Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
BX14 "pyhäauto" http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=23303 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Hessu [ 23.04.2016 18:32 ] |
Viestin otsikko: | BX14 "pyhäauto" |
Terve, Lääkitsin autokuumetta hankkimalla BX:n. Kyseessä on ensimmäinen mainitun mallinen auto minulla, hankinta on kyllä ollut mielessä jo vuosia. Tämä yksilö on uutena 1990 myyty Ruotsiin jollekin vanhalle herralle joka luopui autoilusta kun mittariin oli kiertynyt vasta 55 tkm. Auto oli jäänyt varastoon seisomaan pitkäksi aikaa kunnes se tuli myyntiin Blocket.se -sivustolla vuonna 2010. Suomalainen harrastaja korjasi auton talteen ja oli sitä vaalinut sangen tarkasti. Eilen kaupantekohetkellä mittarissa oli 86 tuhatta ja risat. Malli on hinnaston ylimmältä riviltä eli 14 TGE, jossa ei liiempiä ylellisyysvarusteita (kuten keskuslukitus, ohjaustehostin, kiekka- tai edes lämpömittari, sävylasit) ole. Auto on siisti ja koriltaan hyväkuntoinen, ollen Suomessa olonsa aikana kahdesti myös ruostesuojattu. RP-numeron perusteella auto on valmistunut 21.11.1989 joten museoikään on neljä vuotta. Tänään pääsin hiukan tutustumaan autoon ja kartoittamaan lähiaikojen kehityskohteita. Näitä ovat mm. - Jäähdytysnestettä tiputtaa termarin kotelon tienovilta. Korjaus ei vaatine erityisempää asiantuntemusta. - LHM:ää tihkuu paineensäätimen kyljestä. Saako näihin jotain tiivistesarjoja vielä? - Tyhjäkäynti on vähän epätasainen, voitaneen osin laskea mono-jetronicin ominaisuudeksi. - Kuskin ovilasin tiiviste on hiukan risa, aiheuttaa ikävää suhinaa maantiellä. - Kytkin luistaa vähäsen. Ajoin koeajolla sen verran hövelisti etten tuota huomannut. Eipähän ne osat nyt hirveitä maksa mutta on siinä oma hommansa. - Auton katon maalipinta on hiukan hapettunut, myllytys voisi tehdä terää. - Pallot olisi kiva päivittää pehmeämpiin. Mikä on tällä hetkellä suositeltu resepti? Tämmöistä tällä erää, katsotaan jos saisi kuviakin aikaiseksi tässä kohdakkoin! |
Kirjoittaja: | Xari [ 23.04.2016 18:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Lainaa: Pallot olisi kiva päivittää pehmeämpiin. Mikä on tällä hetkellä suositeltu resepti? Paremminkin mitä on jäljellä, Sitronen näkyy tarjoava tavallista ja comforttia, olisiko Artikkelissa vielä jäljellä vanhemman BX:n pitkiä palloja? |
Kirjoittaja: | Sitruunasafööri [ 23.04.2016 19:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Hessu kirjoitti: - Tyhjäkäynti on vähän epätasainen, voitaneen osin laskea mono-jetronicin ominaisuudeksi. Ominaisuus. Eipä se koskaan toisaalta ole mihinkään vaikuttanut. ![]() Seuraan mielenkiinnolla auton tulevia vaihteita! Meni niin hyvään kotiin kuin mitä nyt suinkin oli tarjolla. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 25.04.2016 19:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Ensimmäinen korjaus on suoritettu. Jäähdytysnestevuoto termostaattikotelon suunnalta ei asettunut pultteja kiristämällä. Paikallinen varaosaputka ei myynyt pelkkiä tiivisteitä joten ostin koko termarin. Vanha olikin ihan alkuperäinen vuoden -89 leimoilla, eli kaipa se oli jo eläkepäivänsä ansainnut. Tiiviste oli korppua ja vastinpinnat hapettuneet. Uuden Gates-termarin mukana tuli peräti 6 erilaista tiivistettä mutta helposti sieltä löytyi oikea. Tilasin myös uuden kytkinsarjan. Valmistajana LuK, kerta Sachs oli jonkin verran kalliimpi ja Valeota olen lukenut moitittavan vähän rimpulaksi. Samaan pakettiin tulee myös painelaakerin "pikari" joka sisältää kytkinakselin tiivisteen sekä vetarien stefat. |
Kirjoittaja: | Ralle [ 27.04.2016 20:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Ota vaan suosiolla se vetari pois ![]() Helpottaa kummasti hommia. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 28.04.2016 18:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
kannattas löysätä ne kaks pulttia ,joitten toisessa päässä on semmoset käpälät . sitten kun niitä pyöräyttää vaikka 180 astetta ja kokeilee sen jälkeen sitä akselin irrotusta . saattas lähtee helpommin. ![]() |
Kirjoittaja: | Siert [ 28.04.2016 20:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
kokemjne kirjoitti: kannattas löysätä ne kaks pulttia siis kaksi mutteria pitäis löysätä |
Kirjoittaja: | eskere [ 28.04.2016 20:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Hessu kirjoitti: ... Olisipa välttynyt tältäkin ruljanssilta mikäli olisi pitäytynyt automaattivaihteisissa autoissa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yllättävän nopeasti kytkin on kulahtanut. Onko auton vähäiset kilometrit ajettu kaupunkiajoa, vai onko vanhaHerra Pelle Svenssonilla ollut pehmeä ajotyyli ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 01.05.2016 11:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Hessu kirjoitti: Eipä ihme jos luistaa, jopa yks'nelosen voimavaroilla. Tuommoista kahvitassin kokoista kytkintä ei pitäisi mihinkään golfkärryä isompaan laittaa... Löytyisiköhän keltään kuvaa Sisu SA-240/-241 kytkimestä? Sen koko voisi aiheuttaa kovasti ihmetystä, jos ei toteutusta tuntisi tarkemmin. Itse en ole nähnyt, mutta ei kuulemma ole juuri henkilöauton kytkintä isompi ja kuitenkin muistelisin siinä kyseisen kulkineen Cumminsissa olevan vääntöä 1240 Nm tjsp. ![]() No, sitä kytkintä vasten ei lähdetä liikkeelle, vaan sitä käytetään ainoastaan vaihteenvaihtoon. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 02.05.2016 22:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Lisää fiksiä: Ohjauspyörän takapinta pääsi juuri ja juuri ottamaan kiinni rattipylvään peitemuoveihin. Tästä aiheutui hermoja raastava nirinä kun ratti hiukankin liikkui eli käytännössä aina kun auto on liikkeessä. En ollut varma mikä moisen aiheutti joten lähdin pikku hiljaa irrottelemaan osia. Heti ratin irrottamisen jälkeen kävi ilmi että ohjausakselissa oli puolen sentin aksiaalinen klappi. Purin sitten kerrassaan koko rattiputken irti. Hyvä olikin, sillä alempi laakeri joka on kohti polkimia, oli kummallisesti vähän vinossa rattiputken sisällä. Vedin ohjausakselin ulos putkesta ja koetin oikaista laakeria mutta mokoma ei sitä kestänyt. Sydän kylmänä hipsin navetan vintille evakuoimaan vuoden -91 Pösö 205:n rattiakselin, josko konserni olisi viisaudessaan päätynyt käyttämään yhteensopivia osia tuossa. Kas kummaa, löytyi priimakuntoinen laakeri joka sopi heittämällä. Paketti kasaan ja kuinka ollakaan niin klappi oli hävinnyt ja niputettuna ohjauspyörän ja muovien väliin jäi 5-6mm rako. Result! Ikkunan tiiviste oven karmissa on Beksissä tehty vähän köyhästi, eli nurkkapaikassa kuskin korvan vieressä on C-profiilin "selkää" katkottu muutaman millin välein että on saatu se taipumaan tiukalle säteelle ovilasin ylänurkassa. Tiiviste oli katkennut kokonaan ja ikkunan aukominen pyrkii kuljettamaan pystysuoraa pätkää vähitellen alaspäin kasvattaen rakoa. Pursotin kuumaliimaa karmin syvennykseen ja nurkkaukseen, painoin tiivisteet paikoilleen ja ruuvasin heti lasin kiinni. Hetken odottelun jälkeen sai ikkunan avattua ja julkisivun puolelle pursuneet liimatiplut nypittyä irti. Saa nähdä miten pelaa vai pitääkö oikein alkaa uutta tiivistettä katselemaan. Vielä raksautin etummaiset jousipallot irti ja tein "köyhän miehen comfortit" eli reilut viisteet 8mm terällä. Ehjää ainetta jäi vielä ehkä reilun millin verran ettei kanavan reuna nyt ihan veitsenterävä ole. En alkanut vaimenninreikää vielä isontamaan, katsotaan miten tuo reagoi ajossa ja laitetaan myös takimmaiset kunhan auton alle jaksaa mennä. |
Kirjoittaja: | Siert [ 03.05.2016 08:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Täydellistä auto saa aika paljon kunnostuksia! |
Kirjoittaja: | Hessu [ 08.05.2016 17:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Nyt on tehty upotukset takapalloihinkin. Siinä auton alla ollessani ruiskuttelin myös kotelosuojaa kaikkiin paikkoihin jotka sen tarpeessa näyttivät olevan. Kyyti on kieltämättä varsin mukavaa, mutta ei tässä niin hulppeata joustoa tunnu nurkkaa painellessa kuin vaikkapa kunnossa olevassa Xantia Hydractivessa. Pitkänä henkilönä muokkasin myös kuskin penkin kiinnitystä sen verran että säätöalue ulottuu 3-4cm taaemmas. Teki kyllä eetvarttia. Alemmaskin olisi ollut kiva saada mutta siihen en nyt mitään helppoa konstia keksinyt. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 17.05.2016 10:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Auton ilmiasua on heikentänyt puutteella olevat pölykapselien peitelätkät, jotka tulevat venttiilien päälle. Kyseessä siis tämän malliset pölärit, nimi taitaa olla Calanque. Ystävällinen kanssaharrastaja lähetti mallikappaleen jonka avulla syntyi 3D-malli. ![]() Nyt on kysely sisässä parissa paikassa että mitä sarja tuollaisia maksaa. Malli on tallessa myös vastaisen varalle mikäli joku muukin huomaa olevansa tällaisia vailla ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 17.05.2016 10:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Suosittelen 3D-tulosteiden tilaamiseen lämpimästi 3DHubs-palvelua. Tuo ei ole tulostusfirma itsessään vaan yhdistää yrityksiä ja yksityisiä tulostajia tilaajiin. Lataa malli ja saat lähellä olevilta toimijoilta suoraan hinnat. Itse parilta yksityiseltä suomalaiselta tilannut ihan kokeilumielessä tulosteita, tulostajan kanssa voi kommunikoida ja sopia laadusta, materiaalista yms. tarkemmin ja hinnat ovat olleet todella edullisia. Tulostajasta sitten riippuu minkälaatuista tulostetta ja materiaalia on mahdollista saada. Hyvässä lykyssä löydät paikallisen tulostajan ja voit mennä vaikka ekaa koekappaletta sovittamaan kapseliin. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 14.05.2018 20:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Hessu kirjoitti: Nuo mustat pikku levyt ovat 3D-tulostettuja venttiilin peitelätkiä jotka tuntuvat istuvan paikoilleen aika hyvin. Oletkos sarjatuotantoa ajatellut? Tossa vasemmalla puolella komeilee yksi nimimerkki jolle voisit onnistua 4kpl diilaamaan ![]() |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 17.05.2018 21:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Muista laittaa muovipohjuste alle, muuten siinä muovin päällä ei kestä yhtään mikään. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 29.05.2018 21:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
No se Ranskalainen Visiitti tuli käytyä maalatuin pölykapselein ja auto on jälleen poistettu liikennekäytöstä enempien kilometrikertymien torjumiseksi. Isompia remppoja ei nyt tarvinnut tehdä, siivoilin sentään konehuoneesta ylimääräisiä sähkövirityksiä, joita olivat Bilteman "valonvahvistimen" johtosarja, Ctekin töpseli ja sisälämppärin haara. Sain hankituksi uudet pakoputken osat odottamaan asennusta vastaisuudessa. Samaten kyydin pehmeys oli heikentynyt kahdessa vuodessa havaittavasti joten pallot pitänee vaihtaa/paineistaa ennen seuraavaa kertaa. Voipi olla että se kerta tulee vasta parin vuoden päästä kun on museoikä taulussa, mutta katsotaan! |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 29.05.2018 23:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Hienolta näytti, ja hyvä että semmoisena on tarkoitus pitää ![]() |
Kirjoittaja: | Hessu [ 03.10.2019 20:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Pölyt tämän auton päältä saatetaan pyyhkiä jo lähiviikkoina, nimittäin herkistely ja siistiminen museoleimalle on tulevan talven agendalla. Jo viime vuoden syksynä kuskattiin muutama konehuoneen nippeli sähkösinkityksessä, jokunen niistä on jo ehditty asentaa takaisinkin. Pieni vastoinkäyminen koitui siitä, että tämä nimeltä mainitsematon, Nokian Kankaantaan teollisuusalueella sijaitseva pintakäsittelypulju hukkasi pysyvästi muutaman osan joista yksi oli beksin konepeiton tuulihaka. Korvaava osa on onneksi löytynyt, tosin ruosteinen sekin. Tänään sain erinomaista palvelua Auto-Bon:ilta joka on siis nykyään Bassadonen tytäryhtiö. Pyysin sähköpostitse lausuntoa auton valmistusajankohdasta. Se tarvitaan, koska auto on RP-numeron perusteella valmistunut 1989 mutta rekisteröity vasta seuraavan vuoden puolella. No, hieno paperi leimoineen ja allekirjoituksineen tuli mailiin heti seuraavana päivänä, eli siltä osin asia lienee kunnossa ![]() |
Kirjoittaja: | eskere [ 03.10.2019 21:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX14 "pyhäauto" |
Aika vaan tekee tehtävänsä, vasta käyttöautona ollut Bx on suurimpien ikäryhmiensä osalta museoiässä. Hinnatkin näkyy ainakin Jenkkilässä olevan kohdallaan, kuten tämän tutun linkin jutussa oleva beksikin on. https://www.jokamies.fi/onko-citroen-bx ... -dollaria/ Tsemppiä sinne projektiin, ei kuulosta kovin suurilta nuo fiksaustarpeet sinun laatuvaunussasi. Ensi kesänä näitä on sitten kaksi lisää mr-kilvissä kun täälläkin on vastaavat suunnitelmat. ![]() |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |