On tämä elämä hauskaa.
Keskikesällä jopa itseäni vanhempi patu toimitti minulle erän Sitikan osia ja tenttasi muutamilla D-mallin osilla, jotta mistä ovat peräisin. Esitteli mm. kääntyvien apupitkien tangon/vaijerien jakolinkkiä, bensakorkin luukun jousta ja ruiskumallin öljynjäähdytintä. Tunnnistin ne kaikki ja samalla uhosin, ettei taida olla D-mallin osaa, jota en tunnistaisi.
Reilun kuukauden kuluttua kaivan sitten omasta projektistani esiin polttoainesuodattimen, jollaista en ole kuuna kullanvalkiana nähnyt. (Tämä päivän kuva-arvoitus-ketju.) Olen kyllä useammankin D-mallin tankin pohjapropun avannut, mutta ei siellä ole koskaan ennen tuollaista suodatinta ollut. Lienevätkö edelliset omistajat poistaneet ne tukkeutuneina?
Tänään kuitenkin perehdyin alkuperäiseen polttoainesuotimeen. Lähes yhtä uskomaton kuin kaasunestejousitus 50-luvulla, on tämä bensansuodatin 70-luvulla: 65 erillistä osaa, joista 61 on pronssiprikkoja. Niiden toinen puoli on sileä ja toisella on säteittäiset harjanteet. Nämä prikat ladotaan tiukasti päällekkäin muovisen rungon ympärille, jolloin 0,2 millin harjanteet jättävät prikkojen väleihin bensalle reitin, mutta roskat eivät pääse läpi. Paitsi sitten kun suodattimeen jääneet epäpuhtaudet vuosien saatossa pökiintyvät ja tukkivat kulkureitin bensaltakin. Näin oli käynyt minun nykyisessä projektissani. Jo 47 vuodessa suodatin oli lähes täysin tukkeutunut.
Purin suodattimen, naputtelin 61 pronssiprikkaa erilleen, jotkut olivat niin tiukasti toisissaan kiinni, että tarvittiin terävää veistä niiden irrottamiseen toisistaan. Sitten prikat piti puhdistaa kivettyneestä hapettumasta. Ajattelin ensin käyttää nykyaikaista keinoa ja hioa ne puhtaiksi sähköhammasharjalla, mutta harjapäät olivat liian pehmeitä eikä kivettymä irronnut. Harjapäässä olisi pitänyt olla teräsharjakset muovisten sijaan. Eipä tullut tälläkään kertaa mieleeni kysyä Googlelta, josko Oralin sähköhammasharjaan olisi saatavilla teräsharjapäitä!
Turvauduin siis käsityöhön. Aloitin terävällä linkkarilla, mutta se tökki jokaiseen prikan harjanteeseen ja oli toivottoman hidasta. Parhaaksi työkaluksi osoittautui suunnilleen prikan levyinen (n. 3 mm) pikkuruuvari. Sillä raaputtamalla kivettymä irtosi hauskasti ritisten, kun karsta lenteli ympäriinsä pienoisina levyinä eikä terä tökännyt harjanteisiin.
Raaputin 61 prikkaa molemmilta puolilta eli 122 pintaa puhtaaksi. Aikaa kului yli kaksi tuntia, ja homma oli aika puuduttavaa mukavasta ritinästä huolimatta, vaan mikäs siinä oli rapsuttaessa elokuun lämpimässä illassa oman kodin terassilla auringon laskiessa järven taakse. Paitsi kun tuli liian pimeä ja piti hakea otsalamppu viimeisen kymmenen prikan valaisemiseen.
Kun sain prikat puhtaiksi ja suodattimen koottua, kulki puhallusilma vastuksettomasti suotimen läpi! Lopuksi kävin huvikseni katsomassa Franzosen sivuilta, millaista ratkaisua sakemannit tarjoavat D-mallin polttoainesuodattimeksi: muovista tehtyä suodatinverkkoputkea, joka asennetaan alkuperäisen paikalle, á 10,44€!
Mutta kun entisöidään, silloin entisöidään eikä ostella helppoja ja halpoja ratkaisuja! Edesmenneen ystäväni Rauno Latvalan sanoja lainatakseni: Citroënin tehtaan tietotaitoa harvan - jos kenenkään - harrastajan kyvyt ylittävät!
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|