Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Oltcit Club 11R -91 http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=27606 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Teuski [ 07.06.2018 14:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Vau ![]() Avaas nyt vähän tarinaa että miten tollanen on tänne Pohjolaan kulkeutunut ![]() Liekö Suomessa tuon lisäksi muita, edes Citroen Axeleita? Ettet vaan tietämättäsi olisi jo ollut kokoontumisajoissa ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 07.06.2018 16:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Tännehän tämä just kuuluu, hieno hankinta, mitä sitä millään tusina-autoilla harrastaa ![]() Olikos tämä jostain Puolasta päin lähtöisin? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 07.06.2018 17:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Romania, Citroenin yhteistyöyritys vanhan vallan aikana, 1976-1991 https://en.wikipedia.org/wiki/Oltcit |
Kirjoittaja: | Xari [ 07.06.2018 22:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
olli__o kirjoitti: Romania, Citroenin yhteistyöyritys vanhan vallan aikana, 1976-1991 https://en.wikipedia.org/wiki/Oltcit Epäsosiaalisessa mediassa oli samanlaisesta tuoreita kuvia kilvissä jotka oli kaiketi vanhat mustapohjaiset puolalaiset, tuskin noita läjäpäin on tuotu. |
Kirjoittaja: | Akaile [ 08.06.2018 13:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Kiinnostaako sua varakone tuohon? Pitäisi olla G10, G11 jotakuinkin kokonaisena ja jotain G12 ja G13 aihioita. |
Kirjoittaja: | Aarni74 [ 08.06.2018 15:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Joo toki varakone kiinnostaa kuten kaikki muutkin osat. Raidetangonpää ainakin on vaihtokunnossa, käyköhän se jostain muusta? Puolasta tosiaan löytyi. Lisäjuttua tulee, jahka kotiudun festareilta. Se on nyt rokrok ![]() |
Kirjoittaja: | Aarni74 [ 16.06.2018 14:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Jotenkin on itäautot aina kiehtoneet. Oma Mosse tai Skoda ollu haaveissa ties miten kauan. Nykyinen elämäntilanne ei vaan salli kyseisten laitteiden tuontia tontille. Vaikea niitä on pitempään salaakaan harrastaa. Siitä syntyi ajatus, että ehkä Oltcit menisi seulasta läpi, onhan se kuitenkin alunperin Citroëniksi suunniteltu. Joo, onhan Ladakin toki italialaista alkuperää. No, tämä kelpasi rimaa hipoen, joten ei kun etsimään. Olx.ro-sivusto tuli tutuksi. Enimmäkseen siellä myynnissä oli/on melko kulahtaneita yksilöitä, kummallisesti tuunattuja, liian kalliita tai jos muuten olis ollu ok, niin sitten värinä se yleisin, kauhea likaisen valkoinen. Kerran sitten päädyin jollekin puolalaiselle myyntisivustolla, josta löytyi asiallisen näköinen, vähän ajettu punahilkka. Äkkiä luuri työkaverille, joka kieltä paremmin taitavana soitti heti myyjälle. Kun hintakin vielä tippui heti, eipä siinä auttanut kuin ostaa auto melkein saman tien, kuvien ja myyjän kehujen perusteella ![]() Hakuun ei löytynyt aikaa eikä oikein kalustoakaan, eikä vanhan itäauton tuominen ajamalla Puolasta asti houkuttanut. Onneksi kyselemällä ja tinkimällä järjestyi jotenkin kohtuuhintainen kuljetus Itä-Puolasta kotiovelle. Siinä pähkinänkuoressa, miksi ja miten. Reilun viikon keksintö on nyt seissyt pihassa. Oikea etukulma on joskus ottanut osumaa, joten lokasuoja istui huonosti. Otin sen irti ja laitoin yläreunan kiinnitysruuvien alle prikkoja, sekä siirsin yhtä reikää vähän. Nyt se on jo parempi. Mukava yllätys oli, ettei sieltäkään löytynyt ruostetta. Usein nämä tuntuu olevan kattoa myöten ruosteessa ![]() |
Kirjoittaja: | Aarni74 [ 17.06.2018 20:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Lokasuojan ja konepellin välinen sauma ennen ja jälkeen. Onkohan nuo kuvat liian suuria? Taitaa tulla bannia kohta.. ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Gonzales [ 17.06.2018 21:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Aarni74 kirjoitti: Samalla tuli huomattua, että erivärisen lokasuojan lisäksi katto on maalattu joskus huonosti. Tehtaalla? ![]() |
Kirjoittaja: | Aarni74 [ 18.06.2018 10:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Gonzales kirjoitti: Tehtaalla? ![]() Tarkennuksena: maalattu huonosti kahdesti, ensin tehtaalla ja sitten Puolassa alkoholisoituneen kyläsepän toimesta ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 18.06.2018 11:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Aarni74 kirjoitti: Joo toki varakone kiinnostaa kuten kaikki muutkin osat. Raidetangonpää ainakin on vaihtokunnossa, käyköhän se jostain muusta? Kannattaa kerätä talteen kaikki mitä meinaa kuvitella tarvitsevansa. Katoaa aika vauhdilla nuo koneetkin... Varaosia voi löytyä sitten Visan ja GS/GSA:n puolelta. Nopeasti katsottuna tuo näyttää Visan kaksioviselta sovellukselta, jonne on survottu Geesun kone/vaihteisto pannuhuoneeseen. "Kaksiovinen rautajousi-Geesu"..? Visaa on varmasti vielä suht hyvin tarjolla, osia tosin jos haluaa niin helposti tulee koko auto mukana... |
Kirjoittaja: | Teuski [ 18.06.2018 11:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
jasu kirjoitti: Aarni74 kirjoitti: Joo toki varakone kiinnostaa kuten kaikki muutkin osat. Raidetangonpää ainakin on vaihtokunnossa, käyköhän se jostain muusta? Kannattaa kerätä talteen kaikki mitä meinaa kuvitella tarvitsevansa. Katoaa aika vauhdilla nuo koneetkin... Varaosia voi löytyä sitten Visan ja GS/GSA:n puolelta. Nopeasti katsottuna tuo näyttää Visan kaksioviselta sovellukselta, jonne on survottu Geesun kone/vaihteisto pannuhuoneeseen. "Kaksiovinen rautajousi-Geesu"..? Visaa on varmasti vielä suht hyvin tarjolla, osia tosin jos haluaa niin helposti tulee koko auto mukana... Eipä tuohon taida juuri Visan osista iloa olla: "The five-door Citroën Visa and the three-door Axel look very similar, but there is no part interchangeable between these two Citroën models." https://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Axel Moottorithan toki on sitikoista tuttuja. |
Kirjoittaja: | jasu [ 18.06.2018 12:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Teuski kirjoitti: jasu kirjoitti: Aarni74 kirjoitti: Joo toki varakone kiinnostaa kuten kaikki muutkin osat. Raidetangonpää ainakin on vaihtokunnossa, käyköhän se jostain muusta? Kannattaa kerätä talteen kaikki mitä meinaa kuvitella tarvitsevansa. Katoaa aika vauhdilla nuo koneetkin... Varaosia voi löytyä sitten Visan ja GS/GSA:n puolelta. Nopeasti katsottuna tuo näyttää Visan kaksioviselta sovellukselta, jonne on survottu Geesun kone/vaihteisto pannuhuoneeseen. "Kaksiovinen rautajousi-Geesu"..? Visaa on varmasti vielä suht hyvin tarjolla, osia tosin jos haluaa niin helposti tulee koko auto mukana... Eipä tuohon taida juuri Visan osista iloa olla: "The five-door Citroën Visa and the three-door Axel look very similar, but there is no part interchangeable between these two Citroën models." https://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Axel Moottorithan toki on sitikoista tuttuja. Mä en välttämättä tuommoisessa luottaisi Wikipediaan kovin paljoa. Kuvat tietenkin helpottaisi arvailua, ja mikäli joku varaosalistaus/korjausopas Oltcitiin löytyy niin sieltä löytyisi varmasti paljon kuvamateriaalia mistä vertailla... Et usko miten monta kertaa olen kuullut tuollaisen väitteen, "ei ne osat käy, ei niitä voi tuohon asentaa" jne. Vähän eriteltynä, Ami8:n runko ei käy dyaneen, GS:n vaihteisto ei myöskään sovi, eikä se vaihteisto käy 2CV:n 602cc eikä Visan 652cc moottoriin. GS:n tankkia ei voi asentaa Dyaneen. Bx:n mittaria ei saa näyttämään oikein Dyanen, saati GS:n vaihteiston kanssa. Voimansiirtoa ei voi muuttaa nelivetoiseksi, eikä moottoria saa varsinkaan ruiskuksi muutettua... Ja uskotko, kaikki nuo on kyllä tullut kokeiltua, ja niillä sovelluksilla myös ajettukin. Toisilla ihan paljon ja pitkäänkin. Eräässä Dyanessani, itse asiassa ekassa Sitikassani, on nykyisellään GS:n vaihteisto, ja lattiavaihde keskikonsolin kanssa, Bx:n mittaristo, ruisku (ensin Bx GT:n Jetronic, nyttemmin Megasquirt), keskuslukko (Bx osilla) radiolla komennettuna, monenlaista muutakin mitä ei nyt ehkä muistu mieleen. Ja toisessa Dyanessa onkin sitten jokapyöräveto, ruiskukoneella (oli remmiahtimellakin, ja oli kyllä hauskaa koko rahalla), tähän tosin piti muutama osa ottaa vierasmerkeistäkin, on Volvoa ja Volkkaria ainakin... Mittalaitteet, silmät, avoin suhtautuminen ja kokeilu rohkeasti, niillä saa sopimaan yllättävänkin paljon ja vaikka mitä... |
Kirjoittaja: | Aarni74 [ 23.09.2018 20:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Hups, sainpas viimein kilvet Oltcitiin. Vähän sitä piti toki ensin hieroa, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Raidetangon sisemmässä nivelessä oli rutkasti väljää, eikä uutta osaa tietenkään saa Tonavan tältä puolen. Onneksi kaveri sai selville, että Tippa-Rellun osa on pitkälti samanlainen. No ei sitäkään toki Suomesta löytynyt, mutta alvadista sentään. Kierrettä sentin verran lyhentämällä sai haritukset alueelle. Enemmän harmaita partakarvoja aiheutti pakokaasupäästöt. Tämähän on ensirekattu maaliskuussa -92, siispä vähäpäästöinen. Kiva... Poikkeuslupaa kyselin Trafilta, "ei me olla sellaisia myönnetty". Peltoautoksi rekisteröinti ei siinä vaiheessa kiehtonut, kuitenkin rahaa palanut jo useamman tupakkikartongin verran. Siispä katalysaattoria asennuttamaan. Mitään muuta huoltoa tekemättä, lenkin kautta mittaukseen. HC luokkaa 500, raja-arvo 100. Just... Tulpat, jakajankansi ja tulpanjohdot oli kyllä uusimisen tarpeessa. Sopivaa kantta en löytänyt Suomesta eikä alvadistakaan ollut apua. Ostin Keuruulta GSA:n kärjettömän jakajan ja kaveri pääsi taas selvittämään, miten se kytketään. HEI-moduuli ja valorele kaupasta ja puola varaosa-Chevystä sekä vähän johtoa. Käynti parani korvinnähden. Uuteen mittaukseen, nyt katti takuulla lämpimänä (25 km 5000-6000 kierr/min). Yllätys oli suuri, kun HC oli enää 50 ja muutkin luvut selvästi rajojen alle. Laitan kuvia myöhemmin, ei onnistu tällä puhelimella. |
Kirjoittaja: | Aarni74 [ 26.09.2018 20:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Parit kuvat. Oili edestä. Pahoittelut sinisistä tahroista kilvissä, puhtaat jo tilattu. ![]() Oili takaa. ![]() Katti paikallaan. ![]() Pätkä pois ja Renun nivel sopii. ![]() HEI-moduuli ja rele rintapellissä, puola kurkkii tunkin alta ja upouusi jakajakin häämöttää alhaalla. ![]() Kirkkaasti läpi kaasarilla ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Akaile [ 28.09.2018 14:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Tuo ei koneena kummoinen päästöilijä ole, kunhan se on asetuksissaan. Virranjakaja toki iso osa kokonaisuutta, mutta kaasari toinen. Onko tuossa Solexi vai Weber? Jännistä syistä suosin jälkimmäistä. Venttiilit kannattaa tarkastaa, varsinkin jos kone yhtään tyhjäkäynnillä hötköttää. Täältä saa aika hyvin G-hilpettä: http://www.franzoesische-klassiker-shop ... oen-GS-GSA |
Kirjoittaja: | Aarni74 [ 28.09.2018 17:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Kaasari on Romaniassa lisenssillä tehty Solex, oiskohan ollu Carfil merkiltään. Välillä toiminnassa tuntuu olevan pientä häikkää, ehkäpä aito länsimainen ois parempi. Miksi mieluummin Weber? |
Kirjoittaja: | Gonzales [ 29.09.2018 09:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Aarni74 kirjoitti: Kaasari on Romaniassa lisenssillä tehty Solex, oiskohan ollu Carfil merkiltään. Välillä toiminnassa tuntuu olevan pientä häikkää, ehkäpä aito länsimainen ois parempi. Miksi mieluummin Weber? Ei! Itäauton tunnelmaanhan kuuluu olennaisena osana "pientä häikkää". Aarni74 Vuoden kulttuuriteko - ehdokkaaksi! (missä peukkuhymiö?) |
Kirjoittaja: | Akaile [ 04.10.2018 13:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Aarni74 kirjoitti: Kaasari on Romaniassa lisenssillä tehty Solex, oiskohan ollu Carfil merkiltään. Välillä toiminnassa tuntuu olevan pientä häikkää, ehkäpä aito länsimainen ois parempi. Miksi mieluummin Weber? Ajelin useamman kymppitonnin Solexilla ja se vaati säännöllistä suuttimien puhaltelua tai alkoi kevyt nypyttely pintakaasuajolla. Kyllästyin siihen ja hankin vastaavasta koneesta Weberin imusarjan ja kaasarin. En päässyt enää 4.8L/100km kulutuslukemiin, mutta käyntiinlähtö, kylmäkäynti, kaasuunvastaavuus ja kulku olivat niin paljon paremmat, ettei kiinnostanut enää Solexiin koskea kepilläkään. Tämän jälkeen olen aloittanut seikkailut 2cv-puolella Weberin DMTL-tyypin kaasarilla ja sen kanssa sama homma, paitsi että kulutuskin on ollut maltillista. Aion sellaisen seuraavaksi naittaa GS:n jatkeeksi. Saahan tuohon koneeseen myös tupla-lortot, eli Dellortot tai Weberit ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Aarni74 [ 18.03.2019 22:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Rullamitalla mitaten vanteen pulttijako n. 3 x 116 (voi heittää millin tai pari). Missä muissa vehkeissä ollut sama? Alupallot haaveissa, mistä löytyy ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 18.03.2019 23:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Pikagooglailulla löytyy Peugeot 104 3x115. Muissa 3-pulttisissa pösöissä sitten muuta. Eli varmaan sitikalta LN / LNA sitten sama? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 18.03.2019 23:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Jos on tuo, niin tarjonta aluvanteina lienee aika vähäistä, tuon mukaan sukulaisista löytyy ainakin 3 x 115, ja aina välillä näkyy olleen myynnissäkin: https://www.ebay.com/itm/Peugeot-104-ZS ... nav=SEARCH Jotkut noista malleista käyttää samaa: Pösö 104, Citroen LNA ja Talbot Samba (kai myös Olcit ja sen "länsiversio" Citroen Axel) Mutta ei noita aluvanteita varmaan joka kylältä löydy?, joissain googlen tiedoissa oli tosin ihan eri kolmipulttijakojakin tarjottu Olcit Clubiin? Voisi olla helpoin tehdä joku laiton spacer väliin tai muuttaa navat eri jaolle? |
Kirjoittaja: | public [ 24.03.2019 23:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Oltcit Club 11R -91 |
Leboncoinissa on ihan jees malleja, jos yhteydet pelaa Ranskanmaalle. Esim: ![]() https://www.leboncoin.fr/equipement_aut ... 98824.htm/ ![]() https://www.leboncoin.fr/equipement_aut ... 97516.htm/ |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |