Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=28283
Sivu 3/4

Kirjoittaja:  jptcool [ 26.02.2019 00:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Tuossa Pököttivideossa näyttäis se sokka olevan ulkopuolella .

Kirjoittaja:  olli__o [ 26.02.2019 02:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Jep: https://www.youtube.com/watch?v=26vc58P ... u.be&t=233
Ja voisi toimia silloin siten että kun sitä painaa peukalolla se avautuu.

Kirjoittaja:  Teme [ 26.02.2019 07:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Ei klipsiä kuulu pujottaa, vaan asentaa juuri niikuin aiemmin sanottiin.

Kirjoittaja:  yason [ 26.02.2019 09:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Nonih, loistavaa, kiitos! Tällähän tämä sitten taisi ratketa. Videolta tosiaan näkyy tuo, jos osaa katsoa. Kokeilen heti, kun pääsen tallille.

Kirjoittaja:  yason [ 28.02.2019 01:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Kyllähän se klipsi sinne meni ulkopuolelta aika helpostikin, kuten neuvoitte. Olin kyllä kokeillut tuota aiemmin, mutta hylkäsin silloin kyseisen vaihtoehdon, koska tuo anturi heiluu klipsin sivujen alla ja johtopäätökseni oli, että eihän tuo voi olla tiivis. Noh, kai se sitten on.

Eikun alipaineletkustoja rakentamaan ja sitten loput kamat kasaan. Parin solenoidiventtiilin kanssa tosin meni asentamisen sijaan korjaamiseksi, kun oli nuo nipat katkenneet. CRC:n punaisista pilleistä saa oivia korjauspaloja niihin :-)

Alkais olla hiljalleen jo tarvetta saada talli vapaaksi muiden autojen korjailua varten, niin tuon hodarin olis hyvä liikkua kohta...

Kirjoittaja:  yason [ 02.03.2019 20:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Hehee!

Ajattelinpa tässä ennen tositoimia testata, miten kone pitää vettä. Jokusen kannun sinne sai kaataa ja pessimistisenä odottelin, että koska alkaa kuulua tippuvan veden ääntä. Noh, pessimisti ei pety! :lol:

Eikös vaan olekin se termarikotelon ja metalliputken välinen liitos, mikä Teuskillakin vuosi! :roll:

Löysin uuden putken netistä niin halvalla, että ajattelin jättää vanhan putken kokeelliset korjausyritykset sikseen, kun tuo oli nimenomaan niitä kriittisiä paikkoja. Auton alle katsomaan ja sieltähän se tiputtaa pieniä pisaroita uudesta putkesta ja uudesta tiivisteestä huolimatta. Eikä tarvinnut edes paineistaa vesitilaa, riitti että veden pinta nousi sinne asti eli joku sopiva rakonen siellä on. Olisko termarikotelon seinämässä sitten jotain krähmää. Hioin sitä kyllä mahdollisimman sileäksi, kun puhdistin vanhat tiivistemassat sieltä pois. Halkeamiakaan en havainnut, paljain silmin.

Ei kai se auta kuin purkaa pikkuisen takaisinpäin, että saa termarikotelon irti. Tääkin olis huomattavan helppo juttu, jos kone olis moottoripukissa eikä autossa...

Kirjoittaja:  Teuski [ 02.03.2019 22:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Voi ei... Sen tiivisteen oikeaa asettumista on aika mahdoton todeta kun menee niin syvälle koteloon. Onhan sulla uusi napakka o-rengas ettei vaan pullahda yli?

Kirjoittaja:  yason [ 03.03.2019 00:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Teuski kirjoitti:
Voi ei... Sen tiivisteen oikeaa asettumista on aika mahdoton todeta kun menee niin syvälle koteloon. Onhan sulla uusi napakka o-rengas ettei vaan pullahda yli?


Uuden putken mukana tuli uusi O-rengaskin. Samaa kokoa kuin entinen. Putkessa oli lisäks mukavat huulet O-renkaan kummallakin puolella, ettei se luiskahtaisi niin helpolla pois. Taidan koittaa avata jonkun vesiletkun siitä päältä ja katsoa, josko halpisendoskoopilla näkisi tarkemmin tilanteen sisältä päin ennen kuin alan irrottelemaan mitään.

Mutta muualta ei onneks tiputtanut! :) Öljypropustakaan ei valu mitään vääriä aineita.

Kirjoittaja:  yason [ 03.03.2019 22:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

No tää selvis. Uudessa putkessa oli ulkohalkaisijaltaan hitusen pienempi O-rengas kuin mitä vanha oli. Vanha O-rengas taas oli liian paksu uuden putken kanssa ja termarikotelo ei mennyt nätisti pohjaan asti. Noh, hioin vanhaa O-rengasta, kunnes kotelo alkoi mennä riittävän kiinni kanteen :D Nyt pysyy vedet sisässä. Tämä johtuu varmaan siitä, että ostin ultra greyta jo hyllyyn valmiiksi odottamaan.

Asiasta innostuneena pistin kamat takaisin kasaan ja pyöritin vähän konetta, että öljyt ja vesi alkavat kiertää. Hetken päästä kuului tussahdus ja pieni öljysumuinen pilvi käväisi koneen edessä. Hiihaa! :) Dieselsuuttimen lähellä ja common railin tienoilla oli märkää koneen päällä, ja jo haju paljasti, että litku oli dieseliä.

Pitää irrotella suodatin pois tieltä ja katsoa liitokset, että mistä sieltä tarkalleen tuli polttoainetta ulos. Tussahdus jäi kyllä ainoaksi eivätkä koneen jatkopyöritykset aiheuttaneet selvää diesellirutusta minnekään. Kyllähän korkeapainepumppu kehittää painetta, mutta luulis että jos joku polttoaineputken juntturi tms. olis päästäny litkua ulos, niin sieltä lentäis sitten lisää samaa tavaraa...

Edistyksen merkki on se, kun ongelmat vaihtuvat :-D

Kirjoittaja:  yason [ 05.03.2019 23:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Yksi polttoaineputken juntturi oli löysällä ja aukesi paineesta. Tästä tussahdus. Pieni kiristys ja nyt pysyy dieselit koneen sisäpuolella eikä ulkopuolella.

Öljyt ja vedet kaadettu sisään ja nyt laitoin hehkutulpat. Käynnistellään, jahka ehditään kasaamaan loputkin, mutta otinpa ihan videolle pientä koepyöritystä, kun sylintereissä oli nyt ensi kertaa puristukset:

https://www.youtube.com/watch?v=6D9RIRF2i5Y

Pumppausäänen perusteella puristukset eivät ihan hirveästi eroa eri sylintereiden välillä.

Niin, sanoinko että vedet oli pysyneet tämänkin yön sisällä. Lattialla oli vaan iso läikkä bräkleeniä ja dieselöljyä, mutta ne oli onneks lähtöisinkin koneen ulkopuolelta :-D

Kirjoittaja:  yason [ 13.03.2019 22:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Lisää yritystä:

https://www.youtube.com/watch?v=KaZgTo8hfbo

Kirjoittaja:  yason [ 19.03.2019 21:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Hiljalleen taas eteenpäin. Laitoin ilmanputsarin kiinni ja maffin liittimen, tyhjensin vikakoodit ja, kas, tämän jälkeen antipöllöt ynnä service-valot pysyivät poissa.

Kärryssä olikin nyt hieman enemmän potkua kuin viime kerralla, jolloin se ei oikein kulkenut minnekään vikakoodien loimottaessa mittaristossa. Pihalla vaan oli hiekoitussepeliä ja loskaa, joten selän liimaamista penkkiin en päässyt kokeilemaan. Ja auto katsastamaton, ilman valoja, pyyhkimiä ja keulamaskia ynnä liikenteestä poistettu, joten tielle en viitsinyt lähteä kokeilemaan... ;)

Ainoa hieman arveluttava seikka on, että jotain vettä oli viime kokeilun jälkeen tippunut auton alle, muutamia lusikallisia pelottavasti termarikotelon suunnalta. Tuosta ei nyt tiedä, että vuotaako se perkele sittenkin jostain vai oliko siellä vaan lunta tai räntää, joka oli sulanut ja valunut alas tuosta kohtaa. Köyhän miehen painetesti kylmällä vedellä ainakaan ei aiheuttanut vesisuihkua mistään muutama viikko sitten, mutta saa nähdä.

Seuraavaksi pitäisi löytää tuulilasi. Halpa, mielellään ilmainen ja PK-seudun ja Salon ja Turun suunnalta. Riittää, että on sen verran ehjä että katsastusmies ei siitä valita.

Kirjoittaja:  yason [ 30.03.2019 21:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Jäiden ja lumien sulattua ja saatuamme auton kuivalle asvaltille olemme pienen lisäsäädön ja termarikotelon tiivistämisen jälkeen kokeneet Citroenin 2.2 hdi -koneen huiman väännön persnahoissamme. Ilmeisesti koneessa on kilometreistä huolimatta potkua jäljellä: kyllä tuo nyt ihan mukavasti lähtee! Ei toki mitenkään räjähtäen, mutta kyllä se saa rullattua nopeusmittariin lukemia ja selkänahassa tuntuu potku enemmän kuin oman muhkun bensakoneen kiekaisu.

Lämmiteltiin kone kuumaksi. Termostaatti avautui pienen pihalla kiihdyttelyn jälkeen, ja saatiin täysi vesikierto päälle ja ilmattua jäähdytysjärjestelmä. Mikä parasta, koko tuon aikana eikä jälkeen moottorista tippunut mitään nesteitä. Vihdoinkin! Kyllähän näitä vuotoja tässä jo olikin... Viimeinen oli tosiaan termostaattikotelo, jonka puoliskojen välissä on nyt tiivistesilikonia normaalin tiivistekumin apuna. Ainakaan illalla ei ollut vielä vuotanut mitään, kun moottori oli jo puoliksi jäähtynyt.

Kirjoittaja:  yason [ 05.04.2019 21:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Hehhee! Tuulilasille on pari vainua, ens viikolla ehkä saan yhden. Sitten hakemaan katsastuksesta vikalistaa.

Vaan eikös auton alta löytynyt pieni punainen läikkä viikon seisomisen jälkeen tänään perjantaina. Se vesiputki, jonka uusin ja johon laitoin uuden tiivisteen siihen vittumaiseen liitokseen vuotaa taas termarikotelon ja putken välistä. Monta päiväähän tuossa menikin kuivana :-D

Taitaa tällä kertaa mennä asennus uusiksi tiivistesilikonin tai sopivan Sika-massan kanssa... Miksi perkeleessä se ei voinut vuotaa heti silloin, kun laitoin nesteet koneeseen ja ennen kuin asensin kaikki muut osat kiinni? Tai edes heti koneen lämmettyä. Kone oli kuitenkin ehkä n. tunnin käynnissä viime viikolla ja vedet pysyivät sisällä silloin ja monta päivää sen jälkeen.

Pelkään, että tässä käy vielä niin, että en raaski luopua tästäkään vitosesta, kun projektiin upotettu aika ja vaiva on tehnyt siitä liian arvokkaan :-D

Kirjoittaja:  yason [ 15.04.2019 19:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Tuulilasi hankittu ja paikalleen liimattu. Käytin vanhat tiivisteet uudestaan, pieniä sovitusvaikeuksia oli, kun uutta liimaa oli tursunut vähän ulommas kuin vanha sauma, mutta pienellä modifikaatiolla ja Sikaa antamalla tiivisteet sai ihan nätisti asennetun lasin ympärille :)

Auto oli myös tähän asti taas pitänyt nesteet sisällään. Plussaa siitä.

Kasailin myös pohjamuoveja, pari polttimoa pitää uusia ja tuurilla pääsee hakemaan vikalistan katsastuksesta jo tällä viikolla. Teuski, olikos tiedossa jotain väljiä niveliä tahi huonoja jarruja?

Kirjoittaja:  Teuski [ 15.04.2019 20:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

En kyllä muista että olis ollut, vaihdeltu kyllä mutten nyt muista mitä. Se vanha lasikin oli aika rumasti sutattu paikalleen...

Kirjoittaja:  yason [ 06.05.2019 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Tällä on nyt pienen jarruherkistelyn jälkeen katsastettuna ajeltu, toistaiseksi lähialueella. Ei ole lahonnut tielle. Satunnaisia huomioita:

- huomattavasti meluisampi kuin oma C5 breakini - melu ei ole pelkkää rengasmelua, kori on äänekkäämpi. Liekö eri äänieristyksessä ollut eroja eri valmistusaikoina. Lisäksi kattoluukullinen voi olla meluisampi kuin luukuton.

- en ole koskaan tajunnut, mikä kattoluukussa on se juttu, mutta kun aurinko paistaa mukavasti lämmittäen päähän ja viileää ilmaa tulvahtelee sisälle, niin olen tuulen suhinoista huolimatta pitänyt luukkua auki käytännössä aina, kun mahdollista.

- dw12 on lussumpi kuin toivoin, mutta on se paremmalla tavalla äkäisempi kuin ew10, kun on sitä kaipaamaani alavääntöä. Vähän nälkä vaan on, pitäisköhän seuraavaksi etsiä projektiksi 2.7 hdi tai es9...

Kirjoittaja:  Jankos [ 06.05.2019 17:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Ei tuo kone mikään lussu ole, se laatikko vain hukkaa puolet voimasta... Käy plagun luona ja tarksitat että pakoputkisto ei ole tukossa niin alkaa sekin liikkumaan.

Kirjoittaja:  Teuski [ 06.05.2019 20:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Jankos kirjoitti:
Ei tuo kone mikään lussu ole, se laatikko vain hukkaa puolet voimasta... Käy plagun luona ja tarksitat että pakoputkisto ei ole tukossa niin alkaa sekin liikkumaan.

Mähän ostin sulta sen ecun tota varten, mutta kun totesin kansipahvin menetetyksi myin ecun suoraan eteenpäin...

Kirjoittaja:  Mustis [ 06.05.2019 22:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Oma 2.2 lastutettu automaatti pysyy es9.n perässä, välimatka tietenkin kasvaa mutta vähemmän ku äkkiseltään luulis. :o

Kirjoittaja:  yason [ 07.05.2019 07:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Jankos kirjoitti:
Ei tuo kone mikään lussu ole, se laatikko vain hukkaa puolet voimasta... Käy plagun luona ja tarksitat että pakoputkisto ei ole tukossa niin alkaa sekin liikkumaan.


Kai 4HP:ssa lukko on? Sport-napilla saa kierroksiakin lisää, ettei loota vaihda heti liian isolle. Joten ei kai sen voiman pitäisi kuitenkaan ihan tyhjään hukkua? Tukoksia voi toki olla. Pitäis saada vertailukohdaksi toinen 2.2 hdi, joka on avaraksi tiedetty. Tehotonhan tuo ei ole, tässä nyt lähinnä vertailen omia odotuksia vastaan ja sitä, että paljonko pitäisi olla, että tuntuu olevan riittävästi... :)

Kirjoittaja:  Teuski [ 07.05.2019 07:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Se sporttinappihan siitä lussun tuntuisen tekee kun kierrättää liikaa, en itse ainakaan koskaan sitä käyttänyt enkä kokenut millään tapaa hyödylliseksi.

Kävithän ne kuskin puolella olevat alipainesolkut läpi? Niiden kanssa oli ongelmaa kun nippoja katkesi ja hätäratkaisuna vaihtelin solkkuja päittäin.

Ahtopaineanturin nippa oli myös joku patentti, tsekkaa sekin vuotojen varalta.

Kirjoittaja:  Mustis [ 07.05.2019 07:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Antaahan se täyden kaasun?
4hp20 kyllä osaa vaihtaa pienemmälle kun kaasu potkastaan pohjaan sport napista välittämättä.

Kirjoittaja:  yason [ 07.05.2019 08:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Teuski kirjoitti:
Se sporttinappihan siitä lussun tuntuisen tekee kun kierrättää liikaa, en itse ainakaan koskaan sitä käyttänyt enkä kokenut millään tapaa hyödylliseksi.


Pienemmistä nopeuksista lähtee sportilla paremmin kuin ilman, maantiellä on toisin päin.

Teuski kirjoitti:
Kävithän ne kuskin puolella olevat alipainesolkut läpi? Niiden kanssa oli ongelmaa kun nippoja katkesi ja hätäratkaisuna vaihtelin solkkuja päittäin.

Ahtopaineanturin nippa oli myös joku patentti, tsekkaa sekin vuotojen varalta.


Rakensin alipainesysteemin osin uusiksi. Korjasin parin solkun nipat. Samoin alipainevaraajan joku liitin oli heikko. Nyt pitäisi olla riittävän tiivistä: käsin alipainetta pumppaamalla karkaa kyllä vielä jotain jonnekin, mutta alipainepumpun jatkuvalla imulla systeemi pysyy alipaineisena. En löytänyt vuotokohtaa ainakaan liittimistä. Kaikki aktuaattorit toimivat myös, kun tarjoaa alipainetta. Ei vikavaloja ja kun sain systeemin riittävän tiiviiksi, niin tehoja löytyi ihan eri tavalla kuin aiemmissa kokeiluissa.

En usko, että mitään suurempaa on vialla, mutta tuollaiset pienet jutut voivat kyllä kertautua, jos on monta paikkaa, jotka ei ole ihan 100%. Vertailukohta olisi hyvä. Tuollainen 400tkm rullattu ei toki tarvi ihan uudenveroisesti kulkeakaan, kunhan ollaan samalla tontilla.

Kirjoittaja:  Teuski [ 07.05.2019 08:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03

Mullakaan ei ole muista 2.2:sta kokemusta, joten sen suhteen en osaa vertailla. Aina kuitenkin mielsin tuon tehoiltaan terveeksi, vaikka se 2.0 136 +AM6 yhdistelmään verrattuna laiskalta tuntuikin.

Se automaatti kyllä hukkaa tehoja ja tehon tuntua, tuo C3P 1.6Hdi 110 manuaalina tuntui paljon femmaa pirteämmältä jo ennen plagutusta :lol:

Sivu 3/4 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/