Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
ZX Volcane -93 aut. pelastus http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=24748 |
Sivu 1/3 |
Kirjoittaja: | Pete H [ 12.12.2016 23:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Hieno pelastus. |
Kirjoittaja: | Huikko [ 13.12.2016 05:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Pisteet tästä! |
Kirjoittaja: | citax [ 13.12.2016 06:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Onnittelut! |
Kirjoittaja: | Posambique [ 13.12.2016 12:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Onnittelut, mahtavaa! |
Kirjoittaja: | Lime [ 13.12.2016 21:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Onnittelut! |
Kirjoittaja: | jasu [ 13.12.2016 23:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
"Hattu nousi" tänään Volcanesta. Jako oli korkeintaan hampaan pielessä. Ainakin viidestä venttiilistä ruosteenirroitusöljy vuoti läpi. Lievää palamisen jälkeä muutamassa venttiilissä hätäisesti katsoen, loppudiagnoosi kun venttiilit irtoaa. Ainakaan kylmänä ei venttiilit kantaneet... Pakoputki oli hupaisan valkoinen pakosarjan liitoksesta taaksepäin, siis sisäpuolelta. Ikinä ei ole tuollaista väriä putkesta vastaan tullut... Lievää mystiikkaa tässä vaiheessa, mutta selvinnee aikanaan..? |
Kirjoittaja: | Akaile [ 13.12.2016 23:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Hyvät penkit ![]() |
Kirjoittaja: | eskere [ 14.12.2016 22:13 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus | ||
Sylinterinkansi irtosi ennätysnopeasti kun Jasu ilmoittautui mukaan irrotushommaan. Kannentiivisteessä ei vuotoja näkynyt, vaikkakin tiiviste oli muuten hapertunut ja aivan lopussa, ja tihkusi hiukan pakkasnestettä jäkopään puolelta. Samoin kansi näytti ehjältä. Pakosarjasta löytyi pieni hiushalkeama, joka on hitsattavissa kuntoon. Venttiileissä on melkoisesti kuivaa karstaa, mikä paljolti johtuu moottorin matalammista kierroksista ajettaessa automaattilaatikon ansiosta. Joskus vain pitäisi antaa koneelle kierroksia vaihteen käsikäytöllä. Muuta syytä kuin pakoventtiilien karstoittuminen, ei silmämääräisesti löytynyt puristusten katoamiseen. Sylinterit olivat vielä meko hyvät, hoonausjäljetkin osin näkyvillä, ei naarmuja, eikä männät heiluneet ylimääräisesti. Nyt mietintämyssy päähän, mikä osa tulee vielä koneistamalla kuntoon ja mitä hankkia uutta ![]()
|
Kirjoittaja: | Siert [ 15.12.2016 22:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Hieno auto! Onko tullut mieleen ollenkaan vaihtaa siihen tehokkaampi tai viritetty kone? Ei mitään muusta syystä kuin että olisi ehkä kiva harrastusprojekti. |
Kirjoittaja: | jasu [ 15.12.2016 23:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Siert kirjoitti: Onko tullut mieleen ollenkaan vaihtaa siihen tehokkaampi tai viritetty kone? Vihjailin siihen suuntaan, pakoputkea irroitellessa alapuolelta, että "tuolla moottorin takana olisi hyvä tila vaikka ahtimelle". Isommin ei tuntunut herättävän innostusta... Tuonnehan menisi kivasti vaikka 2.0TcT, jos 16-valve parilitrainen ei riittäisi? Tosin mahdollinen tuleva käyttäjä, jolle tätä on ajateltu, tulee kyllä alkuperäistyyppiselläkin moottorilla hyvin toimeen, ja osaa arvostaa automaattivaihteita manuaalia enemmän... |
Kirjoittaja: | Hessu [ 16.12.2016 08:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Hieno projekti ja Suomen oloissa hyvin harvinainen varusteversio autosta. Kannattaa pitää kunnossa! Sen verran täytyy vielä todeta, että kyllä 2-litrainen 16-venttiilinen on oikein sopiva pata ZX:ään ![]() |
Kirjoittaja: | Akaile [ 16.12.2016 10:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Jos saan Jasu pyytää niin laittakaa sitten moottoripornokuvia uusista osista ja kasaamisesta. On mukava katsella, kun auton sydän saa uusia elimiä. |
Kirjoittaja: | eskere [ 16.12.2016 20:55 ] | ||||
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus | ||||
Tiivisteiden saanti kanteen on jo hakusessa. Omasta hyllystä löytyi kannentiiviste, mutta pako- ja imusarjan tiivistettä + muita tiivisteitä ei ollutkaa saatavilla enää Jyväskylän Motonetissä. Onneksi täydellinen tiivistesarja sentään oli myymälässä hintaan 99€. Hyvän kanta-asikkaan joululahja oli -10% yli satasen ostoista jonka ilolla käytin nyt kun pari jarrukliineripurkkia vielä mukaan mahdutin. Mittailin nokka-akselia ja siinä tuli jobinpostia. Yhdestä nokasta on kadonnut 3mm ja vain yksi on 48mm korkea, joka lienee lähinnä oikeaa mittaa, muut olivat tuosta väliltä. Joskus aiemmissa remonteissa on tullut vastaan Bx Gti:ssä vastaava nokan häipyminen, silloin oli vain koko nokka kadonnut. Nokka-akselin päässä, hihnapyörän alla oli "putkitonkien" jäljet, mitenkähän ne on siihen tulleet? Vai kuuluuko ne olla siinä, en ole vain aiemmissa nokissa sellaisia huomannut. Nyt näyttää siltä, että olisin valmis hankkimaan toisen kannen, joka olisi hyväkuntoinen tai ainakin ehjän nokka-akselin. Sopiva nokka löytyy Citroenin nelipisteruiskuista, BX Gti:stä Tzi:stä tai Pösön nelipisteruiskuista. Jos jollain on ko. kantta irrallaan niin tarjota saa yv:llä tai p o4oo kasi43144.
|
Kirjoittaja: | Hessu [ 17.12.2016 09:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Purin hiljattain yhden 1.6 ja 1.9 koneen ja molempien nokissa oli tuollaiset jäljet. |
Kirjoittaja: | xmfani [ 17.12.2016 11:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Loimaalla 2 kpl 1.8 8v konetta,toinen jo hiukan purettu,joten osia olis. Hieno suoritus,siihen olis myös 1.8 16v kone,tosin auto tulis mukana Eikä hitsattu |
Kirjoittaja: | Akaile [ 17.12.2016 17:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
eskere kirjoitti: Nyt näyttää siltä, että olisin valmis hankkimaan toisen kannen, joka olisi hyväkuntoinen tai ainakin ehjän nokka-akselin. Sopiva nokka löytyy Citroenin nelipisteruiskuista, BX Gti:stä Tzi:stä tai Pösön nelipisteruiskuista. Jos jollain on ko. kantta irrallaan niin tarjota saa yv:llä tai p o4oo kasi43144. Eikä kannata unohtaa vanhan nokka-akselin kunnostusmahdollisuuksiakaan. GT-Motor Hilsingissä tekee ihmeitä vanhoillekin kamppeille, eikä häpeä uutta. Täyttö, muotoilu ja fosfatointi. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 17.12.2016 18:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
ja karkaistu |
Kirjoittaja: | Huikko [ 17.12.2016 21:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Ylöjärven moottorityö on korjannut pari akselia minulle |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 18.12.2016 23:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Uusi nenä aleksi 207€ |
Kirjoittaja: | eskere [ 21.12.2016 21:29 ] | ||||
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus | ||||
Nenäkeppi ongelma on ratkaistu omalla kalustolla. Päätin uhrata yhden Beksin Zx:n hyväksi ![]() Purin kannen, hioin venttiilit ja laitoin pesun jälkeen takaisin nippuun, pari pakoventtiiliä korvasin Zx:n kannen venttiileillä. Kansi itsessään on aivan sama kuin Volcanessa, nokka-akseli millin matalemmilla nokilla, mutta hyväkuntoisena parempi kuin alkuperäinen. Tuossa aiemmin ihmettelin nokan päässä olevia putkitonkien jälkiä. Olettaisin, kun myös tässä bx:n nokassa oli vastaavat jäljet, että nokan päähän kiinnitetään kokoonpanossa tehtaalla jokin vempain jolla nokkaa pyöritetään välyksien tarkastamiseen ja säätämiseen. Zx:n jakopään sekoamisen syy oli aika harvinainen; nokka-akselin hammaspyörä oli ilmeiseti huonosti kiristetty paikoilleen, jolloin se oli alkanut luistaa ja kiilan katkettua, oli luistanut enemmän ja lopulta jako mennyt kunnolla sekaisin. Enpä ole aiemmin tämmöistäkään tavannut. ![]() Oliko jako muuttunut pikkuhiljaa vai nopeasti, siitä minulla ei ole tietoa. Mutta selittäisikö se tuon valkoisena hohtavan pakoputken karstan, eli kone olisi käynyt laihalla seoksella jonkin aikaa, sekä sen että imuventtiilin lautasien reunat olivat lämpövärjäytyneet. Vai onko olemassa lämpökäsiteltyjä imuventtiilejä? No, jokatapauksessa kolme ongelmaa korjaantui kun beksi luopui kannestaan, imuventtiilit, nokka-akseli ja sen hammaspyörä.
|
Kirjoittaja: | eskere [ 21.12.2016 21:31 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus | ||
Nyt kansi odottaa paikoilleen asentamista. Saa nähdä, päästääkö mummu minut talliin vielä ennen joulua? ![]()
|
Kirjoittaja: | Plagu [ 22.12.2016 15:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Eiköhän jako oo seonnu perinteisesti pomppaamalla hihna yli ja sitten kun venttiili on kohdanut männän on se lyönyt nokan kiilan poikki. |
Kirjoittaja: | eskere [ 22.12.2016 15:58 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus | ||
Plagu kirjoitti: Eiköhän jako oo seonnu perinteisesti pomppaamalla hihna yli ja sitten kun venttiili on kohdanut männän on se lyönyt nokan kiilan poikki. Männissä ei ollut minkäänlaisia venttiilien kohtaamisjälkiä.
|
Kirjoittaja: | jasu [ 29.12.2016 17:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus |
Käväistiinpä muuten pikkupätkä ajamassa tällä... Omin voimin tallista ulos, ja Xm:n askartelun jälkeen vielä omillaan käynnistyen sekä ajamalla takaisin talliin... Jotain taidettiin tehdä siis oikein..? |
Sivu 1/3 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |