Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=24555 |
Sivu 1/4 |
Kirjoittaja: | Vekke [ 08.11.2016 00:09 ] |
Viestin otsikko: | Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Keväällä Ahvenistolla ryttäämäni Activan korjausprojekti http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=23452 eteni siten, että löysin itselleni palstan kautta varaosa-auton. Jo myynti-ilmoitusta lukiessa tuli myös melko selväksi, että auto on pääosin parempi kuin tuo rutattu ja sellaiseksihan se todettiinkin kun saatiin kotiin asti ajettua. Liitteet: Autossa oli leima menossa vanhaksi ja ennen parempia tutkimuksia piti käydä konttorilla näyttämässä. Hylky tuli vasemman takalokarin ruostevaurioista ja takapään hydevuodosta, jota edellinen omistaja epäili hydractive blockista ja activa sylinteristä tuleviksi. Ruostevaurio oli, toisin kuin yleensä ![]() Liitteet: Liitteet: Hydraulivuotoa tutkiessa ehdin jo hieman aikaa raapia päätä kun auto näytti vuotavan nestettä "väärästä" paikasta. Auton alle jäävät lätäköt tosiaan viittasivat hydractiveen ja/tai activa-tunkkiin. Tarkempi perehtyminen näytti kuitenkin siltä, että vuoto tuli activa-blockilta ja valui siitä apurungossa olevaa ränniä pitkin activa-sylinterin päälle siten, että se valui alapuslan kautta maahan. Syyllinen näyttäisi tällä hetkellä olevan tuo pieni ja rapea hydrauliputki, jonka toisessa päässä tunti olevan avointa. En kuitenkaan ihan varmaksi päässyt todentamaan kun putki tuli palasina pois. Täytyy askarrella uusi ja tarkistaa tilanne. |
Kirjoittaja: | Vekke [ 08.11.2016 00:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Liitteet: Hyi kun muuten kännykän salamavalo ruostuttaa autoa nopeasti. Ei siellä huonon taskulampun kanssa näyttänyt yhtään noin pahalta. ![]() Homma jatkuu näiden pakollisten jälkeen tarkastamalla muutamaa pienempää etupään hydevuotoa. Hydractiven ecu on myös jotenkin sekaisin kun naksuttelee auton ollessa virraton edestakaisin pehmeän ja kovan tilan välillä. Uskoisin tämän liittyvän huonosti toimiviin ovikytkimiin. Takaluukusta ei muuten tässä autossa löytynyt kytkintä, eikä sille tullut johtoakaan. Kummallista kun tuossa toisessa samanvuotisessa (95) takakontin kytkin oli ja se jossain vaiheessa tyhjensi akkua pitämällä hydractiven pehmeässä tilassa. |
Kirjoittaja: | Posambique [ 09.11.2016 09:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Siistiä tarinaa, hienoa että homma jatkuu. |
Kirjoittaja: | Vekke [ 13.11.2016 13:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Mätävikaa löytyi lokarin koteloiden sisältä sen verran, että suosiolla värväsin taitavana hitsaajana tunnetun kaverin hätiin. Palkkioksi mitäs muutakaan kuin se edellinen rutattu Activa. Sekin siis näyttää saavan vielä uuden elämän. Pohdittiin, että jos sen vaikka maalaisi mattamustaksi ja laittaisi lattioiden kuramatot niiteillä oviin niin olisi synnytetty maailman ensimmäinen Xantia Activa Cactus. ![]() Liitteet: Mutta tosiaan vähitellen homma etenee. Nykytilassa tuossa on jo pinnassakin pelti ja takakontin puoleltakin laitettu umpeen. Kun kerran hitsaukseen ei tarvinnut ryhtyä itse niin aloitin toisen projektin. Tämä kuva-arvoitus lienee tällä foorumilla melko nopeasti ratkaistavissa. Liitteet:
|
Kirjoittaja: | Vekke [ 07.01.2017 22:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Tämä projekti eteni alkuunsa ihan mallikkaasti. Mätäpaikka on tehty ja lämppärinkennokin vaihdettu. Hydraulivuoto näyttää nyt sitten kuitenkin siltä, että Activa-blokki vuotaa siitä solenoidin juuresta. Hyvin samankaltainen ongelma kuin mitä esiintyy hydractive-blokkien kanssa. Helpointa varmaan olisi vaihtaa koko blokki, sitten vaihtoehtona on myös korjata tuo nykyinen, joskin se on melkoista askartelua. Sattuukos kellään lojumaan nurkissa joutavaa Activa-blokkia? |
Kirjoittaja: | Vekke [ 20.02.2017 20:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Tuli vihdoin purettua tuo Activa-blokki irti ja sieltähän sitä oli tosiaan solenoidin rungon välistä alumiinia syöpynyt ja tiivistepinta auki. Blokin irroitus oli melko rupeama ja jollakin onnenkantamoisella mitään ei hajonnut. Tuo blokilta Activa-sylinterille lähtevä putken juntturi on jonkun aikaisemman omistajan harjoittelun seurauksena menettänyt kuusiokantansa täysin. Saako näitä 10mm putkia teetettyä jossain hydrauliikkaliikkeessä, vai ovatko niin spesiaalia tavaraa, ettei junttureita ja putken päätä saada aikaiseksi? |
Kirjoittaja: | Wesa [ 21.02.2017 20:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Tuon putken voisi varmaan korvata jollakin vakiopäillä olevalla hydeletkulla. Tuohon runkoon ehkä kaksoisnippa johon letku käy. Vanhassa M16x1,5 kierre. Jos sorvaisi jostain pienireikäisestä 1/2" nipasta 16 millisen? Täytyy tutkia. On itselläkin suunnitelmissa kaikenlaisia virityksiä noiden keski-&aktiiviventtiilien ja sylkkyjen välille.. |
Kirjoittaja: | Siert [ 21.02.2017 21:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Kyllä tämä kohta hääautoksi kelpaa ![]() |
Kirjoittaja: | Vekke [ 21.03.2017 00:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Hydrauliblokki saatiin viimein kasattua ja laitettua takaisin autoon. Pikaisen tarkastelun perusteella korjaus näyttää onnistuneen mutta kunnollista koeajoa en vielä ehtinyt tekemään. Vähän tuo auton katsastamattomuuskin sitä haittaa. Tässä vielä muutama kuva projektin etenemisestä: Vuotava solenoidin runko tuoreeltaan autosta poistettuna. Materiaalia tosiaan hävinnyt sen verran, että neste karkaa. Liitteet: Hydrauliblokki hiekkapuhallettuna ja maalattuna, sekä korjattu solenoidin runko liimausvaiheessa. Liitteet: Valmis solenoidin runko. Liitteet: Sille 10 mm putkelle en löytänyt korvaavaa. Vanha tuli puhallettua ja maalattua ja lisäksi juntturi sai uuden kannan. Tuolla takana näytti kuitenkin olevan jonkin verran happamia putkia, eli jos joku ehtii ratkaista ongelman ennen minua niin vinkatkaa. |
Kirjoittaja: | Vekke [ 25.03.2017 11:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Tämä kulkine sai viikolla tuoreen leiman. Seuraavaksi pitäisi ryhtyä perushuoltoihin ja sitten varmaan kulkupuolta vähän lisää. |
Kirjoittaja: | Igor [ 25.03.2017 13:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
No niin. Joko on ratapäiviä katsottu? ![]() |
Kirjoittaja: | artturi2 [ 25.03.2017 21:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Igor kirjoitti: No niin. Joko on ratapäiviä katsottu? ![]() On, ajankohta tiedoitetaan Citroenkerhon sivuilla tuonnempana. |
Kirjoittaja: | Vekke [ 06.04.2017 21:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Projekti etenee siihen malliin, että eiköhän tänä kesänä pääse radalla ajelemaan. Kaikkea pientä toki on mutta perusjutu alkaa olemaan kunnossa. Jakohihna tuli tuossa vaihdettua ja siinä meinasi tulla hetkeksi tenkkapoo kun ajotus oli lukitusreikien perusteella aivan pielessä, mutta kone kävi hyvin. Syylliseksi osoittautui luistanut apulaitteiden hihnapyörä, jonka läpi kampiakseli lukitaan ajoitusta varten. Activa-sylinteri näyttää vuotavan jonkin verran. Täytynee perehtyä siihen miten sen kokoojapussin saisi paremmin paikoilleen. |
Kirjoittaja: | KKA [ 07.04.2017 21:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Sen apulaitehihnapyörän kanssa ei kannata ajoittaa,on aika usein ajoitusreikä siirtynyt väärään paikkaan. Mulla on tallissa ajoitushommiin jostain vanhemmasta mallista rautainen hihnapyörä,jossa ei ole sitä kumivaimenninta välissä,sillä kun ajoittaa on jako aina kohdallaan. |
Kirjoittaja: | Igor [ 08.04.2017 00:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
KKA kirjoitti: Sen apulaitehihnapyörän kanssa ei kannata ajoittaa,on aika usein ajoitusreikä siirtynyt väärään paikkaan. Mulla on tallissa ajoitushommiin jostain vanhemmasta mallista rautainen hihnapyörä,jossa ei ole sitä kumivaimenninta välissä,sillä kun ajoittaa on jako aina kohdallaan. Onkos V6:ssa tätä samaa ongelmaa? t: nimim. jakopääremppaa suunnitteleva |
Kirjoittaja: | GSAX3 [ 08.04.2017 09:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Igor kirjoitti: KKA kirjoitti: Sen apulaitehihnapyörän kanssa ei kannata ajoittaa,on aika usein ajoitusreikä siirtynyt väärään paikkaan. Mulla on tallissa ajoitushommiin jostain vanhemmasta mallista rautainen hihnapyörä,jossa ei ole sitä kumivaimenninta välissä,sillä kun ajoittaa on jako aina kohdallaan. Onkos V6:ssa tätä samaa ongelmaa? t: nimim. jakopääremppaa suunnitteleva Samaa pyörähdysvikaa on, mutta ajoitus erilailla. Kutosessa kuulee yleensä starttauksessa kiljahduksen, jos hihnapyörä on viallinen. |
Kirjoittaja: | avbx [ 08.04.2017 11:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Taisit olla 7.4 Tampereen suunnassa. Olin tunnistavinani xantian Lahdesjärven ABC:n parkkipaikalla. |
Kirjoittaja: | Vekke [ 11.04.2017 19:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
En ollut Tampereella tuolloin. Näitä on vaan ilmeisesti edelleen paljon liikenteessä. ![]() |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 11.04.2017 22:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Vekke kirjoitti: En ollut Tampereella tuolloin. Näitä on vaan ilmeisesti edelleen paljon liikenteessä. ![]() Milloinkahan profetiani käy toteen, että suomen teillä on enemmän Activoita kuin tavallisia xantioita. Ilmeisesti tällä foorumilla tilanne on jo nyt se että activa-harrastajia on enemmän kuin xantia-harrastajia, jos tällainen erittely sallitaan. Ei vaan oikein löydy syitä ajaa, saati korjata tavallista Xantiaa enää herran vuonna 2017. Activa on eri asia ja haluttu herkku... |
Kirjoittaja: | Aapeli [ 12.04.2017 10:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
ds-jekkeri kirjoitti: Ei vaan oikein löydy syitä ajaa, saati korjata tavallista Xantiaa enää herran vuonna 2017. Eikö syiksi riitä auton halpuus, perusvarma rakenne joitain komponentteja lukuunottamatta ja mukava kyyti maantiellä. Minusta riittää. Paitsi jos Citroenin omistamisen näkee harrastuksen kautta, niin onhan perus-Xantia vähän tylsä. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 12.04.2017 10:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Aapeli kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Ei vaan oikein löydy syitä ajaa, saati korjata tavallista Xantiaa enää herran vuonna 2017. Eikö syiksi riitä auton halpuus, perusvarma rakenne joitain komponentteja lukuunottamatta ja mukava kyyti maantiellä. Minusta riittää. Paitsi jos Citroenin omistamisen näkee harrastuksen kautta, niin onhan perus-Xantia vähän tylsä. Lipsahtaa off-topicciin, toivottavasti ketjun kirjoittaja ei kauhdu. Mutta vastaan: 10v sitten riitti, ei riitä enää kun hyviä C5:ia saa alle tonnilla. Xantian ruosteongelmien, vuotavien lämppärin kennojen, väljien korkeussäätimien ja hapettuvien sulakkeiden kanssa taistelu ei vaan edes rahallisesti enää kannata. Eikä esim varaosien saatavuuttakaan enää kannata kehua. Nfp:tä tuuttaa monille olennaisille osille esim hydraulijärjestelmässä. |
Kirjoittaja: | Akaile [ 13.04.2017 12:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
ds-jekkeri kirjoitti: Aapeli kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Ei vaan oikein löydy syitä ajaa, saati korjata tavallista Xantiaa enää herran vuonna 2017. Eikö syiksi riitä auton halpuus, perusvarma rakenne joitain komponentteja lukuunottamatta ja mukava kyyti maantiellä. Minusta riittää. Paitsi jos Citroenin omistamisen näkee harrastuksen kautta, niin onhan perus-Xantia vähän tylsä. Lipsahtaa off-topicciin, toivottavasti ketjun kirjoittaja ei kauhdu. Mutta vastaan: 10v sitten riitti, ei riitä enää kun hyviä C5:ia saa alle tonnilla. Xantian ruosteongelmien, vuotavien lämppärin kennojen, väljien korkeussäätimien ja hapettuvien sulakkeiden kanssa taistelu ei vaan edes rahallisesti enää kannata. Eikä esim varaosien saatavuuttakaan enää kannata kehua. Nfp:tä tuuttaa monille olennaisille osille esim hydraulijärjestelmässä. Kuka mistäkin tykkää...Jotkut hakee marmoritiskiltä isolla rahalla osia, toiset miettii vaihtoehtoja ja kehittelee uusio-osia. Molemmat omia tapojaan harrastaa näitä vehkeitä. Tuo sinun kannanottosi haiskahtaa vähän siihen suuntaan, että C5 olisi ongelmaton? Näin ei todellakaan ole ja sen tiedät itsekkin. Myöskään mainitsemasi Xantia-ongelmat eivät kulje suoraan yhtäläisyysmerkin kanssa, vaan paljon vaikuttaa huolto- ja käyttöhistoria. Ymmärrän kyllä pointtisi Activan ja Xantian erottamisesta malleina toisistaan täysin, mutta silti sävysi perus-Xantioita kohtaan on yllättävän vähättelevää. Se on kuitenkin yksi parhaista Citroenin tekemistä hydropneumaattisista malleista, mitä tulee esimerkiksi luotettavuuteen. Tämä on jopa todettavissa meistä Citroen-hörhöistä riippumattomista lähteistä ![]() |
Kirjoittaja: | Wesa [ 13.04.2017 18:10 ] | ||||
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" | ||||
Tuollainen koekappale tuli tehtyä. Jätin hieman pitkäksi tuon vielä. Kartio pitäisi saada sorvattua hyvin keskeiseksi. Tuo on vaikea kiinnittää (muttereidenkin kanssa) tukevasti heitottomaksi leukoihin. Pitäis varmaan ennen viimeistelylastua kellottaa reijästä suoraan..eka yritelmä ei ollut niin hyvä kuin tuo maalilla kokeiltu. Nuilla nimellispaine 350 bar.
|
Kirjoittaja: | Vekke [ 17.04.2017 11:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa 2.0 tct - "varaosa-auto" |
Kiitokset Wesalle vinkeistä. Täytynee jossain kohtaa käydä näiden putkien kimppuun. Haaveena olisi jossain käänteessä pudottaa koko takakelkka alas ja uusia putkitukset yms, mutta saas nähdä. Spekulointeihin Xantioiden harrastamisesta voisin todeta, että ilman Activa-systeemiä en varmaan olisi missään vaiheessa Xantiaa hankkinut ja varmaan monilla muillakin tämän ikäisissä autoissa mielenkiinto kohdistuu erikoisempiin variantteihin. Oma kysymyksensä on se millaisia Xantioita on jäljellä 20v päästä. Tämä minulla nyt oleva yksilö ei välttämättä ole kaikkein paras säilöttäväksi. Myös kaikki punaiset diesel-farmarit vetokoukulla ja kattotelineillä saa minun puolesta paalata. Myin hiljattain autokauppojen mukana tulleen ylimääräisen rengassarjan, jonka ostaneella herrasmiehellä oli alle 100 tkm ajettu ja erittäin siisti II-koppainen "perusmallin" Xantia ja siitä saa kyllä aikanaan hienon museoauton. Veikkaan, että näin siistejä Xantioita on saatu säilymään melko vähän. |
Sivu 1/4 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |