Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

CX farkku, tuplakaasulla
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=21463
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Cikatti [ 04.08.2015 19:07 ]
Viestin otsikko:  CX farkku, tuplakaasulla

Noni! Nyt kun ei ole ollut yhtään Citikkaa pihassa niin pitäs tehdä CX farkku jossa myös maakaasukäyttö.
Ei varmaan pikainen projekti koska ensin farkkuun pitää siirtää 2.5 kone automaagilla ja kun farkku on ollut koksikoneella niin onhan siinä muutostöitä.
Hulvattomin unelma olis bi-fuel-asennuksen jälkeen vielä tehdä moottorista suorasuihku ja nimenomaan maakaasulle. Mutta, olen realisti ja tiedän että se tapahtuu joskus tosi myöhään. Maailmassa ei noita montaa ole. Suorasuihku olis kaasulla kätevää kun ei tarvitse korkeapainepumppuakaan ;-)

Kirjoittaja:  Wesa [ 04.08.2015 23:39 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Hienoa, tämä on mielenkiintoinen! Hollannissahan noita joitakin on tehty.
Kerro lisää, aihiot, onko sopivia muutossarjoja tarjolla miten vai pitääkö teettää jossain?
Ilmeisesti jokin itseohjelmoitava ECU olisi tarpeen?

Kirjoittaja:  Cikatti [ 05.08.2015 11:18 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Aihiosta tulee kohta kuvia. Cx trd farkku johon siirrän 25 Gti sedanin tekniikan.
Kaasuvehkeet ostelen myöhemmin CNG Houselta. Kaasuvehkeet sisältää ECUn. Auton omaa ruiskua käytetään orjana rinnalla ja napista voi valita ajaako bensalla vai kaasulla.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 07.08.2015 13:27 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Nyt on purkuauto pihaan ajettu. 7 vuotta seissyt CX Gti todella vähillä kilsoilla, kuvassa on kaikki kilsat. Kone suorastaan kiiltää tuoreuttaan. JPTCoolille suunnattomasti kiitoksia ja mehän myös purimme tulevasta projektifarkusta koneen pois.
Farkun väri on todella erikoinen ja aika upeekin, punaista, ruskeaa, burgundia ja violetin sävyjä. On Citikan sävy loppupään CX:stä.

Siirto GTI CX:lle oli jännä show. Tosiaan 7 vuotta käytämättä ja toki ensimmäinn ongelma tuli 10 km jälkeen. Oli nimittäin kuuma päivä ja katsoin että jahas, puhaltaa hiljaa, avataan takaklasit napista (etummaiset oli toimimattomat koska lienee piikki sähkökatkaisimessa kuten yleensä CX:ssä on).
Noh, puhallus ei paljoa parantunut rullasta käännettäessä ja kirosin taas II-kopan täydellisen surkeaa puhallusta joka EI ole puhaltimen syy yleensä. Sitten haisa hieman pahalle ja oletin sen tietenkin tulevan etummaisesta autosta. Kissan viikset, alkoi visible cockpit smoke eli savua oli kiitettävästi. Tajusin sammutaa puhaltimen koska siellä tietenkin suli hanskalokeron takaa se transistorin joka ohjaa puhallinvirtaa. Putkuri on tarpeksi jumissa 7 v jälkeen niin se trankku palaa. Eli jatkoin todellakin vahtia hidastamatta koska matkaa oli liki 200 km jäljellä. Hyin se sujui ja huomasin kaffetauolla että jopa puhaltimet vörkkii keulassa mikä on lievä ihme koska ne liitokset ovat aina kupettuneet kuoliaaksi käyttö-CX:ssäkin.

Vähän kuvia aihiosta ja mittarikuva on GTI:Stä.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 07.08.2015 13:27 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Nyt on purkuauto pihaan ajettu. 7 vuotta seissyt CX Gti todella vähillä kilsoilla, kuvassa on kaikki kilsat. Kone suorastaan kiiltää tuoreuttaan. JPTCoolille suunnattomasti kiitoksia ja mehän myös purimme tulevasta projektifarkusta koneen pois.
Farkun väri on todella erikoinen ja aika upeekin, punaista, ruskeaa, burgundia ja violetin sävyjä. On Citikan sävy loppupään CX:stä.

Siirto GTI CX:lle oli jännä show. Tosiaan 7 vuotta käytämättä ja toki ensimmäinen ongelma tuli 10 km jälkeen. Oli nimittäin kuuma päivä ja katsoin että jahas, puhaltaa hiljaa, avataan takaklasit napista (etummaiset oli toimimattomat koska lienee piikki sähkökatkaisimessa kuten yleensä CX:ssä on).
Noh, puhallus ei paljoa parantunut rullasta käännettäessä ja kirosin taas II-kopan täydellisen surkeaa puhallusta joka EI ole puhaltimen syy yleensä. Sitten haisi hieman pahalle ja oletin sen tietenkin tulevan etummaisesta autosta. Kissan viikset, alkoi visible cockpit smoke eli savua oli kiitettävästi. Tajusin sammutaa puhaltimen koska siellä tietenkin suli hanskalokeron takaa se transistori mikä ohjaa puhallinvirtaa. Putkuri on tarpeksi jumissa 7 v jälkeen niin se trankku palaa. Eli jatkoin todellakin vauhtia hidastamatta koska matkaa oli liki 200 km jäljellä. Hyin se sujui ja huomasin kaffetauolla että jopa puhaltimet vörkkii keulassa mikä on lievä ihme koska ne liitokset ovat aina kupettuneet kuoliaaksi käyttö-CX:ssäkin.

Vähän kuvia aihiosta ja mittarikuva on GTI:Stä.

Liitteet:
GTI_lukema.JPG
GTI_lukema.JPG [ 49.55 KiB | Katsottu 26058 kertaa ]
aihio.JPG
aihio.JPG [ 55.79 KiB | Katsottu 26058 kertaa ]

Kirjoittaja:  Cikatti [ 08.08.2015 12:53 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Unohtui mainita että tuo farmarin aihio on alun perin valmistettu Sveitsin markkinoille. Vm on ehkä -87 (käyttöönotto Suomessa -89) ja se on siitä erikoinen TRD että siinä on ihan erityinen ruiskupumppu omalla ECUlla. Kuulemma ns alitehoinen TRD II eli noin 108 hevoa kun orkiksessa oli se noin 120 hv. No eniveis, en halua enää unissanikaan dieseliä farkku-cx:ään ;-)
....niinpä palautan muihin tarpeisiin nuo farkun johtosarjat.

Ohessa pari kuvaa autosta josta tekniikan siirrän farkkuun. Sen sisus on kyllä upea, se todella näyttää satatuhatta ajetulta. Tosin tuo musta/harmaa kukonaskelkangas on parasta ikinä CX:ssä käytettyä kamaa, se kestää vaikka konekivääritulta 300 m päästä :lol:
Ovikuva on kuskinovesta joka pitäs olla se kulunein ovipahvi. Jopa ovien orkis alulistat sisällä ovat ilman monttuja ja naarmuja.

Liitteet:
Kuskinovi.JPG
Kuskinovi.JPG [ 56.85 KiB | Katsottu 25934 kertaa ]
CX-taka.JPG
CX-taka.JPG [ 69.1 KiB | Katsottu 25934 kertaa ]

Kirjoittaja:  IsoD [ 08.08.2015 13:09 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Voi jessus miten hieno toi farkun väri! Tätä pitääkin seurailla, vesi kielen päästä tippuen.
Ehkä itsekin joskus jotain tämän kaltaista teen... Mieli tekisi... :mrgreen:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 08.08.2015 13:12 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Sitten lyhyesti kaasutusvehkeistä jotka syöttää maakaasun:
Tuotteeseen kuuluu:
- Kaasusuodatin
- Paineenalennin
- Kaasuinjektorikiskot
- Polttoainevalintakytkin
- Anturit ja painemittari
- Kaasu ja vesiletkut
- Kaasuohjainyksikkö (ECU) johtosarjoineen
- T-liittimet vedelle ja kaasulle sekä pikaklemmarit
- HANA-injektoreihin kahta suutinkokoa

Lisäksi erikseen hankittava:
- Injektorisovitin
- Täyttöventtiili
- Pullohana
- CNG-pullo
- Pullokiinnikkeet

Nelisylinterisen setti maksaa noin 550 eur ja jos otan 2 x 13 kg pullot niin kokonaishinta on noin 1500 eur kamppeille, pullot yhteensä 900 eur.

Eli kuvissa 4-piste setti ja pullo joka vetää 13 kg (laitan kaksi) kaasua eli 26 kg kaasua tulee vastaaman bensinissä 40,5 litraa. 13 kg pullo paina 60 kg ja on noin 320 mm halkaisijaltan ja pituus noin 850 mm.

Liitteet:
13kg_pullo.JPG
13kg_pullo.JPG [ 17.47 KiB | Katsottu 25912 kertaa ]
CNG_roinat.JPG
CNG_roinat.JPG [ 51.09 KiB | Katsottu 25912 kertaa ]

Kirjoittaja:  Wesa [ 08.08.2015 14:32 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

On kyllä jännä väri, tuo pitää nähdä livenä!

Mitenköhän tuollainen vakiopuristeinen kone toimisi ahdettuna jos ohjaisi niin että bensalla ahtaisi vain karvan verran ja kaasulla enemmän? Bensapuolikin hyötyisi kulutusmielessä pumppaushäviöiden vähenemisenä. Tuon takiahan monissa bensaturboissa on hyötysuhde bout sama vaikka puristussuhde alempi.

Onko se ecullinen trd boschin tekele?

Kirjoittaja:  Cituning [ 08.08.2015 15:59 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Ajattelin jo että nyt on pitkästä aikaa jotain mielenkiintoista cx-rintamalla, tuplakaasarit. Eikä mitä, jotain paskakaasua aletaan syöttää... :roll:

Kirjoittaja:  jptcool [ 08.08.2015 16:08 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Wesa kirjoitti:
On kyllä jännä väri, tuo pitää nähdä livenä!

Mitenköhän tuollainen vakiopuristeinen kone toimisi ahdettuna jos ohjaisi niin että bensalla ahtaisi vain karvan verran ja kaasulla enemmän? Bensapuolikin hyötyisi kulutusmielessä pumppaushäviöiden vähenemisenä. Tuon takiahan monissa bensaturboissa on hyötysuhde bout sama vaikka puristussuhde alempi.

Onko se ecullinen trd boschin tekele?



Possilainenhan se:
Liitteet:
sähköruiskupumppu.jpg
sähköruiskupumppu.jpg [ 109.81 KiB | Katsottu 25820 kertaa ]

Liitteet:
pumpun ecu2.jpg
pumpun ecu2.jpg [ 42.69 KiB | Katsottu 25820 kertaa ]

Koneessa on normaalista poikkeava kansi: suuttimet on kiinni kierteillä, ei silloilla.
Oli kuulema ongelmia talvella kyseisen virityksen kanssa. Audi kokeili myös samaa laitetta
omissa kjatkeissaan.

Kirjoittaja:  Wesa [ 08.08.2015 16:20 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Onko tuo VE? Tuohon voisi käydä aika hyvin xm:n VP36 tilalle ecuineen? Sais ehkä tehoja vähintään sen 120 ja kaupanpäälle nätin käynnin.

Kirjoittaja:  jptcool [ 08.08.2015 18:32 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Juurikin se, VE r 220 ja täältä saa halvalla uuden ecun:
http://www.autonvaraosatpro.fi/bosch-663598
Samaa ecua käytetty ainakin vielä 1998.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 09.08.2015 02:43 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Vain halpa on kyllin edullista :lol:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 09.08.2015 03:19 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Cituning kirjoitti:
Ajattelin jo että nyt on pitkästä aikaa jotain mielenkiintoista cx-rintamalla, tuplakaasarit. Eikä mitä, jotain paskakaasua aletaan syöttää... :roll:


En tod näk osta biokaasua mutta nyt kun tulit kaapista niin saatan ostaa vain biokaasua mikä on noin 5 c kalliimpaa kilolta...

Kirjoittaja:  Cikatti [ 14.08.2015 15:30 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Kohta CX farkku laskeutuu pihaan :D

Voisitko JPT painaa sitä kaasua lattiaan sillä Larssen odottaa hallin pihassa!!!!

Kirjoittaja:  Cikatti [ 15.08.2015 14:32 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Suuret kiitokset Pargasiin! Aloittelen purkamaan farkun harvinaislaatuista johtosarjaa.
Nyt kun puran koko kojelaudan pois niin taidankin samalla suunnitella ohjaamon etuseinään ihan ylimassiivisen äänieristyksen.

Kirjoittaja:  Wesa [ 15.08.2015 14:47 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Tuossa voisi olla jotain vinkkejä, ainakin mittaustuloksia :)
Lämpöeristys tosin ollut päätavoite.
http://www.shanescitshed.com/cx2500/air ... ation.html

Kirjoittaja:  Cikatti [ 16.08.2015 12:08 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Erinomainen linkki, kiitos Wesa!
Juurikin alupinnoitetta olin funtsinut.... Ensin Noxudol alle, se tekee pelteihin jännitteen joka vähentää resonointia ja päälle alupintaista fylliä.
Toi tulos melun puolittumisesta on melko huikea.

Kirjoittaja:  retrotuner [ 16.08.2015 14:47 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Laita siihen etanolikonversio vielä lisäksi, niin voit nostaa puristuksia ylöspäin, siitä
tykkää maakaasukin. Kannattais melkein tehdä se kone siihen dieselilohkoon, kestäis
nostaa ruttuja reilummin.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 16.08.2015 15:27 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Hyvä idea kyllä... Etanolikonversio olis kova juttu... Siinä riittäs pelkkä kannen reilu laskeminen.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 16.08.2015 22:02 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Piti vähän mallata puskinta paikalleen. Kyllä maalattu CX:n puskin on komee. Yleensä ja aina CX:n muovipuskimet ovat haluttavuudeltaan kupan ja AIDS:n välimaastosta mutta tukevasti maalattuna (niin että röpelöpinta on kadonnut) ja koriin sävytettynä ne ovat komeeta kateltavaa.

Liitteet:
Puskin.JPG
Puskin.JPG [ 63.93 KiB | Katsottu 24926 kertaa ]

Kirjoittaja:  Cikatti [ 17.08.2015 19:30 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Alka vähän jo tuliseinä häämöttää... Myös konehuoneen kaapelit jo eroteltu sopivasti sisään tai kajuutasta ulos kiskottavaksi.
Laitoin Jenkkilään mesitsiä tuosta sikakevyestä EZ COOL ääni- ja lämpöeristeestä. Tämmöinen vastaus tuli:

"One of the 4’ x 50’ rolls will cover all of the inside of your wagon. The price of the insulation is $185.00 and shipping will be $48.00 or a total cost of $233.00.

Mike Harbour
Ez Cool Insulation
Old Air Products
150 Oak Ct
Springtown, Texas 76082
Ofc 817-523-0940
Cell 817-629-2326
www.ezcool.us
Facebook Page"

Eli tuo rulla on noin 1200 mm leveä ja 15 m pitkä. Ei paha hinta jos lopputulos on noin älytön kuin ylläolevassa linkissä. Linkin kirjoittaja on varmaan Gordon Ramsay koska kirosano viljelee melkoisesti tekstissä :D

Kirjoittaja:  Wesa [ 17.08.2015 22:20 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Voisin osallistua tuohon jos puolikas satsi riittää, tai sit vois tilata pari rullaa?
Kojelaudan irrotus on joka tapauksessa edessä, joten miksi ei samalla eristelisi..

Kirjoittaja:  jptcool [ 17.08.2015 23:06 ]
Viestin otsikko:  Re: CX farkku, tuplakaasulla

Tuohan vaikuttaa varsin passelilta tavaralta ambulanssin eristykseksi. Mahtuisko tilaukseen vielä yksi rulla?

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/