Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xsara E85 konversio (pohdintaa) http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=26987 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | svc [ 16.01.2018 17:09 ] |
Viestin otsikko: | Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Pikkuhiljaa alkanut kiinnostaa Xsaran muutos E85:lle, mainosmiesten mukaan tämä on helppoa: boksi johtoihin ja menoksi. ![]() Ihmettelen tässä kuitenkin vielä itsekseni, miten ihmeessä nuo muutosboksit saisivat moottorin toimimaan kunnolla sillä nehän käytännössä vain jatkavat suuttimien aukioloaikaa. Mutta entäs jos suuttimien virtaama ei vaan riitä? Xsaran vakiosuuttimelle tarjotaan hieman lähteistä riippuen max. virtaamaksi 165-170 cc/min. Puhtaalle E85:lle tarve olisi kuitenkin luokkaa 200 - 260 cc/min taas hieman laskurista riippuen. Hommaa sotkee vielä se, että virtaamat ilmoitetaan yleensä 3 bar paine-erolla. Paitsi että Xsaran ruiskussa paine-ero ei olekaan vakio. Motronic ME 7.4.4 säätää polttoaineen painetta tarpeen mukaan ja polttoainelinjassa on tankin luona vain paineenrajoitusventtiili. Paluuputkea tai erillistä paineensäädintä ei ole. Jos suuttimia yrittää mitoittaa tuolla alkuperäisten suuttimien 165-170 cc/min virtaamalla, niin sen ei pitäisi riittää edes bensalla ja 80% aukioloajalla tehtaan ilmoittamalle 81 kilowatille. Tämä tarkoittanee sitä, että polttoaineen todellinen paine on isompi. Jos taas autoon pitää vaihtaa isommat suuttimet, niin hommasta häviää kannattavuus; investoinnin takaisinmaksuaika ylittää auton odotettavissa olevan käyttöiän. Pitää varmaan aloittaa loggaamalla testerillä todellista maksimipainetta. Leksalla taitaa nähdä myös laskennalliset virtaamat? Vai olenko vaan liian vaativa, kun haluan säilyttää kaikki TU5JP4:n 110 villiä hevosta myös etanolilla. |
Kirjoittaja: | Prof. Dr. Holzauge [ 16.01.2018 17:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Tuosta bensanpaineesta: ainakin C5:n tapauksessa paineensäädin (ja paluuputki) on tankin sisällä bensapumpun yhteydessä. Eli sieltä tulee kyllä kama ilmeisen tasaisella paineella. Näin lienee myös Xsarassa. Servicen mukaan moottoritilassa oleva mötikkä on vain impulssinvaimennin tms. Ja moni suutinlaskuri laskee tuoton 3 barin mukaan, mutta esim. ES9A:n bensanpaine onkin 3,5 bar... Muuttaa tilannetta hiukan. Huoltomanuaalista varmaan löytyisi tieto siitä mikä Xsaran bensanpaineen pitäisi olla. |
Kirjoittaja: | svc [ 16.01.2018 18:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Joo. Paineensäädin näyttää olevan tosiaan tankissa, mutta se näyttää pitävän vain polttoaineen linjan paineen vakiona. Imusarjan paineen muutokset otetaan huomioon säätämällä ruiskutuspulssin pituutta eikä pitämällä jakotukin ja imusarjan paine-eroa vakiona kuten vanhemmissa Motroniceissa ja Jetroniceissa. Linjan jäännöspaine moottorin sammuttamisen jälkeen on 3.5 bar, mutta käynnin aikainen paine saattaa olla hieman isompi. Pitänee kaivella lisää noita manuaaleja. Bensapumpun tuotoksi löytyi 110 l/h (1800 cc/min) eli siitä ei tule ongelmaa. Soppaa hämmentää vielä lisää se, että osa suuttimien virtaaman yksikkönä käytetään g/min, cc/min tai jopa lb/h. Pysyypähän virkeänä, kun koittaa noita selvitellä. |
Kirjoittaja: | kaseva [ 16.01.2018 18:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Kannattaa varmaan valita suht' vähän ajettu Xsara tuohon kokeiluun, ettei esim. korista jätä aika ennen kuin kaikki kustannukset on kuoletettu. Jos siis ajamisen hintaa ajattelee, eri asia jos tämä tehdään ihan uteliaisuudesta. Jollain konstilla matalampi energiapitoisuus pitää kompensoida (ainetta pitää saada työtahtiin enemmän tai hyötysuhdetta nostettua), jotta moottorin alkuperäinen teho saadaan säilytettyä. |
Kirjoittaja: | jasu [ 16.01.2018 19:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
svc kirjoitti: Joo. Paineensäädin näyttää olevan tosiaan tankissa, mutta se näyttää pitävän vain polttoaineen linjan paineen vakiona. Imusarjan paineen muutokset otetaan huomioon säätämällä ruiskutuspulssin pituutta eikä pitämällä jakotukin ja imusarjan paine-eroa vakiona kuten vanhemmissa Motroniceissa ja Jetroniceissa. Vai uudemmissa Jetroniceissa..? D-jetti oli kiinteällä paineella, L-Jetistä alkaen sitten imusarjan paine osallistuu paineensäätöön... Lähes tarpeeton kyllä tämä huomautus oli... ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 16.01.2018 22:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
jasu kirjoitti: Vai uudemmissa Jetroniceissa..? D-jetti oli kiinteällä paineella, L-Jetistä alkaen sitten imusarjan paine osallistuu paineensäätöön... Totta. D-jettiä en muistanutkaan.
Lähes tarpeeton kyllä tämä huomautus oli... ![]() |
Kirjoittaja: | Igor [ 17.01.2018 17:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
kaseva kirjoitti: Kannattaa varmaan valita suht' vähän ajettu Xsara tuohon kokeiluun, ettei esim. korista jätä aika ennen kuin kaikki kustannukset on kuoletettu. Jos siis ajamisen hintaa ajattelee, eri asia jos tämä tehdään ihan uteliaisuudesta. Jollain konstilla matalampi energiapitoisuus pitää kompensoida (ainetta pitää saada työtahtiin enemmän tai hyötysuhdetta nostettua), jotta moottorin alkuperäinen teho saadaan säilytettyä. Käytettyjä suuttimia saa melko edullisesti, ei pitäisi muutoksen kuolettaminen ottaa vuosia. Paljonko enemmän sitä ainetta pitäisi saada työtahtiin vrt bensa? Eikös sitä jo lisätä se n. 30% jotta päästään bensan kanssa samoihin lambda-arvoihin? |
Kirjoittaja: | svc [ 18.01.2018 23:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Vaikuttaa siltä, että homman kannattavuus saattaisi olla plussan puolella. Jos pystyisi ajamaan pelkällä etanolilla (mikä ei tällä päin tule onnistumaan) eFlexfuelin purkille (349€) takaisinmaksuaika olisi vajaa 2 vuotta ja Fuelflex Finlandin purkille (254€) vuosi. Näissä on huomioituna asennustarvikkeet, valtion muutostuki sekä muutoskatsastus. Hihasta ravistettuna vuotuinen ajomäärä 10000 km ja kulutuksen kasvu 20%, sekä polttoainehinnat 1,5€ ja 1,0€ litralta. Molempiin sarjoihin kuuluu etanolianturi. Isommilla kilometreillä homma olisi hyvinkin kannattavaa vaikka suuttimet pitäisikin todennäköisesti vaihtaa isompiin, jotta moottorin hevoset saisivat edelleen riittävästi apetta. 215cc suuttimet maksavat uutena reilut 100€/kpl, paljonko lie käytettyinä? Olisikohan tuo E85-konversio sitten etu vai haitta, jos autoa koittaa vielä myydä eteenpäin. Entäpä sitten nuo boksit? eFlexFuelissa olisi mahdollisuus seurata mm. suuttimien aukioloaikaa. Olisiko Bluetooth-ominaisuus 100 euron arvoinen? Katsotaan, mitä vastaavat uteluihini. Flexfuel Finlandin boksin lähtöhinta on 318€ mutta laite on nyt -20% tarjouksessa. Hassua on se että samat osat erikseen ostettuna maksasivat vain 298€ mutta se 20% alennus lasketaankin tuosa paketin 7% isommasta lähtöhinnasta. Myyjä ei suostunut kertomaan miksi näin, mutta todellinen alennus on siis vain 15%. Vastaukset muihinkin tiedusteluihin on olleet muutaman sanan mittaisia, mutta ehkäpä minunlaisia kyselijöitä/epäilijöitä on ihan riittävästi ja kauppa käy ilmankin. Kun epäilin mainoksessa luvattua teholisää, niin vastaus oli lyhyt: "teho ja vääntö nousee" mutta edellisessä viestissä kertoi kuitenkin, että "sen huomaa jos suuttimet ei riitä niin ei vaan vedä enää". Eikös ne teho ja vääntö sitten nousekaan kaikissa autoissa vai olenkohan vaan liian hankala asiakas? |
Kirjoittaja: | Prof. Dr. Holzauge [ 19.01.2018 11:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Tuo lupaus lisätehosta ja väännöstä perustunee siihen että sytytysennakkoa voi rukata etanolin kanssa optimaalisemmaksi hyödyntämään E85:n korkeaa oktaanilukua. Jotkut sanovat että nakutustunnistimen avulla moottorinohjaus tekee tuon itse, mutta vähän epäilen hoksaako moottorinohjaus tehdä tuota riittävästi; mistäpä sille voisi mieleen tulla että olisikin 106-oktaanista lientä tarjolla. Nimimerkki Radagast näkyy käyttäneen Xsarassaan muunnossarjan kaverina tämänsorttista purkkia: http://www.ac.com.pl/products-autogas/t ... ap-03/341/. Ks. http://citroen-foorumi.com/index.php?to ... #msg155904 |
Kirjoittaja: | Radagast [ 21.01.2018 20:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Tosiaan tuli toi oma Xsara viriteltyä viinalle muutama vuosi takaperin. Muunnossarjana mulla on E85Power ja sen kaverina toi sytytysennakonsäätöpurkki. Kone on TU5JP4 vuodelta 2004 ja suuttimien riittävyyden kanssa en ole huomannut ongelmia. Mitä tuossa on tullut joskus noita lokitiedostoja katseltua niin suuttimien aukiolo on muistaakseni ollu siinä 80 ja 90 prosentin välissä motarille kiihdyttäessä läppä levällään ja kierrokset melkein rajoittimessa ennen isommalle vaihteelle vaihtoa. Omasta etanolipurkista on laitettu aika reipas rikastus päälle kun kaasuläppä on enemmän auki. Polttoainelinjan paine noissa on vakiona 3,5bar. Ne on näköjään Puolan pojat tehneet tuosta sytysboksista uuden version joka tukee kahta nokka-akselin anturia. |
Kirjoittaja: | svc [ 22.01.2018 17:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Hmm. Tuon ennakonsäädön lisääminen syö kyllä hommasta kannattavuuden. Ellei sitten jostain löytäisi eFlexfuelille alekoodia. Muuten alkaa takaisinmaksuaika lähennellä auton odotettavissa olevaa käyttöikää. |
Kirjoittaja: | Igor [ 22.01.2018 17:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
svc kirjoitti: Vaikuttaa siltä, että homman kannattavuus saattaisi olla plussan puolella. Jos pystyisi ajamaan pelkällä etanolilla (mikä ei tällä päin tule onnistumaan) eFlexfuelin purkille (349€) takaisinmaksuaika olisi vajaa 2 vuotta ja Fuelflex Finlandin purkille (254€) vuosi. Näissä on huomioituna asennustarvikkeet, valtion muutostuki sekä muutoskatsastus. Hihasta ravistettuna vuotuinen ajomäärä 10000 km ja kulutuksen kasvu 20%, sekä polttoainehinnat 1,5€ ja 1,0€ litralta. Realistinen kulutuksen kasvu on noin 30%. |
Kirjoittaja: | Igor [ 22.01.2018 17:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Radagast kirjoitti: Tosiaan tuli toi oma Xsara viriteltyä viinalle muutama vuosi takaperin. Muunnossarjana mulla on E85Power ja sen kaverina toi sytytysennakonsäätöpurkki. Kone on TU5JP4 vuodelta 2004 ja suuttimien riittävyyden kanssa en ole huomannut ongelmia. Mitä tuossa on tullut joskus noita lokitiedostoja katseltua niin suuttimien aukiolo on muistaakseni ollu siinä 80 ja 90 prosentin välissä motarille kiihdyttäessä läppä levällään ja kierrokset melkein rajoittimessa ennen isommalle vaihteelle vaihtoa. Omasta etanolipurkista on laitettu aika reipas rikastus päälle kun kaasuläppä on enemmän auki. Polttoainelinjan paine noissa on vakiona 3,5bar. Ne on näköjään Puolan pojat tehneet tuosta sytysboksista uuden version joka tukee kahta nokka-akselin anturia. Minkä purkin lokeista sait ton suuttimien todellisen aukioloajan näkyviin? |
Kirjoittaja: | svc [ 22.01.2018 20:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Löytyikin kokonaistaloudellisempi vaihtoehto, joten tämä projekti menee toistaiseksi jäihin. |
Kirjoittaja: | Prof. Dr. Holzauge [ 23.01.2018 10:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Igor kirjoitti: Minkä purkin lokeista sait ton suuttimien todellisen aukioloajan näkyviin? E85powerin ohjaussoftalla näkyy mm. lambdan ylä- ja alajännitteet ja näiden keskiarvo, lambda-arvo, moottorin lämpötila, kaasupolkimen asento, kierrosluku, hetkellienen rikastusprosentti, suuttimien aukioloaika millisekunteina ja prosentteina. Ja näistä voi tallentaa ajon aikana lokia (tallentaa arvot sekunnin välein) myöhemmin tarkasteltavaksi. |
Kirjoittaja: | svc [ 25.02.2018 20:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Mietin myös muuta huoltoa. Saab-klubilaisilla on sattuneesta syystä aika paljonkin kokemusta E85:n käytöstä, eli nojaudutaanpa heidän kokemuksiin: -Etanoli-Saabeille suositus öljynvaihtoväliksi muutoksen jälkeen on 10 000 kilometriä. Öljysuositus Saabilla on edelleen ACEA A3/B4 mutta lisättynä E85:n huomioivalla API SN-luokalla. ~10 000 välein on öljyt vaihtuneet nytkin, eli tämä ei ole ongelma. -Samoin sytytystulppien vaihtoväli on E85:ttä käyttävissä turbomoottoreissa 10 000 km. Tulpiksi suositellaan pykälää normaalia kylmempiä mutta tämä ei ehkä ole tarpeen vapareissa, eli mennään aluksi vakioilla ja normi vaihtovälillä. -Bensansuodatin on havaitty hyväksi vaihtaa parin ekan E85 tankillisen jälkeen, kun etanoli pesee tankista bensasta vuosien mittaan kertyneet hartsit. Pitänee vaihtaa suodatin joskus ensi kesänä. Taitaa olla ihan alkuperäinen tehtaalla laitettu paikallaan. Missä sitten sijaitseekaan. -Saabin moottoreilla on myös taipumus kerätä karstaa öljytilan seinämille, jonka bensan sekaan päätynyt etanoli sitten liuottaa irti ja joka tukkii sitten öljyn imuputken sihdin tuhoisin seurauksin. Tämä tuskin aiheuttaa toimenpiteitä Xsarassa. Nämä siis Saab-klubin foorumilta kerättyä kokemusperäistä tietoa. |
Kirjoittaja: | svc [ 01.03.2018 19:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Muutoskatsastus tehty. Homma oli käytännössä läpihuutojuttu, joskin katsuri ei ollut tehnyt näitä vielä kertaakaan. Piti samalla esitellä laitteen toimintaa. (Vasen alapallo oli tosin sen verran hieno, että sen hän halusi nähdä uudestaan kuukauden kuluessa. ![]() Bensalla suuttimien käyttöaika saavuttaa täyskaasukiihdytyksessä 100 % noin 6 200 kierroksella. Nyt tankissa on etanolia 65% ja suuttimien raja tulee vastaan jossain 5 500 kierroksen tienoilla, eli vakiosuuttimilla meno tulee hyytymään 85% seoksella todennäköisesti jo jossain 5 000 kierroksen tienoilla. Ajotietokone näyttää luonnolisesti liian optimistisia lukemia mutta asia, jota en ollut ajatellut, on se, että myös polttoainemittari voi jossain olosuhteissa näyttää, että tankissa olisi jopa 30 % enemmän polttoainetta todellisuuteen verrattuna johtuen tavasta, miten BSI lukee polttoaineanturia. Tämä on toki helppoa huomioida tankkaamalla ajoissa. Seuraavaksi sitten muutostukihakemus vetämään. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 02.03.2018 00:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
svc kirjoitti: Ajotietokone näyttää luonnolisesti liian optimistisia lukemia mutta asia, jota en ollut ajatellut, on se, että myös polttoainemittari voi jossain olosuhteissa näyttää, että tankissa olisi jopa 30 % enemmän polttoainetta todellisuuteen verrattuna johtuen tavasta, miten BSI lukee polttoaineanturia. Tämä on toki helppoa huomioida tankkaamalla ajoissa. Tai pitämällä kaffepausseja ![]() Eikös se tilanne aina tarkisteta käynnistyksen yhteydessä? Muutenhan muunnoksen voisi hoitaa ecua ohjelmoimalla, mutta etanolianturin kytkeminen ei taida ihan noin vaan onnistua... Silloin ei jäisi todelliset ruiskutusmäärät eculta pimentoon. Miten muuten toteat tuon suuttimien 100% aukiolon? Eikös se tolla boksilla tule vastaan jo ennen kuin ecu sitä tietää? Edit: eipä mitään, tuomta ylempää selvisi että noihin muunnosbokseihinkin pääsee kiinni. Mä kun luulin niitä paljon yksinkertaisemmiksi ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 02.03.2018 11:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Teuski kirjoitti: Tai pitämällä kaffepausseja eFlexFuel boksiin pääsee kiinni android-kännykällä. Tällä näkee suuttimien käyttöasteen, etanolipitoisuuden, lämpöanturin lukeman ja boksin vikakoodit.![]() Eikös se tilanne aina tarkisteta käynnistyksen yhteydessä? Polttoaineanturi luetaan toki aina käynnistyksen yhteydessä, mutta pieniä muutoksia ei noteerata. Tankkasin eilen lähes tyhjään tankkiin ~6 litraa bensaa, jolla varmistin pääsyn etanolimittarille. Tämä määrä ei vielä riittänyt siihen, että BSI olisi tankkausta huomioinut vaan ajotietokone näytti edelleen jäljellä olevaksi matkaksi saman 70 km kuin ennen tankkausta. Eli mittari voi näyttää väärin, jos ajetaan yhtäjaksoisesti pitkä matka (> 300 km ) ja tankki on vajaa jo lähtiessä. Esim jos tankissa on ~30 litraa ja ajetaan niin kauan, että BSI luulee bensaa menneen ~20 litraa (~350 km) niin tankki saattaa olla lähes tyhjä vaikka BSI:n mielestä tankissa olisi vielä kymmenkunta litraa. Homma tosiaan hoituu kun pitää pitemmällä matkalla taukoja parin tunnin välein eikä päästä tankkia alle 1/4:n. |
Kirjoittaja: | svc [ 05.03.2018 11:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Ja vikavalo syttyi ekan kerran 350 km ajon jälkeen. P0134, happianturin signaali puuttuu/virheellinen ja P0171, seos liian laiha. Molemmat johtuvat liian laihasta seoksesta joka on ihan suora seuraus siitä, että Xsaran suuttimissa vaan ei riitä virtaama täyskaasulla yli 6 000 kierroksella. Ainoa helppo ratkaisu on siis olla polkematta irti ihan viimeisiä kilowatteja. 5 500 kierroksellakin pitäisi tehoa toki löytyä vielä yli 75 kW; silläkin mennään vielä ihan riittävällä ripeydellä. StepOne Tech lähettää vielä uuden ohjaimen päivitetyllä firmiksellä, mutta tuolle suuttimien virtaaman rajallisuudelle ei softalla mahda mitään. |
Kirjoittaja: | jasu [ 05.03.2018 12:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
2-litraisen suuttimia noihin 1.8 koneisiin laittoivat silloin viinahuurujen alkuaikoina, sopivasti isommat mille vielä purkin korjauskertoimetkin riittävät. Tai sitten muistelen ihan väärin, joka sekään ei yllätys olisi... Mutta että tuollaista kierrätystä koneelle. Milloinkahan sitä olisi omilla tullut kierrättäneeksi edes viiteen tonniin asti. Rättäreitä ei lasketa, kun niissä vakiovälityksillä on satasen vauhdissakin jo 5000 RPM Kutosen välityksillä, Nelkuissa tonni enemmän... Xm:llä harvoin yli kolmea tonnia mittarissa, Rangella vähän enemmän (kun välitykset loppuu "kesken" vanhassa nelilovisessa), Sm:llä toki välillä vähän fiilistellen mutta tarvetta ei senkään kanssa isommin kierrättämiselle ole. Ovathan nuo toki vähän isompia, ja useammalla palotapahtumalla/kierros kuin 1.8 nelipyttyinen... |
Kirjoittaja: | svc [ 05.03.2018 14:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Juuri aamukahvilla tätä suunniteltiin Saabisti-kollegan kanssa. 1,8 LFY moottorin suutin olisi juuri sopivasti 25% isompi. 116 -> 137 g/min. Kyllähän 16-venttiilinen kiertää tarvittaessa, mutta erittäin harvoin moisilla kierroksilla tulee moottoria laulatettua. Huipputehokin löytyy jo 5 800 kierroksella. Siltikin, pitäähän se tietää missä rajat ovat. ![]() PS. NFU-moottorin kierrosluvun rajoitin katkaisee pa-syötön 6 500 kierroksella. |
Kirjoittaja: | svc [ 10.03.2018 16:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
Vaihtoboksi tuli tiistaina ja asensin saman tien paikalleen. Viinaa tankissa anturin mukaan 73% eikä ainakaan parinsadan kilometrin ajon jälkeen ole tullut uusia vikakoodeja. Tällä etanolimäärällä suuttimien aukiolo on 100 % täyskaasulla edelleen jossain 5 500 -5 800 kierroksella. Tarkkaa kierroslukua on vähän vaikea seurata kun kakkosvaihteellakin alkaa nopeus lähestyä kovin paheksuttavia lukemia. ![]() Kylmänä käynnistyy ilman lämmitystäkin ongelmitta, tosin pakkanenkin on ollut nyt -10 asteen lämpimämmällä puolella. Edellisellä boksilla vaivannut pieni tahmeus heti startin jälkeen on samoin poissa. Vaikea sanoa, johtuuko lämpötilasta vai boksin vaihdosta. Suurin ero on siinä, että nyt kylmä moottori sammu lainkaan niin helposti liikkeellelähdössä, eli alakierroksilla vääntöä on ilmeisesti enemmän. Kulutus 65% viinamäärällä näytti olevan 8,4 litraa satasella 512 km sekalaisen ajon jälkeen. Matka-ajoa en ole vielä päässyt kokeilemaan. Esim kerhon jääratapäivän matkojen keskikulutus oli bensalla vain 5,8 radalla pyörittelystä huolimatta, joten veikkaan, että viinalla mennään jatkossa jossain vähän alle 8 litran lukemissa. Silloinkin E85 tulisi vielä halvemmaksi kilometriä kohti. Jatkoa seuraa, kunhan saadaan etanolipitoisuus tankissa yli 80%:iin. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 10.03.2018 22:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara E85 konversio (pohdintaa) |
svc kirjoitti: ... Esim kerhon jääratapäivän matkojen keskikulutus oli bensalla vain 5,8 radalla pyörittelystä huolimatta, joten veikkaan, että viinalla mennään jatkossa jossain vähän alle 8 litran lukemissa. ... Tulee Mieleen että paljonkohan on todelliset kilometrit tuossa jäärata-ajossa verrattuna mittariin kertyviin, jos sutii jäällä kertyy mittariin kilometrejä, mutta todellinen etenemä on pienempi (ääripäänä paikallaan sutiminen: todellinen kulutus on ääretön l/km). Mutta pitäisi kulutuksen silti olla paljon isompi jatkuvine kiihdytyksineen ja hidastuksineen, luulisi myös mittarikilometrien mukaan laskettuna. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |