Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=26769 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | valtteri [ 30.11.2017 00:59 ] |
Viestin otsikko: | Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
Eli tarina lähti liikkeelle kun serkkuni vinkkasi Maarianhaminassa ja tarkemmin https://www.marknaden.ax/ palvelussa olevasta ilmoituksessa, jossa kaupiteltiin Xantia Activaa 200e:n hinnalla. Ilmoituksessa oli yksi pahainen kuva, eikä juuri muuta infoa kuin että vuotaa hydenestettä. Laitoin myyjälle heti (ruotsiksi) tekstiviestiä ja marknaden palvelun kautta emailia, mutta ei myyjästä kuulunut mitään. Siskon mieheltä kun ruotsi taipuu paremmin, hän soitti lopulta seuraavan päivänä myyjälle ja saatiin info että auto on mutta 18.11 joku tulee sitä ostamaan/katsomaan, eli siihen asti varattu. Tappiomieliala ehti jo vallata, kun minä/serkku/siskon mies ehdittiin jo innostua puoli-ilmaisesta ajokuntoisesta ja suht toimivasta activasta. No 18.11 tuli ja meni ja auto ehti jo unohtua, mutta viikko sitten 22.11 tuli infoa että autoa kukaan ei ilmeisesti tullut hakemaan ja myyjällä on kiire päästä siitä eroon kun autossa on kesärenkaat alla ja talvirenkaita ei ole. Loppuviikosta löin aikataulun kiinni, että sunnuntaina 26.11 lähden Maarianhaminaan laivalla ja myyjä tulee satamaan vastaan, "kiireellä" sitten ajan takaisin check-iniin ja autolla toisella laivalla takaisin. Auton haku tuona sunnuntaina 26.11 oli kyllä aika näppärää. Laivaan Turusta 8.15 ja buffetaamiaiselle tappamaan aikaa ja katselemaan mökkimaisemia. Muutama kuppi kahvia ja monen monta erilaista lautasellista aamiasta myöhemmin, aloimme lähestyä maarianhaminaa. Tapoin aikaa vielä lasten pleikkaripisteellä yms, mutta tukevan aamiaisen jälkeen oli selvää että nälkä ei ainakaan ole päälimmäinen ongelma tällä reissulla. No maarianhaminassa kipin kapin pois laivasta ja ulos terminaalista. Parkkipaikalla Xantia olikin vinoparkissa toisen erivärisen xantian vieressä ja lopulta myyjäkin löytyi, olin tuulispäänä mennyt hänen ohitseen terminaalissa. No hyppäsin auton rattiin ja kirjoitettiin paikalliset 2. osat rekisteriotteesta. Myyjä oli vielä kyydissä kun kierrettiin kortteli ja palattiin Viking Linen kopille autojonon jatkoksi. Myyjä käveli tästä takaisin parkkikselle ja jatkoi matkaa vaimonsa ja toisen xantian kera kotiin. Viking Linen kopilla ei tarvinnut paljoa ihmetellä, olin ostanut lipun edellisenä iltana netistä, eikä edes varausnumeroa tarvinnut kopilla olla kun rekkarilla asiakaspalvelija löysi tiedot ja löi maihinnousukortin käteen. Sitten vaan jonon jatkoksi odottamaan laivaan pääsyä. Tässä vaiheessa ehdin vasta autoon vähän tutustua ja käydä läpi takaluukun/ulkokuoren. Takaluukussa oli hyväkuntoiset ja siisti alkuperäiset Activa aluvanteet ilman kumeja. Huomasin myös että pelkääjän puolen kylkeä olo raaputettu johonkin aika pitkältä matkalta joten siinä on pientä painaumaa yms. Samoin huomasin että lakkapinta konepellistä/katosta/spoilerista on hieman puhki. Mutta muuten auto tuntui olevan suht ryhdikäs ja toimiva. Pienen odottelun jälkeen päästiin laivaan ja Viking Gracen henkilöautokannelle. Tässä vaiheessa en ollut autolla ajanut kuin kilometrin, mutta olin todennut activajärjestelmän toimivan kuten pitää, eikä muitakaan vikoja autossa tuntunut olevan. Viking Grace pahimpaan pikkujouluaikaan ei ollut juuri kokemisen arvoinen, krapulaiset työporukat yms olivat valloittaneet käytävät jonottaessaan ravintoloihin, eikä saunaosastolle ollut asiaa. Spa oli kuulemma täynnä ja vähän ylikin. Eikä ko. osastolle päässyt edes kurkkaamaan. Kai siellä on jotain altaita.... No paluumatka meni erään ravintolan "odotus" tilassa mielyttävällä nojatuolilla Viking Linen wlania hyödyntäen. Turkuun saapuessa en meinannut saada Xantiaa käymään kun tuli vuoro ajaa ulos laivasta, pahuksen ajonesto PIN-koodi unohtui antaa... Xantia merkkasi Gracen aika isolla lätäköllä LHM:ää, joten oli selvää että auto pitää asap saada nosturille ja selvittää mikä on vikana. Viking oli Turussa n. 20.00 ja kotona Paraisilla olin n. 20.40 eli koko päivän savotta, mutta ilman ainuttakaan ongelmaa. Ja tärkeintä oli että tuliaisena oli harvinainen ja eksoottinen turbo-activa! 26.11 Ajoin auton laivaan Maarianhaminassa, Xantia vilkutteli välillä STOP-valoa ja lisäsin laivassa LHM:ää yli puolilitraa. Laivasta ajoin auton Caribialle, josta toisella autolla kotiin. Tällä matkalla totesin aktiivialustan olevan upea keksintö! 28.11 Kävin konttorilla kysymässä että mitä teen kun ostin Ahvenanmaalta auton. Käski tehdä käyttöönottoilmoituksen verottajan sivuilla ja palata sitten auton kera asiaan niin suorittavat rekisteröintikatsastuksen. Kuulemma päästölappuja ei kannata muualta ottaa, kun jokatapauksessa ottavat rekisteröintikatsastuksessa päästöt. Tilasin samalla alkuperäiset EI-eu kilvet samalla tunnuksella joka autossa suomi-aikana ollut. Sain illalla sähköpostia myyjältä, jossa hän toivoo minun olevan tyytyväinen ostokseen ja samalla kertoi autosta vähän lisää. Kuulemma jakohihna olisi "juuri" vaihdettu, jäähdytinnestettä häviää "jonnekkin", öljyt ovat vanhat jne 29.11 Tänään keskiviikkona siirsin auton Caribialta kotipihaan Paraisille, ~30km matka, ei ongelmia. Auto lämpeää suht nopeasti sisältä ja puskee todella kuumaa ilmaa sisätiloihin kun moottori on lämmin! Samalla kiersin yhden suuren liikenneympyrän kunniakierroksenomaisesti ja totesin että kyllä kostealla asfaltillakin auto pystyy ihmeisiin. Soitin päivällä OP:lle ja tein autoon vakuutuksen, 180e vuosi, pelkkä liikennevakuutus. Tein verottajan sivuilla käyttöönottoilmoituksen. Yritin kysellä Turusta paikkaa joka korjaisi hydevuodon, paikallinen osaaja Ritiko ei ollut innostunut korjaamaan Activaa, mutta citikkahuolto varasi minulle 11.12 ajan jolloin Activan saisi hoitoon Loimaalle. TO DO: - Takana paluupuolella LHM-vuoto, pitäisi asap ottaa selvää kuin paha. Myyjän infon mukaan: "Den började läcka LHM i juli 2017. Citroënverkstaden undersökte och sade att ett rör ovanpå bakaxeln behöver bytas. Heinäkuussa alkoi LHM:n vuoto, tutkittu ja kerrottu että taka-akselin yläpuolinen putki pitäis vaihtaa " - Kuskin etuvalo pimeä - Myyjän mukaan toinen sumari halki, pitää tarkistaa - Kuskin etuvalonpesimestä puuttuu se uloin kuori - Talvirenkaat vanteilla, mahdollisimman lähellä alkuperäistä kehää 205/60/15 <- mitä rengastusta muut käytätte talvisin activoissa ja voiko rekisteröintikatsastuksessa tulla sanomista kun ei tuollaista 205/60/15 talvinakkia varmaan mistään löydy (Autossa on alla kesärenkaat "talvivanteilla", enkä missään nimessä raaski laittaa alkuperäisiä activa -aluvanteita talveksi) - Öljynvaihto yms huolto/tarkistus - Autossa on suht hyvä huoltokirja vielä parin vuoden päähän, pitää täydentää sitä ainakin siitä puuttuvan jakopäärempan osalta - Myyjän mukaan jäähdytinnestettä häviää ja lämppärin flekti ei aina toimi (tyyppivika? miten korjataan?). ko. ongelmien todennus/korjaus Sitten vielä budjetista/kuluista. En nyt tietenkään ihan