Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
AX 11 TRS -90/91 http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=26740 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Raxu [ 24.11.2017 23:18 ] |
Viestin otsikko: | AX 11 TRS -90/91 |
Toissasuvena epähuomiossa ostamani autonpoikanen on jo siinä kuosissa, että se on katsastettu ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2003. Uudelleen rekisteröitäessä antoivat kilvet, joissa on joku kummallinen sininen pystyraita ja keltainen Otava tai muu tähtimerkki. Onneksi vanha tunnus oli vielä vapaana, joten sain tilattua samanlaiset kilvet kuin kärryssä on ennenkin ollut. AX oli ajettu tallin perukoille 13 vuotta sitten toimivana laitteena, mutta aika paljon paikallaankin oleva auto happanee. Uusia piti bensapumppu, laturi, vilkkuviiksi, pakoputki katista taaksepäin, etuvakaajan helat, jarrut lähes kokonaan ja kaikenlaista pienempää palikkaa. Korjausta vaativaa ruostetta oli vain oikeassa takahelmassa ja varapyörän ripustuksessa. Jakopää kaikkineen uusittiin varmuuden vuoksi vaikka se uusittu 35 tkm sitten, muuta ikää sillä oli 10 vuotta. Nyt odotellaan reilu kolme vuotta museorekisteröinti-iän täyttymistä. Pisteosia vielä puuttuu, mm. tunkki ja varapyörätelineen ruuvisydeemi. Ehjät orkkismalliset pölykapselitkin olisivat tarpeen. |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 25.11.2017 12:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: AX 11 TRS -90/91 |
Mulla on tunkki johon joku raapustanut kirjaimet "AX". Espoosta saa noutaa jos on matkat tätä kautta. |
Kirjoittaja: | Raxu [ 03.12.2017 14:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: AX 11 TRS -90/91 |
Runsas kiitos Putkimiehelle tunkista! Se sopii täysin helmoissa oleviin korvakkeisiin, mutta ei mahdu varapyörän sisään. Kierretanko on liian pitkä. Syynä lienee vuosien varrella tehdyt mallimuutokset. Tunkin sijainti on jossain vaiheessa muutettu konehuoneesta vararenkaan sisään. Auton hanskalokerokirja kertoo luvussa pyöränvaihto mm. seuraavaa: "Ota pyöränpultinavain tavaratilan seinästä. Ota tunkki varapyörän keskeltä." ja "Kiinnitä tunkki ja pyöränpultinavain takaisin moottoritilaan." Ohjekirja on muutenkin varsin huolettomasti tehty. Varapyörätelineen ruuvisydeemin löysin ebayn avulla Kiinasta. Ruuviosa oli tosin axuun liian pitkä, mutta katkaisun ja uusien jengojen väännön jälkeen ok. Koukkuosa ei ollut valettu kuten ebayn kuvassa, vaan tehty lattaraudasta ja siihen hitsatusta mutterista. Siistiä työtä kuitenkin ja keltapassivoituja molemmat osat. Hintaa tuli Suomeen postitettuna vain €8,10. Orkkispölykapselit ovat vielä etsinnässä. Ohjekirjan mukaan "Varapyörään ei voi asentaa isoa koristekapselia". Onko alkuperäinen varapyörä ollut jotenkin erikoinen ja jos on, niin mahtuisiko tunkki sellaisen sisään? |
Kirjoittaja: | citax [ 08.12.2017 19:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: AX 11 TRS -90/91 |
Minun -90 mallin axu 1.4 tunkki on varapyörään laitetun harmaan tyroksirasian sisällä, museorekisteröinnissä ehkä vaativat tuon tyroksirasian. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 08.12.2017 20:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: AX 11 TRS -90/91 |
citax kirjoitti: museorekisteröinnissä ehkä vaativat tuon tyroksirasian. Ei mahda niin spesialistia museotarkastajaa löytyä joka tuommoisen osaisi vaatia, tai jos löytyy niin kannattaa valita joku toinen ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |