|
Kirjoittaja |
Viesti |
svc
|
Viestin otsikko: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 14.02.2016 17:31 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Pikaprojektina asensin päiväajovalot tuohon käyttikseen. Netistä löytyi Osramilta fiksunoloinen setti: LEDriving FOG 102. Erona tuohon linkin 101-sarjaan on kulmavalotoiminnon puuttuminen. Kannattaako? Sumuvalojen teho on 16W ja päiväajovalojen 25W. Eli valojen tehontarve putoaa 150 watista 25 wattiin eli valojen takaisinmaksuaika pelkästään polttoaineenkulutus huomioiden on n. 10 vuotta. Tosin toivoa sopii, että myös H7 polttimot kestävät koko vuoden, eli tämä huomioiden päästään n. 5 vuoden takaisinmaksuaikaan. Asennus oli sinänsä vaivatonta. Valaisimet menevät suoraan alkuperäisten Valeo FogStar 90:ien tilalle. puskuria ei tarvinnut irroittaa. Kaikki tarvittavat liitännät sai tehtyä moottoritilan sulakerasiassa. Virtalukon tunnistus sulakkeelta 10, etuparkkien johto keskimmäisen 28-napaisen liittimen navasta 11 sekä +12V akulta tulevan johdon liittimestä. Maadoituksia on tarjolla akun vieressä lokasuojassa. Aikaa meni pari tuntia. Seuraava menisi varmaan jo tunnissa. Sumuvalojen ohjausjohto menee toisen sumuvalopolttimon liittimeen ja toiselle liittimelle on sarjassa mukana sokea pistoke suojaamaan käyttämättömäksi jäävää liitintä. Asennuksen jälkeen pitää vielä koodata BSI:stä alkuperäinen päiväajovalotoiminto pois päältä ja aktivoida valojen ohjaus valoisuustunnistimella. Nyt päiväajovalot valot syttyvät virta-avaimesta (ei tosin takavalot). Ajovalot+parkit syttyvät automaattisesti hämärällä tai esim. tunnelissa. Varsin näppärää. Tai sitten ei. Sumuvalojen johdossa on n. 11,4V jännite myös silloin, kun sumarit eivät ole päällä. Ilmeisesti joku BSM:n tai BSI:n testitoiminto. Tämä riittää ohjainboksille sumarien sytytyssignaaliksi. Pitänee vielä arpoa tuohon tunnistusjohtoon joku sopivankokoinen vastus huijaamaan ohjainboksia. Kuvia tulossa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 14.02.2016 19:21 |
Viestit: 2586 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Jopas on härnäysvalot, milläs ne sumaripoliisit tietää poltatko noita sumareina vai päiväajovaloina  Vilkuttelevat varmaan varmuuden vuoksi jokatapauksessa.. 
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 14.02.2016 22:01 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 15.02.2016 13:47 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Miljoonalaatikosta löytyi 8 ohm. / 50 W vastus. Pitääpä kokeilla sitä tuohon orggissumarin johtoon simuloimaan puuttuvaa polttimoa.
Tuollainenkin löytyy nyt valikkonäytöstä:
Liitteet: |

IMG_0061.png [ 92.33 KiB | Katsottu 20860 kertaa ]
|
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
läjjeejä
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 20.02.2016 13:55 |
Viestit: 292
|
muuta vikaahan noissa ei ole ,ovat vaan liikenneturvallisuuden kannalta liian alhaalla mäkisessä ympäristössä ajaessa näkyvyyttä uupuu parhaimmillaan ,pahimmillaan oikeisiin ajovaloihin 100-200m minkä takia autosta pitää tehä liikenteessä näkymätön ??? joskus se että auto näkyy sen 3-4sek aikaisemmin voi pelastaa hengen 
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 20.02.2016 16:04 |
Viestit: 4994
|
Kaapelimies kirjoitti: Jopas on härnäysvalot, milläs ne sumaripoliisit tietää poltatko noita sumareina vai päiväajovaloina  Vilkuttelevat varmaan varmuuden vuoksi jokatapauksessa..  Yleensä erottaa talviaikaan kohtuu helposti käyttötilanteestakin: ilta-aika ja/tai kaupungin valaistu katualue (eikä sumusta merkkiäkään)...
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 06.03.2016 12:52 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
läjjeejä kirjoitti: muuta vikaahan noissa ei ole ,ovat vaan liikenneturvallisuuden kannalta liian alhaalla mäkisessä ympäristössä ajaessa näkyvyyttä uupuu parhaimmillaan ,pahimmillaan oikeisiin ajovaloihin 100-200m minkä takia autosta pitää tehä liikenteessä näkymätön ??? joskus se että auto näkyy sen 3-4sek aikaisemmin voi pelastaa hengen  No jaa. Ovathan nuo alempana, kuin ajovalot. Kuitenkin reilusti ylempänä, kuin tyyppihyväksynnän alaraja eikä, C5:n nokalla ole oikein muitakaan paikkoja tarjolla. Toisaalta C5:n automatiikka vaihtaa aika helposti lähivalot päälle. Näillä keleillä jo siinä viiden maissa iltapäivällä. C5:ssä H7 lähivalopolttimon vaihtokaan ei ole ihan pikkujuttu. Haluan itsekin nähdä pimeällä, joten käytän ajovaloissa kirkkaampia polttimoita, jotka kestävät sen ~300 h. Tällä hetkellä Philipsin X-treme Visionit. Ajan vuodessa n. 500h, joten päiväajovalojen kanssa selviän toivottavasti yhdellä polttimonvaihtokerralla vuodessa. Longlife-polttimot kestäisivät sen kolme vuotta, mutta syksyisessä vesisateessa ne eivät juuri myrskylyhdystä eroa. Laittomilla xenoneilla ei saa kunnon valokuviota ja lailliset maksavat liikaa. Miten muuten laskit tuon 100-200m ja 3-4 s?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 06.03.2016 16:35 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
svc kirjoitti: C5:ssä H7 lähivalopolttimon vaihtokaan ei ole ihan pikkujuttu. Haluan itsekin nähdä pimeällä, joten käytän ajovaloissa kirkkaampia polttimoita, jotka kestävät sen ~300 h. Tällä hetkellä Philipsin X-treme Visionit.
Ajan vuodessa n. 500h, joten päiväajovalojen kanssa selviän toivottavasti yhdellä polttimonvaihtokerralla vuodessa. Mie en ihan tarkkaan ajotuntejani vuodessa tiedä, mutta noin 30 Mm matkaa tulee. Mitään päiväajovirityksiä en ole halunnut - sittenhän olisi yhdet polttimot lisää vaihdettavaksi vaan. Kokoajan mennään siis lähivalot päällä vähintään ja kestäisivätköhän Osram Nightbreaker Plus H7:t tuossa kulkimessa jonkun 1,5-2,0 vuotta.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 06.03.2016 16:53 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Päiväajovalot saisi kakkoskoppaisessa C5:ssä laittaa myös niihin sumarien alla oleviin syvennyksiin. Mittailin aikanaan kun noita suunnittelin, laitoin minäkin sitten sumarien tilalle kuitenkin. En tiedä säästääkö ne mitään mutta ainakaan ei xenonit pala turhaan päiväsaikaan. C5:dessä on tosiaan todella herkkä tuo valoisuustunnistin joten en näkyvyyttä ongelmaksi.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 07.03.2016 13:18 |
Viestit: 62
|
vibes kirjoitti: Päiväajovalot saisi kakkoskoppaisessa C5:ssä laittaa myös niihin sumarien alla oleviin syvennyksiin. Mittailin aikanaan kun noita suunnittelin, laitoin minäkin sitten sumarien tilalle kuitenkin. En tiedä säästääkö ne mitään mutta ainakaan ei xenonit pala turhaan päiväsaikaan. C5:dessä on tosiaan todella herkkä tuo valoisuustunnistin joten en näkyvyyttä ongelmaksi. vibes: Mitähän turhaa ajovalojen päällä pitämisessä on? Etenkin xenoneissa, polttimot kun tuppaavat kestämään ainakin 5 vuotta ja xenonin "tappaa" sytytys eli ne kannattaisi polttimon kestoikää ajatellen pitää päällä aina. aiheeseen yleisesti: Osramin 101:ssä oleva kulmavalotoiminto, onko kenelläkään kokemuksia valaiseeko se vai onko enempi vain koristus?
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 07.03.2016 14:44 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
No mun mielestä niitä on turha päiväsaikaan polttaa jos vaihtoehtona on päiväajovalot. Itseasiassa nyt kun muistelen niin suurin syy itsellä noiden laittoon oli se, että nyt mittarivalot syttyvät itsekseen. Oletuksena tuossa oli valoisuustunnistin disabloitu käytöstä jotta ajovalot palaisivat aina niinkuin Suomessa kuuluu. Tai jotenkin niin.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 07.03.2016 20:50 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
vibes kirjoitti: Oletuksena tuossa oli valoisuustunnistin disabloitu käytöstä jotta ajovalot palaisivat aina niinkuin Suomessa kuuluu. Kyllä valoisuustunnistimen voi enabloida mittarivaloja ohjaamaan vaikka ajovalot olisivatkin automatiikalla.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 07.03.2016 22:15 |
Viestit: 62
|
svc kirjoitti: vibes kirjoitti: Oletuksena tuossa oli valoisuustunnistin disabloitu käytöstä jotta ajovalot palaisivat aina niinkuin Suomessa kuuluu. Kyllä valoisuustunnistimen voi enabloida mittarivaloja ohjaamaan vaikka ajovalot olisivatkin automatiikalla. Mulla on myös näin eli ajovalot aina päällä kun auto käy, mittarivalot syttyy kun hämäryystunnistin luvan antaa. Toisessa autossa xenonit ja toisessa halogeenit, sama toiminto. Sumuvaloja en polta koskaan paitsi pakon edessä kun sumutakavaloa tarvitsee. Polttimoita xenon ei ole syönyt ensimmäistäkään kahden vuoden (n. 40tkm matkaa) kuluessa, halogeeni on syönyt kuskin puolen polttimon kerran ja apparin kahdesti 2,5 vuoden/75 tkm aikana joten ihan hirmu tiuhaan ei tarvii polttimoitakaan vaihtaa. Tietysti jos ajetaan 100tkm/a tilanne voi muuttua mutta syö ne lisäpäivävalotkin polttimoita.
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 07.03.2016 22:28 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
keijok kirjoitti: ...mutta syö ne lisäpäivävalotkin polttimoita. Paitsi jos ne on ledit. Ainakin näille lupaillaan 5000 tunnin polttoikää, eli minun käytössä noiden pitäisi kestää päiväkäyttöä noin 20 vuotta.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 07.03.2016 22:47 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Jaa että saa valoisuustunnistimen skulaamaan ja valot palamaan jatkuvasti? No eipä käynyt tuollainen vaihtoehto edes mielessä kun ajattelin että se olisi niin jo valmiiksi jos olisi mahdollista. Kuka saatanan spede sen sitten on ylipäänsä disabloinut?
Oh well eipä sillä enää väliä ole. Lopetatteko jänkkäämisen jos myönnän että suurin syy noiden laittoon oli puhdas estetiikka? Omasta mielestä päiväajovalot on hienot.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 07.03.2016 23:08 |
Viestit: 62
|
vibes kirjoitti: Jaa että saa valoisuustunnistimen skulaamaan ja valot palamaan jatkuvasti? No eipä käynyt tuollainen vaihtoehto edes mielessä kun ajattelin että se olisi niin jo valmiiksi jos olisi mahdollista. Kuka saatanan spede sen sitten on ylipäänsä disabloinut?
Oh well eipä sillä enää väliä ole. Lopetatteko jänkkäämisen jos myönnän että suurin syy noiden laittoon oli puhdas estetiikka? Omasta mielestä päiväajovalot on hienot. Eihän näkemysten vaihto, keskustelu ja kysyminen jänkkäämistä ole... ja jokainen harrastaa autoaan juuri haluamallaan tavalla. Hienot ne on minunkin mielestä, eniten haikailisin noista osrameista tuota kääntymisvalo-ominaisuutta mutta leimautuisin "sumari-spedeksi" jota en tahtoisi Tehdasasetus valoissa on ilman valoisuustunnistusta eli tehtaan spedet asialla.
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 01.04.2016 17:30 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Tullut opittua uusi yksityiskohta BSI:n polttimotestauksesta: BSI syöttää useimmille polttimoille ennen valojen sytyttämistä testijännitteen, joka ilmeisesti katkaistaan, kun polttimo on todettu ehjäksi.
Aikaisemmin mainitsemani sumuvalojen toiminta korjautui sillä 8 Ω vastuksella joka piti tosiaan kytkeä ohjausyksikön rinnalle simuloimaan puuttuvaa H11 polttimoa.
Toinen "ominaisuus" tuli eteen, kun oikean puolen etuparkki pimeni. (Ohjausboksin herätejohto on liitetty juuri oikean puolen etuparkin johtoon). Huomiovalot syttyivät, kun virran laittoi päälle, mutta sammuivat heti, kun moottorin käynnisti. Tämä johtui jälleen polttimotestistä, joka piti ohjausjohdossa herätteeksi riittävän jännitteen, jonka huomiovalojen boksi tulkitsi valojen päälläoloksi.
Nyt on parkkipolttimoina Boschin Longlife H6W polttimot, joille lupaillaan jopa yli 1000 tunnin käyttöikää.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 01.04.2016 19:09 |
Viestit: 4679 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
varsinaisia horinoita ja käyttäjien kynnettömyyksiä
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 01.04.2016 19:34 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Kiitos tästäkin rakentavasta palautteesta. Viitsit kuitenkin lukea näitäkin horinoita. 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 01.04.2016 22:14 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
svc kirjoitti: Tullut opittua uusi yksityiskohta BSI:n polttimotestauksesta: BSI syöttää useimmille polttimoille ennen valojen sytyttämistä testijännitteen, joka ilmeisesti katkaistaan, kun polttimo on todettu ehjäksi. Yleensä polttimovahti (ja ainakin C5 -03 toimii näin) syöttää vakiovirtaa polttimolle ja haistelee sitten jännitettä. Hehku-/halogeenilampun vastus on sen verran pieni että jännite on liki nolla ja palaneella polttimolla vastus on ääretön joten jännite on maksimissaan. Helppo ja halpa tehdä mutta haittapuolena on että peruutusvaloihin laitetut ledipolttimot kiiluu koko ajan kun väylässä on sähkö päällä eli noin 7 minuuttia sammutuksen jälkeenkin. Kiiluvat juuri sen verran että sen näkee myös päivällä mutta häiritsevää se on vasta pimeällä.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 02.04.2016 09:33 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
RPekka kirjoitti: Yleensä polttimovahti (ja ainakin C5 -03 toimii näin) syöttää vakiovirtaa polttimolle ja haistelee sitten jännitettä. Näin sen täytyy olla tässäkin, sillä muutenhan tuo mittaamani 11,4V ilman virtarajoitusta hehkuttaisi polttimoita koko ajan. Tuossa autossa oli sitä ostaessani vaihdettu kaikki parkkipolttimot sekä sisävalot ledeiksi, ja tilanne oli juuri kuten kuvailit. Jotkut valmistajat käyttävät ilmeisesti lyhyttä pulssia, sillä ajoin kerran yhden vanhan peräkärryn takana, johon oli vaihdettu LED-valaisimet. Kaikki valot välähtivät muutaman sekunnin välein, sillä veturissa oli päällä vain päiväajovalot ilman takavaloja. En muista enää minkä merkkinen auto oli kyseessä.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 03.04.2016 13:30 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Ja Koken kiusaksi lisää horinoita ja kynnettömyyksiä: Kytkin huomiovalojen syötön ohjeen mukaan suoraan jatkuvaan jännitteeseen. Ohjainboksi näköjään sytyttää valot kun akun napajännite nousee yli 13.2 V Kuka arvaa mitä tapahtuikaan, kun laitoin akun lataukseen?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 03.04.2016 14:29 |
Viestit: 2699
|
svc kirjoitti: ...Kuka arvaa mitä tapahtuikaan, kun laitoin akun lataukseen? Tällaisen BX-omistajan mielikuvitus ei ehkä riitä tuohon. Sen verran värikkäitä ja monimuotoisia niiden uudempien autojen omistajien kertomukset niistä vioista ovat. Mutta, yrittänyttä ei laiteta. Tuliko hälytysajoneuvo pihaan?
Viimeksi muokannut r_a_n_u päivämäärä 03.04.2016 14:40, muokattu yhteensä 2 kertaa
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus Lähetetty: 03.04.2016 14:42 |
Viestit: 2699
|
Teuski kirjoitti: Sähkö oli ihan samanlaista silloin beksienkin aikaan  Kyllä kyllä. Mutta niissä ei ollut niitä AJS:iä eikä BSA:ta, joita nykyajan autoissa on. Tai, nuo taisivatkin olla englantilaisia moottoripyörämerkkejä? Mutta jotain tuohon suuntaan kuitenkin.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
|
|