Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 47 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 20.02.2021 21:46 

Viestit: 1206
Paikkakunta: Turku
Kotiutin tänään kuvassa näkyvän auton. Autokuumeilu on pyörinyt viime kuukausina siihen malliin, että mietin pitkään talouden käyttödieselin vaihtamista tehokkaampaan, kun on noita bensasitikoita jo liikaa. Arvottuani eri merkkejä ja malleja törmäsin sattumalta tähän ja ostin sitten luonnollisesti yhden bensasitikan lisää. Ei vaan voi mitään, olen ykköskoppaisten ceevitosten mies henkeen, vereen ja loppuun asti. Miksi ostaa uudempi ja järkevämpi dieselauto, tai edes kakkos- tai kolmoskoppainen vitonen, kun nyt löytyi se alkupään kuuvetonen, jota olen liian pitkään haikaillut.

Sanottakoon ensiksi, että V6:ssa täyttyvät juuri ne seikat, mitä olen muissa C5:n koneissa poikkeuksetta kaivannut. Sivistynyt rauhallisuus, joka vaihtuu tarvittaessa kuuden sylinterin hulluun raivoon, ja jossa kierrosten yltyminen ei kuulosta mopoa kiihdyttelevältä hyttyseltä vaan kaasun runttaaminen pohjaan antaa palautteena rauhallisen, mutta vahvan huminan huomaamattoman taustamurinan saattelemana. En tarvitse loputtoman suurta käyttötehoa vaan moottorin ja voimalinjan, jonka luonne on nautittavan vaivaton ja välitön. Vanha hyvä ZF:n nelonen ei käytä aikaa vaihteiden arpomiseen, koska vähästä on helppo valita, jolloin auto saa rauhassa kiihtyä. Jos olisin jahkaillut vähemmän, olisin ostanut tällaisen jo ajat sitten.

Tämä yksilö on lähes yhtä siisti kuin uutena, vaikka ikää on tasan 20 vuotta. Pelleissä ei ole naarmuja eikä klommoja, ainoastaan yksi pesurinläppä puuttuu. Kilometrejäkään ei ole mittarissa kuin 185 tuhatta, eli autolla on ajettu jopa alle 10tkm vuodessa. Myös ESP löytyy, mikä on tämän kanssa hyödyllinen: kotimatkalla oli sen verran liukasta, että kun vähän koski kaasuun, ajonvakautuksen valo paistoi kuin neonvalo. C5:n normisähköheebelit toimivat takalasinlämmitintä myöden ja xenonienkin umpiot ovat kirkkaat eivätkä samentuneet. Jopa ovien tiivisteet ovat oudon hyvässä kunnossa. Käsijarrukaan ei ole jumissa. Muutamat oireet, kuten lämppärin lämmönsäätöläppien epämääräinen käyttäytyminen, toimimaton ajotietokoneen nappi, tai yhden oven pätkivät johdot haitarin sisällä ovat tuttua kamaa C5:sten kanssa leikkineelle ja korjaukset voi hoitaa rutiinilla vaikka silmät ummessa.

V6 on kauttaaltaan hienostuneempi. Jarrutuntuma on erilainen. Muuttuvatehosteinen ohjaus tottakai erottuu edukseen. Jousituksessa on selvästi eri tuntuma kuin muissa ajamissani C5:ssa. Tähän koneeseen ainoa oikea korimalli on Berline, joka on paitsi virtaviivaisempi myös Breakia selvästi hiljaisempi.

Päivittelen tähän ketjuun auton taipaleella vastaantulevia korjauksia ja kommervenkkejä. Katsotaan, jos osoittautuu hyväksi yksilöksi, niin uusitaan sitä mukaa kaikkea järkevää ja järjetöntä. Pistän nyt aluksi etupään nivelet ja puslat tilaukseen, ja tämän yksilön kohdalla rengastus pitää myös hoitaa kuntoon. Ja koitan etsiä niitä pesurinläppiä jostain. Uusia saisi reilulla kolmellakympillä. Aika paljon parista muovilevystä.

Jos patonkilaisilla on vinkkejä V6-osista, joita kannattaa jemmata talteen, niin saa listata. Normaalit C5-I:n osatarpeet onkin aika hyvin tiedossa.


Liitteet:
IMG_20210220_160527.jpg
IMG_20210220_160527.jpg [ 116.08 KiB | Katsottu 19216 kertaa ]
IMG_20210220_160515.jpg
IMG_20210220_160515.jpg [ 115.65 KiB | Katsottu 19216 kertaa ]
IMG_20210220_160509.jpg
IMG_20210220_160509.jpg [ 116.55 KiB | Katsottu 19216 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 20.02.2021 22:05 

Viestit: 974
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
Hieno auto ja ymmärrän hyvin tuon 1-koppasen ihailusi. Mulla on ollut kaksi kakkos koppasta V6:sta ja yksi ykkös koppanen ja itsekin tykkään enemmän tuosta ykköskoppaisesta. En oikein koskaan päässyt sinuiksi tuon 6-lovisen arpomislaatikon kanssa ja vaikka tuo mun ykköskoppainen lopulta päättyi laatikkovikaiseksi mulla, niin silti tykkään tuosta ZF:n laatikosta enempi. Onhan mun molemmat XM:t just tuolla laatikolla.
Yritin jonkun aikaa etsiä tällaista ja kun ei löytynyt niin päädyin toiseen XM:ään. Mä kun taas olen aikalailla XM riippuvainen, silti en sulje pois ajatusta että voisin vaihtaa toisen XM:n ykköskoppaiseen V6:seen ja nimenomaan berline malliin, en tynnyrisaunaan.

Jään mielenkiinnolla seuraamaan juttujasi. Oliks toi muuten minkä vuotinen ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 20.02.2021 23:27 

Viestit: 1206
Paikkakunta: Turku
Olen Aisinin kutosta ajanut vain X7:ssa, mutta sen kanssa tulee ihan se olo, että siinä on liikaa vaihteita :) Kyllähän se hienosti vaihtaa, kunhan ensin keksii, mille vaihteelle :-) Sama ongelma vaivasi itseasiassa myös BMW:n HP6-lootaa: vaihdot kyllä sujuivat hienosti, mutta lappu lattiaan aiheutti lähinnä sen, että laatikko vaihtaa pienemmälle ja pienemmälle ja pienemmälle, ja auto ei kiihdy mihinkään vaikka hevosia kuulemma olisi ollut. Maltillinen kiihdytys kummallakin 6-lovisella ok, mutta kun maltillinen kiihdytys on melkeinpä AL4:ssakin ok...

Veekutosessa ja 2.2hdi:ssa kickdown tuuppaa HP4:ssa käytännön pakosta kakkosen sisään ja sillä mennään sitten tarpeeksi monta tuhatta kierrosta ylöspäin, ennen kuin on pakko vaihtaa kolmoselle ja sinä aikana kaikki tää menee kaikki pyörille asti.

Berline-kuukka on rekisteröity 7/2001.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 21.02.2021 07:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2147
Hieno! :) Minusta myös parasta V6:n kohdalla ohjaustehostin, muihin verrattuna.

Katso puutelista ja ilmoittele mitä tarvitset, ainakin lyhdynpesurin läppiä ehjillä koukuilla pitäisi vielä muutama olla.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 21.02.2021 07:59 

Viestit: 297
Onpas säilynyt hienossa kunnossa! Meillä on pihassa sekä ykköskoppainen ZF:n laatikolla, että kakkoskoppainen Aisinilla ja itsekin tykkään enempi ykköskoppaisesta. C5 I/II sukupolven autot on niin hyvin ruostesuojattuja, että tuolla ajelee vielä helposti kymmenen vuotta kuluvia osia vaihtamalla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 21.02.2021 13:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Nyt ollaan hienon löydön äärellä! Minuakin on poltellut ykköskoppainen berline V6 suurinpiirtein viimeiset 20-vuotta. :lol: Yhtään ei osunut kohdalle (tai tahtotila ei ollut riittävän korkea) ja harrasteautoille ei oikein ole enempää tilaa saati aikaa nykyään.

Onnea uudelle autolle! 8-)



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 22.02.2021 12:37 

Viestit: 1206
Paikkakunta: Turku
betaromeo kirjoitti:
Hieno! :) Minusta myös parasta V6:n kohdalla ohjaustehostin, muihin verrattuna.

Katso puutelista ja ilmoittele mitä tarvitset, ainakin lyhdynpesurin läppiä ehjillä koukuilla pitäisi vielä muutama olla.


Pistätkö mulle jemmaan läpät? Vasenhan tuosta puuttuu, mutta voisin ostaa parin. Maalailen ne sitten oikeanväriseksi ja vedän pesurinsulakkeen irti, niin eivät enää irtoile. Riittää, että katsastuksessa toimii :)

Oikeanpuoleisen sivupeilin kuori on myös ottanut hittiä, löytyiskö apparin peiliä, sähkösäädöin ja kääntyvänä? Koitan selvittää tarkan värikoodin, mutta helpompaa lienee ostaa purkki maalia...

Onko jousituksessa teknisiä eroja tavalliseen H3+ C5:een? Onko jousisylinterit, etu- ja takablokit ja pumppu samat? Onko jotain jousitukseen liittyvää, mitä kannattais jemmailla talteen?

Entä tuo muuttuva ohjaus, servotronic-hammastankoja näkyy olevan myynnissä edelleen, joskin kalliiseen hintaan, mutta onko noita mennyt? Tuohon 2.0-litraiseen muhkuuni sellaisen jossain vaiheessa vaihdoin purkuosan, kun vanhassa alkoi olla välystä.

Vetoakselit ja navat (ja jarrut?) ilmeisesti samaa sarjaa kuin 2.2 hdi:ssä, vai onko näin? Jos on, niin niitä löytynee helpommin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 22.02.2021 12:50 

Viestit: 1206
Paikkakunta: Turku
ovi kirjoitti:
Onpas säilynyt hienossa kunnossa! Meillä on pihassa sekä ykköskoppainen ZF:n laatikolla, että kakkoskoppainen Aisinilla ja itsekin tykkään enempi ykköskoppaisesta. C5 I/II sukupolven autot on niin hyvin ruostesuojattuja, että tuolla ajelee vielä helposti kymmenen vuotta kuluvia osia vaihtamalla.


Joo, ajamista rajoittaa mahdollisesti lähinnä osien saatavuus. Nythän tuo on jo 20-vuotias, ja onneksi alkuperäiskunnossa radiota myöden! Moottori on käsittääkseni kestävää sorttia, ja tuossa vanhemmassa ei ole edes niitä muuttuvan nokka-akselin ajoituksen ongelmia. Ei yhtään klommoa tai naarmua tai ruostetta missään, kuten ei toki tuossa muhkussanikaan. Mutta jopa maalipinta on hyvässä kunnossa, kun tuossa farkussa on käyttönaarmuja riittämiin. Noh, V6:ssa on etupuskurin alaosassa pieni halkeama! Niisk.

kaseva kirjoitti:
Nyt ollaan hienon löydön äärellä! Minuakin on poltellut ykköskoppainen berline V6 suurinpiirtein viimeiset 20-vuotta. :lol: Yhtään ei osunut kohdalle (tai tahtotila ei ollut riittävän korkea) ja harrasteautoille ei oikein ole enempää tilaa saati aikaa nykyään.

Onnea uudelle autolle! 8-)


Samanlaisia poltteluja on ollut tässä vuosikaudet eikä Jekkerin hehkutus V6-ketjussa ole ainakaan lieventänyt kyseisen mallin haluttavuutta. Tämä yksilö löytyi sopivan edullisesti: se oli käytännössä menossa paaliin ostajien ja tilanpuutteen takia, ja ostin käytännössä puhelimitse koko auton vähän sillä mielellä, että jos sen saa ajettua kotiin asti, niin pahimmassa tapauksessa saanpahan ainakin varaosia. En avannut edes konepeltiä koeajon yhteydessä :D Auto oli kuitenkin täysin käyttökunnossa kaikin puolin ja paremmin varusteltu kuin ilmoituksen perusteella osasin odottaa. Nyt odottelen, että saan sen nosturille tutkittavaksi ja vaihdettua kolisevat alapallon/koiranluut. Ja takakonttiin pari varapuolaa motonetistä... Aiempi muhku saa lainata kuukalle talvirenkaat loppukautta varten, koska vain ajamallahan ne viat selviävät.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 22.02.2021 23:05 

Viestit: 524
Joo ääni tuolle ykköskopalle, ZFlle ja berlinelle ja ehken myös sille tuon mallin ESP:lle (sata kertaa parempi sekin kuin tuo X7 vastaava ). Mutta mikäs noissa ohjauksissa on eroa kun tosiaan ykkös koppanen ihan eri kuin kakkos koppanen? Siis ainakin 2.2 riiseleissä ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 23.02.2021 00:06 

Viestit: 700
yason kirjoitti:
Onko jousituksessa teknisiä eroja tavalliseen H3+ C5:een? Onko jousisylinterit, etu- ja takablokit ja pumppu samat? Onko jotain jousitukseen liittyvää, mitä kannattais jemmailla talteen?

Sylinterit on samat, kunhan männän koko on oikea (V6 catcarin mukaan aina 40mm). Blokit on samat myöskin ainakin Catcarin mukaan, mutta aina sopii epäillä onko ne sisäiset iskarit samat (vanhetessaan laitettu kaikki samalle varaosanumerolle?). Ne kyllä voi vaihtaa blokista toiseen halutessaan helposti. Pumppu on sama ainakin mekaanisesti, mutta ecun softassa voi olla eroa. Ylipäätänsä "kaikki" jousituksen osat kannattaa jemmata mallista riippumatta, koska hyvin voi rakentaa toimivan kokonaisuuden myös väärän mallin osista yhdistelemällä.

Listasin PH1 V6 ja DW12, sekä PH2 V6 pallot taulukkoon.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 23.02.2021 01:15 

Viestit: 1206
Paikkakunta: Turku
Eli ihan normi H3+ jousitus käytännössä, hyvä tietää.

Autossa näyttäis olevan nyt 16-tuumaiset vanteet. Ajattelin lainata toisesta C5:sta renkaat hetkeksi aikaa, mutta mahtuukos tavalliset 15-tuuman vanteet tuon V6:n jarrusatuloiden ympärille?

Alut on myös aika rumat ja jonkin verran hittiäkin saaneet. Onko Citroenin alupeltivanteita ollut saatavina 16-tuumaisina?

vtsbx kirjoitti:
Mutta mikäs noissa ohjauksissa on eroa kun tosiaan ykkös koppanen ihan eri kuin kakkos koppanen? Siis ainakin 2.2 riiseleissä ?


Ainakin tuossa ykköskoppaisessa on muuttuvatehostuksinen ohjaus. Hiljaisessa vauhdissa kevyt kuin höyhen ja tukevoituu maantievauhdeissa. En tiedä, onko tuota ollut muissa malleissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 23.02.2021 10:09 

Viestit: 1206
Paikkakunta: Turku
yason kirjoitti:
Moottori on käsittääkseni kestävää sorttia, ja tuossa vanhemmassa ei ole edes niitä muuttuvan nokka-akselin ajoituksen ongelmia.


Vai taitaa sittenkin olla? Tuo on moottorikoodilla XFX, eli eikös se ole ES9J4S, jossa tehojen perusteella on jo muuttuva ajoitus sakarapyörineen? Vai tuliko se sittenkin vasta tuohon ES9A:han?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 23.02.2021 20:14 

Viestit: 725
yason kirjoitti:
yason kirjoitti:
Moottori on käsittääkseni kestävää sorttia, ja tuossa vanhemmassa ei ole edes niitä muuttuvan nokka-akselin ajoituksen ongelmia.


Vai taitaa sittenkin olla? Tuo on moottorikoodilla XFX, eli eikös se ole ES9J4S, jossa tehojen perusteella on jo muuttuva ajoitus sakarapyörineen? Vai tuliko se sittenkin vasta tuohon ES9A:han?


ES9J4 = 190hv = ei muuttuva-ajoitteisia nokkia
ES9J4S = 207hv = ei muuttuva-ajoitteisia nokkia
ES9A = 211hv = muuttuva-ajoitteiset nokat


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 23.02.2021 20:31 

Viestit: 700
Kyllä j4s:ssä on muuttuvat imunokat. Samanlaiset sakarapyörät niissä on asennontunnistukseen kuin ES9A, mutta en nyt muista, että niitä olisi lähtenyt liikkumaan. Muutenkaan en nyt muista varsinaisia VVT ongelmia J4S:ssä.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 24.02.2021 14:22 

Viestit: 944
Paikkakunta: Vihti
es9a on esikatit ja niillä lambdavalvonta, eli ns euro3. j4s nämä taitaa puuttua?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 25.02.2021 03:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Onnea hankinnasta. Minullakin on näitä pari ollut. Jotenkin tässä on paras ohjaus mitä autoon on tehty. Mulla olisi salaperäistä kirjallisuutta ja esitemateriaalia V6:een, mutten tiedä onko kiintiö täynnä vai ostanko vielä joskus samanlaisen.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 06.03.2021 22:52 

Viestit: 1206
Paikkakunta: Turku
Sain kutosvitosen vihdoin tallille. Olipas yllätys nähdä tuon alle, ei mitään märkää missään. Taitaa olla ensimmäinen autoni, joka ei mistään hikoile öljyä pohjaan, kuivaa kaikki tyynni. Noh, kolmen hydeputken paketti sentään vähän kostea, eihän se muuten olisi oikea H3+.

Liitteet:
pohja.jpg
pohja.jpg [ 116.5 KiB | Katsottu 18284 kertaa ]


Vaihdoin kunnolliset talvirenkaat alle, jotta ei täristä. Kamala etupään kolina oli yksi koiranluu, joka vaihtui uuteen kymmenen euron hintaiseen.

Olin varannut alapallonivelenkin kassiin, mutta ne olivat kuitenkin ehjiä. Kun en muuta keksinyt, niin vaihdoin vielä jarrunesteet. Haluan uskoa, että jokaisen satulan ensimmäisessä desilitrassa vanhaa nestettä oli hitusen tummahkoa sävyä, etten turhaan huhkinut.

Korjasin ajotietokoneen viiksen ja kas, ajotietokonehan sieltä löytyi. Kulutuslukemat toki sellaiset, että edellisellä ei ole varmaan ollut kiire korjata ajotietokoneen nappia... Keskinäyttöön pitää ostaa uudet polttimot. Ajovalojen pesurista otin sulakkeen irti, että pysyy ainoa jäljellä oleva pesurinläppä vielä kiinni eikä nestettä kulu hukkaan.

Vaihdekepin vipu on jotenkin väärin asemoitu: kun laittaa manuaalipuolelle, laatikko vaihtaa heti kolmoselle. Vaihtaa myös alas, mutta ylös vain sinnikkäästi runnomalla, jos silloinkaan. Ihan kuin keppi ei jotenkin osuisi + -loven mikrokytkimeen tms. Toki D-moodissa toimii normaalisti. Pitänee ottaa aluslevy irti ja katsoa, ettei ole jotain kepin liikeradan tiellä.

Xenon-polttimo välkytti viimeisensä, kun lähdin kotiin. D1S:t tuossa taisi olla, vaatineeko vaihto umpion irrotuksen? Kannattaa varmaan vaihtaa kummatkin samalla, kun jotenkin xenon-kuvio on tuhnuisen epätarkka.

Lexialla peilien kääntö päälle ja eri ecujen vikakoodien läpikäynti. Ei mitään ihmeellistä. Ainoa ongelma oli, että sadetunnistimen herkkyyttä ei voinut BSI:stä säätää, kun breakissani voi. Harmi, koska sadetunnistin on aika herkkä.

Mietin, jos uusisin tähän jousipallot, mutta tällä kertaa alkuperäisillä spekseillä (ei comfort tai lullapallo). C5 kulki kuitenkin oikein tasaisesti ja pehmeästi tallilta kotiin - voiskohan alkuperäisissä 2001-vuoden palloissa olla vielä paineita riittävästi? En nyt äkkiseltään huomannut epätasapainoa jousituksessa tai kovia kulmia. Hieman huojuvampi sivusuunnassa etenkin sivutuulella kuin tuo C5 breakini, mutta käytöksen perusteella arvelisin, että vika ei ole palloissa vaan takakelkan puslat voisivat kaivata uusimista ja myös takatukivarren laakeroinnin tarkistaa.

ZF:n 4HP-laatikosta löytyi yksi yllätys: nelonen on aika lyhyt. Motarilla 110km/h kierroksilla 2500 ja 130km/h kierroksilla 3000. Aika paljon kutoskoneelle, kun tuohan jaksaisi vääntää 1000 rpm alempaakin... Melkeinpä AL4:kin ajattaa pienemmillä vaihteilla :?

Hiton hyvinhän tuo silti kulkee. Autoa on selvästi pidetty hyvin, juuri mikään ei repsota tai irvistä eikä patenttikorjauksia ole vielä tullut vastaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 06.03.2021 23:50 

Viestit: 700
No onpas outo näky noin kuiva kutonen niin, että öljypohja näyttää ruosteiselta. :lol:

Tuo oikea (kuvassa vasemmalla) alapallo näyttää minun silmään olevan ehkä mallia paska, eli suojakumi rytyssä mikä johtaa kumin rikkoutumiseen melko heti. Sitten se pallo nivel täyttyy kaikesta roskasta ja väljyyttä ei tunne pyörästä heiluttamalla, mutta alatukivarren irroittamalla huomaa sen olevan väljä, jos katsuri näin ei ole vielä osoittanut. Nykyään ainakin Lemförder, TRW ja Eurorepar on tuota samaa paskaa palloa.

Orkkispalloista on ehkä max 10 bar kadonnut. Suosittelen, kuten aina, laittamaan täyttönipat ja paineistamaan niin säilyy ainakin alkuperäiset iskarit.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 07.03.2021 08:45 

Viestit: 524
Akseli kirjoitti:
Orkkispalloista on ehkä max 10 bar kadonnut. Suosittelen, kuten aina, laittamaan täyttönipat ja paineistamaan niin säilyy ainakin alkuperäiset iskarit.

Onkos näitä nyt joku oikeasti tehnyt/kokeillut? Jekkerillä oli joku video ja maailmalla joku muukin mutta mites arvon palstalaiset? Mikä on onnistumis prosentti?
Ja tuohon max 10bar pudotukseen en usko.. Sillä perusteella mun ei tattte vaihtaa yhtäkään palloa kun on 5-10 vuotta uudempia vermeitä..
Ja oisko kellää pallopaine mittarin omaavalla jotain dataa kuinka paljoin löytyy rikkinäisiä tai vajonnneita?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 07.03.2021 12:37 

Viestit: 974
Onko tosiaan kutosen öljynsuodatin alle sentin päässä pakoputkesta kuten kuva antaa ymmärtää? Ei kai se koneen käydessä ja öljyn virratessa haittaa mutta motarin varrella kun pysähtyy kaffepaussille niin parkkipaikalla tummanpunainen pakosarja kypsyttää öljyä suotimen posken läpi.
Öljypohja tekisi mieli suojata kun automaattisuojaus ei toimi, eikös noita ole ruostunut puhki asti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 07.03.2021 12:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
On se suodatin aika liki pakoputkea, ja muutenkin vähän huonosti kulkee pakoputki semmoisen kanssa mistä öljyä tihkuu. Nimim. "aina käryää alkumatkasta V6 C8"

vtsbx kirjoitti:
Akseli kirjoitti:
Orkkispalloista on ehkä max 10 bar kadonnut. Suosittelen, kuten aina, laittamaan täyttönipat ja paineistamaan niin säilyy ainakin alkuperäiset iskarit.

Onkos näitä nyt joku oikeasti tehnyt/kokeillut? Jekkerillä oli joku video ja maailmalla joku muukin mutta mites arvon palstalaiset? Mikä on onnistumis prosentti?
Ja tuohon max 10bar pudotukseen en usko.. Sillä perusteella mun ei tattte vaihtaa yhtäkään palloa kun on 5-10 vuotta uudempia vermeitä..
Ja oisko kellää pallopaine mittarin omaavalla jotain dataa kuinka paljoin löytyy rikkinäisiä tai vajonnneita?

Joku vuosi takaperin, onko siitä jo neljä tulevana kesänä, haltuun kulkeutui -03 C5 plussallisella hydractivella. Kummastelin kun takapää ajoittain turhankin herkästi toppasi, kuin pohjaanlyöntikumiin, muttei kuitenkaan aina. Yritettiin mitata takapalloista paine, paremmassa oli alle 10 bar jäljellä, huonommasta ei saatu mitattua kun oli niin pieni paine. Kalvot kuitenkin vielä ehjät, kun ei suihkunnut palloja irrottaessa... Etupallot on tallessa tallissa, toisen niistä joskus mittasin vaan ei siitä paljoa yli 10 bar paineita löytynyt...

Alkuperäiset tuplakalvolliset, kyllä niistäkin vaan painetta karkuun pääsee. Ei ehkä "oletetulla käyttöiällä" mutta täällä kun tupataan käyttämään näitä hieman, tai moninkertaisesti, yli "oletetun käyttöiän". Tai sitten olen vain tilastopoikkeama kun nyt uusinkin käytössä olevista on -03, vanhin -62 mikä on käytössä..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 07.03.2021 19:38 

Viestit: 352
Kierrokset 110km/h vauhdissa kuulostaa kyllä korkeilta. Meneeköhän momentinmuuntimen lukko päälle ollenkaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 07.03.2021 20:30 

Viestit: 1206
Paikkakunta: Turku
yason kirjoitti:
Xenon-polttimo välkytti viimeisensä, kun lähdin kotiin. D1S:t tuossa taisi olla, vaatineeko vaihto umpion irrotuksen?


D2R:thän tuossa onkin. Umpiohan on sama, joten helvetillistä sorminäppäryyttä tiedossa kuin lähivalohalogeenien vaihtamisen kanssa. Huomasin kuitenkin, että umpion heijastinpinnassa on samea tahra ja toisella puolella heijastinpinta on palanut oikeasti puhki! Eli ei tähän pelkät uudet polttimot auta, jos hyvät haluaa, mutta sellaiset pitää hommata katsastusta varten.

Noita heijastimia ei varmaan millään saa pinnoitettua? Mulla on varaumpiot hyllyllä, pitää katsoa, olisko niiden heijastinpinta missä kunnossa. Niiden ongelma taas oli alkava muovipinnan sameutuminen... no ehkä näistä yhdet hyvät saisi.

Akseli kirjoitti:
Orkkispalloista on ehkä max 10 bar kadonnut. Suosittelen, kuten aina, laittamaan täyttönipat ja paineistamaan niin säilyy ainakin alkuperäiset iskarit.


Kävin kanssapatonkilaisella mittaamassa kasan palloja jokunen vuosi sitten. Taisi -03 mallisen C5:n alkuperäisissä palloissa olla jotain 30-40 baria jäljellä. Eli eiköhän noista kuukankin palloista se 10-15 baria puutu kaikista. Pitää etsiä sopivaan hintaan kaikkiin nurkkiin uudet. Myparts taisi myydä IFHS:n palloja, jos en väärin muista.

pekka karvonen kirjoitti:
Kierrokset 110km/h vauhdissa kuulostaa kyllä korkeilta. Meneeköhän momentinmuuntimen lukko päälle ollenkaan?


No sitä mäkin. Muistaakseni hdi2.2 pysyi ihan maltillisilla kierroksilla samalla lootalla. Kolmoselta neloselle vaihto on kyllä selkeä eikä nelosellakaan veto tunnu varsinaisesti kuminauhamaiselta. Lukko menee mielestäni kyllä päälle alemmilla vaihteilla jo, miksei sitten nelosellakin. Saisko tuon Lexialla selville?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 07.03.2021 21:13 

Viestit: 524
Nii jotensakkin on muistikuva että 2.2 hodari meni ZF kanssa ihan järkeville kierroksille. Ja ettei olis aisinin 6 lyhyempi kuin ZF 4?
Ja noista tuplakalvo pallojen paineistuksista melkein olis kiinnostunut kun saatavuus osin jo heikkoa.. tai katotaan nyt josko hävittää noi kaikki harmaapallot tallista. Vihreiden kanssa paljon vähemmän murheita ja muutenkin mukavampaa ..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 07.03.2021 21:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1517
Paikkakunta: The City of Häijää
Hyllyssä on ollut jo pari vuotta Tecnosirin venttiilit C5/C6 palloille mutta en ole saanut toimeennuttua kun asennus ei kuitenkaan ole ihan plug&play näissä. Mitenkäs nuo ykköskoppaisen C5:n Xenonit, aloitusviestin kuvassa näyttää ihan normaaleilta halogeeniumpioilta. Kai näissäkin sentään projektorit on? Ne kannattaa vaihtaa, ovat tämän ikäluokan laitteissa merkkiin katsomatta jo melko hämyisessä kunnossa eivätkä uudet maksa tarvikkeena ihan ihmeitä enää.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 47 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: