Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 4/4 [ 92 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 07.05.2019 08:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 954
Paikkakunta: Järvenpää
Se swirlin läpän aktuaattorin kumikalvo voi vuotaa vaikka liikkuisikin paikallaan kaasutellessa. Siihen tuppaa tulemaan pieniä reikiä jotka näkee puretusta valoa vasten. Kaasuvaijeri venyy eikä välttämättä aukaise kaasua täysin. Tuntuu kyllä matalilla kierroksilla jotenkin tossulta kunnes läppä aukeaa. Tai pintakaasulla ajettaessa kaasunvaste "tehottoman" tuntuinen oli omassa mutta selvä potku tuli siinä 2200 korvilla kun läppä aukesi.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 07.05.2019 10:24 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Teuski kirjoitti:
Mullakaan ei ole muista 2.2:sta kokemusta, joten sen suhteen en osaa vertailla. Aina kuitenkin mielsin tuon tehoiltaan terveeksi, vaikka se 2.0 136 +AM6 yhdistelmään verrattuna laiskalta tuntuikin.


Käynpä videoimassa täyskaasukiihdytyksen joku päivä, niin saan jotain dataa tähän ihmettelyyn :)

Teuski kirjoitti:
Se automaatti kyllä hukkaa tehoja ja tehon tuntua, tuo C3P 1.6Hdi 110 manuaalina tuntui paljon femmaa pirteämmältä jo ennen plagutusta :lol:


Kyllä toi mun bensafemman AL4 ainakin vetää ihan hyvin kiihdytyksessä. Hukkaamisen tuntu tulee siitä, kun kaasunvaste muuten on (ew:llä) puuroinen ja esimerkiksi paikallaan lähtemisessä ja kiihdytyksen alkaessa on pieni viive. Mutta sitten, kun jo mennään, niin ei siinä huomaa, että alla on automaatti eikä manuaali. Kun turbiini on lukossa, niin onhan siinä muutaman rattaan kautta kuitenkin suora voimalinja. Kickdown on kans nopeampi kuin miten itse pystyn manuaalilla vaihtamaan, toki automaatti aina miettii ensin hetken, että tarvitaanko sitä.

Wesa kirjoitti:
Se swirlin läpän aktuaattorin kumikalvo voi vuotaa vaikka liikkuisikin paikallaan kaasutellessa. Siihen tuppaa tulemaan pieniä reikiä jotka näkee puretusta valoa vasten. Kaasuvaijeri venyy eikä välttämättä aukaise kaasua täysin. Tuntuu kyllä matalilla kierroksilla jotenkin tossulta kunnes läppä aukeaa. Tai pintakaasulla ajettaessa kaasunvaste "tehottoman" tuntuinen oli omassa mutta selvä potku tuli siinä 2200 korvilla kun läppä aukesi.


Kyseinen kumikalvo olikin ihan pildeen päreinä tässä yksilössä ja vuosi ilmaa kuin seula, oli pakko uusia koko aktuaattori eikä onneksi paljon maksanut. Uusi pitää alipaineen "forever".


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 07.05.2019 10:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5688
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tosiaan, eihän siinä mun aikana koskaan se swirliläppä toiminut :oops:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C3 Picasso 1.6HDi 110 '09|XM Y3 2.0i' 90|AX 11 TRE '89=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 07.05.2019 22:00 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Otinpa vähän videoo. Nollasta sataan sporttinapilla ja ilman. Olis saattanu nopeammin mennä, jos olis saanu kolmosen sisään hyvillä ahdoilla 70-80 kohdilla, nyt laatikko meni kakkosella ja vääntö haihtui yläkierroksilla. Kaasu pohjassa koko ajan. Wikipedia mainostaa, että 2.2:n pitäis ehtiä 10,5 sekunnissa sataseen.

https://youtu.be/P7bZnBoTDj4
https://youtu.be/Lx64RAQrYrM

Näpelsin illalla ajotietokoneen viiksen kuntoon. Teuski, oliko jousipalloista tietoa? Vakiot?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 07.05.2019 22:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5688
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ai hitto ku en muista mitä mihinkin femmaan on rullut laitettua... Jos takana ei ole pitkiä niin ovat varmaan vakiot...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C3 Picasso 1.6HDi 110 '09|XM Y3 2.0i' 90|AX 11 TRE '89=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 09.05.2019 18:06 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Pieni kierros sisustan kimpussa, että saa räminöitä vähennettyä sen verran, että kuulee onko jotain oikeasti jossain irrallaan. Löydetty takaluukun sisältä kolisemasta 10mm hylsy ja yksi mutteri. Paritkin kahvirahat eurokolikoina. Joku suomalainen cd, joka ei naarmuiltaan soi ja Johnny Cashia (aito kopio!), joka soi.

Vasemmalle kääntäessä vähän ratisee ohjaus äärilaidassa. Olikos se vetonivel jo diagnosoitu ja auton mukana tullut vetoakseli mahdollisesti käypäinen asennettavaksi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 09.05.2019 22:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5688
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Taisi siinä vetari vähän jo naputtaa. Purkuosa on samanlaisesta, muuta en osaa sanoa.

Muita en tunnusta mutta cash on varmaan mun jäljiltä 8-)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C3 Picasso 1.6HDi 110 '09|XM Y3 2.0i' 90|AX 11 TRE '89=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 14.05.2019 21:03 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Paljos 2.2:n pitäis sallia ahtopainetta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 15.05.2019 13:23 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Vaihdoin vetoakselin, niin sain sen varaosakappaleen pois nurkista. Vanha ei ollut käsin kokeillen paha, mutta oli siinä pientä välystä, jota varaosa-akselissa ei ollut. Jotain tutinaa ja woblaamista tuntuu silti ajoittain, kun kiihdyttää oikealle kaartaessa, mutta jatkotutkimuksia varten pitäisi tässä vaiheessa sulkea mahdolliset rengasongelmat pois. Ei haittaa normaalia ajamista kuitenkaan nyt, eli kulku parani, kolinat väheni ja ohjaustuntuma jämäköityi.

Vaan olipa kerrankin nappiremppa! Olisko menny peräti huimat puoli tuntia, kun homma oli purettu ja taas paketissa. Kaikki mutterit ja pultit irtosivat nätisti, eikä mitään mennyt asentaessa rikki eikä tarvinnut hikoilla ja kiroilla. Ei tarvinnut irvistellä pulttipyssyn takana ja ladata silmät ummessa Aircatiin uusia hylsyjä rikki menevien halpiksien tilalle... Jarrusatulakin oli vasta huollettu, niin irrotus ja asennus meni käsityökaluilla kuin Haynesin manuaalia selaten. Pallonivel oli rikkonut kuminsa ja nivel oli ihan ruosteenjäykkä, mutta sattumalta hyllystä löytyi valmiina yksi käyttämätön PSA:n nivel. Joten vetoakseli vaihdettu ja pallonivel uusittu pienenä puhdetyönä, ja taas ajellaan lisää.

Räminät alkaa olla hallussa, pientä toppausta sinne tänne, niin ei irtopaneelit ja johdot räpätä. Hodarikone osaa näköjään aika hyvin etsiä noita resonanssitaajuuksia korista...

Takalasin pyyhin vois olla kiva. Katkennut on muovia, niin sitä on hankala korjata. Liimakaan tuskin pitää talvipakkasilla ja kesäkuumalla kovin pitkään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 15.05.2019 13:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5688
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
yason kirjoitti:
Takalasin pyyhin vois olla kiva. Katkennut on muovia, niin sitä on hankala korjata. Liimakaan tuskin pitää talvipakkasilla ja kesäkuumalla kovin pitkään.

Hei muuten sen kanssa kävi niin, että nassikka väänsi sen poikki syyskuussa ja tilasin saman tien uuden. Se saapui tossa pari kk sitten :D

Jos löytyy vielä niin voin pistää tulemaan.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C3 Picasso 1.6HDi 110 '09|XM Y3 2.0i' 90|AX 11 TRE '89=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 15.05.2019 13:42 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Teuski kirjoitti:
yason kirjoitti:
Takalasin pyyhin vois olla kiva. Katkennut on muovia, niin sitä on hankala korjata. Liimakaan tuskin pitää talvipakkasilla ja kesäkuumalla kovin pitkään.

Hei muuten sen kanssa kävi niin, että nassikka väänsi sen poikki syyskuussa ja tilasin saman tien uuden. Se saapui tossa pari kk sitten :D

Jos löytyy vielä niin voin pistää tulemaan.


Ooo! Taisi olla Kiinan toimitus? :-) Laita ihmeessä tulemaan!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 02.07.2019 02:09 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Korjasin kuskin puolen lämmönsäädön tänä iltana. Tälleen kesäkelillä ei ollut kivaa, kun kuskin puoli alkoi yhtäkkiä hönkiä kuumaa. Siinä ei kattoluukkukaan auttanut. Tämän projektin osalta läppien boorien korjaus meni jo vanhasta muistista, tosin tällä kertaa porailin tarvittavat reiät muovipaneeliin, kun piti iltamyöhään nykäistä kuntoon.

Autopesussa tuli tuulilasin yläreunasta vähän vettä sisälle. Ilmeisesti oli liimasaumaan jäänyt jokin aukko. Sai Sikaa, pysyi ainakin letkulla suihkuttamalla kuivana nyt.

Auto on hieman täristänyt maantienopeuksissa alusta asti. Ei mitään isompaa väljää löydy, joten kokeilin toisen muhkun renkailla. Kas, auto menee tasaisesti. Pitänee tasapainottaa etukumit jossain. Voi olla, että yksi paino on tippunut matkalle.

Kesänakkien osalta ei uusiminenkaan tekisi pahaa, mutta auto olisi tarkoitus vaihtaa jossain vaiheessa toiseen projektiin. Pitäisi nimittäin saada manuaalivaihteinen kärry ajo-opetusta varten ja neljännelle autolle ei ole tilaa... Tolla dieseltomaatilla vaan on luvattoman rento ajella. Jos sen vaihtaa johonkin vanhaan paskaan, niin saa todennäköisesti vain paskempaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 07.07.2019 13:51 

Viestit: 129
yason kirjoitti:
Otinpa vähän videoo. Nollasta sataan sporttinapilla ja ilman. Olis saattanu nopeammin mennä, jos olis saanu kolmosen sisään hyvillä ahdoilla 70-80 kohdilla, nyt laatikko meni kakkosella ja vääntö haihtui yläkierroksilla. Kaasu pohjassa koko ajan. Wikipedia mainostaa, että 2.2:n pitäis ehtiä 10,5 sekunnissa sataseen.

https://youtu.be/P7bZnBoTDj4
https://youtu.be/Lx64RAQrYrM

Näpelsin illalla ajotietokoneen viiksen kuntoon. Teuski, oliko jousipalloista tietoa? Vakiot?


Ei se 10.5 sekunnissa kiihdy kuin käsivaihteisena, automaattina vakiomoottorilla tuhnu kuin mikä. Omani on softattu tekijän väittämän mukaan 170hv ja ei silläkään vielä kumi kulu kiihdytyksessä. Vaihteisto pilaa tuon auton, samoin kuin veekuutosen. Käsivaihteisena liikahtaa paljon mukavammin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 07.07.2019 18:57 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
kimmoa kirjoitti:
Ei se 10.5 sekunnissa kiihdy kuin käsivaihteisena, automaattina vakiomoottorilla tuhnu kuin mikä. Omani on softattu tekijän väittämän mukaan 170hv ja ei silläkään vielä kumi kulu kiihdytyksessä. Vaihteisto pilaa tuon auton, samoin kuin veekuutosen. Käsivaihteisena liikahtaa paljon mukavammin.


Jaah, jos tuo 10,5 sekuntia onkin manuskan lukema, niin sitten lienee tässä koneessa suurin osa potkuista jäljellä.

Mitkäs tossa oli ahtopaineen normaalit vaihteluvälit? Tutkin jossain vaiheessa, niin Torquen mittari näytti 1,2-1,3 bar.

Automaatti on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta huono automaatti syö terävimmän tehon ja hyvää automaattia on vaikea tehdä. Toisaalta manuaali kiihtyy hyvin siihen asti, kunnes täytyy vaihtaa vaihdetta. Perinteinen laatta lattiaan -metodi kiihdyttää sivistyneemmin (joskaan ei aina nopeammin) huonommallakin automaatilla kuin manuaali, jossa pitää ulvottaa konetta korkeille kierroksille ennen vaihtoa, koska meno kyykkää muuten heti, kun tulee vaihdon hetki.

Paras omista autoista oli Bemarissa ollut ZF:n 6HP, mutta ei sekään mikään autuaaksi tekevä ollut. Esimerkiksi lyhyellä kiihdytyskaistalla moottoritielle liittymisessä ei yksinkertaisesti voinut luottaa lootaan, ellei se ollut sport-moodissa, eikä oikein silloinkaan. Kun painoi tallan pohjaan, loota heitti muutaman pykälän alas, kierrokset nousi, mutta auto ei liikkunut 217 hepasta huolimatta mihinkään. Vastaavasti manuaalivaihteinen Subaru ampaisee liikenteen sekaan kuin kärpänen, kunhan aloittaa oikealla vaihteella. Ja yllättäen AL4:n kanssa ei ole ikinä ollut ongelmia liityntäkaistalla, koska vaihteita on niin vähän ja loota heittää aika herkästi kakkosen silmään jo kiihdytyksen alussa, joten vaikka bensamuhkun kiihtyvyys ja itse AL4 sinänsä on mitä on, niin luotan kokemuksesta kyseisen lootan toimintaan noinkin kriittisessä tilanteessa ja tiedän, että kiihdytys tapahtuu kakkosella ja nopeahko vaihto kolmoselle tapahtuu vasta, kun on kelattu jo matkavauhtiin. Sopii myös Sitikan bensakoneelle vääntöhuipun perusteella.

Tämän 2.2hdi:n 4HP on kans varsin miellyttävä käytännön ajossa, vaikka sekuntilukemat onkin mitä on. Ei niin sanotusti petä ja osaa hyödyntää turbon vääntöä hyvin. Loota pysyy hyvin mukana mukaan lukien liittymiset, ohittamiset, kaistanvaihdot yms. manööverit.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 30.07.2019 19:52 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Hänet on nyt myyty ja saa nyt palvella seuraavaa omistajaa toivottavasti ilman sen suurempia murheita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 30.07.2019 21:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5688
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Menikö patonkilaiselle? :)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C3 Picasso 1.6HDi 110 '09|XM Y3 2.0i' 90|AX 11 TRE '89=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 30.07.2019 22:46 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Ei se ainakaan tunnustanut. :D

Meni kyllä nopeammin kaupaksi kuin odotin. Tulihan tuolla ajeltua useampi tonni, hyväksi vehkeeksi se osoittautui.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 4/4 [ 92 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: