Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
ID 19, Lumenvalkoinen kampela http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=30024 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Juuso [ 26.01.2020 18:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela |
Olkoon onneksi melkein tarkoituksella ostetusta askarteluvälineestä! Korjaushistoriassa herätti huomioni LHM, jota sanoit luruttaneesi säiliöön. Tuonikäisessä autossa on alunperin synteettinen LHS2-neste eikä järjestelmä (lähinnä kumitiivisteet) kestä mineraalipohjaista LHM:ää. Oikea sijainen olisi ollut jarruneste. Nyt sanoit vaihtaneesi nesteet Raision BioSafeen, joka puolestaan sopii molempien Sitikan nesteiden korvaajaksi. Vaihdoitko kaikki tiivisteet? Pahoin pelkään, että edessä on, ellei LHS2 -> LHM -muunnosta ollut jo aikaisemmin tehty? Kauanko LHM kiersi järjestelmässä? |
Kirjoittaja: | apopse [ 27.01.2020 14:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela |
Lahti411 kirjoitti: Onkohan sitten yleistäkin, että tuo halkeaa? Onkohan kaikissa 7-mäntäisissä pumpuissa samaa ongelmaa? Tästä en tiedä. Kai tuo epäkesko on rasittanut tuota tappia 55 vuoden aikana, että sen takia halki. Ostaessa järjestelmässä oli jo lhm öljyt, Itsellä ei ole mitään tietoa, että kuinka kauan tuolla järjestelmäs ne on pyöriny. Suurin osa hydrauliikan tiivisteistä on vaihdettu lhm kestäviksi. Taitaa olla vanhat tiivisteet enää kuin jousisylintereissä, hammastangossa (vaihtuu keväällä) ja etujarrusatuloissa(nämä vaihdan samalla kuin hammastangon). Itse oon kaikkien putkiliitosten tiivisteet vaihtanu. Etupallot, paineensäädin ja takajarrusylinterit oli ostaessa jo vihreitä. |
Kirjoittaja: | Pekkax [ 31.01.2020 09:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela |
Hieno projekti ja oli kunnia päästä sitä katsomaan ihan paikan päälläkin. ![]() Tuo hydepumpun lohkon halkeaminen on kuulemma yleinen ilmiö, joskin kumpikaan itellä auki olleista ei ollut haljennut. Tiivisteet pumppuun saa mitoilla ihan kivijalkakaupastakin eikä tarvi välttämättä tilata kalliilla. Kumilaadun suhteen pitää vaan olla tarkkana että kestää. Huolsin itselle kaksi pumppua joista toinen ollut paikoillaan viime kesän. Tiivisteet maksoi alle 10€ per pumppu. Toki tiivisteet voi tilata moninkertaisella hinnalla ulkomailtakin... Harmittaa se tosiasia että näitä ihmiset ihan puolivahingossakin pilaa patenteilla. Itse nostan käteni virheen merkiksi, koska 90-luvulla olin mukana tekemässä melkosia virityksiä, jotta saadaan auto liikkeelle ja leimalle. Osittain sen selitti kyllä sen hetkinen hankaluus osien metsästämisen suhteen. Netistä ei vielä ollut niin pitkälti hyötyä ja ympyrät maalla oli pienet. Yksi varaosa-iidu haettiin ja purettiin, mutta siitäkään ei kaikkea saatu. Me tehtiin mm. pakopuolen keinuvipuakseli ihan mustaa rautaa olevasta vesiputkesta... Sorvattiin vain sopivaan kokoon ja pää tulpattiin sekä porattiin öljyreiät. Hyvin se siellä meni vuosia, mutta kului aika nopeasti harvaksi. Sinullakin vuotanut jarruventtiilin suojakumi korvattiin mehupullon kumisella punaisella korkilla, jonka vaihdoin vasta viime vuonna oikeaan. Hyvin kesti vanha kumikorkki. ![]() ![]() Menestystä projektin etenemiseen! Joko ohjaustehostin vaihtui? Pekka |
Kirjoittaja: | apopse [ 02.02.2020 17:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela |
Kiitokset ![]() Hammastankoa en ole vieläkään kerennyt vaihtamaan. Piti saada halliin tilaa niin sitikka on tällä hetkellä talvisäilössä muualla. Kevään aikana kärrään sen takaisin hallille ja otan hammastanko projektin työn alle samalla rempaten etujarrut. Käsijarru ottaa vain toiselta puolelta ja toinen jarrusatula on hieman jumissa, jarru hiihtää koko ajan. Saapahan sitten satuloihin vaihdettua uudet tiivisteet ja vaihtaa hammantangon |
Kirjoittaja: | olli__o [ 13.03.2020 22:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela |
Millaiset ne alkuperäiset listakiinnikkeet ovat ja kävisikö ne (modaten) pintakiinnitykseen teipillä/liimamassalla. (jos niitäsaa vielä, mutta ei tuollakaan tavalla ilman maalipinnan vaurioita pääse irroittelemaan kiinnikkeitä, mutta irtoaisiko ainakin pelkkä lista jotenkin helpommin ja ehjänä) 3D-tulostetut täytteet listan taakse tai halpisvaihtoehto: kitillä tasaiseksi ja hyvä listateippi/tarra (tosin niitä oikein hyviä teippejä repiessä kärsii ehkä listatkin) Aiheestä kuudenteen - onko DS:ssä erilaisia etulokasuojia vai onko vain kuvakulmat valittu joskus sellaisiksi ettei noita etulampun alla olevia reikiä (juurikaan) näy, ja jatkokysymys: mitä niillä tuuletetaan tai miksi ne on olemassa? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 14.03.2020 15:01 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela | ||
apopse kirjoitti: ...On erilaisia etulokasuojia vuosimallikohtaisesti, saa korjata jos olen väärässä. 50-lukulaisissa ei ole valojen alla noita reikiä vaan ottaa ilmaa muualta Sitten on niitä missä on lokareiden päällä reiät ja sellaset juustohöylän näköiset ritilät ![]() ... Hyvä tietää, minä olen aina vähän ihmetellytkin että minusta niitä on ollut erilaisia... juustohöyliä en ollut ennen varmaan nähnytkään, laitoin yhden kuvan netistä liitteeksi. Yksi kiinnitysvaihtoehto listoille voisi olla myös vahvat neoduniym magneetit, ne liimaisi epoksilla listaan ja lista pysynee magneeteilla pellissä kiinni vaikka missä vauhdissa (ainakin kun laittaa riittävästi magneetteja) esimerkiksi ostaa 100 kpl 8x1 mm magneetteja. Tosin tuskin hyvä idea, noitakaan kun ei tahdo saada irti pellistä kuin liuttamalla ja se tekee kuitenkin naarmuja maaliin, eikä kokemusta myöskään niiden säänkestosta, siinä on kyllä joku pinta, kromin näköinen tms?
|
Kirjoittaja: | apopse [ 29.03.2020 22:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela |
Auto haettu tänään säilöpaikasta takas hallille. Helpomminkin olis voinu sujua, mutta saatiin kuin saatiinkin tuotua. Pumpun heitin paikalleen ja alkuun vaikutti toimivan oikein. Tallista käynnistäessä auto ei omin voimin lähtenyt ensin nousemaan. Kaadoin suoraan imuputkeen öljyä ja nopiaa takaisin tankkiin, tämän jälkeen auto lähti hetken päästä nousemaan. Ajoin auton pihalle ja vähän aattelin käyttää jousitusta ylös-alas, jotta ilmaantuisi. Vaan ei ilmaantunut, alas menon jälkeen pelkästään perse nousi ylös ja sen jälkeen, kun meni matalaksi, ei auto noussut enää ollenkaan. Pumppu lakkasi tekemästä painetta, eikä sen jälkeen enää noussut ylös. Tankki täyttyi kyllä "vaahdosta", mutta ei millään suostunut ilmautumaan. Sain sitten ajettua kuitenkin trailerille ala-asennossa. Ilmeisesti jossain välissä on ilmalukko niin onko tuohon jotain jippoa millä tuon sais hyvin ilmattua. Paineensäätimen ruuviin en tajunnut ollenkaan koskea, niin ilmaantuuko järjestelmä paremmin jos se on auki ![]() Viime kesänä kun tyhjensin koko järjestelmän niin ilmaantuminen tapahtui ihan itsestään (pois lukien jarrut tietenkin) niin vähä kummallista kun nyt ei oikein tapahdu mitään ![]() |
Kirjoittaja: | Pekkax [ 03.04.2020 14:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela |
Minulla ei myöskään meinannut millään herätä henkiin hydrauliikka viime keväänä kun pumppua rassattiin. Lähti loppujen lopuksi kun auton käynnissä ollessa avasin ja suljin päävaraajan ruuvin monesti peräkkäin, välillä muutaman sekunnin odottaen. Pumpun äänessäkin kuului selvä ero kun paine alkoi nousemaan ja nakutus muuttui raskaammaksi. |
Kirjoittaja: | SitikkaSimo [ 03.04.2020 22:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela |
Suurin syy hydrauliikkapumpun elementin hajoamiseen oli paineenvaraajanpallo joka oli paineeton. tuli niin paljon jatkuvasti niitä painepiikkejä... Samoin varaajan rungon paluuputki ei millään kestäny moista... |
Kirjoittaja: | Akaile [ 08.04.2020 13:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela |
Näitä kuvia ja tarinaa kun olen seurannut niin pakko sanoa, että on kyllä D löytänyt oikean kodin itselleen. Iso peukku ja jatka samaan malliin! |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 09.06.2020 22:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela |
Kiitokset Matille vinkistä ja Heikille putken teosta, mikäli hän täälä seuraa ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 13.07.2020 11:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela |
"mikä helvetti voi olla syynä, että juuri huollettu, uusilla osilla kasattu pumppu vaahdottaa nesteen noin pahasti eikä toimi ollenkaan "? Mielestäni vaahdon syy on ilman pääsy öljyn sekaan. Eli vuoto imupuolella. 100 Bar painepuolella takaa sen, että painepuolen vuodot tuovat öljyä ulospäin, eivät ilmaa sisään. Siispä ( näin maallikkona miettien ) säiliön letkuliitos, imuletku ja pumpun imupuoli ovat ainoat alipaineiset osat, jotka voivat ilmaa imeä mukaan öljyä vaahdottamaan. Aivan mahtava kunnostusprojekti-kertomus. Lisää tällaisia. |
Kirjoittaja: | apopse [ 13.07.2020 12:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela |
Näinhän sen täytyykin olla, öljy sekoittui täyteen n.<1mm kokoista kuplaa. Imuletkuna kun oli läpinäkyvä malli niin siinä vaiheessa kun pumppu alkoi vetämään tuota kuplivaa öljyä sisään niin järjestelmä lamaantui lopullisesti ja imu lakkasi täysin. Lainaa: oikea imuletku pitäisi kyllä olla kunnossa. Se on uusittu viime kesänä, on tiukka sovite ja hyvät klemmarit. Tässä tapauksessa taitaa olla kyse pumpun sisäisestä vuodosta, ulospäin se ei ole aina vuotanut kun toimimattomuus on ollut ongelma. Oma epäilykseni kohdistuu mäntien alla oleviin o-renkaisiin, jotka ovat täyden paineen kanssa tekemisissä. |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 14.07.2020 21:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela |
Vetää ilmaa pumpun akselilta. Uudemmissa oli hyvinkin yleistä. Huonot korjaajat löytyi tuolla ominaisuudella. Laakerin ja painehiilen pinnat täytyy hioa lasilevyn päällä sileiksi. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |