Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=26411
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 22.09.2017 15:04 ]
Viestin otsikko:  XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Moi. Yleisön pyynnöstä (huolimatta?) aloitan tässä nyt rojektiketjun liittyen juuri tekemääni hankintaan.

Kulkuneuvo on XM 2.0 16V Berline vm. 1995 (Y4), manuaalivaihteistolla, väri met. vihreä. Tällä hetkellä kilometrejä mittarissa 261 000.

Minulle tämä on ensimmäinen XM, yhdellä olen ajanut vuosia sitten pienen koeajolenkin. Xantian ja BX:n sekä C5 III Tourerin olen omistanut aiemmin joten pientä vertailupohjaa on hydejousisiin. Mutta kyllä tämä yllätti, pehmeys ja vakaus on omaa luokkaansa (mitä se lie ollut uutena…). Yleisilme on erittäin siisti ikään ja kilometreihin nähden, keulalla on jokunen pieni kiveniskeymä, tuulilasissa hämähäkinpoikanen. Sisustus oikein siisti, odottaa vielä pesua.

Varustelua (mikähän lie varustelutaso nimeltään..) tai sen puutetta:
- kangaspenkit ja -verhoilu (siistit, odottavat vielä pesua)
- keskuslukitus (onkohan ollut kaukosäätimellä, nyt pelkällä avaimella)
- ajonestolaitteisto koodinäppäimistöllä (joka poiskytketty)
- jonkinlainen pieni näyttö (mittariston alla oikeassa reunassa) > lämpötila + kellonaika (?),
ei tule lukemia
- sähköpeilit
- etuovien lasit sähköllä, takana veivit
- normi airbagillinen ratti ilman radionappeja (radio jälkiasenteinen LG)
- 12-ikkunainen (eli ei ole takaluukun ja kabiinin välistä lasia)
- alustaltaan hydractive (mutta 1 vai 2.. takaa löytyy 4 jousipalloa)
- jousituksen ja varaajapallot venttilöity ja paineistettu 2016
- uupuu ilmastointi (on kuitenkin erillinen lämmönsäätö kuskille/apukuskille) sekä
penkinlämmittimet (missä napit jos on??)
- alla talven jäljiltä alkup. aluvanteet (kohtuukuntoiset) + pinnatut
nastarenkaat (hyväkuntoiset)
- suvikelille välttävät tarvikevanteet huonoilla kesärenkailla (orig. alut ja renkaat
tulossa)

XM on perimätiedon ja dokumenttien mukaan tuotu Härmään 2003, tuolloin n. 130 000 ajettuna (ilmeisesti Saksasta) Citroën-ammattilaisten toimesta. Tuolloin tehty/vaihdettu
- ruostesuojaus
- rosterinen pakoputkisto
- moottorin ja vaihteiston öljyt
- jarruhuoltoa
- uusi akku
- lohkolämmitin

Ennen ostotapahtumaa XM on ollut parina talvena käyttöautona, kunnes helmikuussa 2017 takaa on rikkoutunut jousituksen paineputki, ja XM on jäänyt seisomaan, katsastusaika mennyt umpeen.

Ennen katsastusta tehty:
- hommasin Sitroselta kaikki edestä taakse menevät hydrauliputket (ei paluuputkia)
sekä takakelkan päällä/tienoilla olevat paineputket joista sitten vaihdettiin pääosin
jousituksen putkia. Eli taka-apurunkoa pudotettiin alaspäin vas.puolelta jotta
saatiin tilaa työskentelylle (ahdasta oli silti)
- purettiin takakorkeudensäädin, liuoteltiin osat ja runko, puhalleltiin puhtaaksi ja kasattiin
uusilla päätytiivisteillä
- linnunluu oli hyväkuntoinen, joten sitä ei uusittu
- uudet LHM:t
- kabiinin lämmittimen puhallin ei tahtonut toimia, mutta oli jokin kosketusvika
- keskuslukitus toimii kun huvittaa (työlistalle, kosketushäiriö ovien liitoksissa?)
- ajovalot löytyivät releen etupuolen (miks nää releet ja konetilan sulakkeet pitää
olla just kosteimmissa paikoissa??) johtoja heiluttelemalla. Onkohan kaikissa XM:issä
ajovaloautomatiikka?? Tässä ei tunnu olevan (ainakaan toiminnassa).
- ajovalopolttimot uusiksi (vanhat oli keltaiset H1:t, olisko menny leimalla läpi..)
- vasempaan umpioon kertyy kosteutta (tähän korjaustapa tiedossa, odottaa toteutusta)
- pakokaasulappu otettiin samalla, niissä ei ongelmaa
- koteloöljyä ruiskuteltiin muutamiin kohtiin alustassa
- varapyörätelineen ripustus tuli samalla voideltua

Kone ei vie eikä päästä öljyä. Hydepumppu tihkuu/hikoilee hyvin vähän.

Katsastus suoritettu hyväksytysti 19.9.2017 (Helppokatsastus Lahti), pientä mietintää inssille aiheutti etupään iskunvaimennuksen vaimeus, "mutta läpihän tää nyt päästetään, nää on näitä ranskalaisia", jarrut melko hyvät huomioiden pitkä seisonta-aika.

Parin päivän käytön jälkeisiä huomioita:
- ajolleen lähes erinomainen (vaikka pinnatut nastat nyt alla)
- perä nousee nätisti ja nopeasti
- hydrauliikka naksahtaa noin 25-30 sek välein
- vas. etupyörän ja ratin välimaastosta tiputtaa hieman lehmää (joku paluuputki?)

Eli tehtävää jatkossa:
- kesäkumit hetkeksi alle
- tiputtelu/parkin merkkailu kuriin
- moottoriöljyt + suodatin vaihtaen
- keskuslukituksen häiriöt + mahd. kauko-ohjaimen laatiminen järjestelmään
- umpioiden lasit irti, puhdistus ja lasit liimaten kiinni
- hyvä pesu ja vahaus talveksi
- olikos näissä sisäilmansuodatinta??

Phiuuu.... (vielä) en tunnusta että pelottais :mrgreen:

Kirjoittaja:  jasu [ 22.09.2017 16:02 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

sitikkaporo kirjoitti:
Mutta kyllä tämä yllätti, pehmeys ja vakaus on omaa luokkaansa (mitä se lie ollut uutena…).

Joo, ovat vähän jotain muuta kuin perusautot, ja kun totuttelet (totutat itsesi liikaa) Xm:ään niin vaikea on korvaajaa sille keksiä...

sitikkaporo kirjoitti:
- alustaltaan hydractive (mutta 1 vai 2.. takaa löytyy 4 jousipalloa)

Hydractive 2. Ykkösversio poistui -93 alkupuolella, se neljäs pallo on takajarruvaraaja -kiitos vajoamiseneston, josta pääsee sitten syyttämään korkeussäätimen vivustojen jumiutumisia...

sitikkaporo kirjoitti:
- kabiinin lämmittimen puhallin ei tahtonut toimia, mutta oli jokin kosketusvika

Akun edessä oleva sulakerasia, Y4:n tyyppivika. Suolamössö ja isot virrat -vähän huono yhdistelmä...

sitikkaporo kirjoitti:
- keskuslukitus toimii kun huvittaa (työlistalle, kosketushäiriö ovien liitoksissa?)

Voi olla oven liitoksissa, lukkomekanismeissa itsessään tai niinkin yksinkertaista kuin keskuslukon ohjauspurkki joka löytyy hanskalokeron alta. Kiekert -merkkinen musta (voi olla harmaakin tuonikäisessä) purkki jonka sisällä on lukkoja ohjaavat releet. Sekä liittimen että releiden juotokset osaavat mennä huonoiksi, aiheuttaen satunnaista toimimattomuutta keskuslukon kanssa...

sitikkaporo kirjoitti:
- ajovalot löytyivät releen etupuolen (miks nää releet ja konetilan sulakkeet pitää
olla just kosteimmissa paikoissa??) johtoja heiluttelemalla. Onkohan kaikissa XM:issä
ajovaloautomatiikka?? Tässä ei tunnu olevan (ainakaan toiminnassa).

Ei ole automatiikkaa kaikissa, se on "virallisesti" ollut vain pohjoismainen lisävaruste. Tavallaan hyvä se automatiikka, mutta toisinaan olisin ilmankin sitä...

sitikkaporo kirjoitti:
- vas. etupyörän ja ratin välimaastosta tiputtaa hieman lehmää (joku paluuputki?)

Onko jousitolpan paluuletku, ohjausventtiilin ympäristö vai niinkin yksinkertainen kuin LHM:n liikatäyttö? Viimeinen epäily siksi kun säiliön huohotus/ylivuotoletku tulee kivasti siihen ohjausventtiilin yläpuoliselle alueelle. On siellä seudulla kyllä muitakin vaihtoehtoja, liitoksia vähintään tarpeeksi, jarruventtiili myös, ja mikäli vajoamisenestoventtiili on yhtään vastaavassa paikassa kuin Xantiassa, niin sekin osaa aloittaa oman vuotamisensa päädyn O-renkaan petettyä...

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 22.09.2017 19:26 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Tähän lisäten että ei ole orkkis raitisilmasuodatin, mutta verkoston kautta on myyty jälkiasennettavaa ns .sukkaa joka tulee sinnen tuulilasin eteen ja viimeksi löytyi ainakin AtoMecan kautta omaani.

Olen aina sanonut ja sanon nytkin että 2-litrainen 16V Y4 on yksi parhaita autoja mitä mulla on ollut. Aika vähän oli omassani ns. ominaisuuksia, vikojahan siinä ei ollut lainkaan. Kytkin tosin oli vähän jäykkä, mutta sitä oli Xantiassakin ja siihen tottuu. Olen jälkeenpäin miettinyt että kun entinen oli tuossa apri vuotta sitten myynnissä, niin miksen ostanut sitä takaisin. Ai niin , se oli varmaan se että kaipasin parempaa valotehoa alkutalven pimeilla ja märille teille jotka C5 Xenoneillaan taasen valaisee paremmin.

ruostumisen kannaltahan herkät paikat on ainakin helmojen etureunat ja varsinkin nostokohdat ovat vääntyneet.

Onnittelen hyvän auton ostosta. Tervetuloa XM-perheeseen. Paluuta ei ole ;)

Kirjoittaja:  hogander [ 23.09.2017 08:31 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

jasu kirjoitti:
sitikkaporo kirjoitti:
sitikkaporo kirjoitti:
- vas. etupyörän ja ratin välimaastosta tiputtaa hieman lehmää (joku paluuputki?)

Onko jousitolpan paluuletku, ohjausventtiilin ympäristö vai niinkin yksinkertainen kuin LHM:n liikatäyttö? Viimeinen epäily siksi kun säiliön huohotus/ylivuotoletku tulee kivasti siihen ohjausventtiilin yläpuoliselle alueelle. On siellä seudulla kyllä muitakin vaihtoehtoja, liitoksia vähintään tarpeeksi, jarruventtiili myös, ja mikäli vajoamisenestoventtiili on yhtään vastaavassa paikassa kuin Xantiassa, niin sekin osaa aloittaa oman vuotamisensa päädyn O-renkaan petettyä...


Mulla oli ihan samoilla tienoin vuoto. Siellä on semmoinen musta pökäle, johon tulee "läpinäkyviä" muoviputkia, paluuputkia siis. Nuo tahtoo irrota itsekseen. Kannattaa katsoa, että ovat paikallaan.

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 25.09.2017 23:29 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Joo kiitokset vinkeistä ja XM-veljeskuntaan pääsystä :mrgreen:

24.9.2017 alle väliaikaiset suvikumekset, paremmat tulossa viikon kuluttua. Samalla auton siivousta, imurointia, pesua ja vahausta (joka meni vähän pitkäksi kun jo 19 jälkeen oli niin kostea keli ettei vaha enää kunnolla kuivunut. Maalipinta on kauempaa katsoen ok, läheltä katsoen tarvihtisi joko savikäsittelyn tai myllytyksen (mitenkä tollanen met.hohtomaali tai pikemminkin lakkaus kestää myllytystä??).

25.9.2017 mittarissa 261 955
- uudet moottoriöljyt (Motox 5w40) sekä öljynsuodatin (PSA orig), jatkossa öljyt vaihtuu max 10 000 km välein
- pakoputkiklemmari katin takaa uusiksi
- LHM-tiputtelu kuriin, joku paluuputkista lähtenyt melkein irti löhmisäiliön alapuolelta (kiitokset näistä huoltotöistä Markukselle!!)
- illalla sitten varastosta löytyneellä Turtlen ikiwanhalla mustan muovin hoitoaineella käsittely puskureille ja ovilistoille (uudemmasta Turtlen vastaavasta paljon huonommat kokemukset) ja eilen keskenjäänyt sisäsiivous muoviosien osalta loppuun (ja yöksi Burana+Sirdalud -koktail nassuun)...

Kokemuksia:
- sisävalo jää ajoittain palamaan vaikka luukut/ovet kii (pesun myötä vettä ovikytkimiin?)
- lämppärin puhallin edelleen toimii kun häntä huvittaa (asentajan veikkaus: huonossa kunnossa oleva liitin?), työn alle otan lähipäivinä
- keskuslukko toimii/ei toimi/toimii/ei toimi
- ajolleen edelleen hieno, myöskin jälkipolven mielestä!!!

Kuvia tulossa...

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 26.09.2017 10:46 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Nythän mä hokasinkin Jasun viestistä, että puhallinprobleemit voivat johtua konehuoneen sulakelaatikosta.

Onko ongelmana yleisesti johtovika, liitinhäiriö sulakeliittimissä vai jokin muu ko. boksissa? Entä oireenmukainen hoito? Uusi boksi tilalle vaiko jotakin muuta? Onko boksin siirto kuivempaan paikkaan isokin rojekti??

Entä missä sijaitsevat konehuoneen maadoituspisteet, varmistaisin että niissä on hyvät kontaktit??

Kirjoittaja:  jasu [ 26.09.2017 11:12 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Vika selviää, kun ottaa sulakerasian tutkittavaksi. Varsin usein on pohjapuolelta liittimen ympäristö sulanut, onko sitten syy sulakkeen vai johtoliitoksen ansiota, tulos kuitenkin on sama. Rasiassa on useita tyhjiä paikkoja, niihin on joskus tullut siirrettyä ongelmapaikan sähköt, jolloin ongelmaa on taas saatu siirrettyä tulevaisuuteen. Irtosulakepesiäkin on tullut nähtyä...

Tuo paikka on periaatteessa hyvä, jos suolasumulta suojaus olisi tehty edes jotenkin. Muuallesiirto on hieman haasteellinen, pitäisi jatkaa piuhoja eikä pannuhuoneessa oikein isommin missään enää tilaa ole. Itse lähtisin tuota tekemään ehkä siten että hankkisi sulakepesiä (miksei vaikka venepuolelta, koteloituja?) ja tekisi liitokset siten ettei kosteutta ihan heti menisi haitaksi..? Siihen alkuperäiseen rasiaan kun tulee suora syöttö akulta (pari 6 neliön piuhaa) ja rasialta sitten lähtee iso osa sulakkeiden kautta ja taisi joku lähtö olla ilman sulakettakin...

Silloin kun vielä jokunen vuosi sitten näitä Y-nelosia oli enemmänkin käytössä, niin jokakeväinen juttu oli joko osallistua vianetsintään tai vihjata täällä ongelmapaikasta, pahimmillaan muutaman kymmenen yksilön kanssa, nykyään enää ehkä yksi vuoteen tulee näitä nähtyä/kuultua. Ja joo, on tuossa -95 yksilössäkin mikä tuli noudettua, samat oireet, puhallin lähtee joskus mukaan, toisinaan sitten taas ei, ja sitä rasiaa on jo edellisen aikaan korjailtu, ihan useasti...

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 26.09.2017 17:52 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Jos kytkentäkaavaa tarttet, niin mulla on skannattuna tehtaan oma sähköosio kirja jpg-muotoon Y4-koriseen

Pena

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 26.09.2017 22:45 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Hyvähyvä, aamulla lämppärin puhallin heräsi eloon kun käpistelin konehuoneen sulakerasiaa. Eli korjauskohde löytyi näin nopeasti.

Yritin katella venekäyttöön olevia sulakerasioita, Motonetissä oli joku mutta ei sekään lupaillut kovinkaan hääviä kosteudensietoa. Täytyis laittaa normi sulakerasia ja sille jokin kotelo tiivistetyllä läpiviennillä. Ideoita mistä näitä voisi kysellä??

Pena - otan mieluusti vastaan skannaamasi sähkökaaviot, hoidetaanko homma meilin kautta vaiko XM-miitissä Mobiliassa (kalenteriin lukittu tämä miitti..)?

Olikos konehuoneen maadoituspisteet enää ongelma näissä?

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 27.09.2017 20:31 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

27.9.2017 mittarissa 262 042

Tuulilasista korjautin 3 kpl kiveniskuja, jotka oli syvemmällä kuin vain pintajälkiä, parkkipaikalla mainostanut herra teki kolme korjausta kahden hinnalla, ja antoi vuoden takuun. Samalla hain Motonetistä Valeo Silencio 550 mm sulat.

Ja kävin tutkimassa sulakerasiatarjontaa, jota ei ollut lainkaan tän kylän puodeissa, siis vettä vähän paremmin pitävinä. Luultavasti pitää kallistua 10-paikkaiseen hieman paremmin suojattuun sulakerasiaan, jossa myös ledit. Pitäis vaan keksiä mihin rasiaan tollaisen laittaisi suojaan suolasuihkulta. Samalla laittaa samaan rasiaan suojaan 6 mm2 johtojen liitokset.

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 27.09.2017 21:01 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

sitikkaporo kirjoitti:
Hyvähyvä, aamulla lämppärin puhallin heräsi eloon kun käpistelin konehuoneen sulakerasiaa. Eli korjauskohde löytyi näin nopeasti.

Yritin katella venekäyttöön olevia sulakerasioita, Motonetissä oli joku mutta ei sekään lupaillut kovinkaan hääviä kosteudensietoa. Täytyis laittaa normi sulakerasia ja sille jokin kotelo tiivistetyllä läpiviennillä. Ideoita mistä näitä voisi kysellä??

Pena - otan mieluusti vastaan skannaamasi sähkökaaviot, hoidetaanko homma meilin kautta vaiko XM-miitissä Mobiliassa (kalenteriin lukittu tämä miitti..)?

Olikos konehuoneen maadoituspisteet enää ongelma näissä?


Taitaa meilinä tulla liian iso tiedosto. Kopion tikulle ja otan mukaan Mobiliaan.

Pena

Kirjoittaja:  hogander [ 28.09.2017 19:23 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Täällä on kanssa aika hyvät kokoelmat noita kaavioita:

http://pepon1.free.fr/CITROEN%20XM_fich ... shemas.htm

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 25.10.2017 22:06 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Päivitetäänpäs tärkeimpiä:

XM ollut omistuksessa nyt reilun kuukauden, kilometrejä ekasta tankkauksesta alkaen kertynyt noin 2700, eli onhan tällä nyt tullut hieman liikuttu vähän kauempanakin. Keskikulutus on ollut tankkausten perusteella laskettuna 8,36 litraa/100 km. Erittäin leppoisaa, vakaata ja pehmeää kyytiä varsinkin maantiellä. Hydrauliikka pelaa pääosin hienosti, muutaman kerran liikkeelle lähdettyä on perä "pudonnut alta" pariksi sekunniksi noustakseen nopsaan ylös. Jarruventtiilivikaa joku epäili?

Yritin ottaa konehuoneen sulakerasiaa tarkasteluun, mutta hänenpä kiinnityspultit on niin jumissa että parin päivän liotuskaan ei häneen auttanut. Odottaa aikaa (ja konstia) parempaa. No, yksi sulake oli lämmennyt hyvin, se meni vaihtoon. Putsailin rasian vieressä olevat kaksi maadoituspistettä sekä akunnavat ja -kengät. No, ei mithän, seuraavaksi huomio hanskalokeron alle, ja sieltä johtoja käpistelemään. Kas, ja lämppärin puhallin heräsi elohon. Helpottaa kummasti kaupungiajoa kun huurteet saapi veks.

On tää hieman vielä kosketuskäyttöinen kuljin, välillä hellemmällä, välillä määrätietoisemmalla kosketuksella saapi asioita toimimaan. Nopeusmittari vaatii joskus huomiota ja kämmensyrjää. Keskuslukon toimintaan en ole saanut logiikkaa, vielä. Sähkölasit toimii hyvin. Ulkolämpömittari näyttää noin 15 astetta liikaa (alkoi kun käytin kiesiä harjattomassa pesussa). Oliko näissäkin anturi kuskin puolen peilin alla?? Kuumentamalla anturia voisi lähteä toimimaan??

Parikkalasta XM-harrastajalta hommasin orig.alut kesäkumeilla, etujousitolpat ja katalysaattorin sekä muuta pikkusälää, kiitokset sinne!!

Tänään vaihdoin nastarenkaat alle, nämä ei niin hyvillä orig.aluilla olevat vähän ajetut pinnatut renkaat, yllättävän hyvät ja pyöreät. Tulivat auton mukana ostaessa.

Parikkalasta olisin saanut erittäin siistin Y3-mallin ratin, joka olisi muutoin hieno mut tuo airbägi miellyttää turvallisuushakuista ihmistä enemmän. Nykyinen ratti on muuten ok, mutta on kulahtanut kehältään. Kellään siistiä rattia tarjolla?? Tässä ei mitään nappeja, airbägin ledi syttyy hetkeksi toiminnan merkiksi startatessa..

Jos olisi rahaa/aikaa/paikka niin heikompi alkaisi haaveilemaan automaagivaihteiston laitosta (liekkö ees mahdollinen).... :mrgreen: kävisi vaan niin maan perusteellisen hyvin auton luonteeseen...

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 26.10.2017 20:13 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

sitikkaporo kirjoitti:
Päivitetäänpäs tärkeimpiä:


Parikkalasta olisin saanut erittäin siistin Y3-mallin ratin, joka olisi muutoin hieno mut tuo airbägi miellyttää turvallisuushakuista ihmistä enemmän. Nykyinen ratti on muuten ok, mutta on kulahtanut kehältään. Kellään siistiä rattia tarjolla?? Tässä ei mitään nappeja, airbägin ledi syttyy hetkeksi toiminnan merkiksi startatessa..

Jos olisi rahaa/aikaa/paikka niin heikompi alkaisi haaveilemaan automaagivaihteiston laitosta (liekkö ees mahdollinen).... :mrgreen: kävisi vaan niin maan perusteellisen hyvin auton luonteeseen...



Onnistuisko katsastuksessa bägitön ratti ? Olen nimitääin monesti ajatellut että haluaisin Y4:seen Y3:sen kojataulun ratin, on vaan tyylikkäämpi vanhemmalla ulkonäöllä.

Automaattia jos mielit niin helpommalla pääset kun vaihdat tai ostat vielä toisen jossa on automaatti. Vielä on otollista ostaa XM, ei ole hinnat lähteneet Suomessa nousemaan kovin paljoa.

Pena

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 02.11.2017 17:03 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Luulen että bägitön ratti voisi olla nounou leimalla?

Tänään ensimmäinen kylmempi aamu, -7 astetta oli töihin lähtiessä. Ekat 400-500 metriä ohjaus oli melko jäykkä, kuuluu(ko) asiaan? Vetristyi sitten kyllä. Ajokorkeuteen nousi ihan kohtuunopeasti. Eikä merkkaa parkkipaikkaa. Ja keskuslukko toimi aamusella :mrgreen: eli vikojen määrä vakio, kohde vaan vaihtelee?? 8-)

Kirjoittaja:  kaseva [ 02.11.2017 22:25 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

sitikkaporo kirjoitti:
... eli vikojen määrä vakio, kohde vaan vaihtelee?? 8-)


:D Se on juuri noin XM:n kohdalla. Pätee tosin varmaan aika moneen muuhunkin Citroenin malliin. :D

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 07.02.2018 23:23 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Pientä päivitystä, tänään meni 270 000 km rikki, työmatka pompsahti isommaksi vuodenvaihteessa. Muita korjauksia kuin moniurahihnan vaihto ei ole tarvinnut tehdä. Niin ja varaajapallo täytettiin myyjän toimesta takuuhuoltona.

Sähkövioille ja huurtuville umpioille en ole ehtinyt/jaksanut tehdä mitään, tässä kuussa kovasti aietta paneutua hovikorjaajan kanssa asiaan. Ja leimalle vaihtaa apukuskin puolen alapallonivel. Ei vie öljyä tahi jäähd.nestettä, lehmää olen kerran lisännyt pakkasilla. Viime tankillisen kulutus 90 % maantietä n. 85 km/h marssinopeudella 8,13 litraa/100 km.

On kyllä lämmin auto näillä -12-14 asteen pakkasilla, maantiellä ei kärsi pitää lämpöjä kuin vähän yli puolenvälin. Lämpenee nopeasti, täydet lämmöt mittarin mukaan 4-5 km ajon jälkeen. Maskinsuoja on paikallaan ja syylärin ja koneen välissä paffi, öljypohja paljaana vielä.

Edelleen tarjoaa hienoa kyytiä maantiellä 8-)

Kirjoittaja:  Natero [ 09.02.2018 18:34 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Samaa näköä? https://www.facebook.com/73820664294000 ... =3&theater

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 10.02.2018 13:22 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Natero kirjoitti:


Sama väri ;)

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 01.03.2018 11:29 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

271 859 km kohdalla 23.2.2018

- vaihdettiin moottoriöljy Car Tech 5W40 ja öljynsuodatin (edellisillä ajoa himpan alle 10 tkm)
- asenneltiin öljypohjan alle 2 mm alulevyä pakkasia varten, maskinsuoja onkin paikallaan jo aiemmin

Liitteet:
pohjapelti.jpg
pohjapelti.jpg [ 119.94 KiB | Katsottu 31197 kertaa ]

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 23.03.2018 16:50 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Tällä viikolla tehty (kiitos Markus!!):
- oikean puolen takajousisylinteri vaihdettiin käytettyyn (sylinteri, uudet tiivisteet ja
keräyspussi Sitroselta), vanhan sylinterin mäntä olikin jo osin syöpynyt/naarmuilla
- jousisylinterin vaihdon yhteydessä rikkoutunut hydeputki jouduttiin uusimaan
(meinasi jo hetkittäin k*kka tulla housuun kun ei ollutkaan helppo homma löytää
soveltuvaa osaa/korjausmenetelmää, suurkiitos Jasulle neuvoista!!)
- takakelkan vas. kulmalla lymyilevän kumisen 3>1 paluuputkiliitoksen uusiminen
- ajovaloumpioiden lasien irroitus, puhdistus ja kasaus silikonia hyväksikäyttäen
(jätin vanhat tiivisteet, kun näytti että parempi näin, nyt ei pääse kosteus sisään)
- samalla otettiin päästölappu leimaa varten

Tänään km-lukemalla 274 309 vuosikatsastus ilman ongelmia (Helppokatsastus)
- kaikkien kulmien iskarilukemat 65,0
- etujarruissa ero 7%
- takajarruissa ero 8%
- seisontajarrussa 5%

Kyllä tää on mukava ajaa, edelleen. Kilometrejä kerääntyy hyvää vauhtia. Jasun vinkistä kahtelin patonkimaan tori.fi eli leboncoin.fr -sivustolta eteläisen Ranskan Xm-tarjontaa sekä purkuosia, sieltähän saisi vaikka mitä.

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 25.03.2018 13:04 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Aha. Avasin kuskin ikkunaa, raottui 5-6 cm ja naps.. ei liiku ylös ei alas :evil: . Kiilattu ylös nyt. Sulake näytti ehjältä, en mitannut. Onko tsydeemissä vaijeria joka voipi katketa? Vai jokin muu todennäköinen vikakohde?

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 26.03.2018 19:44 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

sitikkaporo kirjoitti:
Aha. Avasin kuskin ikkunaa, raottui 5-6 cm ja naps.. ei liiku ylös ei alas :evil: . Kiilattu ylös nyt. Sulake näytti ehjältä, en mitannut. Onko tsydeemissä vaijeria joka voipi katketa? Vai jokin muu todennäköinen vikakohde?



Sanoisin että vaijerimaknismi petti . Ebayssä oli jossain vaiheessa brittiläinen firma joka myi vaijerisatseja, taisin itsekin ostaa muutama vuosi sitten jemmaan yhden (missäköhän se vaan on ).

Se oli tämä paikka http://www.e-crofting.com/ , mutta tainnut laittaa hanskat tiskiin.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 27.03.2018 02:09 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

Sitronen, Auto-Artikkeli... Tai patonkilaisilla hyllyt väärällään ikkunahissejä :lol:

Kirjoittaja:  aaltopelti_fun [ 05.04.2018 21:36 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.0 16V Berline 1995 tarinaa

sitikkaporo kirjoitti:
Aha. Avasin kuskin ikkunaa, raottui 5-6 cm ja naps.. ei liiku ylös ei alas :evil: . Kiilattu ylös nyt. Sulake näytti ehjältä, en mitannut. Onko tsydeemissä vaijeria joka voipi katketa? Vai jokin muu todennäköinen vikakohde?


Minullakin pitäisi olla tuo vaijerisatsi ja ohjeet asennukseen printattuina. Luulisin löytävänikin ja satsi olisi jouten kun ei enää XM:ääkään. Olisko tarvetta? Ei ole hinnan kiroissa kun ei tuo alun perinkään montaa kymppiä maksanut. YV:kin toimii.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/