|
Kirjoittaja |
Viesti |
nollakuutonen
|
Viestin otsikko: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 21.06.2018 20:51 |
Viestit: 16
|
Jonkunlainen tarve on pikku-pakulle joten vaihdoin maantie-mönkijän berlingoon. 1.9 vapari diesel, ajettu alle 200, papereiden mukaan moottori on vaihdettu 122tkm kohdalla. Vaihteet rutisee ylös/alas vaihtaessa, vahva epäilys että laatikossa on väärät öljyt. Ed.omistaja oli vaihtanut vetarin kumin ja sitten lisännyt jotain öljyä... Tuulilasin välistä vuotaa vettä sisälle, löpömittari on kuulemma ennen toiminut mutta nyt näyttää vain tyhjää ja opiskelija-valo palaa koko ajan. Alkuperäinen soitin paikoillaan ja näyttö on aika himmeä, antennin johto vaurioitunut soittimen takaa liittimestä. Vaihdoin soittimen, korjasin johdon ja nyt kuuluu radio, sähköpuolella jotain outoa kun vaikka kääntää avaimesta virrat pois niin radio jatkaa rallattelua jonkin aikaa. Kojelaudan alta kuuluu napsaus ja sitten vasta soitin sammuu, tosin menee päälle uudelleen jos painaa äänimerkkiä (sekään ei toimi) tai laittaa oven kiinni, jonkin ajan päästä sammuu taas. Etuiskareiden kääntölaakerit tuntuu narisevan siihen malliin että olisi rasvaa vailla eli laittoa on...
|
|
|
|
|
tommi
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 21.06.2018 22:09 |
Viestit: 108
|
Kuinkahan väärät öljyt voi olla vaihdelaatikossa... laitoin Xantuun puhdistusöljyiksi 80w145 synteettiset mitä olen käyttänyt traktorin laatikossa, ainakin tuommoiset ihmealueelliset öljyt eivät saa rutinaa aikaan. Tietenkin jos on kauan ajettu vaikka teräketjuöljyillä, niin voihan se laatikko mennä rikki oikeastikkin.
|
|
|
|
|
nollakuutonen
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 21.06.2018 23:43 |
Viestit: 16
|
Rutina oli tullut vähän sen jälkeen kun olivat tehneet remonttia... kytkin vaijerin ja vetarin kumin vaihto. Sitten olivat jättäneet pois ajosta ettei koko laatikko hajoa. Puhdas arvaus vain öljyistä, ainakin matkailuauto Ducato on tosi tarkka öljyistään. Jos laittaa liian liukasta öljyä niin syncrot ei toimi kuten pitäisi... API luokitus piti olla GL4. Samaa veikkasin tämän kohdalla. Vaihdan öljyt joku päivä, huuhtelen, ja vaihdan vielä kerran, kerron sitten auttoiko yhtään. Jos ei auta niin ostetaan palstalle ilmoitus, ostetaan berlingoon ehjä vaihteisto.
|
|
|
|
|
svc
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 22.06.2018 18:26 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
nollakuutonen kirjoitti: Puhdas arvaus vain öljyistä, ainakin matkailuauto Ducato on tosi tarkka öljyistään. Jos laittaa liian liukasta öljyä niin syncrot ei toimi kuten pitäisi. Sama juttu aikanaan Subarun kohdalla. Marmoritiskiltä Shellin tekemä mineraaliöljy omaan kannuun haettuna oli vieläpä halvempaa, kuin mikään muu sopivaksi mainostettu. Tehtaan mekaanikon manuaali tarjoaa -06 Berlingolle vaihteistoöljyksi Total Transmission BV 75W80, API GL4, nykyiseltä nimeltään Total Transmission Gear 8. Toki mikä tahansa vastaava öljy käy, etenkin jos purkin kyljestä löytyy merkintä "PSA B71 2330"
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, C5 2.0 16V Exclusive -06
|
|
|
|
|
nollakuutonen
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 22.06.2018 20:12 |
Viestit: 16
|
Sitä minä vähän epäilen... Yleensä myydään jotain täys synteettistä api gl vitosta.ja ainaskii Ducatossa piti olla GL4
|
|
|
|
|
nollakuutonen
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 26.06.2018 21:26 |
Viestit: 16
|
Sain penkit pestyä painehuuhtelu laitteella, Kärcher puzzi. Lähti semmoista kiisseliä että , nyt voi ajella muissakin kamppeissa kuin haalareissa. Aamulla aloin vaihtamaan etu parkkeja, ei ihan helpoimmasta päästä kun sormet on kuin nippu ky..iä, nokka pihtien avulla kuitenkin onnistui. Poika ryömi alla, kiristi savupiippua kun joka liitoksesta vuoti, samalla huomasi että taka-akselilla on jo rasvanipat, mutta sattumalta vaseliini oli loppu... bussiin meni kaikki tuubit mitkä vasta ostin. Siinä onkin reilut 30 nippaa. Vähän ottaa takapakkia tuon rassaaminen selkävaivan takia, eikä lomareissukaan onnistu kun jo puolen tunnin istuminen nostaa tuskan hien pintaan. Ensi viikolla pitäisi taas nousta kuorma-autoon ja lähteä töihin... toivottavasti.
|
|
|
|
|
nollakuutonen
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 27.06.2018 20:22 |
Viestit: 16
|
Harmaat metallinhohto öljyt oli laatikossa. Nyt on laatikko huuhdeltu ja laitettu uudet oikeat öljyt, hiukan parantu mutta rusahtelee vieläkin eli kun alkaa enemmän oireilemaan niin joutuu vaihtamaan koko laatikon. Jos jollain on joutilaana ehjä vaihteisto niin saa tarjota... soittamalla tavoittaa parhaiten nolla viissataa viis 7910 kolme. Matka ei ole este, työnantajan autoja reissaa ympäri Suomea.
|
|
|
|
|
nollakuutonen
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 29.07.2018 22:04 |
Viestit: 16
|
Vaihteet rusahtelee vieläkin mutta onneksi kaverilla on laatikko odottamassa hyllyssä, tai on niitä parikin kun emäntänsä ajaa samanlaisella berlingolla postia. En vaihda laatikkoa ennen kuin on pakko, eli hajoaa kunnolla. Käytin tankin anturin irti kun ei löpö mittari toimi. Vastus mittarilla mitattuna anturi on ehjä, eli onko sitten mittarissa joku kylmä juotos? Kertaalleen jo käytin mittariston irti enkä kyllä huomannut mitään outoa. Viisari nousee ihan vähän ja opiskelija-valo palaa koko ajan. Olen käyttänyt akun kenkiä irti, akussa on potkua kuten uudessa, mistä osaisi seuraavaksi etsiä. Tuossa huomasin että ratti heiluu kuin se olisi lähes irti. Pitänee joku päivä sitäkin tutkia...
|
|
|
|
|
nollakuutonen
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 22.08.2018 22:05 |
Viestit: 16
|
Ratti tosiaan oli lähes irti, torx-pultti pyöri ihan sormin. Täräytin mutteri-mopolla eli pulttipyssyllä sen kiinni asti, loppui heiluminen. Äänimerkki saatiin myös toimimaan, aikani etsin vikaa ja tulin siihen tulokseen että itse töötti on mykkä. Tallista löytyi joku vanha kaksois-torvi systeemi, johdot kiinni ja hyvin tööttää... Etujouset sain vaihdettua, paikoillaan oli eri-pari jouset. Varmaankin vänkärin tolppa on vaihdettu jostain bensa vehkeestä, kovin tuo jousilanka oli ohutta ja sitä oli kierroksen verran vähemmän kuin kuskin puolella. Nyt on vahvistetut jouset edessä, 800kg kantavuus/jousi, lokarin kaaresta maahan 670mm molemmin puolin. Vänkärin puoli nousi melkein 100mm. Keulalla oli Hella luminator compact celis chrome lisävalot, perinteiset halogeenit, laitoin xenonit sisään mutta valokuvio ei ole hyvä. Hellat irti ja Bosch 225 ämpärit tilalle xenoneilla, nyt näkee. Valorautakin on nyt jämäkästi rungossa kiinni ettei ämpärit tärise ajon aikana. Hellan valot oli just sopivat traktoriin... Ihan kuin siinä ei olisi jo ennestään tarpeeksi. Vielä mahtui kun otti rek.kilven irti ja siirti sen hytin reunaan. Valot saatiin pultattua traktorin runkoon kiinni, ei vapise/tärise. Käsijarru vaijerit kun kehtais vielä vaihtaa berlingoon niin sitten pitäis olla leima kunnossa.
|
|
|
|
|
nollakuutonen
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 16.09.2018 23:28 |
Viestit: 16
|
Taas saa vuoden körötellä, ei mitään huomautettavaa katsastuksessa. Kokeilin myös toista mittaristoa, ei toiminut siinäkään löpö mittari... Jos vika ei ole anturissa eikä mittarissa niin missä sitten? Humppa laitteita alettiin rakentaa pojan kanssa, 10" subi suljetussa kotelossa mahtui vänkärin puolen lattialle penkin taakse. Penkki piti ensin irrottaa, välisenä systeemiä kohottaa pullotunkilla muutama milli että saatiin kotelo paikoilleen. Seuraava operaatio on soittimen vaihto, sille pitää rakentaa kokonaan uudet virta piuhat. Omiin liittimiin kun kytkin niin soitin elää ihan omaa elämäänsä. Avaimet taskussa, avaan oven niin soitin lähtee päälle, sammuu sitten ajallaan...
|
|
|
|
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 17.09.2018 05:55 |
Viestit: 7715 Paikkakunta: Eurajoki
|
Meillä oli joskus töissä ykköskorinen karvalakkipartner, ja siinä alkuperäinen kasettisoitin toimi muistaakseni niin, että jäi päälle kun auton sammutti, sammui itsestään muutaman minuutin päästä ja heräsi taas eloon kun oven avasi.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
|
nollakuutonen
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 22.12.2018 22:03 |
Viestit: 16
|
Hyvin on toiminut tähän asti. Aamulla oli pakkasta 22 astetta, laitoin lämpöön ja parin tunnin päästä oltiin lähdössä kaupoille. Minuutin verran pyöri ja sammui, ei millään käyntiin. Narskautin tojotan kylmiltään tulille, varaosa liike oli auki josta hain uuden polttoaine suodattimen tötteröön. Ei entinen ollut ollenkaan pahan näköinen, vika ei ollut siinä kun ei vieläkään lähde käyntiin. Metalli-hilua oli ihmeen paljon suodatin kotelon pohjalla, sehän ei voi tulla muualta kuin suuttimista tai syöttöpumpusta. Pitää huomenna kokeilla imupumpulla tuleeko suodattimelle polttoainetta ollenkaan, voi olla jäässä myös tankin puolelta. Soittimen vaihdoin pioneeriin, otin kymppi tuuman subin pois ja laitoin pienen aktiivisubin tilalle... tuli aika hyvä. Äänenvaimennin oli lahonnut, samoin väliputki taka-akselin kohdalta, näppäränä seppänä lipasin puukkosahalla putken poikki, 45 asteen kulmaputki ja pieni vaimennin paikoilleen... siihen tuli sivuputki. Jos ei tötterö ala huomenna käymään niin työnnän sen pihan perälle miettimään tekosiaan ja ajelen toisella kulkineella.
|
|
|
|
|
nollakuutonen
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 23.12.2018 20:38 |
Viestit: 16
|
Ei edes yritä käyntiin. Laitoin masterin pöhisemään lämmintä auton alle aamulla, kippasin jäänestoa puoli pulloa tankkiin, kaadoin vähän yli 20 asteista polttoainetta tankin täyteen, yön yli oli laturissa, pari tuntia lämmössä ja ei käynnisty. Starttaa kuin mielen köyhä, pari kertaa jopa yskähti että voisi vaikka herätä henkiin, siihenpä sitten jäi. Otin pois tieliikenne käytöstä ja kaivoin nöyrästi lumihangesta pojan vanhan ooppelin, seisonut muutaman kuukauden. Sen verran kaivoin ensin että sain oven auki ja eeberin päälle, puolen tunnin päästä hienosti käynnistyi...
|
|
|
|
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 24.12.2018 00:53 |
Viestit: 7715 Paikkakunta: Eurajoki
|
Kolarikytkin?
Omalle kohdalle on osunut parkissa katkenneen etujousen laukaisema kolarikytkin Partnerissa...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
|
nollakuutonen
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 25.02.2019 23:08 |
Viestit: 16
|
Ilmoja veteli väliin. Ohitin kokonaan oman suodatin hässäkän ja laitoin vanhan suodatinjalan joka on kotoisin muistaakseni Opel Asconasta, uusi suodatin paikoilleen, ilmaus ja käyntiin. Joko käsipumppu tai suod.kotelo vuoti. Nyt vain välillä tahtoo kaasutella itsekseen, ensin tuntuu että ei jaksa kulkea mitenkään ja yhtäkkiä lähtee ryntäilemään ja jättää toisinaan tyhjäkäynnin huutamaan aika korkealle. Taitaa se pimeyden ruhtinaan (Lucas) pumppu olla vaihtolistalla. Mitä kovempi pakkanen niin sen enemmän kujeilee, lauhalla kelillä toimii suht normaalisti.
|
|
|
|
|
nollakuutonen
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 10.11.2019 02:05 |
Viestit: 16
|
Tämäkin pikku-paku vaihtui jokin aika sitten isompaan pakuun... Opel Vivaro, 1,9 dti, pitkä ja korkea. Mitään ooppelia en ole vielä tuosta löytänyt, ihan täys Renaultti se on. Heräte ostoksena pihaan ilmestyi pari xantiaa, farmareita molemmat, 2,0 ja 1,8. Kaks litranen hommattiin pelkästään renkaiden vuoksi, 1,8 yritetään saada leima kuntoon. Vielä on pikku reikä helmassa ja airbagin valo palaa. Penkin alla olevat turvavyön kiristimen johdot on jo juotettu aiemmin, kaverin tietokone ei pääse käsiksi tuon sielun elämään.
|
|
|
|
|
nollakuutonen
|
Viestin otsikko: Re: Nollakuutonen berlingo Lähetetty: 16.11.2019 00:50 |
Viestit: 16
|
Airbag ongelma ratkaistu, spiraalista löytyi vian aiheuttaja. Otettiin tarra-kilvet ja käytettiin oikealla Citroen pajalla, siellä seppä laittoi testerin kiinni joka heti osasi kertoa mikä ahistaa. Autokorjaamo M. Tikkanen Iisalmi, ei voi kuin hattua nostaa Mikolle.
|
|
|
|
|
|
|