Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

-91 XM 3,0 Automatic projektiksi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=24627
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  salmiv [ 21.11.2016 19:31 ]
Viestin otsikko:  -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Tuli tänään hommattua otsikon kikotin talviprojektiksi. Autolla ei ole ajettu heinäkuun jälkeen ja huomenna se pitäisi tuoda lavalla tuonne talliin. Katsotaan saako moisen käyntiin ja jos/kun saa, niin mitä sille sitten pitäisi tehdä. Kaikki on toiminut, kun se on parkkipaikalle jätetty :)

Kirjoittaja:  jptcool [ 21.11.2016 23:25 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Onnittelut. Siisti peli vähillä kilometreillä, kävin katsomassa sunnuntaina. Toivottavasti otteen korjauskehotukset on fixattu.
Myyjä ei tuntunut tietävän vehkeestä mitään. On Verho-Metallin toisen omistajaveljeksen uutena ostama, vaihdossa meni
Vehoon alle 30tkm ajettu Cx Gti -89 automatic. Jos tulet katumapäälle, ota yhteyttä.

Kirjoittaja:  salmiv [ 22.11.2016 07:28 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

katotaan saako siitä kalua tai edes autoa :-). Palataan, jos nousee kädet pystyyn.

Kirjoittaja:  salmiv [ 22.11.2016 08:59 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

ihan mielenkiinnosta kyselen, että näitkö ihan viimeisen otteen? Minusta se, joka oli keskikonsolissa oli edellinen, eli auto on sen otteen jälkeen ainakin kerran katsastettu. Siihen kun oli merkitty katsastusväliksi jokin aika vuonna 2015.

Kirjoittaja:  salmiv [ 22.11.2016 19:05 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Itse asiassa löysin lapun, jossa viat oli mainittukin. Eivät minusta olleet kovinkaan pahoja, kone öljyinen (=pesu), pakoputki vuotaa jostain keskeltä (putki näytti uudelta, olisko vaan joku klemmari löysä?), ruostetta edessä kummallakin puolella (olisko etulokasuojien alareunat, kun ne repsottivat?). Muuten pohja näytti olevan paksun massan peitossa. Nyt auto on tallissa. Tunkkasin ylös ja laitoin puupöllit alle, eli ei makaa mahallaan. Laitoin raksapuhaltimen puhaltamaan ja jätin autosta ovet auki, että vähän "kuivuu". Sellainen kysymys, että miten takaluukun saa auki? Avain pyösii lukkopesässä aika holtittomasti. Onko siinä kahvassa mikrokatkaisija? Saako luukun jostain sisäpuolelta auki? Viikonloppuna akkuja bensasuodatin ostoksille ja auto käyntiin.

Kirjoittaja:  Wesa [ 22.11.2016 20:51 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Mulla meni joskus takaluukku niin jumiin että ei keskuslukon moottori kääntänyt lukkoa. Valitettavasti en muista tarkalleen mitä tein, mutta johonkin jäykkään kohtaan laitoin voitelua.. Takapenkki nurin ja jotenkin sen suojan sai niin raolleen että pääsi kampeamaan lukon auki. Sit kun luukku auki saa tutkittua paremmin.

Kirjoittaja:  laakeri [ 22.11.2016 21:06 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

salmiv kirjoitti:
ruostetta edessä kummallakin puolella (olisko etulokasuojien alareunat, kun ne repsottivat?)
Vai siitä pyörän takaa / jalkatilan etu-/alaosasta tai jopa helmojen etupäistä?
salmiv kirjoitti:
Tunkkasin ylös ja laitoin puupöllit alle, eli ei makaa mahallaan.
Sitten laskenet takaisin, kun on alla olet saanut tehtyä oleelliset asiat? Jousisylintereiden voisi luulla säilyvän parempina kasassa kuin levällään.

Kirjoittaja:  salmiv [ 22.11.2016 21:11 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Jep, ensimmäinen homma on nyt saada auto käyntiin. Polttoainesuodatin lienee jossain hanttarin takapyörän liepeillä?

Kirjoittaja:  jptcool [ 22.11.2016 21:31 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Koita ensin irroittamalla bensaletku koneen päästä, tuleeko bensaa, kun laittaa virrat päälle
tai startatessa, ettet turhaan rupea suodatinsavottaan. Se myyjä jutteli ilmeisesti pelkkien
kuultujen tarinoiden, eikä omakohtaisten kokemusten pohjalta. Ei se tiennyt edes korjauskehotuksista rekisteriotteessa. Mahtoiko starttaamattomuus johtua ajoneston koodin
puutteesta. Koodi löytyy pahvilapusta hanskalokerosta.

Kirjoittaja:  salmiv [ 22.11.2016 21:44 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Ensi tietty se, että onko tankissa ainetta vai onko mopopojat käyneet imemässä tyhjäksi, eli pitää ensin koettaa letkusta. Harkka Oy toi sen mulle pihalle ja kuski jutteli, että hyvin ainakin pyörittää buusterilla, kun autossa ei ole omaa akkua paikalla. Koodi näytti olevan myös kuskin aurinkolipassa.

Kirjoittaja:  salmiv [ 23.11.2016 17:10 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Ei taida olla bensaongelma. Koitin starttailla kaatamalla pikkuisen bensaa suoraan ruiskuun. Hyvin pyörittää ja jopa pikkuisen lupailee, mutta pääasiassa lopetaessa starttaamisen ampuu takaisin. En kerennyt tulppia ihmettelemään, mutta tulpanjohtojen liitoksiin laitoin crc:tä. Tuo sytytyksen ohjausyksikkö ei näytä moponetissä olevan kallis, josko siitä alottaisi. Virranjakajan kansi tietty myös puhtaaksi. Onko muita hyviä ideoita? Tämä homma on hyvinkin pätkittäistä, kun hommat häiritsee harrastuksia.

Kirjoittaja:  jasu [ 23.11.2016 17:18 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

salmiv kirjoitti:
Tuo sytytyksen ohjausyksikkö ei näytä moponetissä olevan kallis, josko siitä alottaisi.

Aloita tarkistamalla, että yksikkö on Boschilainen, äläkä laita tilalle mitään halpistarvikeyksikköä. Ja jos laitat, niin sillä varmistat että häiriöitä ja huonoa kipinää on tarjolla. On varsin kranttu tuon yksikön suhteen...

Tulpat, tulpanjohdot, jakajan kansi ja pyörijä. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle. Omassa -92 V6 Automatiquessa satunnaista häiriötä tuli moottorinohjauksen sähkönsyötön releissä/releenkannoissa olleet kosketushäiriöt. Kevyessä ajossa poltteli vikamerkkivaloakin, mutta releiden ja relekantojen uusimisen jälkeen oireet poistuivat. Varmista siis vaikka ECU:n liittimeltä saakka että sähköt sinne terveinä tulee...

Yksi mikä kannattaa myös tarkistaa, on kampiakselin asentoanturin sekä sen liitosten tarkistaminen. Vähän hankalassa paikassa, ei tahdo oikein näkyä, mutta siellä se on vaihteiston "kytkinkopan" päällä...

Kirjoittaja:  salmiv [ 24.11.2016 18:34 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Vaihdoin jakajan kannen, pyörijän ja sytytysyksikön. Ei hörähtänty. Seuraavaksi sitten ehkä sen bensansaannin kimppuun. Vielä kun löytäsi sen oikean irrotettavan letkun siitä viidakosta.

Kirjoittaja:  salmiv [ 24.11.2016 19:35 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Kysytään nyt samaan putkeen sekin, että bensapumpulla lienee jossain rele (ja sulake)? Meinaan, jos noita pitää jostain etsiskellä, niin mistähän moiset löytää?

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 24.11.2016 21:48 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

salmiv kirjoitti:
Vaihdoin jakajan kannen, pyörijän ja sytytysyksikön. Ei hörähtänty. Seuraavaksi sitten ehkä sen bensansaannin kimppuun. Vielä kun löytäsi sen oikean irrotettavan letkun siitä viidakosta.

Vaan tuleeko kipinää? Ettei vaan :cry: ECU:n ajonesto olisi lukkiintunut muutaman väärän numerokoodin jälkeen... ninim." kokemusta on :oops: "

100 €:n paikkeilla on toimivan ECU:n hinta joskus täällä patongissa ollut...

Kirjoittaja:  salmiv [ 25.11.2016 20:41 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Ei kai se mitenkään ole lukkiutunut, kun kerran värivalo vaihtuu punaisesta vihreäksi. Kokeilen huomenna bensantuloa, kun vaan löytäisi oikean irrotettavan letkun. Kuva ois kiva.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 25.11.2016 23:47 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

salmiv kirjoitti:
Ei kai se mitenkään ole lukkiutunut, kun kerran värivalo vaihtuu punaisesta vihreäksi.

Hyvä, ettei ole sössitty (kuten itse aikoinaan tein :oops: ). Halusin vaan haarukoida yhden vikamahdollisuuden pois.

Kirjoittaja:  jasu [ 26.11.2016 00:10 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

salmiv kirjoitti:
Kokeilen huomenna bensantuloa, kun vaan löytäisi oikean irrotettavan letkun. Kuva ois kiva.

Kuva
Kuvassa bensaletkut numero 5 osoittamissa paikoissa. Kuskinpuolella syöttö, vänkärinpuolella paluu...

Tuolta Citroenkerhon sivulta, osoitekin näkyy kuvassa, löytyy 256 -sivuinen opus jossa on aika kivasti käsitelty Xm:n moottoreita...

Kirjoittaja:  salmiv [ 26.11.2016 06:36 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Kiitos paljon kuvasta ja linkista Jasulle. Ei kun talliin kokeilemaan. Muutenkin kiitos kaikille ymmärryksestä. Tuo xm on ensimmäinen näin "eksoottinen" pikkuprojekti. Aikaisemmat varsinaiset projektikokemukset ovat itäautoista ja -moottoripyöristä. Jatkan tyhmien kyselemistä :-)

Kirjoittaja:  salmiv [ 26.11.2016 08:09 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

No niin, käymäänhän se lähti.. Bensaa tuli, muttei aluksi kipinää. Laitoin vaihtaman sytkämodulin takaisin ja pam, maailma täyttyi savusta :-). Seuraavaksi varmaan jarrujen kimppuun, kun poljin oli ihan pökkelö.

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 26.11.2016 08:34 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Tota, ei se XM:n jarrupoljin ole sitten koskaan samanlainen kuin "tavallisen" auton. Se on semmoinen vähän pökkelö aina, mutta siihen oppii ja löytää hyvinkin tuntuman ajansaatossa.

Kirjoittaja:  salmiv [ 26.11.2016 09:52 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Juu, mutta tuo on kyllä jumissa. Mutta jos joku haluua jatkaa puuhastelua, niin siitä http://www.nettiauto.com/citroen/xm/8464672. Ei siis sillä, että jo kyllästyttäisi, mulla vaan tuo autokauppa on verissä

Kirjoittaja:  Teuski [ 26.11.2016 20:47 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Ai se on toi "sport" :)
Tarjosin Safranea vaihdossa ja myyjä innostui niin kovasti että mulla alkoi hälytyskellot soimaan ja unohdin koko homman :lol:

Kirjoittaja:  jasu [ 26.11.2016 20:52 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

salmiv kirjoitti:
Juu, mutta tuo on kyllä jumissa.

Vai kuitenkin kunnossa? Näissä kun jarrupolkimen liikematka on erittäin lyhyt (tosin paljon pitempi kuin vanhemmissa, joissa ei ollut "pehmennintä" polkimen ja jarruventtiilin välissä), niin mikäli ei ole aiempaa kokemusta näistä korkeapainejarruilla varustetuista, niin tuntuma on äkkiä juurikin kuvailemasi kaltainen. Erona ns. tavalliseen jarrujärjestelmään, joissa itse polkimella teet jarrupaineen, näissä polkimella vain avataan venttiili joka päästää hydraulipumpun tekemän paineen kohti jarrusatuloita...

Samaten, mitä varmimmin autossasi ei ole muita jarruja kuin seisontajarru, mikäli moottori ei käy. Pitempään ajamatta olleissa, tuppaa paineenvaraajista katoamaan typpi, jolloin tuloksena on se että jarruilla ei ole minkäänlaista painereserviä kun moottori on sammutettuna. Kunnossaollessaan, reserviä on helposti 150-200 täysjarrutukseen vaikka moottori ei käy...

Ja muistetaan myös se, että tuossa on kaksi varaajaa, perinteisempi päävaraaja sekä lisäksi jarruvaraaja kuten muissakin Diravin omaavissa autoissa...

Kirjoittaja:  salmiv [ 26.11.2016 21:25 ]
Viestin otsikko:  Re: -91 XM 3,0 Automatic projektiksi

Ahaa, ja tuota tuskin voi muuten todentaa, kun ajamalla?

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/