Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: D Super 5
ViestiLähetetty: 18.02.2016 19:34 

Viestit: 4
80-luvun jälkeen olin selväjärkisten joukossa n. 30 vuotta. Sitten se taas iski. Oli uusintaottelun aika, D-malli vs. omistaja. Etsin autoa pitkään ja 2014 syksyllä sellainen löytyi, Ranskasta. Ei kun paikalle, valittavissa oli 2 kpl , 1 23 IE ja D Super 5, molemmat vm. 1974. Onneksi reissu onnistui työmatkan yhteydessä.

Autot eivät olleet Citroen pajan omia vaan he myivät niitä asiakkaan piikkiin. Ie ei innostanut lähinnä siihen tehtyjen muutosten vuoksi ja toinen tekijä oli ruoste, ei paha mutta halusin välttää hitsihommia. D Super 5 puolestaan oli sisätiloiltaan, vaikka nahkapenkit omasikin, huomattavasti karumpi ja kulahtaneempi. Ehkä nostalgiasyistä ja muutenkin terveemmän alustan takia aloin paikallaolijoiden hämmästykseksi purkaa autoa pajan parkkipaikalle. Irrottelin lokarit takaa, toisen etulokarin, takapenkit, tankin suojapellin... Huomasin Dinitrol tarrat ( 3 kpl ) takalasissa ), kasasin auton ja hetken tinkaamisen jälkeen tein Fransmannin kanssa ehdollisen kaupan koeajon jälkeen. Maksaisin auton Suomeen päästyäni ja jos sopuun päästäisiin hinnasta haluaisin paikalla tehtäväksi eri hinnasta "pientä remonttia". Auto jäi siis Ranskaan. Hinnaltaan auto suomalaisia D-malleja edullisempi. Tässä vaiheessa.

Tämä "pieni remontti" sisälsi aluksi kannen l. mm. venttiilien laiton mutta kun kuvat projektista sain oli halvin vaihtoehto laittaa koko kone. Se kävi koeajon aikana varsin hyvin mutta puristusmittaus ja kannen irrotus paljasti yhden ylikokoon XL hoonautuneen sylinteriputken. D 5 5 - uusi omistaja 0.
Kone irti ja samalla uusi kytkin, uusi startti, uusi laturi ja uusi syyläri. Taidan vaihdattaa samalla uudet letkutkin... D5 10- uusi omistaja 0. Uudet putket, laakerit kansi, tiivisteet yms. ja kasaan sekä nokalle. Tämän jälkeen se ei ollut edullisempi. :oops:

Hain auton keväällä 2015, ajamalla. Kevään lomahetki sujui kaverini kanssa hienosti. Pari kertaa pysähdyimme säätämän sytkää myöhäisemälle mutta muutoin matka sujui hienosti. Matkaa kertyi n. 2500 km ilman öljyn kulutusta tai litkun lisäämisä. Keskikulutus 10 L / 100 km.
Kesällä ajoin toisen 2500 km ja ainut vika oli kaasari, korjaaminen oli helppoa, väljä läppäakseli holkitettiin uusiksi, uudet tiivisteet, pintakaasulla tapahtuva kilistäminen hävisi ja auto alkoi vetää kuin juhta, lienee muukin ultraääni yms, käsittely auttanut osaltaan. Kustannukset 60 € :) 10-1

Syksyllä päätin ottaa autosta kostoksi tyrmäysvoiton. Purin auton palasiksi ( pellit, katto, sisusta...) Ovipanelien irrotuksen jälkeen päätin hyökätä lisää ja puhallutin kaikki auton pellit lasimurskalla, sisältä ja päältä. Konepelti ei uskallettu puhaltaa, edes soodalla, oli liikaa riskiä siitä, että lurpahtaa koko "pelti " l. alumiini. Ilokseni huomasin rungon täysin terveeksi, kki. kotelot olivat vielä paksun Dinitrolin peitossa, käytännössä kuin uudet. 10-5.

Puhalluksen jälkeen oli selvää, että auton oikea puoli oli varsin hyvä ja vasemmalla ( siis ulkopellit ) tilanne oli paljon huonompi. Oikeaa etulokariin tuli uusi alaosa, kiinnike, etuoveen uusi skini, takaoveen mm. uusi tiivistelista...
Peltityöt jätin näiltä osin ammattilaiselle. Eyeball products Orivedeltä hoiti hommat hienosti ja kustannukset olivat kohtuulliset.

Tämähän on kohta valmis, :D ei puutu kuin maali, Brun Scarabee, edellisen omistamani D Super 5:n mukaan,( muita hyviä ehdotuksia ?). "Vähän" kokoamista, sisustyöt, katon asennus, kojelaudan entisöintiä ja muuta pientä.

Kuvia tulossa.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Melkein valmis
IMG-20151030-WA0004_600x338.jpg
IMG-20151030-WA0004_600x338.jpg [ 38.62 KiB | Katsottu 7032 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Puhalluksen jälkeistä siipeä
20151021_135653_600x450.jpg
20151021_135653_600x450.jpg [ 49.37 KiB | Katsottu 7032 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Tästä lähdettiin
20150812_140830_600x450.jpg
20150812_140830_600x450.jpg [ 105.01 KiB | Katsottu 7032 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D Super 5
ViestiLähetetty: 19.02.2016 12:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Helsinki

Profiili WWW
Mikä on sisätilojen väri?
Tämä on upea, mikäli toimii jotenkin sisustan kanssa yhteen.
Kuva



Xsara 1.6i
Porsche 944 -86
EX-BX 16 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D Super 5
ViestiLähetetty: 19.02.2016 14:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Mulla on parinsadan kuvan kirja erilaisista D-malleista ja niitä kuvia katsellessa en ole päässyt itseni kanssa yhteisymmärrykseen mikä on paras väri D-malliin. Sen sijaan olenkin miettinyt niiden kuvien pohjalta, että aika tyypillisesti ajossa olevat D-mallit ovat jokseenkin puunattuja ja originaaleja asultaan. Siksipä ehkä haastaisinkin löytämään tyylikkään värin Citroen-maalikirjan ulkopuolelta ja naittamaan sen vanhan D-ajokin kanssa yhteen välittämättä ympäristön lausunnoista. D mallina rikkoi aikoinaan rajoja, joten miksei myös D:n rajoja saisi rikkoa edes maltillisesti? :roll:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D Super 5
ViestiLähetetty: 19.02.2016 21:56 

Viestit: 4
Tässä häilytään sen välillä, yrittääkö ns. kunnioittaa vanhaa l. alkuperäisiä värejä vai käyttääkö muita värejä ?
Tuo ehdotettu punainen on kieltämättä myös upea. Le Nuancierin / nuancier imaginaire alta löytyi Vert de Bangkok, olisiko liian rohkea veto ?
Sisustus ei aiheuta vielä ongelmaa kun ei ole kuin mustat nahkapenkit joista todennäköisesti luovun ja siirryn kankaaseen.

Kunhan väri on tuolta aikakaudelta en usko, että paljon pieleen menee ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D Super 5
ViestiLähetetty: 20.02.2016 18:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Vaikka itse tykkään että jokainen tekee autostaa juuri sen värisen ja mallisen kuin haluaa, niin kyllä se vain omaan silmään kuitenkin käy parhaiten nuo citikan omasta värikartasta poimitut sävyt.
Sieltä juuri joku sininen, vihreä tai muu, runsaspigmenttinen sävy toimii aina. 8-)

Ja tosiaan, hienoa kuulla "järkiin palaamisesta" :)

Eikun mukaan Toukokuiseen D-Paraatiin jos ehtii saada nippuun!
Jos ei ehdi niin viimeistään seuraavaan D-miittiin.



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: