Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 13.07.2020 11:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2259
Paikkakunta: Koria
"mikä helvetti voi olla syynä, että juuri huollettu, uusilla osilla kasattu pumppu vaahdottaa nesteen noin pahasti eikä toimi ollenkaan "?

Mielestäni vaahdon syy on ilman pääsy öljyn sekaan. Eli vuoto imupuolella. 100 Bar painepuolella takaa sen, että painepuolen vuodot tuovat öljyä ulospäin, eivät ilmaa sisään. Siispä ( näin maallikkona miettien ) säiliön letkuliitos, imuletku ja pumpun imupuoli ovat ainoat alipaineiset osat, jotka voivat ilmaa imeä mukaan öljyä vaahdottamaan.

Aivan mahtava kunnostusprojekti-kertomus. Lisää tällaisia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 13.07.2020 12:11 

Viestit: 30
Paikkakunta: Seinäjoki
Näinhän sen täytyykin olla, öljy sekoittui täyteen n.<1mm kokoista kuplaa. Imuletkuna kun oli läpinäkyvä malli niin siinä vaiheessa kun pumppu alkoi vetämään tuota kuplivaa öljyä sisään niin järjestelmä lamaantui lopullisesti ja imu lakkasi täysin.

Lainaa:
Laitoin oikeen läpinäkyvän letkun imuletkuksi niin näkee milloin pumppu imee ja milloin ei
Kuva


oikea imuletku pitäisi kyllä olla kunnossa. Se on uusittu viime kesänä, on tiukka sovite ja hyvät klemmarit.

Tässä tapauksessa taitaa olla kyse pumpun sisäisestä vuodosta, ulospäin se ei ole aina vuotanut kun toimimattomuus on ollut ongelma.
Oma epäilykseni kohdistuu mäntien alla oleviin o-renkaisiin, jotka ovat täyden paineen kanssa tekemisissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 14.07.2020 21:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1205
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Vetää ilmaa pumpun akselilta. Uudemmissa oli hyvinkin yleistä. Huonot korjaajat löytyi tuolla ominaisuudella. Laakerin ja painehiilen pinnat täytyy hioa lasilevyn päällä sileiksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 15.07.2020 23:51 

Viestit: 30
Paikkakunta: Seinäjoki
Painehiilen pinnan oon kyllä vetäny lasin päällä sileäksi, mutta en laakerin pintaa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 17.07.2020 17:44 

Viestit: 30
Paikkakunta: Seinäjoki
Pikku viimeistelyjä

Pohjaanlyöntikumit vaihdoin taakse, alkoi vanhat olla jo aikansa eläneet.
Kuva

Kapseleita vähä loistokkaammiksi 8-)
Kuva

Tänään käytiin konttorilla 8-)
Kuva

Auto tuntuu pelaaman aika hyvin, muutamia huomioita oon pistäny merkille.
-perä tuntuu olevan hieman pomppuisa välillä pienissä epätasaisuuksissa, katsurin nosturilla perä ylhäällä oikean puolen takapyörä jousti enemmän kuin vasemman puolen sorkkaraudalla kokeiltaessa.
Lisäksi tasaisella maalla auto näyttää olevan vinossa hieman apukuskin puolelle, joku säätö hieman pielessä?

-lämmityslaite puhaltaa kuumaa koko ajan säädöstä riippumatta, tutkin hieman kennoille meneviä letkuja ja tulin lopputulokseen, että ne on pakko olla jotenkin väärin. Hana vaikuttaa ainoastaan puhaltimen sisällä olevan kennon kiertoon, lasille puhaltavien ritilöiden kennoille kiertää koko ajan neste.
Tuossa karkeasti piirretty kuva järjestyksestä jos siitä selvää saa :lol: , nuolilla merkattu kiertosuunta
Kuva

Vesipumpulta hanan suuntaan lähtevässä rauta putkessa on vähän kototekoisen haaroituksen näköinen lähtö mistä menee oikealle kennolle vesi. Kuuluuko tuossa olla sellainen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 18.07.2020 12:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1205
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Tuo sun letkujen kulku on väärin.

Pitää olla: Hanalta puhaltimen kennolle-puhaltimen kennolta vasempaan kennoon alas-siitä yläputkesta oikean kennon alas-sieltä ylemmästä alavesiletkulle, eli sarjaankytkentä. Kannelta oikeaan kennoon nyt menevän piipun voit tukkia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 18.07.2020 15:41 

Viestit: 4144
Tai sitten voisi lisäsätä sinne toisenkin hanan, periaatteessa mihin kohtaan sitä ylimääräistä letkulinjaa tahansa - ei ehkä ihan tule toisistaan riippumattomia, jos paine vaihtelee kierrossa toisen hanan asennon mukaan, mutta ei nuo hanasäätöiset ehkä muutenkaan niin tarkkoja ja nopeita ole, joku yleismallinenkin voisi käydä johonkin kohtaan:
https://m.motonet.fi/fi/kategoria/680/1 ... teen-hanat
Monenlaisia muitakin on netissä tarjolla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 19.07.2020 00:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1205
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Neuvojia ja neuvoja on monia. Olen näillä peruuttanut enemmän kuin monet tietäjät. Myös pakkastalvina.. Nyt jos teen D-mallin harrastuskäyttöön en laittaisi noita lisäkennoja koska kesäisin pitää saada raitista ilmaa kabiiniin. Lämmitystä tarvii vain sen yhden kennon kautta tuulilasin hien poistoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 19.07.2020 15:03 

Viestit: 30
Paikkakunta: Seinäjoki
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Pitää olla: Hanalta puhaltimen kennolle-puhaltimen kennolta vasempaan kennoon alas-siitä yläputkesta oikean kennon alas-sieltä ylemmästä alavesiletkulle, eli sarjaankytkentä. Kannelta oikeaan kennoon nyt menevän piipun voit tukkia.


Kiitos! toistaiseksi ajattelin nuo kytkeä niinkuin ne kuuluukin olla. Lisäkennojen poisto toki kuulostaisi houkuttelevalta, mutta ottaa pois joskus jos siltä tuntuu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 19.07.2020 22:12 

Viestit: 4144
Tuo idea hanasta tuli (täydellisesti ilman kokemusta) mieleen vain kun näki millainen letkutus oli tehty, sillä erillisellä hanalla saisi erikseen nuo kaksi raitisilmakäyttöön aina haluttaessa (toki ilmavirtaa hidastamassa on kenno, mutta ei muuta lämpötilaa, jos hana tukkii sen letkun) ja silti saa tuulilasille lämpöä. Tuon vaikutuksen saisi helposti kokeiltua myös puristamalla hetkeksi letkun lyttyyn, jos sattuu vielä hyllyssä olemaan sellainen lytistysletkupihti...

Ihmetytti myös miksi tehty tuollainen kytkentä (ja tuli mieleen yksi oudosti letkutettu italialainen, jossa rermostaattikin oli jo kylmänä vähän auki, kun korjasi letkut ja uusi termostaatin alkoi keittää moottoritiellä, vesipumpun siipipyörä oli rikki). Ehkä tuo on ollut vain talviautona, eipä noilla useimmilla yleensä paukkupakkasilla enää ajeta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 20.07.2020 11:56 

Viestit: 30
Paikkakunta: Seinäjoki
olli__o kirjoitti:
Ehkä tuo on ollut vain talviautona, eipä noilla useimmilla yleensä paukkupakkasilla enää ajeta.


Ehkä. Semmonen homma tuli kans mieleen jos tuossa on joskus ollut bensalämmitin ja otettu sille haaroitus tuosta putkesta, jotta saadaan sisätilatkin lämpenemään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 09.08.2020 22:30 

Viestit: 30
Paikkakunta: Seinäjoki
Räpellyksiä

yhden viikon ajelujen jälkeen otin auton uudemman kerran pukeille operaationa vuotavan ohjaustehostimen korjaus, vanha venttiiliyksikkö vuosi aika reippaasti pihalle ja kaikenlisäksi jarrusatulan päälle
Vaihdoin pekkax:ilta ostetun hammastangon mukana tulleen venttiilistön kiinni, mikä näyttäisi pitävän öljyt sisällä, mutta säädöt ei ole kohdillaan.
noh, vaihtooperaation yhteydessä huomasin, että hammastangon puolelta toiselle menevät putket tihkuu öljyä, hinkkautuneet toisiaan vasten puhki, tämä oli suurin vuodon aiheuttaja.

Ehjät putken saatuani alkoi kaasari temppuilemaan, käy koko ajan jumalattoman rikkaalla.
Bensapinta oli alkuun aivan turhan ylhäällä, puski suoraan pääsuuttimista bensaa tyhjäkäynnilläkin. Nyt siitä huolimatta, että bensapintaa on säädetty turhankin matalalle, käy se silti rumaa tyhjäkäyntiä ja rikkaalla.
Kokeilin nakata toisesta harrasteesta (ja vieläpä eri merkkisestä) melkein samanlaisen solexin, joka on vielä peräisin muistaakseni 17 metrisestä v6 taunuksesta.
Sillähän tuo lähti käymään valtavan hyvää tyhjäkäyntiä.
Tuon oman solexin oon nyt kolme kertaa purkanu ja tarkistanut, eikä siitä tunnu säätöjä löytyvän. tyhjäkäynninsäätöruuvikin on laihimmalla mahdollisella.

Virtalukkokin lakkasi toimimasta. Takaa oli kontaktit kuluneet niin paljon, ettei se jaksanut yhdistää enää jousen päässä olevalla messinkikuulalla. Pikkusen kun käänsi pihdeillä liitinnastoja niin johan alkoi taas yhdistämään :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 20.09.2020 22:10 

Viestit: 30
Paikkakunta: Seinäjoki
Tämän kesän viimeisiä puuhasteluja

Kaasuttimen kanssa takuttiin ja takuttiin ja takuttiin, mutta ei vanhalla kaasarilla suostunut enää käymään hyvää tyhjäkäyntiä.
Jotenka tilasin uuden samanlaisen sitten
Kuva

Tuolla rupes heittämällä käymään hienosti, eikä vedossa nyi taikka köhi 8-)

Sitten seuraavan ropleeman ääreen, kannen takapäästä kannentiivisteestä on alkanut vuotaa jäähdytysnestettä.
Kuva

Lykkäsin alkuun tiivistysaineet sekaan, mikä auttoikin hetkeksi, mutta alkoi sitten uudelleen.
Hetken aikaa olen seuraillut vuotoa ja on pahemmaksi mennyt koko ajan. Eilen sitä sitten taas tutkailin ja ihmettelin, että miksi nestettä on pitkin tulipeltiäkin kun sen pitäisi valua moottoria pitkin maahan :?
Auton ollessa tyhjäkäynnillä annoin hieman kaasua niin sieltähän aivan kaaressa tzirras nestettä :oops:

Noh, moottori kaipaisi kyllä muutenkin jo remonttia. Kone huohottaa, vuotaa kaikkea mahdollista, kytkin alkaa olla loppu, venttiilit rapsuttaa ja savuuttaa sinistä kylmänä. Kait se on ruvettava täydellistä tekniikkaremonttia suunnittelemaan tuohon.

Vähän oon kahden vaiheilla teenkö tuon koneen vai hommaanko toisen uudemman mallisen öljynsuodattimella, mitä raati on mieltä :?:


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: