|
Kirjoittaja |
Viesti |
Lahti411
|
Viestin otsikko: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 28.12.2019 14:33 |
Viestit: 297 Paikkakunta: Lahti
|
Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
|
|
|
|
 |
Lahti411
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 28.12.2019 14:47 |
Viestit: 297 Paikkakunta: Lahti
|
Ensialkuun pesin auton ja siivosin sisältä. 20 vuoden varstointipölyjne alta paljastui varsin hyvä maalipinta ja sisustakin on pääosin ehjä. Etulokareiden pyöränkaaret vaativat vähän huomiota ja sisällä pitää uusia kattoverhoilu. Pitää ehkä yrittää myös etsiä istuinverhoilun palasia, että saan yhden repeämän takaistuimessa korjattua. Myös kuskin penkki on vähän kulahtanut, vaikkakin ehjä, joten siihenkin olisi kiva löytää tilkkuja, joilla isoimmat kulumat saa fiksattua pois. Bensapumppu ei työnnä yhtään soppaa kaasarille, joten laitoin heti uuden pumpun tilaukseen. Jakohihna tuli heti alkuun vaihdettua, kun en uskaltanut vanhalla yrittää stratttia. Nyt odottelen vielä Kaasutinexpertiltä tilattua Solexin korjaussarjaa sekä by-pass suutinta, joka jostain mystisestä syystä on kadonnut.  Tässä joulun pyhinä tein myös huvikseni uudet irtomatot, kun autossa oli sekalainen valikoima kumimattoja. Kumimattojen muodoilla sain piirrettyä uudet kaavat Honkkarista ostamilleni käytävämatoille. Sitten vain ompelin reunoihin kanttinauhat, että näyttävä viimeistellymmiltä. Ihan kelvot noista tuli, vaikka ompelukoneelle pitikin etsiä aika kauan säätöjä, että suostui tuollaista kumilla taustaltaan pinnoitettua mattoa ompelemaan   
Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 28.12.2019 19:05 |
Viestit: 1319 Paikkakunta: Espoo
|
Voiko täällä peukuttaa 
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 28.12.2019 20:21 |
Viestit: 1062 Paikkakunta: Järvenpää
|
Monelta osin tosi hyvän näköinen peli! Peukkuja 
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07 C5 2.2 HDI 170 -08
|
|
|
|
 |
kiji123
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 28.12.2019 20:25 |
Viestit: 83
|
Peukkua täältäkin! Hieno on peli ja yksi parhaiten cx:än sopivia värejä. Nyt joukolla pitkään lymyssä olleita CX:iä rendez vous:iin ensi kesänä, täältä tulee toivottavasti yksi joka sai viime viikolla leiman ja edellisestä olikin 12 vuotta. Pahoittelut väärästä informaatiosta kaasarin kanssa, ranskalainen korjausopaskin kertoo solexin olevan mahdollinen douvrin-koneen kanssa.
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 28.12.2019 21:12 |
Viestit: 1319 Paikkakunta: Espoo
|
Ihan kaikki osat on mahdollisia Cx:n kanssa, etenkin alkuvuosien malleissa.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Lahti411
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 28.12.2019 21:22 |
Viestit: 297 Paikkakunta: Lahti
|
Kiitokset peukuista Eipä tuo erehdys Solexin ja Weberin väillä haittaa. Itsekin oletin, että autossa olisi Weber. Vasta myöhemmin huomasin, että kaasarin kyljessä luki selvästi Solex  Yritän saada tämän mahdollisimman pian ajoon ja takaisin reksiteriin, että saan vietyä säilöön. Ja jossain talvitapahtumassakin olisi kiva käydä. Jos jollain sattuu olemaan beigellä kalanruotokuviolla olevia verhoilun osia tallessa, olisin kiinnostunut ostamaan. Saa olla risoja/likaisia osia -kunhan niistä löytyy sopivia osia pieniin korjauksiin.
Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 29.12.2019 13:04 |
Viestit: 1062 Paikkakunta: Järvenpää
|
Jos et vielä ole noihin törmännyt, niin manuaalit ja varaosaluettelot löytyy http://www.cxgti.com/manuals.php
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07 C5 2.2 HDI 170 -08
|
|
|
|
 |
Lahti411
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 29.12.2019 15:23 |
Viestit: 297 Paikkakunta: Lahti
|
Kiitokset Wesa vinkistä! Varaosaluetteloita minulla ei vielä ollutkaan.
Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
|
|
|
|
 |
Lahti411
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 29.12.2019 16:40 |
Viestit: 297 Paikkakunta: Lahti
|
Olenko ymmärtänyt oikein, että kierroslukumittari ottaa signaalin ykköspytyn (?) tulpanjohdolta? Siinä roikkuu sellainen kumma metallirasia. Johto tuolta rasialta on poikki, enkä löytänyt moottoritilasta mitään ylimääräistä johtoa, mikä olisi ulottunut tuonne. Mitähän reittiä kyseinen johto kulkee?
Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
|
|
|
|
 |
Lahti411
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 01.01.2020 19:13 |
Viestit: 297 Paikkakunta: Lahti
|
Kaikkea se 20 vuoden seisonta teettää. Sain pumpun vaihdettua ja puhalsin ensin kevyesti bensalinjaan ilmaa. No niinhän se alkoi bensaputki vuotamaan jostain etukelkan poikkipalkin kohdilta... Pitää huomenna nostaa autoa lisää, että pääsen katsomaan, miten tuonne saisi vaikka pätkän letkua laitettua. Ehkä sitten pääsee vihdoin käynnistämään vanhusta 
Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
|
|
|
|
 |
SitikkaSimo
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 01.01.2020 21:58 |
Viestit: 265 Paikkakunta: Punkalaidun
|
Se bensaputki muuttuu siellä alhaalla metalliputkeks on varmaanki liitospaikasta halkeillu...
|
|
|
|
 |
Lahti411
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 02.01.2020 01:55 |
Viestit: 297 Paikkakunta: Lahti
|
Selvä homma. Pitää vetää uusi letku aina terveelle putkelle asti. Vanha letkukin oli ihan kivikovaa jo.
Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
|
|
|
|
 |
Lahti411
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 02.01.2020 15:09 |
Viestit: 297 Paikkakunta: Lahti
|
On kyllä pirun hankala päästä noihin bensaletkuihin/-putkiin käsiksi... Vuoto on jossain apurungon poikkipalkin kohdalla, joten paikantaminen on melko hankalaa. Poikkipalkin takana, pitkittäisrunkopalkissa, näyttäisi olevan joku muovi(?) laatikko, johon bensaletkut menevät. Mikähän kys. laatikko on ja miten sen saa auki? Käsikopelolla olen löytänyt joitain putkien ja letkujen liitoskohtia, mutta pitäisi paremmin ymmärtää, miten letkut, liitokset jne. tuolla kulkevat. Joudun tekemään hommia nyt pihalla, joten putkien vaihto pitäisi kunnolla saada sisäistettyä, että homma sitten alkuun päästyäni etenee järkevästi.
Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 02.01.2020 16:14 |
Viestit: 4681 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
oliko sulla sähköinen korkeudensäätö ? vai käsivivulla varustettu . jos on sähköinen niin oikeanpuoleisessa apurungossa se muovilaatikko on käyttömoottori korkeudelle eikä sillä ole mitään tekemistä polttoaine putken kanssa . kun on kyseessä kaasariversio ,niin tankilta tulee putki pitkin apurunkoa juuri sillä oikealla puolella . lähtee letkuna ylös etupalkin kohdalta ,
|
|
|
|
 |
Lahti411
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 02.01.2020 16:54 |
Viestit: 297 Paikkakunta: Lahti
|
Kai tuo korkeudensäätö manuaalinen on -ainakin keskikonsolissa on sellianen perinteinen vipu säädölle. Mutta joku laatikko alustassa on ja mitä ilmeisimmin tosiaan tuohon säätöön liittyvä. Löysinkin jo aikaisemmin joitain kuvia tuosta ja tajusin, ettei liity bensaputkiin mitenkään. Kuva napattu tästä videosta: https://www.youtube.com/watch?v=7W2mIxSJ6MY Joitain muitakin putkia tuossa rungossa kulkee. Ilmeisesti bensalle on paluuputkikin, mutta onko jossain joku Y-haara tms. mikä liittää paluuputken syöttöputkeen? Vai meneekö paluu tankille asti? Kaasarilta siis lähtee toinen, ohuempi letku/putki, joka kulkeen paksumman rinnalla. Kaikki vuodon tukkimisen kannalta oleelliset liitoskohdat tuntuvat olevan pahasti tuolla etuapurungon poikkipalkin sisällä. Olen ne jo paikallistanut, mutta kohtalaisen mahdottomalta tuntuu vaihtotyö koneen ollessa paikoillaan. Tuon korkeussäädön muovilaatikon paikkeilla kova bensaputki muuttuu letkuksi ja taas kovaksi siinä poikkipalkin paikkeilla. Yksi mahdollisuus voisi siis olla katkaista letku lonkeron puolella, jossain siinä muovilaatikon paikkeilla ja sitten syöttää reilusti uutta letkua konehuoneen suuntaan. Sitten tekisi liitokset koneen alla ja vetäisi letkujen hännistä putket perää kohti paikoilleen. Jos jollain on kokemusta vastaaavasta operaatiosta, olisin todella kiitollinen vinkeistä.
Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 02.01.2020 18:31 |
Viestit: 4681 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
etupään korkeudensäätö venttiili . siihen menee tanko sisään .
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 02.01.2020 20:19 |
Viestit: 1062 Paikkakunta: Järvenpää
|
Muistaakseni hakala ilman moottoriakin. Kovat putket taitaa olla muovisia tuossakin. Tiukkaa letkua vaikea työntää joustavan putken päälle ja klemmari siihen... Voi sen letkulla vetää kunhan ei hankaa mihinkään ja on erossa pakorööreistä jotka Douvrinissa koneen ja rintapellin välissä. Kyllä paluuletku menee koko matkan kaasuttimelta tankkiin ja on tärkeä... -80 luvun lopulla asentelin ajotietokoneen 2400 pallas c-matickiin ja jotta polttoaineen virtausmittari olisi näyttänyt oikein, piti paluu tulpata. Siitä seurasi hellekeleillä ilahduttava höyrylukko joka tyypillisesti eskaloitui esim rekkaa ohittaessa. Ongelma ratkesi sähköpumppu, paineentasaajakuristinhaaravirityksellä jolla "viileä" bensa jäähdytti pienen itse tehdyn lämmönvaihtimen läpi kaasarille menevää tavaraa juuri kaasarin vieressä. Tuon yhden projektin (22 gti) kanssa tappelin noiden bensaputkiliitosten kanssa kun muutin ruiskuksi (ei ruisku vielä mitään..) jotta liitos kestää sähköpumpun kovemman paineen. Oli hankala vaikka ei moottori ollut paikallaan...
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07 C5 2.2 HDI 170 -08
|
|
|
|
 |
Lahti411
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 02.01.2020 21:27 |
Viestit: 297 Paikkakunta: Lahti
|
Taidan yrittää tehdä homman niin, että katkaisen lonkeron vierellä kulkevat putket jonkin matkaa ennen tuota korkeussäädön mötikkää. Sitten syötän uudet letkut rautalankaa apuna käyttäen mötikän takaa, teen liitokset keulan koviin putkiin moottorin alla ja sitten vedän osat taka kautta paikoilleen. Öljypohjan väistelevät bensaputket on teräksiset, lonkeron vierellä vaikuttivat tosiaan muovisilta. Teräsputket on klipseillä kiinni etuapurungossa -ihan jänskättää, miten ne saa sieltä irti ja takaisin paikoilleen...
Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
|
|
|
|
 |
Lahti411
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 04.01.2020 19:10 |
Viestit: 297 Paikkakunta: Lahti
|
Bensaletkut vaihdettu! Juhuu! Olihan taas olosuhteet maata auton alla ja lunta tuiskutti Eli poikkasin sen korkeussäätölaatikon takaa muoviset bensaputket ja vedin vanhat letkut/putket etukautta pois. Sitten liitin öljypohjan väistelevät teräsputket uusiin letkuihin ja syötin etu kautta letkut sen säätölaatikon vierellä olevaan muoviputkeen, josta vanhatkin letkut kulkivat. Sipaisin hitusen silikonirasvaa letkuihin, että luistavat paremmin. Auton alta sain sitten syötettyä letkuja perää kohti ja onneksi ne tulivat melko helposti muoviputkesta ulos. Ei tuo ollut niin paha homma, vaikka alkuun epäilin onnistumista. Jokohan sitä huomenna pääsisi starttailemaan 
Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
|
|
|
|
 |
Lahti411
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 04.01.2020 21:00 |
Viestit: 297 Paikkakunta: Lahti
|
Hyvin toimi kaikki! Diravi toimi, jarrut, valot, jne. Muutama bensavuoto ilmaantui, mutta ne hoitui klemmareita tiukkaamalla ja olivat siis näissä uusissa letkuissa. Auto nousi nätisti yläasentoon, mutta sitten, kun laskin sen alimpaan asentoon, alkoi suhina... Kuskin puolen takapyörän edestä tuli öljysumua ja tiputteli vihreää nestettä reilusti No, seuraavaksi pääsen sitten vaihtelemaan hytikkaputkia. Jee...
Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
|
|
|
|
 |
Lahti411
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 05.01.2020 16:31 |
Viestit: 297 Paikkakunta: Lahti
|
Tässä vielä muutama kuvatus eilisestä ylösnoususta:  
Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
|
|
|
|
 |
Lahti411
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 05.01.2020 16:37 |
Viestit: 297 Paikkakunta: Lahti
|
Möyrin tänään taas auton alle, että näkisin, mikä siellä alkoi vuotaa. Pari putkea näyttää aika rapealta, vaikka mitään itsestään selvää murtumaa ei löytynytkään. Varmasti öljy tulee sellaisella paineella, että pienikin reikä riittää isolta näyttävään vuotoon. Nyt pitää selvitellä, millä nimillä löydän nuo putket varaosakaupasta ja missä noiden liitoskohdat on, että pääsen jo vaikka etukäteen putkia jumppaamaan irti. Vinkkejä otetaan vastaan Myös pumppu tiputtaa jonkn verran öljyä, eli pitkä seisonta on senkin osalta tehnyt tehtävänsä. Onko tuo pumpun korjaus millainen homma? Ainakin CX Basis myy pumpun tiivistesarjoja: http://www.cx-basis.de/dichtsatz-hd-pumpe-cx-ds-sm-7-kolben-ht-19893.htmlTämän liitoskohdan ympärillä oli selvästi kosteaa ja sumua oli tuosta ampunut myös auton pohjaan.  Tämä lienee jarruputki, tuossa takavaimentimen yläpuolella? Aika rapealta tämäkin näyttää, joten syytä vaihtaa sekin. 
Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 05.01.2020 19:48 |
Viestit: 1626 Paikkakunta: Parainen
|
Pistä ne kaikki takapään putket uusiks, muuten konttailet siellä alla kerran viikossa niitä vaihtamassa. Mittaa tai kaiva netistä putkien pituudet ja tilaa Sitroselta uudet. Sitten saat olla rauhassa seuraavat 10 vuotta niiden putkien kanssa. Pumppuremppakin saattaa onnistua Sitrosella tai löytyä korjattu pumppu hyllystä.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Lahti411
|
Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas Lähetetty: 05.01.2020 20:17 |
Viestit: 297 Paikkakunta: Lahti
|
Tässä onkin jo neuvottelut Citrosen suuntaan käynnissä  Tilausta hieman jarruttaa mun huono asiantuntemus noissa osissa. En vielä tiedä, mikä putki liittyy jarruihin ja mikä jousitukseen... Pitää varmaan pumppuakin sieltä kysäistä. Meneekö ne vasemman lonkeron kyljessä kulkevat putket aina konetilaan asti, vai onko pohjassa muita liitoksia? Vissiin siellä konetilan päässä melko hankala paikka liittää putket?
Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
|
|
|
|
 |
|
|