Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
C5 II -08: Päiväajovalojen asennus http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=22809 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | svc [ 14.02.2016 17:31 ] |
Viestin otsikko: | C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
Pikaprojektina asensin päiväajovalot tuohon käyttikseen. Netistä löytyi Osramilta fiksunoloinen setti: LEDriving FOG 102. Erona tuohon linkin 101-sarjaan on kulmavalotoiminnon puuttuminen. Kannattaako? Sumuvalojen teho on 16W ja päiväajovalojen 25W. Eli valojen tehontarve putoaa 150 watista 25 wattiin eli valojen takaisinmaksuaika pelkästään polttoaineenkulutus huomioiden on n. 10 vuotta. ![]() Tosin toivoa sopii, että myös H7 polttimot kestävät koko vuoden, eli tämä huomioiden päästään n. 5 vuoden takaisinmaksuaikaan. Asennus oli sinänsä vaivatonta. Valaisimet menevät suoraan alkuperäisten Valeo FogStar 90:ien tilalle. puskuria ei tarvinnut irroittaa. Kaikki tarvittavat liitännät sai tehtyä moottoritilan sulakerasiassa. Virtalukon tunnistus sulakkeelta 10, etuparkkien johto keskimmäisen 28-napaisen liittimen navasta 11 sekä +12V akulta tulevan johdon liittimestä. Maadoituksia on tarjolla akun vieressä lokasuojassa. Aikaa meni pari tuntia. Seuraava menisi varmaan jo tunnissa. Sumuvalojen ohjausjohto menee toisen sumuvalopolttimon liittimeen ja toiselle liittimelle on sarjassa mukana sokea pistoke suojaamaan käyttämättömäksi jäävää liitintä. Asennuksen jälkeen pitää vielä koodata BSI:stä alkuperäinen päiväajovalotoiminto pois päältä ja aktivoida valojen ohjaus valoisuustunnistimella. Nyt päiväajovalot valot syttyvät virta-avaimesta (ei tosin takavalot). Ajovalot+parkit syttyvät automaattisesti hämärällä tai esim. tunnelissa. Varsin näppärää. Tai sitten ei. Sumuvalojen johdossa on n. 11,4V jännite myös silloin, kun sumarit eivät ole päällä. Ilmeisesti joku BSM:n tai BSI:n testitoiminto. Tämä riittää ohjainboksille sumarien sytytyssignaaliksi. Pitänee vielä arpoa tuohon tunnistusjohtoon joku sopivankokoinen vastus huijaamaan ohjainboksia. Kuvia tulossa. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 14.02.2016 19:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
Jopas on härnäysvalot, milläs ne sumaripoliisit tietää poltatko noita sumareina vai päiväajovaloina ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 14.02.2016 22:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
Istuu ihan nätisti sumarin tilalle: https://dl.dropboxusercontent.com/u/639 ... G_0046.JPG Päiväajovalot pimeässä. https://dl.dropboxusercontent.com/u/639 ... G_0048.JPG Kameran linssi heijastaa valot ylosalaisin tuohon konepellille |
Kirjoittaja: | svc [ 15.02.2016 13:47 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus | ||
Miljoonalaatikosta löytyi 8 ohm. / 50 W vastus. Pitääpä kokeilla sitä tuohon orggissumarin johtoon simuloimaan puuttuvaa polttimoa. Tuollainenkin löytyy nyt valikkonäytöstä:
|
Kirjoittaja: | läjjeejä [ 20.02.2016 13:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
muuta vikaahan noissa ei ole ,ovat vaan liikenneturvallisuuden kannalta liian alhaalla mäkisessä ympäristössä ajaessa näkyvyyttä uupuu parhaimmillaan ,pahimmillaan oikeisiin ajovaloihin 100-200m minkä takia autosta pitää tehä liikenteessä näkymätön ??? joskus se että auto näkyy sen 3-4sek aikaisemmin voi pelastaa hengen ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 20.02.2016 16:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
Kaapelimies kirjoitti: Jopas on härnäysvalot, milläs ne sumaripoliisit tietää poltatko noita sumareina vai päiväajovaloina ![]() ![]() ![]() Yleensä erottaa talviaikaan kohtuu helposti käyttötilanteestakin: ilta-aika ja/tai kaupungin valaistu katualue (eikä sumusta merkkiäkään)... |
Kirjoittaja: | svc [ 06.03.2016 12:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
läjjeejä kirjoitti: muuta vikaahan noissa ei ole ,ovat vaan liikenneturvallisuuden kannalta liian alhaalla mäkisessä ympäristössä ajaessa näkyvyyttä uupuu parhaimmillaan ,pahimmillaan oikeisiin ajovaloihin 100-200m minkä takia autosta pitää tehä liikenteessä näkymätön ??? joskus se että auto näkyy sen 3-4sek aikaisemmin voi pelastaa hengen No jaa. Ovathan nuo alempana, kuin ajovalot. Kuitenkin reilusti ylempänä, kuin tyyppihyväksynnän alaraja eikä, C5:n nokalla ole oikein muitakaan paikkoja tarjolla. Toisaalta C5:n automatiikka vaihtaa aika helposti lähivalot päälle. Näillä keleillä jo siinä viiden maissa iltapäivällä. ![]() C5:ssä H7 lähivalopolttimon vaihtokaan ei ole ihan pikkujuttu. Haluan itsekin nähdä pimeällä, joten käytän ajovaloissa kirkkaampia polttimoita, jotka kestävät sen ~300 h. Tällä hetkellä Philipsin X-treme Visionit. Ajan vuodessa n. 500h, joten päiväajovalojen kanssa selviän toivottavasti yhdellä polttimonvaihtokerralla vuodessa. Longlife-polttimot kestäisivät sen kolme vuotta, mutta syksyisessä vesisateessa ne eivät juuri myrskylyhdystä eroa. Laittomilla xenoneilla ei saa kunnon valokuviota ja lailliset maksavat liikaa. Miten muuten laskit tuon 100-200m ja 3-4 s? |
Kirjoittaja: | laakeri [ 06.03.2016 16:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
svc kirjoitti: C5:ssä H7 lähivalopolttimon vaihtokaan ei ole ihan pikkujuttu. Haluan itsekin nähdä pimeällä, joten käytän ajovaloissa kirkkaampia polttimoita, jotka kestävät sen ~300 h. Tällä hetkellä Philipsin X-treme Visionit. Mie en ihan tarkkaan ajotuntejani vuodessa tiedä, mutta noin 30 Mm matkaa tulee. Mitään päiväajovirityksiä en ole halunnut - sittenhän olisi yhdet polttimot lisää vaihdettavaksi vaan. Kokoajan mennään siis lähivalot päällä vähintään ja kestäisivätköhän Osram Nightbreaker Plus H7:t tuossa kulkimessa jonkun 1,5-2,0 vuotta.
Ajan vuodessa n. 500h, joten päiväajovalojen kanssa selviän toivottavasti yhdellä polttimonvaihtokerralla vuodessa. |
Kirjoittaja: | vibes [ 06.03.2016 16:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
Päiväajovalot saisi kakkoskoppaisessa C5:ssä laittaa myös niihin sumarien alla oleviin syvennyksiin. Mittailin aikanaan kun noita suunnittelin, laitoin minäkin sitten sumarien tilalle kuitenkin. En tiedä säästääkö ne mitään mutta ainakaan ei xenonit pala turhaan päiväsaikaan. C5:dessä on tosiaan todella herkkä tuo valoisuustunnistin joten en näkyvyyttä ongelmaksi. |
Kirjoittaja: | keijok [ 07.03.2016 13:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
vibes kirjoitti: Päiväajovalot saisi kakkoskoppaisessa C5:ssä laittaa myös niihin sumarien alla oleviin syvennyksiin. Mittailin aikanaan kun noita suunnittelin, laitoin minäkin sitten sumarien tilalle kuitenkin. En tiedä säästääkö ne mitään mutta ainakaan ei xenonit pala turhaan päiväsaikaan. C5:dessä on tosiaan todella herkkä tuo valoisuustunnistin joten en näkyvyyttä ongelmaksi. vibes: Mitähän turhaa ajovalojen päällä pitämisessä on? Etenkin xenoneissa, polttimot kun tuppaavat kestämään ainakin 5 vuotta ja xenonin "tappaa" sytytys eli ne kannattaisi polttimon kestoikää ajatellen pitää päällä aina. aiheeseen yleisesti: Osramin 101:ssä oleva kulmavalotoiminto, onko kenelläkään kokemuksia valaiseeko se vai onko enempi vain koristus? |
Kirjoittaja: | vibes [ 07.03.2016 14:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
No mun mielestä niitä on turha päiväsaikaan polttaa jos vaihtoehtona on päiväajovalot. Itseasiassa nyt kun muistelen niin suurin syy itsellä noiden laittoon oli se, että nyt mittarivalot syttyvät itsekseen. Oletuksena tuossa oli valoisuustunnistin disabloitu käytöstä jotta ajovalot palaisivat aina niinkuin Suomessa kuuluu. Tai jotenkin niin. |
Kirjoittaja: | svc [ 07.03.2016 20:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
vibes kirjoitti: Oletuksena tuossa oli valoisuustunnistin disabloitu käytöstä jotta ajovalot palaisivat aina niinkuin Suomessa kuuluu. Kyllä valoisuustunnistimen voi enabloida mittarivaloja ohjaamaan vaikka ajovalot olisivatkin automatiikalla.
|
Kirjoittaja: | keijok [ 07.03.2016 22:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
svc kirjoitti: vibes kirjoitti: Oletuksena tuossa oli valoisuustunnistin disabloitu käytöstä jotta ajovalot palaisivat aina niinkuin Suomessa kuuluu. Kyllä valoisuustunnistimen voi enabloida mittarivaloja ohjaamaan vaikka ajovalot olisivatkin automatiikalla.Mulla on myös näin eli ajovalot aina päällä kun auto käy, mittarivalot syttyy kun hämäryystunnistin luvan antaa. Toisessa autossa xenonit ja toisessa halogeenit, sama toiminto. Sumuvaloja en polta koskaan paitsi pakon edessä kun sumutakavaloa tarvitsee. Polttimoita xenon ei ole syönyt ensimmäistäkään kahden vuoden (n. 40tkm matkaa) kuluessa, halogeeni on syönyt kuskin puolen polttimon kerran ja apparin kahdesti 2,5 vuoden/75 tkm aikana joten ihan hirmu tiuhaan ei tarvii polttimoitakaan vaihtaa. Tietysti jos ajetaan 100tkm/a tilanne voi muuttua mutta syö ne lisäpäivävalotkin polttimoita. |
Kirjoittaja: | svc [ 07.03.2016 22:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
keijok kirjoitti: ...mutta syö ne lisäpäivävalotkin polttimoita. Paitsi jos ne on ledit. Ainakin näille lupaillaan 5000 tunnin polttoikää, eli minun käytössä noiden pitäisi kestää päiväkäyttöä noin 20 vuotta.
|
Kirjoittaja: | vibes [ 07.03.2016 22:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
Jaa että saa valoisuustunnistimen skulaamaan ja valot palamaan jatkuvasti? No eipä käynyt tuollainen vaihtoehto edes mielessä kun ajattelin että se olisi niin jo valmiiksi jos olisi mahdollista. Kuka saatanan spede sen sitten on ylipäänsä disabloinut? Oh well eipä sillä enää väliä ole. Lopetatteko jänkkäämisen jos myönnän että suurin syy noiden laittoon oli puhdas estetiikka? Omasta mielestä päiväajovalot on hienot. |
Kirjoittaja: | keijok [ 07.03.2016 23:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
vibes kirjoitti: Jaa että saa valoisuustunnistimen skulaamaan ja valot palamaan jatkuvasti? No eipä käynyt tuollainen vaihtoehto edes mielessä kun ajattelin että se olisi niin jo valmiiksi jos olisi mahdollista. Kuka saatanan spede sen sitten on ylipäänsä disabloinut? Oh well eipä sillä enää väliä ole. Lopetatteko jänkkäämisen jos myönnän että suurin syy noiden laittoon oli puhdas estetiikka? Omasta mielestä päiväajovalot on hienot. Eihän näkemysten vaihto, keskustelu ja kysyminen jänkkäämistä ole... ja jokainen harrastaa autoaan juuri haluamallaan tavalla. Hienot ne on minunkin mielestä, eniten haikailisin noista osrameista tuota kääntymisvalo-ominaisuutta mutta leimautuisin "sumari-spedeksi" jota en tahtoisi ![]() Tehdasasetus valoissa on ilman valoisuustunnistusta eli tehtaan spedet asialla. |
Kirjoittaja: | svc [ 01.04.2016 17:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
Tullut opittua uusi yksityiskohta BSI:n polttimotestauksesta: BSI syöttää useimmille polttimoille ennen valojen sytyttämistä testijännitteen, joka ilmeisesti katkaistaan, kun polttimo on todettu ehjäksi. Aikaisemmin mainitsemani sumuvalojen toiminta korjautui sillä 8 Ω vastuksella joka piti tosiaan kytkeä ohjausyksikön rinnalle simuloimaan puuttuvaa H11 polttimoa. Toinen "ominaisuus" tuli eteen, kun oikean puolen etuparkki pimeni. (Ohjausboksin herätejohto on liitetty juuri oikean puolen etuparkin johtoon). Huomiovalot syttyivät, kun virran laittoi päälle, mutta sammuivat heti, kun moottorin käynnisti. Tämä johtui jälleen polttimotestistä, joka piti ohjausjohdossa herätteeksi riittävän jännitteen, jonka huomiovalojen boksi tulkitsi valojen päälläoloksi. Nyt on parkkipolttimoina Boschin Longlife H6W polttimot, joille lupaillaan jopa yli 1000 tunnin käyttöikää. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 01.04.2016 19:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
varsinaisia horinoita ja käyttäjien kynnettömyyksiä |
Kirjoittaja: | svc [ 01.04.2016 19:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
Kiitos tästäkin rakentavasta palautteesta. Viitsit kuitenkin lukea näitäkin horinoita. ![]() |
Kirjoittaja: | RPekka [ 01.04.2016 22:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
svc kirjoitti: Tullut opittua uusi yksityiskohta BSI:n polttimotestauksesta: BSI syöttää useimmille polttimoille ennen valojen sytyttämistä testijännitteen, joka ilmeisesti katkaistaan, kun polttimo on todettu ehjäksi. Yleensä polttimovahti (ja ainakin C5 -03 toimii näin) syöttää vakiovirtaa polttimolle ja haistelee sitten jännitettä. Hehku-/halogeenilampun vastus on sen verran pieni että jännite on liki nolla ja palaneella polttimolla vastus on ääretön joten jännite on maksimissaan. Helppo ja halpa tehdä mutta haittapuolena on että peruutusvaloihin laitetut ledipolttimot kiiluu koko ajan kun väylässä on sähkö päällä eli noin 7 minuuttia sammutuksen jälkeenkin. Kiiluvat juuri sen verran että sen näkee myös päivällä mutta häiritsevää se on vasta pimeällä. |
Kirjoittaja: | svc [ 02.04.2016 09:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
RPekka kirjoitti: Yleensä polttimovahti (ja ainakin C5 -03 toimii näin) syöttää vakiovirtaa polttimolle ja haistelee sitten jännitettä. Näin sen täytyy olla tässäkin, sillä muutenhan tuo mittaamani 11,4V ilman virtarajoitusta hehkuttaisi polttimoita koko ajan. Tuossa autossa oli sitä ostaessani vaihdettu kaikki parkkipolttimot sekä sisävalot ledeiksi, ja tilanne oli juuri kuten kuvailit. Jotkut valmistajat käyttävät ilmeisesti lyhyttä pulssia, sillä ajoin kerran yhden vanhan peräkärryn takana, johon oli vaihdettu LED-valaisimet. Kaikki valot välähtivät muutaman sekunnin välein, sillä veturissa oli päällä vain päiväajovalot ilman takavaloja. En muista enää minkä merkkinen auto oli kyseessä. |
Kirjoittaja: | svc [ 03.04.2016 13:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
Ja Koken kiusaksi lisää horinoita ja kynnettömyyksiä: Kytkin huomiovalojen syötön ohjeen mukaan suoraan jatkuvaan jännitteeseen. Ohjainboksi näköjään sytyttää valot kun akun napajännite nousee yli 13.2 V Kuka arvaa mitä tapahtuikaan, kun laitoin akun lataukseen? |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 03.04.2016 14:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
svc kirjoitti: ...Kuka arvaa mitä tapahtuikaan, kun laitoin akun lataukseen? Tällaisen BX-omistajan mielikuvitus ei ehkä riitä tuohon. Sen verran värikkäitä ja monimuotoisia niiden uudempien autojen omistajien kertomukset niistä vioista ovat. Mutta, yrittänyttä ei laiteta. Tuliko hälytysajoneuvo pihaan? |
Kirjoittaja: | Teuski [ 03.04.2016 14:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
Sähkö oli ihan samanlaista silloin beksienkin aikaan ![]() |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 03.04.2016 14:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 II -08: Päiväajovalojen asennus |
Teuski kirjoitti: Sähkö oli ihan samanlaista silloin beksienkin aikaan ![]() Kyllä kyllä. Mutta niissä ei ollut niitä AJS:iä eikä BSA:ta, joita nykyajan autoissa on. Tai, nuo taisivatkin olla englantilaisia moottoripyörämerkkejä? Mutta jotain tuohon suuntaan kuitenkin. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |