Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM V6 Berline Exclusive 2000
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=31398
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 25.01.2021 21:50 ]
Viestin otsikko:  XM V6 Berline Exclusive 2000

Aloitetaas tämmöinen ketju tähän , kun saattaa matkan varrella tulla paljon kysymyksiä

Hommahan lähti liikkeelle ihan vahingossa kun huomasin nettiautossa taxfree XM:n joka oli tuotu Sveitsistä Viroon ja sieltä Suomeen. Myyjä ei ollut hinnoitellut tuotettaan vaan myi tarjousten perusteella. Ensin en edes siitä silleen kiinnostunut, kun olin oli aika vahva takaveto Volvo kuume ja olin jo ostamassa 98-mallisen 940 farkku turbo automaatin, mutta myöhästyin tai oikeastaan en saanut myyjää kiinni. Lisäksi olin miettinyt , että seuraava XM olisi taas bensa break. No sitten tää XM ponnahti esiin naamakirjan italialaiset ajoneuvot ryhmässä, jossa oli autosta kiinnostunut henkilö ja kyseli yleisesti XM:stä. Menin sitten vastaamaan ja samalla päätin kysyä myyjältä autosta tietoja. Myyjä oli edelleen "etelä-Helsingissä" ja auto Kirkkonummella, katsominen onnistui vasta loppiaisena.
Menin Kirkkonummelle autoa katsomaan ja päältä näytti oikein siistiltä. Lähdettiin koeajolle ja jo heti eka metreillä huomasin, että alusta ei ole kunnossa, pallot ei joustanet lainkaan. Muuten auto käyttäytyi ihan ok, vaihteisto vaihtoi niinkuin 238tkm ZF 4HP20 laatikko vaihtaa, lämpöä piisas sisällä ja kuskin lasinnostinkin toimi. Hantin lasi ei tosin toiminut ja vakkarikaan ei herännyt henkiin.
No takaisin koeajolta ja pikainen kurkistus alustaan, sen mitä lumisella parkkipaikalla polvillaan pystyy katsomaan. Takavaimentaja pintapellit oli haperoiset ja hantin puolen tunkin korva edessä vääntynyt alle. Kitkarenkaat oikeastaan aika hyvät, sisusta puolnahkaverhoilulla ja ehjä. Ulkoväri gris quartz EYC ja maalipinnassa ei pahemmin sanomista. Sen verran kuitenkin oli mietittävää kun joku oli kuulemma tarjonnut siitä 3400 euroa ja se kuka sen ensiksi antaa saa auton. Pidin sitä kuitenkin vähän tyyriinä, kun vielä huomasin oikean etujousijalan pykivän. Sanoin miettiväni ja palaavani asiaan.
Jäin miettimään asiaa ja sitten huomasin että oli poistettu myynnistä ja sanoinkin vaimolle , että ei tarvinnut tarjousta tehdä. Tuli kuitenkin tekstari , että oletko miettinyt autoa. Vastasin että olin , mutta en kehdannut kertoa ajattelemaani summaa. Sain kuitenkin vastauksen , että aina kannattaa tarjota ja sen perusteella heitin sitten tarpeen matalan tarjouksen. Ei kuulunut vastausta ja ajattelinkin että se meni sitten ohi. Seuraavana päivänä tuli takstari , jossa luki että hyväksyy tarjouksen ja myy mulle kun uskoi menevän hyvään kotiin.
No ei muuta kuin sovittiin että haen sen viikonloppuna, mutta myyjä toikin sen kotiin jo perjantaina. Kotona katsoin tarkemmin , että mitä taas tuli ostettua ja huomasin että olin unohtanut tarkistaa sen puheissa olleen jakohihnan päivämäärän. Siinä oli sitten eka takapakki, hihnalla oli ajettu se 100tkm ja ikää tulee kesällä täyteen 10 vuotta.
Tein autoveroilmoituksen sekä käyttöönottoilmoituksen ja hain tarrakilvet autoon. Tänään kävin sitten töissä ekaa kertaa sen kanssa ja päätin vaihtaa Auto-Artikkelista hommatut jousipallot ja etukeskipallon, varaaja pallokin piti vaihtaa, mutta ei riittänyt haba ranteessa ja en saanut irti, se jää toiseen kertaan ja pidempään vääntövarteen. Takakeskipallo on niin pahasti jemmasta äänenvaimentajan takana, että sen olin jo päättänyt suosiolla jättää keväämälle, kun pystyy kotona tekeen taas jotain.
Samalla tutkin autoa alta ja huomasin , että ei tartte pitää kiirettä rekisteröintikatsastuksen kanssa. Se vääntynyt tunkin korva oli se mitä ounastelin eli pehmeää helmaa, jota oli jo "hitsattu". Lisäksi takana auto oli ajettu kiinni ja vasen korvake vääntynyt ja samalla pikkupalkki oli vähän revennyt. Hitsihommia siis tiedossa sitten kun "pohjolan liikenteen" tallissa tarkenee tehdä hommia.
Toivon mukaan veropäätös ei tule ihan heti, niin kerkeisin edes vähän ajaa sillä ennen kuin tarttee laittaa seisontaan.
Alusta kyllä muuttui olennaisesti kun edes nämä pallot tuli vaihdettua.

Kirjoittaja:  hogander [ 26.01.2021 12:34 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 Berline Exclusive 2000

xs2jammu kirjoitti:
Tänään kävin sitten töissä ekaa kertaa sen kanssa ja päätin vaihtaa Auto-Artikkelista hommatut jousipallot ja etukeskipallon, varaaja pallokin piti vaihtaa, mutta ei riittänyt haba ranteessa ja en saanut irti, se jää toiseen kertaan ja pidempään vääntövarteen. Takakeskipallo on niin pahasti jemmasta äänenvaimentajan takana, että sen olin jo päättänyt suosiolla jättää keväämälle, kun pystyy kotona tekeen taas jotain.
Samalla tutkin autoa alta ja huomasin , että ei tartte pitää kiirettä rekisteröintikatsastuksen kanssa. Se vääntynyt tunkin korva oli se mitä ounastelin eli pehmeää helmaa, jota oli jo "hitsattu". Lisäksi takana auto oli ajettu kiinni ja vasen korvake vääntynyt ja samalla pikkupalkki oli vähän revennyt. Hitsihommia siis tiedossa sitten kun "pohjolan liikenteen" tallissa tarkenee tehdä hommia.
Toivon mukaan veropäätös ei tule ihan heti, niin kerkeisin edes vähän ajaa sillä ennen kuin tarttee laittaa seisontaan.
Alusta kyllä muuttui olennaisesti kun edes nämä pallot tuli vaihdettua.


Noita keskipalloja irrottaessa kannattaa yrittää saada siihen vähän iskua. Tahtoo vääntyä väärästä paikasta, jos ihan raa-alla voimalla...

Hitsauksista: Hitsasin yhden tuommoisen edestä helmasta molemmin puolin pehmenneen XM:n. Kannattaa varautua kohtuu työlääseen hommaan. Ulkoa sisällepäin puhki on (todennäköisesti): lokasuojan alareuna, ulkohelma, A-pilarin alapää, sisähelma ja pohjapelti. Lisäksi vielä se poikittainen palkkikin pohjassa on puhki. Muistinkohan kaikki.

Kirjoittaja:  Ishmael [ 27.01.2021 17:25 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 Berline Exclusive 2000

Ilmoituksessa olleiden kuvien perusteella oletin sen olevan parempi kuin tuossa kerroit. Ja kun oli tuontiauto, niin sekin antoi olettaa auton olevan vähemmän ruosteinen :?
Hyvä että joku sentäs pelastaa näitä XM:iä 8-)

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 27.01.2021 21:30 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 Berline Exclusive 2000

Ishmael kirjoitti:
Ilmoituksessa olleiden kuvien perusteella oletin sen olevan parempi kuin tuossa kerroit. Ja kun oli tuontiauto, niin sekin antoi olettaa auton olevan vähemmän ruosteinen :?
Hyvä että joku sentäs pelastaa näitä XM:iä 8-)


Menee lausunnan "moni kakku kaunis päältä" sanonnan mukaan tää. Tää mun sininen -99 on oikeasti pohjastaan paaljon siistimpi kuin tää uudempi. Joku kyllä totes että Sveitsissa suolan käyttö on samaa luokkaa kuin Suomessa.

Silti tänäänkin tuli ajettu se runsaat 200km ja hyvin menee nyt pallot on vaihdettu. Vielä kun jaksais paneutua vakkarin saloihin, että miksi ei herää henkiin.

Niin ja eihän mulla oo kuin kaks XM:ää ja en tiedä tarviinko muita nyt (ehkä se farkku vielä )

Kirjoittaja:  biätare [ 28.01.2021 22:07 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 Berline Exclusive 2000

xs2jammu:
Lainaa:
Niin ja eihän mulla oo kuin kaks XM:ää ja en tiedä tarviinko muita nyt (ehkä se farkku vielä )

Oletko hävittänyt farkun?

Kirjoittaja:  tumpelo [ 29.01.2021 12:33 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 Berline Exclusive 2000

multa löytys farkku v6, harmittavasti jäi seisontaan n. 3v sitten kun ta antoi transitin työajoon

Kirjoittaja:  Ishmael [ 29.01.2021 14:29 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 Berline Exclusive 2000

tumpelo kirjoitti:
multa löytys farkku v6, harmittavasti jäi seisontaan n. 3v sitten kun ta antoi transitin työajoon


Sama uhka päällä täälläkin; toistaiseksi mennään vielä XM:llä työajot. Elämää juoksuh...Transitissa? eeiiihhh...

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 29.01.2021 21:27 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 Berline Exclusive 2000

biätare kirjoitti:
xs2jammu:
Lainaa:
Niin ja eihän mulla oo kuin kaks XM:ää ja en tiedä tarviinko muita nyt (ehkä se farkku vielä )

Oletko hävittänyt farkun?



Se farkku meni pari vuotta sitten Savon suuntaan. Aloin pelkää sen tulevia korihommia ehkä vähän liikaa ja oon sitä kyllä ajatellut silloin tällöin kaiholla.
Sen hyvät puolet oli toimiva diravi ja ilmastointi, mutta sitten varsinkin kuskin puolen helma alkoi olla pehmee aika syvälle ja entisen omistajan takalokarin korjaukset alkoi oireilla siihen malliin.
Haaveena mulla on edelleen farkku uudemmalla V6:sella ja automaatilla. Se tuntuu kyllä utopistiselta ajatukselta kun katsoo paljonko niitä on tehty.

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 30.01.2021 18:42 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 Berline Exclusive 2000

Eikös se ollut sulakkeet 11 ja 15 mitkä vaikuttaa siihen vasemman puoleisen infotaulun kieleen, mutta miten ne pitää olla että kielenä on englanti ?

Kirjoittaja:  laakeri [ 31.01.2021 00:41 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 Berline Exclusive 2000

xs2jammu kirjoitti:
Eikös se ollut sulakkeet 11 ja 15 mitkä vaikuttaa siihen vasemman puoleisen infotaulun kieleen, mutta miten ne pitää olla että kielenä on englanti ?
Toimisiko ihan ohjekirjan esittämällä tavalla?

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 31.01.2021 11:26 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 Berline Exclusive 2000

laakeri kirjoitti:
xs2jammu kirjoitti:
Eikös se ollut sulakkeet 11 ja 15 mitkä vaikuttaa siihen vasemman puoleisen infotaulun kieleen, mutta miten ne pitää olla että kielenä on englanti ?
Toimisiko ihan ohjekirjan esittämällä tavalla?



Kiitos ja kumarrus. Katselin vaan sulakkeita näyttävän sivun ja en tajunnut katosa tätä siitä saksan kielisestä ohjekirjasta.

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 06.02.2021 18:55 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 Berline Exclusive 2000

Viikon seisonnan jälkeen laitoin taas tulille.
https://www.youtube.com/watch?v=LR8AjQVMIhc&t=19s

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 21.03.2021 22:06 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 Berline Exclusive 2000

Nyt on kaks tuhatta kilsaa ajettu ja huomenna olis viimeinen luvallinen ajopäivä ja veropäätöstä ei ole tullut. Mahtaakohan saada lisää ajoaikaa konttorilta, täytynee huomenna käydä kysymässä.
Auto on toiminut hyvin ja sen suhteen ei ole mitään valitettavaa, mutta kyllä mä tulin siihen tulokseen että kaksi aivan samanlaista ei oo oikea ratkaisu ja tää hopeinen lähtee kyllä kiertoon ja haluun jonkun toisenlaisen sinisen XM:n rinnalle. Joko joku hyvä Xantia tai sitten ihan jotain muuta, mutta tokkopa 2000-luvun autoa.
Rekisteröinti katsastukseen pitää vielä hitsata se oikea tunkinkorvan paikka ja varaajapallo vaihtaa. Tulis vaan lämpimämmät kelit että sais hitsihomman tehtyä.

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 30.03.2021 19:52 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 Berline Exclusive 2000

Verolappu tuli tänään ja autovero pitää pulittaa 365,40 .

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 20.09.2021 20:23 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 Berline Exclusive 2000

Ai, että vaivasko saamattomuus :lol: , ei sitten yhtään. Koko kesä meni tekemättä mitään ja loppujen lopuksi ei paljon mitään tehtävää ollutkaan. Tunkin korvan luotakaan ei tarvinnut hitsata, oli vaan karautettu niin kovin kiinni että oli taipunut alle. Makasin auton alla ja hakkasin rautakangella sitä oikoseksi. Juhannusviikolta alkoi liian kovat helteet ja elokuussa satoi, siinä hyvät tekosyyt olla tekemättä mitään. No nyt kuitenkin sain aikaiseksi varata rekisteröintikatsastusajan ja käytin tänään leimalla. Oli oikeastaan paljon helpompi toimenpide kuin luulin, paperitöissä katsurin aika meni. Ainoa maininta tuli molempien etusumareiden heijastin pinnoista, ovat aika sumeet. Totes kuitenkin että ne ei oo pakollisia ja kun auto on noin siistin ja hienon näköinen niin varmaan vaihdat ne. Nyt sitten katsellaan parempia sumareita Y4:seen.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/