Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Elektrolyysipuhdistus /-suojaus
ViestiLähetetty: 10.04.2016 15:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 14
Paikkakunta: Tampere

Profiili WWW
Onko kenelläkään kokemusta suuremman mittaluokan elektrolyysipuhdistamisesta ja -suojaamisesta? Tarkoituksenani (haaveenani?) olisi autojen koko alustan, korin ja peltien käsittely. En löytänyt yhtään firmaa joka tälläistä kokonaisuutta tekisi, joten tietenkin asia pitää ratkaista itse! 8-)

Olen ajatellut rakentaa ison altaan tai pari, jossa autovanhuksiani vuorotellen lilluttaisin. Ajattelin ensin kokeilla rättärilllä mahdollisten vahinkojen minimoimiseksi :?

Suunnitelma seuraava:
  1. auto purkuun
  2. alusta lillumaan
  3. kori lillumaan
  4. kaikki pellit ja metalliosat lillumaan, pl. moottori/vaihteisto/sähköosat

Itse lillutus olisi neljävaiheinen:
  1. soodapuhallus
  2. elektrolyyttinen soodapuhdistus
  3. elektrolyyttinen sitruunahappopuhdistus
  4. elektrolyyttinen sinkkisuojaus

Soodapuhallus aluksi poistaa maalit, pintaruosteet ja pakkelit. Elektrolyyttinen soodapuhdistus ensimmäisenä tekee suurimman osan piilo- ja hienoruosteen poistosta niin pinnalta kuin saumojen välistä ja palkkien/koteloiden sisäpuolelta. Toisen vaiheen sitruunahappopuhdistus tunkeutuu vielä syvemmälle ja hajoittaa mahdolliset jäämät soodapuhdistuksesta. Kolmannen vaiheen sinkkisuojaus suojaa metallin välittömästi ilman, että puhdistettu metalli joutuu ilmakosketukseen.

Sinkkisuojauksen jälkeen metalli on aika herkkää naarmuille, yms, mutta pois kosketuksesta ruostuttavan ilman/kosteuden kanssa. Tässä kohtaa kuvioon tulee pohjamaali sinkkipinnan päälle lisäsuojaksi ja tarvittavat peltityöt. Peltitöiden jälkeen ei muuta kuin maalaamoon.

Aika suoraviivaiselta näyttää ainakin näin auki kirjoitettuna, vaikka vaimo pitääkin mielenvikaisena ;)

Ajatukset, vinkit, kokemukset, kaikki otetaan mielellään vastaan!



C5 '05
CX IE autom. '83
2cv6 '77
DS21 '68
ID '66
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyysipuhdistus /-suojaus
ViestiLähetetty: 10.04.2016 16:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Mielenkiintoista.. melkoiset altaat saa olla. Kuinkas wanhan auton, esim. sätkän rungon sisällä todennäköisesti olevat ruosteensuoja-aineet tms reagoivat aikomiisi liemiin??



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyysipuhdistus /-suojaus
ViestiLähetetty: 10.04.2016 16:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 14
Paikkakunta: Tampere

Profiili WWW
sitikkaporo kirjoitti:
melkoiset altaat saa olla.


Alustalle vielä altaan koko on aika kohtuullinen, mutta korin täydellinen upotus kyllä vaatii hieman pähkäilyä ja rakentamista. Toinen vaihtoehto saattaisi olla puolittainen upotus ja korin kääntäminen kertaalleen.

sitikkaporo kirjoitti:
Kuinkas wanhan auton, esim. sätkän rungon sisällä todennäköisesti olevat ruosteensuoja-aineet tms reagoivat aikomiisi liemiin??


Kaikki pinnat, joissa altaan vesi pääsee kosketuksiin metallin kanssa puhdistuvat täysin. Jos olemassa olevat(?) ruosteensuoja-aineet ovat pettäneet, ne vain irtoavat. Jos taas suoja-aineet eivät päästä metallia veden kanssa kosketukseen jäävät ne vain paikalleen, olettaen että eivät liukene/hajoa soodasta tai sitruunasta. Millään muulla mahdollisella reaktiolla ei ole väliä. Kaikki mikä lähtee irti vajoaa joko altaan pohjalle tai nousee pintaan.

Sooda ja sitruunahappo ovat itsessään hyvinkin tylsiä ja turvallisia aineita. Se pitää kuitenkin huomioida, että prosessissa syntyy vetyä! Altaiden täytyy olla hyvin tuuletettuja tai äkkiä jäljelle jääkin vain monttu ja muutama irtopala citikkamiestä.



C5 '05
CX IE autom. '83
2cv6 '77
DS21 '68
ID '66
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyysipuhdistus /-suojaus
ViestiLähetetty: 10.04.2016 20:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1517
Paikkakunta: The City of Häijää
Ei taida elektrolyyttinen puhdistus tai pinnoitus tepsiä koteloiden ja onkaloiden sisäpintoihin. Joskus taannoisessa työpaikassa tehtiin teräsputkesta valmistettuja vääntövarsia, jotka sähkösinkittiin. Sinkki meni putken sisälle ehkä noin puolikkaan putken halkaisijan verran päästä mitattuna, ei sen pidemmälle. Tietysti jos saa elektrodin asennettua sinne sisälle niin tilanne muuttuu.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyysipuhdistus /-suojaus
ViestiLähetetty: 10.04.2016 20:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 368
Tässä 20:15 alkaen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyysipuhdistus /-suojaus
ViestiLähetetty: 10.04.2016 21:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 14
Paikkakunta: Tampere

Profiili WWW
Hessu kirjoitti:
Ei taida elektrolyyttinen puhdistus tai pinnoitus tepsiä koteloiden ja onkaloiden sisäpintoihin. Joskus taannoisessa työpaikassa tehtiin teräsputkesta valmistettuja vääntövarsia, jotka sähkösinkittiin. Sinkki meni putken sisälle ehkä noin puolikkaan putken halkaisijan verran päästä mitattuna, ei sen pidemmälle.

Hmm.. Hyvää infoa! Täytyypi kokeilla tätä ensiksi jollain putken pätkällä ja peltiämpärillä. Vaikuttaa jonkinlaiselta Faradayn häkki -ilmiöltä. Jos elektrolyysi ei tehoa, niin voi sitten tuupata täyteen kotelonsuoja-ainetta. Tai riippuen paikasta ehkä kotelot tai onkalot voi aukaista lillutuksen ajaksi.

INikki kirjoitti:
Tässä 20:15 alkaen.

Näin maailmalla :)

Yritin löytää Suomesta vastaavaa. Ainakin Aurajoki Oy tekee niin kuumasinkitystä kuin sähkösinkitystäkin. Kuumasinkitys soveltuu valitettavasti vain alustalle; kori ja pellit eivät kestä vääntymättä 450-asteen sinkkikylpyä. Ja taas heidän sähkösinkitysaltaansa näyttäisi olevan liian pieni kokonaiselle korille. Otan kuitenkin huomenissa heihin yhteyttä ja tiedustelen vähän lisää.

Nuo kunnon vahvahappoaltaathan olisi parhautta, mutta tuollaisia en takapihalle lähtisi missään nimessä väsäämään. Siinä lähtisi todennäköisesti pahimmillaan joko henki tai vähintäänkin saisi mojovan linnatuomion ympäristörikoksesta vaikka kuinka yrittäisi sitikan entisöinnillä selittää :lol:



C5 '05
CX IE autom. '83
2cv6 '77
DS21 '68
ID '66
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyysipuhdistus /-suojaus
ViestiLähetetty: 10.04.2016 23:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Aikoinaan oli Virossa kymmenkunta firmaa, jotka tekivät erilaisia elektrolyysi/metallinpinnoitustöitä isoillekin kappaleille, luokkaa lentokenttätutkan osat. EU-säännösten astuttua kuvaan ympäristömääräyksineen kaikki niistä lopettivat toimintansa. Tänä päivänä on jotain pajoja jotka pinnoittavat puskurin kokoisia kappaleita, muttei suurempia.

Tuolla britannian harrastajavideolla nähdään ison harrastajamaan edut. Kaikenlaista palvelua löytyy ja järkevään hintaan, tuossa mainitaan 500-600 puntaa tuon käsittelyn hinnaksi. Jos nyt tuollaista suomessa edes tehtäisiin, hintaan voisi varmasti lätkäistä nollan perään.

Yleisenä huomautuksena toteaisin, että koska tuo autojen ruostuminenhan yleensä alkaa niistä paikoista johon mikään korinsuoja/pinnoitusmenetelmä ei tunkeudu (pellinpokkausten alta, koteloiden liitossaumojen sisältä, jne.), niin mikä on todellinen saavutettuva hyöty pinnoituksesta joka ei koskaan tunkeudu jokaiseen rakoon. Ehkä se sen lattipellin puhkiruostumista hidastaa, mutta etteivät ovien ja lokasuojien pokkaukset ruostuisi ihan entiseen tahtiin.

Projektina kyllä hyvin mielenkiintoinen ja kannatettava tällaisten altaiden rakentelu.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyysipuhdistus /-suojaus
ViestiLähetetty: 11.04.2016 00:17 

Viestit: 4994
Suomalaiset firmat suhtautuivat kovin nihkeästi ainakin vanhojen osien kromaukseen, eivät halunneet ollenkaan epämääräisiä osia joissa on onkaloita mahdollisesti pilaamaan prosessin litkuja. Puolassa oli ennen yksi firma jota ainakin MP-harrastajat käyttivät, mutta valitettavasti omistaja kuoli ja firma loppui.

EU-säädökset ovat Suomestakin lopettaneet kai paljon firmoja, Reikko Oy on ehkä joskus ollut isoimmilla altailla?

Mutta luulen samaa kuin tuolla muutkin, normaaleja päällekkäisiä pistehitsattuja välejä tai päällekkäin kantattujen peltien välejä ei nuo elektrolyyttiset puhdistukset kunnolla puhdista ja vielä vähemmän sinkitys niitä suojaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyysipuhdistus /-suojaus
ViestiLähetetty: 11.04.2016 08:48 

Viestit: 142
Paikkakunta: Kangasala
Wellark kirjoitti:
  1. elektrolyyttinen sitruunahappopuhdistus
  2. elektrolyyttinen sinkkisuojaus


Olen käyttänyt sitruunahappoa vain ilman sähköä. Kun antaa pinnan puhdistua kunnolla, se menee tumman harmaaksi. Pinnan olemus on sellainen että suoraan siihen päälle ei kannattane maalia yrittää. Olen hionut pinnan kiiltäväksi, kevyt pyyhkäisy hiomapaperilla riittää ja sitten pyyhkinyt tärpätillä tai asetonilla. Ja maalia pintaan.

Sen tumman harmaus tuskin edistää hyvää sinkkilöitymistä. Jos on noin, niin noiden kahden stepin välissä pitäisi tapahtua jotain millä saa kiiltävää peltiä näkyviin. Ja pääsee eroon sitruunahappojäämistä. Sen jälkeen nopeus on valttia. Syistä tai toisista metalli voi alkaa ruostua todella nopeasti. Taannoin puhtoinen maalia odottava kappale muuttui puolessa päivässä kauniin kirkkaan oranssiksi. Ei tapahdu aina.

K-a-r-i


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: