin otsikko: | Sisätöitä | ||||
Sisätöitä Nonni! Ny on saatu jotain aikasekskin! Oli kyllä hyvä motivaatiopiikki tuo kun auto lähti käymään!
|
Kirjoittaja: | DScitronen [ 13.08.2015 22:41 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Sisätöitä | ||
Vielä jatkoa edellisille.
|
Sivu 1/3 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |