Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Saxo V1600
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=24572
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Jankos [ 12.11.2016 15:25 ]
Viestin otsikko:  Saxo V1600

Pitkän miettimisen ja ihmettelyn jälkeen on nyt ostettu v1600 luokan saxo vts. http://www.nettiauto.com/citroen/saxo/8288948
Tällä olisi tarkoitus ajaa ainakin sprinttiä jossain vaiheessa, ensin pitää vaan oppia ajamaan etuvetoisella :o Takaveto on ainut oikea kilvanajossa mutta kokeillaan nyt tällästäkin välillä. Ja poika on kasvamassa tuon rattiin ja alaikäiset ei saa ajaa muilla kuin näillä vakioautoilla.

Koeajo tapahtui myyjän asuinalueen lumisellä kotikadulla ja sorarenkaat ei isompaa tuntumaa tuonut. Mutta kaikki tuntuu pelaavan niinkuin pitikin. Enää vajaa 500 km kotimatkaa ja sitten vasta alkaa varsinainen ihmettely ;)

Kirjoittaja:  Jankos [ 13.11.2016 21:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Tänään isänpäivän kunniaksi varaosien, renkaiden ja auton purku pois kärrystä. Seuraavaksi pitikin löytää sijoituspaikka kaikille :)

Kun kaikki oli suurinpiirtein löytänyt paikkansa niin ensimmäiset muutokset piti tehdä... Eli penkkiä piti siirtää, koska pää otti kattoon ja hiukan liian lähellä rattia muutenkin. Suurin ongelma oli autoon kulku, korvaläppäpenkin ja wrc putken väli oli niin ahdas että kypärän kanssa en mahtunut ulos. Kuljinkin kartturin puolelta tuohon asti. Penkkiä ei kuitenkaan saanut riittävästi alas eli pitää rautoja tehdä uusiksi.

Etuvedon opetteluun sainkin hyvän vinkin, jääradalle ajamaan (kunhan nyt tulis kunnon jäät) niin että edessä on piikkipyörät ja takana tavalliset talvirenkaat. Opettaa kuulemma hyvin nopeasti ettei sitä kaasua nostella kesken mutkan. :D

Kirjoittaja:  wanhustiina [ 18.11.2016 22:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Hiano Saxo - liekkö ollut koskaan rekisterissä suomessa tämä - niitä on kai ollut - jokunen kpl? Kilpien väliin joskus...ennen tuhoamista sprintillä.

Kirjoittaja:  Jankos [ 18.11.2016 23:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

On ollut suomikilvissä ja alkuperänen ykköskopan vts. 2012 rakennettu kilpuriksi ja samalla faceliftattu.

On toi ainakin kertaalleen mennyt volttiakin. Ja vaikka vts on harvinainen niin on toi arvokkaampi kilpurina ja ihan mahdoton palauttaa kunnolliseksi siviiliautoksi.

Kirjoittaja:  Jankos [ 04.12.2016 17:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Tänään tuli sitten käytyä rullien päällä ajamassa noin 10 km :D
Suurin osa moottorin lämmittelyä ja sitten lopuksi yksi veto.

130,3hp @ 6270rpm / 168,6Nm @ 5076rpm.

Alkuperäiset lukemat tuohon on 120hp @ 6600 rpm / 145Nm @ 5200 rpm.

Tuo alkuperäinen 120 heppaa on tuossa samassa kohtaa mutta käyrä on aiemmin korkeimmillaan.Tähän muutettu ainoastaan Fia hyväksytty kisakatti ja pakoputki on isompaa. Nokkapyöräthän on orkkissäädettävät ja nokkien asennosta ei ole tietoa.

Mutta ihan ok lukemat, eli kaikki on kohdallaan.

Kirjoittaja:  Jankos [ 03.01.2017 11:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Viikko ennen joulua tuli käytyä jäällä ajelemassa, kulkupuoli oli positiivinen yllätys, ihan pirteästi eteni. Etuvetoisuus ei myöskään tuottanut vielä ongelmia.

Vaihdelaatikko pitää ottaa pöydälle ja vaihtaa ainakin synkronit. Laiskana synkronirenkaat tilataan tietty ebaysta ja 5kpl maksoi 82€ posteineen. Ei kovin kallista.

Oikeastaan pitäisi löytää kokonainen varaosavaihteisto. Ainakin Pösö 106 xsi ja gti mallien olisi hyvät (vaihdevälitykset samat, perässä eroa) ja tietty vts saxojenkin... Pitäisi vielä kaivella 205/ax mallien välityksetkin.

Kirjoittaja:  Teuski [ 03.01.2017 11:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Saikos V1600 olla lukkoa? Ainakaan joskus ei saanut, tuskin vieläkään?
Välityksiä ilmeisesti saa muuttaa?

Lyhyt etuvetoinenhan on perhanan ketterä kun oppii niksit :)

Kirjoittaja:  Jankos [ 03.01.2017 11:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Ei saa olla lukkoa eikä välityksiäkään saa rukata.

Moottori ja voimaansiirto pitää olla täysin vakiota. Kuten melkein kaikki muukin... Alustan saa tehdä uusiksi ja tuossa onkin bigemit joka nurkassa.

Akseliväli on yllättävänkin iso tuollaseksi pikkukinneriksi :D

Painoahan tuossa taas pitää sitten kisassa olla ihan järkyttävästi kun on orkkiksena niin kovin tehokas. Eli minimi kisapaino on 1116kg :o Tuohon onkin tungettu aivan järkyttävä määrä putkea sisälle ja lisäpainoa pitää olla melkein 100kg...

Kirjoittaja:  Teuski [ 03.01.2017 12:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Onko lisäpainojen sijoittelu kuinka vapaata vai pitääkö painopistettä yrittää vaan muuttaa kaarilla kikkailulla tms. niinkuin vissiin on tehtykin?

Kirjoittaja:  Jankos [ 03.01.2017 12:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Lisäpainojen säännöissä lukee näin:
"Auton minimipainon saavuttamiseksi saadaan autoon asentaa yksi tai useampi lisäpaino edellyttäen, että ne ovat kiinteitä ja yhtenäisiä. Lisäpainot on kiinnitettävä lattialle näkyviin vähintään halkaisijaltaan 10mm 8.8 luokan pulteilla ja niihin on tehtävä sinetöintimahdollisuus. Lisäpainot saavat sijaita joko ohjaamon tai tavaratilan lattialla. Lattia tulee vahvistaa jokaisessa kiinnityspisteessä pohjan molemmille puolille asennettavilla vähintään 3 mm:n teräslevyllä, jonka minimipinta-ala
on 40 cm2."

Eli lattiaan kiinni. Tähän on painoja laitettu yllättävänkin taakse, jos olisi mielenkiintoa niin kannattaisi varmaan hakea eri paikkoja. Mutta sitten se vaatisi myös iskarien säätämistä. Ei jaksa :D

Kirjoittaja:  Jankos [ 04.01.2017 13:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Jankos kirjoitti:
Laiskana synkronirenkaat tilataan tietty ebaysta ja 5kpl maksoi 82€ posteineen. Ei kovin kallista.


Eikä todellakaan hidasta :D Huomenna paketti toimitetaan kotiin. Noin 48 tuntia tilauksesta (briteistä) ja paketti kotona reilun kympin maksulla. :o Tai niin no, saa nähdä miten tämä suomen osuus sitten menee kun alle 24h meni kun tuli turkuun.

Kirjoittaja:  Jankos [ 09.01.2017 14:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Eilen tuli käytyä taas kokeilemassa sopiiko vaxo (VAkio SAxo) mulle lainkaan.

Jääradalla ehkä 20 kierrosta ja siellä sai rauhassa testailtua kaikki pahimmat kauhuskenaariot mitä etuvetoinen tekee jne. Mutta pirun äkkiä se alkoi kyllästyttään.

Ko. paikassa on mahdollisuus ajaa myös metsälenkkiä mikä onkin melkoinen vuoristorata :o Sinne siis, ensin rauhallisemmin ja vähän tarkkaillen. Sitten vaan rohkeammin, ei pienintäkään ongalmaa ajamisessa ja yllättävätkin luistotilanteet korjaantui ihan selkärangasta... Se oli yllättävä juttu se. Oikeasti tuo tuntui ihan pirun hauskalta ja varsinkin tuollasella tiellä voimaa on ihan riittävästi ja alusta pelaa oikein hienosti.

Nyt alkaa jo olemaan luottoa että tällä voi ilmoittautua kisoihinkin :D

Kirjoittaja:  Ralle [ 13.01.2017 09:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Jankos kirjoitti:
Oikeastaan pitäisi löytää kokonainen varaosavaihteisto. Ainakin Pösö 106 xsi ja gti mallien olisi hyvät (vaihdevälitykset samat, perässä eroa) ja tietty vts saxojenkin... Pitäisi vielä kaivella 205/ax mallien välityksetkin.


Löytyisi lootia kyllä. GTI malleista irroitettu, halpojahan ne ei ole. Myös muita lootiakin löytyy jos halajaa...

Kirjoittaja:  Jankos [ 16.01.2017 22:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Ja uskalsin sitten ilmoittautua ensimmäiseen kilpailuun. 29.1. on Marttilassa OP-rallisprint. Sinne sitten pumppailemaan kaasua :D

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 16.01.2017 22:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Jankos kirjoitti:
Ja uskalsin sitten ilmoittautua ensimmäiseen kilpailuun. 29.1. on Marttilassa OP-rallisprint. Sinne sitten pumppailemaan kaasua :D


Marttila, siellä on muutama lapsuuskesä tullut vietettyä. Paikka on nykyään serkkujen kesäpaikkana. Kai. Olen käynyt siellä viimeksi kuulemma -71 :lol:

Kirjoittaja:  Huikko [ 17.01.2017 02:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

X partsilla oli kangasalla joskus projekti 106 ralliauto. Niillä oli silloin laatikko myynnissä kun mietin AX:n slliipparoimista. En muista oliko kallis.

Kirjoittaja:  Jankos [ 21.01.2017 22:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Tänään on harrastettu raalysporttia :D

Aamusta Rallen tykönä poikkesin ostamassa vts osia, loota+hammastanko+taka-akseli.

Siitä kaverin ralli beeämveen ongelmien kautta saukkolaan ihmettelemään kun aiemmin kartturoimani ekortti ei pelaa. Nämä kun tuli suoritettua niin ehti vielä renkoralliin katseleen muutaman ulosajon :)

Huomenna sitten saxon kimppuun, etutolpat pitää purkaa ja rasvata, ohjauksessa jokin kolisee, valkoista teippiä on hommattu ja sitä vähän maalia peittämään. Viikolla sitten vapaapäivä että ehtii katsastamaan kärryn ja saxonkin.

Kirjoittaja:  Jankos [ 29.01.2017 20:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

No nyt on eka kisa takana tällä. Ihan kivalta tällä ajaminen tuntui :D

Eka lenkki aika varmistelemalla ja toiselle sitten vähän enemmän yritystä, mutta kuitenkin ihan varmanpäälle. Näillä luokan kolmanneksi, pytty mukaan ja iloisin mielin kotia kohti!

Kirjoittaja:  Teuski [ 29.01.2017 22:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Jankos kirjoitti:
No nyt on eka kisa takana tällä. Ihan kivalta tällä ajaminen tuntui :D

Eka lenkki aika varmistelemalla ja toiselle sitten vähän enemmän yritystä, mutta kuitenkin ihan varmanpäälle. Näillä luokan kolmanneksi, pytty mukaan ja iloisin mielin kotia kohti!

Mitenkään väheksymättä sprintti on siitä hauska laji, että palkintosijoille pääsee helposti kun luokkia on miljoona :)

Ainakin kun joskus itse seurasin, oli V1600 kalusto tyypillisesti golfin kokoluokkaa. Saxo ei taida kuitenkaan mitään painoetua saada vaikka pienempi onkin...

Mites noita nykyään kisoissa pyörii? Alkuun oli vähän vaisua, mutta kyllähän niitä sitten alkoi viivalla näkyä.

Kirjoittaja:  Jankos [ 30.01.2017 09:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Kahdeksan ilmoittautunutta ja yksi taisi perua, eli seitsemän lähti ajamaan.

Ei sprintissä paljon ole luokkia, jos vertaa historiikin ralliluokkiin :D

Kyllä näitä vakiohimmeleitä jo ihan hyvin on kisoissa, isoimpien luokkien joukossa nykyään. Äffän isossa luokassa on aina jonkun verran enemmän porukkaa joka tasolla mutta sitten on nämä.

Tää vts taitaa olla lähtökohdiltaan yksi tehokkaimmista tuossa luokassa ja se aiheuttaa hirvittävän suuren painon autolle kun se määräytyy tehon mukaan. Eli 1116kg minimipaino ilman kuskia. Tässä on lisäpainoa jotain 70kg, vararengas ja tunkki jne. mukana aina... Kaaria on ihan pirusti myös.

Tossa toinen lenkki:
https://www.youtube.com/watch?v=XfNMrUCTVkg

Kirjoittaja:  Jankos [ 31.01.2017 10:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Jokunen kuvaajakin paikalla:
https://mattiilmarin.kuvat.fi/kuvat/...jotain+muuta+kuin+Jokkista+2017/OP+Rallisprint+/AJ5R0324.JPG
https://verxing.kuvat.fi/kuvat/motorsport/2017/OP+Rallisprint+,+Marttila+29.1.2017/Rallisprint/53-IMG_4681.jpg

Kirjoittaja:  Jankos [ 08.02.2017 13:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Lauantaina mennään leikkiin rallikuskia :D
Kuva

Numero on 15 ja täysillä ajetaan, kukaan ei vaan tiedä minkämoinen vauhti se mun täysillä vaan on.
Kuitenkin viimeisestä rallista ratin takana on yli kymmenen vuotta :D

Kirjoittaja:  Jankos [ 12.02.2017 18:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Kisa takana ja maaliin päästy. Tuloksena luokan neljäs sija, 6 sekuntia kolmannesta/palkinnoista. Ihan hyvin meni ja paljon kovempaakin vois laskea menemään kun vain uskaltaisi, monessa kohtaa katsoo että voi mennä täyttä mutta silti nostelee pois :D Ihan kivasti tällänen vakiokin vauhtia kerää kun vaan painaa kaasua.

Viiminen pätkä tässä lasin takaa:
https://www.youtube.com/watch?v=braJkyLIwrs

Ja tässä vähän klippiä ulkopuolelta:
https://jonttulehtinen.kuvat.fi/kuvat/M ... /nro15.wmv

Seuraavaksi pitää paneutua taka-akseliin, on liian alhaalla, kun ajetaan rallia eli kartturikin on mukana ja kaikki lisäpainot paikassaan.
Lisäksi kierrosten rajotinta pitäisi vähän saada muutaman sata kierrosta ylöspäin. Myös jarrut kaipaa parempaa palaa, vikallakin pätkällä jarrut alkaa hiukan häipymään, lasittuu tjsp.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 20.02.2017 23:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Laita vaan lisää tarinaa. Mukava lueskella ja katsella. P106 GTI -kuume ei tosin laske yhtään.

Kirjoittaja:  Jankos [ 06.03.2017 15:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxo V1600

Eipä ole mitään tapahtunut muutamaan viikkoon. Talviloman viettoa piti harrastaa pohjoisessa viikon verran :D

Mutta Telakonerallista oli kuvia napattu ja tässä pari:

Kuva

Kuva

Näistä näkyykin oikein hyvin tuo takapään pohjassa oleminen :D
Briteistä ainakin löytyy taakse jousia millin välein, kun iskarit käytän huollossa niin pitää specialistin kanssa keskustella millä paksuudella uudet ottaa.
https://peugeot-tuning-parts.co.uk/106- ... -bars.html

Jousijäykkyydetkin löysin eräältä nettisivulta (jäykkyys siis pyörästä):
18mm 90lb/inch => 16kg/cm
19mm 110lb/inch => 19,5kg/cm
20mm 135lb/inch => 24kg/cm
21mm 165lb/inch => 29,5kg/cm
22mm 195lb/inch => 35kg/cm
23mm 235lb/inch => 42kg/cm
24mm 280lb/inch => 50kg/cm
25mm 330lb/inch => 59kg/cm

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/