kaikkea viitsi laskea kuluiksi, mutta itseäni kiinnostaa mitä Activa tulee minulle suurin piirtein maksamaan, kun siinä joskus on leima! Citroen Xantia Menot Ostohinta 200 Silja laiva 12 Viking laiva 23,5 Kilvet 13 Yhteensä: 248,5€ Tulevat menot Rekisteröintikatsastus 150 Eli summasummarum: Muutamassa asiassa kaipaisin apua!? - Tarvitsen talvirenkaat vanteineen 15", mitkä renkaat alle jotta katsurikin kelpuuttaa rekisteröintikatsastuksessa: nopealla googlettamisella kehän puolesta vaihtoehdot ovat: 175/65R15 = 24x6.9R15 185/65R15 = 24.5x7.3R15 195/60R15 = 24.2x7.7R15 205/60R15 = 24.7x8.1R15 - Mikä on helpoin/hyväksyttävä tapa korjata paluuvuoto taka-akselin päältä. Citikkahuolto prässännee pitkään putkeen uuden liitoksen, jotta ei tarvitse edestä asti ainakaan vaihtaa. Ilmeisesti paluupuolella paine ei ole kovin paha, joten joku virityskin ainakin alkuun voisi toimia (esim. halkaistu letku putken päälle ja klemmarilla vuoto tukkeeseen tjms, ja tällä korjauksella siis autolla voisi ajaa paremmin mielin Loimaalle ja takaisin) Kuvia autosta https://www.flickr.com/photos/152141673 ... res/20UvW4 Auto on käyttöönotettu 10.1.1997 ja muistaakseni lappeenrannasta alunperin. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 30.11.2017 08:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
Tuossa taisi paluuletkuissa olla liitospalikka taka-akselin päällä, jossa monta (4?) paluuletkua yhdistyy yhteen, lisäksi muistelen että tuohon activaan oli joku modauskin, olisiko se ollut suuntaventtiili johonkin paluuletkuun ettei muiden paluuletkujen litkut kerry/aiheuta painetta aina alimpaan kohtaan? Miten muuten auton tuonti Ahvenanmaalta, eikös ennen ollut tavattoman suuri rikos suomalaisen ajaa Ahvenanmaan rekkareilla? (ilmeisesti jotain ALV-veroon liittyvää, tosin tämä yksilö on jo aikoinaan Suomeen tuotu eikä ALVeista saanut takaisin ulkomaille vietäessä) |
Kirjoittaja: | Vekke [ 30.11.2017 10:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
Activan takapään hydevuodot voi joskus olla ikäviä paikallistaa. Putkia on paljon ja neste valuu herkästi aika kauas vuotopaikasta ennen kuin tulee maahan tai vaihtoehtoisesti sotkee koko takakelkan. Kannattaa katsoa noiden activa- ja H2-blokkien kunto. Olen itse käyttänyt talvirenkaina 195/65R15. On yleinen ja edullinen koko, joka on hyvin liki alkuperäiskokoa. Nyt itseasiassa taitaa olla jopa jokin pienempi kun tuli auton mukana. |
Kirjoittaja: | valtteri [ 30.11.2017 16:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
Pahus kun tuota alkuperäistä viestiä ei voi modata.... Hydevuoto näyttää toistaseksi loppuneen. Ainakaan pihalla ei ole jälkiä merkkailusta. Renkaatkin löytyi Lounais-Suomen autovahinkokeskuksesta ~50e hintaan. TODO: - Öljytikku laukes käteen kun koskin siihen - Imuletku näyttää olevan korjausmallia jeesusteippi - Lämppärille menevä ilmanotto näyttää "hieman" likaiselta - Lohkolämppärin johdot ovat irti toisistaan, pitänee ihmetellä myös sen sielunelämää Satunnaisia ja huonojakin kuvia löytyy nyt omasta kansiostaan https://www.flickr.com/photos/152141673 ... 6912964969 |
Kirjoittaja: | Igor [ 30.11.2017 17:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
Mulla on nyt talvikumeina 185/65-15, kun halvalla sain. Ihan hyvin ne tuossa toimii, vaikka näyttääkin vähän kaposilta. Varsinkin kun kesäkumit on ns. ylikokoa. Mutta kyllä talvirenkaita löytyy 205/60-15 -kokoisenakin, ainakin misukalta. |
Kirjoittaja: | Xari [ 30.11.2017 18:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
Kesärenkailla voi katsastaa, talvellakin. 195/65-15 on varmaan halvin vaihtoehto, takapyörän eteen ei jää liikoja tilaa talvirenkaalla. |
Kirjoittaja: | Vekke [ 30.11.2017 22:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
Mikä tuo noissa kuvissa moottoritilan vasemmassa takanurkassa oleva morkula on? Minun activities noilla kieppeillä on ollut ahtosolenoidi, mutta ihan erilainen. Onkohan vuosimallin tuottama ero kun minulla 95? |
Kirjoittaja: | Teuski [ 30.11.2017 23:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
Ettei olis vakkari? Ainakin kaasuläpälle tulee toinen vaijeri ja tuo vois hyvinkin kiertää sinne tosta ilmanputsarin vierestä... |
Kirjoittaja: | valtteri [ 01.12.2017 00:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
ko laitteessa on vakkari joka syystä tai toisesta ei toimi. nurkka-ajossa auto toiminut tänään hyvin, mutta satuin vilkaisemaan kaupan pihassa auton alle ja kyllä sieltä vihreää tiputtelee, eli huomenna yritys saada talvirenkaat alle ja samalla kurkata nosturilla mitä siellä takakelkalla mahdollisesti näkyis. Tietty vois koittaa putsailla sitä takakelkan ympäristöä mahd. hyvin ja käydä ajamassa lenkki ja koittaa paikallistaa vuoto "tuoreeltaan" Sitten kävin paikallisesta varaosaliikkeestä kysymässä että eikös tuohon h1 polttimot mene, notta toinen on pimeänä. Myyjä oli varma että h7 ne on ja myi kaksi. Olisi pitänyt tarkistaa itse. Nyt sitten turhaan nypin akun irti vain todetakseni että h1 siellä on pimeänä. Ilmeisesti toisen puolen pitkä on pimeänä ja se on myös h1? Mistä ko. laitteeseen saa keltaisia h1:siä?! Ebayn halpiksia ei nyt viitsisi odotella ja laatukaan tuskin on kummoinen... Todo: - Vakionopeudensäädin ei toimi |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 01.12.2017 03:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
Ei näissä saa mitään keltaisia polttimoita käyttää ajovaloissa(sumuvaloissa saa käyttää), laki kieltää ![]() Osram valmistaa fog brakereitä, mutta vain muille markkinoille, joten ebay ostoksi menee(jos välttämättä haluaa moiset) |
Kirjoittaja: | Teuski [ 01.12.2017 08:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
Esa66 kirjoitti: Ei näissä saa mitään keltaisia polttimoita käyttää ajovaloissa(sumuvaloissa saa käyttää), laki kieltää ![]() Osram valmistaa fog brakereitä, mutta vain muille markkinoille, joten ebay ostoksi menee(jos välttämättä haluaa moiset) Aina voi yrittä ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 01.12.2017 09:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
valtteri kirjoitti: Mistä ko. laitteeseen saa keltaisia h1:siä?! Ebayn halpiksia ei nyt viitsisi odotella ja laatukaan tuskin on kummoinen... Biltemasta, vaikka ns. halpiksia ovat, niin silti valokuvio ja kesto on kumpikin positiivisesti yllättäneet... Vihreän vuotoa ajatellen, kannattaa käydä palstalla olevat Activa -jutut läpi. Niissä on selvitelty paljonkin mahdollisia vuotopaikkoja, peruspaikkojen lisäksi. Ihan kaikkea pientä tippasua tuskin saat kuriin muutenkuin laittamalla kaikki kumiletkut uusiksi, etenkään pakkasilla esiintyvää on vaikea täysin poistaa... |
Kirjoittaja: | Wesa [ 01.12.2017 15:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
Joo, paluuputkia liitoksineen risteilee siinä kelkan päällä muutama jotka voi vaikka kivien seurauksena hiertyä puhki. Activan kyseessä ollessa potentiiaalinen paikka on sen activasylinterin alapään nivelen lähellä oleva kumitötterö josta ko vuotoputki lähtee nipussa niiden kahden hp-letkun kera. Kumi joutuu edestakaiselle taivutukselle ja murtuu juurestaan. Solenoideja takana kaksi ja niiden paluuletkut (hieman paksumpia) yhtyvät kelkan päällä ja päättyvät eteen lähtevään paksumpaan paluuputkeen (musta muovinen 4,5mm). Jousisylinterien paluuputket myös yhtyvät kelkan päällä kumiseen punaoranssiin kumikappaleeseen. Näitä on kai murtunut tai löystynyt myös? Jos huohotin ja paluuputki väärin päin kumipalkeessa, menee vuotoöljy kelkan jäykisteen sisään (kapea u profiili) ja vuotoa voi olla vaikea paikallistaa.. |
Kirjoittaja: | valtteri [ 02.12.2017 00:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
Tänään sain talvirenkaat alle ja samalla kurkattua nosturilla takaputkia. Muutenkin kostealla kelillä ja koko takapää vihreänä vaikea sanoa oliko vuotokohta siinä missä näytti (takaapäin katsottuna oikealla lähtevät kaksi putkea keskellä olevassa morkulassa). Pitää nostaa auto yläasentoon ja koittaa kuvata ko. komponentti vielä josko siitä saisi selkoa... Etuvalot löytyi paikallisesta thyyningpajalta ja vaihdoin tuon akunpuolimmaisen jo uuteen, keltainen on - muuta en osaa vielä sanoa. E-hyväksyntää tuskin on kun missään ei mainita, joskin missään ei mainita etteikö sitä ole. https://www.completos.fi/fi/tuote/valot ... v-55w-1-pr Miten tuo oikeanpuoleinen valo kuuluisi vaihtaa? Maski ja etuvalo irti jotta saa tilaa ottaa valontaustaluukun auki, paikallaan sitä ei saa auki kun konehuoneen sulakerasia? on tiellä. Budjettiin tuli kustannuksia: - 50e 185/65/15 renkaat vanteineen - 40e renkaiden tasapainotus ja niiden allelaitto - 11.90e etuvalot Kiitos kaikille lukijoille/vastaajille! |
Kirjoittaja: | SamiT [ 02.12.2017 23:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
Jatka tarinaa autosta toki. Siis saako tosiaan toimivan Activan 200 eurolla kun oikeaan kohtaan osuu? Kyllä tämä maailma on välillä kohtalaisen outo paikka. |
Kirjoittaja: | valtteri [ 03.12.2017 00:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
SamiT kirjoitti: Jatka tarinaa autosta toki. Siis saako tosiaan toimivan Activan 200 eurolla kun oikeaan kohtaan osuu? Kyllä tämä maailma on välillä kohtalaisen outo paikka. 200e on liukuva käsite, mutta joo, itse auto maksoi vain sen verran, enkä kehdannut lähteä tinkaamaan. Tänään lauantaina kävin vaihtamassa auton serkun pojan kanssa joka ajeli mun toisella 2. autolla. -02 farkku golf ja kyllä on pakko sanoa että niin paljon paremmat kyydit xantia antaa että golffi tuntui aika hepposelta leikkiautolta kun hyppäs ekan kerran rattiin activan jälkeen. Serkun poika 18v kehui myös activaa, hän on kesällä saanut kortin ja ajellut tähän asti farkku xantialla... |
Kirjoittaja: | valtteri [ 13.06.2018 20:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia Activa TCT -97 "paluumuuttaja" |
Activa on ollut tammikuusta asti kunnossa ja suomen (ei eu) kilvissä. Omistajakin vaihtui lähes heti (samoin citikkahuollon suht ison laskun maksaja) ja elämä jatkuu käyttöautona Turun seudulla. Ilmeisesti muutama "pikku" juttu jäi vielä, mutta jakohihnoja myöden kaikki on nyt uutta (jakohihna oli jonkun tee-se-itse-miehen jäljiltä liian kireässä ja pahassa kunnossa). Ilmeisesti pitkät putket taakse pitää uusia jossain vaiheessa, pelkkien putkien etsiminen voi olla hankalaa. Mutta se mikä ei citikkamiestä tapa, niin vahvistaa vaan! Iso kiitos Timolle Loimaalle citikan kunnostusosaamisesta. Turun alueelta ei osaajia tunnu löytyvän. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |