Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

ZX Monaco Break 1.8 16v 1997
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=31507
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  Huikko [ 25.02.2021 03:12 ]
Viestin otsikko:  ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Palasin sitikan omistajaksi reilun 1,5 vuoden tauon jälkeen. Ei näistä kokonaan koskaan eroon pääse. En edes yritä enää valehdella itselleni niin. Varsinkin kun ZX ja AX herättävät aina omistushaluja, kun sellaisen näkee.

Kuva

Tommonen otsikon kulkine tuli ostettua. Siinä on sitä kuuluisaa tekemistä, että saa hyvän, mutta ZX:t katoaa maailmasta, jos ei joku niitä laita talteen tai edes korjaa. Tuntuu, että kaikki yksilöt ovat eläneet elämänsä ehtoota jo jonkun aikaa ja niitä on huollettu lähinnä, jos katsastusmies on vaatinut.

Muutamia kysymyksiä tietäjille:
- Käykö Xsaran etupenkit tähän ns. heittämällä?
- Oliko 16v farkun putkisto halkaisijaltaan isompi? Eli onko tässä ihan oma takavaimennin?
- Mistä löytäisin ovien lukkonupit ja niiden sielut?
- Keskuslukon moottoreja tarvittaisiin myös kumpaankin takaoveen.

Mikä on umpion korkeussäätömoottorin varaosanumero?

Kiitoksia taas avusta etukäteen :)

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 25.02.2021 20:50 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Nyt ostit ainakin sellaisen jota et mulle saa myytyä :D

Lukkonapit on samat kuin Xantiassa ja XM:ssä ja niitähän löytyy käytettynä hyvin.

Korkeudensäätömoottorin osanumero on 622480.

Muihin en osaa vastata.

Pena

Kirjoittaja:  Huikko [ 25.02.2021 20:54 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

xs2jammu kirjoitti:
Nyt ostit ainakin sellaisen jota et mulle saa myytyä :D

Lukkonapit on samat kuin Xantiassa ja XM:ssä ja niitähän löytyy käytettynä hyvin.

Korkeudensäätömoottorin osanumero on 622480.

Muihin en osaa vastata.

Pena


Kiitos.
Mulla oli tallissa XM:n nuppeja ja ne oli liian leveitä.

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 25.02.2021 22:08 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Huikko kirjoitti:
xs2jammu kirjoitti:
Nyt ostit ainakin sellaisen jota et mulle saa myytyä :D

Lukkonapit on samat kuin Xantiassa ja XM:ssä ja niitähän löytyy käytettynä hyvin.

Korkeudensäätömoottorin osanumero on 622480.

Muihin en osaa vastata.

Pena


Kiitos.
Mulla oli tallissa XM:n nuppeja ja ne oli liian leveitä.


Sama varaosanumero 96029296ZL oli partslinkin mukaan.

Kirjoittaja:  Huikko [ 25.02.2021 22:10 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Pitää tarkistaa mikä numero tuossa mun pussissa on.

Kirjoittaja:  jts88 [ 26.02.2021 12:45 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Noita nuppeja ja keskuslukon moottoreita löytyy esim aliexpressistä ja ebaysta ihan hyvin. Kiinan kamaa juu mutta pidetään mielessä että tätä mallia siellä on valmistettu pidempään entä muualla maailmassa eli sieltä löytyy vaikka mitä nippeliä pilkkahintaan. Omaani oon osta ut virtalukon, tyhjäkäyntimoottorin, sitten ne ovien nappulat millä sisätilan valaistus toimii ja takaovien ikkunoihin hissimekanismit. Vielä ei oo tarvinu katua että nuo on autoon asentanu. Toimitusajathan on tällä hetkellä aika pitkiä mutta kaikki on kyllä tullut perille asti, ehjänä.

Kirjoittaja:  Huikko [ 28.02.2021 00:04 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Kuinkas muuten tietäjät, kun tiedätte hyvin ja kaiken, niin muutama kohdetta koskeva kysymys.

1) Autossa on bägillinen ratti, voinko korvata sen bägittömällä ratilla?
- ZX:ää on tehty bägittömällä ratilla, mutta ei enää 1997. Viimeiset ilman bägiä 1995.
2) Sama koskien paukkuvöitä. Tässä on edessä sellaiset. Saanko korvata tavallisella turvavyön vastakappaleella?
- Samat jorinat kuin airbagiin. Muutokset tuli 1995 ns. toisessa faceliftissä.

Kirjoittaja:  olli__o [ 28.02.2021 08:02 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Huikko kirjoitti:
...
1) Autossa on bägillinen ratti, voinko korvata sen bägittömällä ratilla?
- ZX:ää on tehty bägittömällä ratilla, mutta ei enää 1997. Viimeiset ilman bägiä 1995.
2) Sama koskien paukkuvöitä. Tässä on edessä sellaiset. Saanko korvata tavallisella turvavyön vastakappaleella?
- Samat jorinat kuin airbagiin. Muutokset tuli 1995 ns. toisessa faceliftissä.

Noilla tiedoilla 1) ja 2): Ei saa, pitäisi olla "käyttöönottoajankohdan vaatimukset
täyttävä rinnakkaismalli"

https://www.traficom.fi/sites/default/f ... aminen.pdf

Kirjoittaja:  Huikko [ 29.03.2021 20:54 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Kuva

C5 alupellit ja 205/50R15 Bridgestone Potenza RE002
Kassotaan sopiiko vai eikö sovi.

Kirjoittaja:  jts88 [ 30.03.2021 18:21 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Huikko kirjoitti:
C5 alupellit ja 205/50R15 Bridgestone Potenza RE002
Kassotaan sopiiko vai eikö sovi.


Kiinnostaa minullakin, taakse kun ei kovin leveät sovi. Mulla 185/55R15 enkä leveämpiä välttämättä edes yrittäis tuonne

Kirjoittaja:  Huikko [ 30.03.2021 18:39 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Sopi ne.

Sisälokarit pois ja vähän riuhtoi käsin kaarta ulospäin takana :)
Edessä riitti roiskeläppien poisto.

Kirjoittaja:  Huikko [ 30.03.2021 21:30 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Kuva

Tuon näköinen siitä tuli. Ajettavuus parani huimasti tuo rengas on todella hyvä ja tarkka.

Kirjoittaja:  Huikko [ 30.03.2021 21:36 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

http://imgur.com/gallery/JhQh1SN

Tuolla on lisää kuvia autosta, miltä se alkaa näyttämään kun puhdistaa julmetusti.

Kuvat ovat liian isoja tänne nostettavaksi, enkä jaksa skaalailla niitä.

Kirjoittaja:  Ralle [ 31.03.2021 11:46 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Omaan silmään noi valkoiseksi maalatut vanteet on aika maukkaat. :)
Ja alkaa toi Breakki Zeksi olla kanssa ihan jo harrastekelpoinen vaikka onkin ilman OIKEAA jousitusta. :lol:

Kirjoittaja:  jts88 [ 31.03.2021 11:54 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Sehän on ihan näyttelykuntoinen peli, konehuoneenki oot jaksanu pestä huolella (Y) Eikä oo huonon näköset nuo vanteetkaa tuossa 8-)

Kirjoittaja:  Huikko [ 31.03.2021 19:25 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Kiitos.

Onhan se vähän hassua, että aikanaan eka citroen oli tällainen samanlainen köyhänä työttömänä. Nyt kun olisi varaa ostaa hienokin harrasteauto, niin halusin juuri tällaisen.
Nyt toteutan tähän kaikki mitä aikanaan ei pystynyt. Kuten uudet renkaat.

Kirjoittaja:  Huikko [ 03.04.2021 01:05 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Ralle kirjoitti:
Omaan silmään noi valkoiseksi maalatut vanteet on aika maukkaat. :)
Ja alkaa toi Breakki Zeksi olla kanssa ihan jo harrastekelpoinen vaikka onkin ilman OIKEAA jousitusta. :lol:


Aika harvassa mielenkiintoisessa sitikassa on ns oikea jousitus.
Cactus, Berlingo, Ax, Zx, Xsara VTS...
Jos herätin muurahaispesän, niin huomenta vaan...

Olen kymmenen vuotta koittanut tajuta tätä kaasunestejousituksen mahtavuutta. Ei putoa.
Nykyisessä käyttiksessä BMW 520d on ilmajousitus ja se on mukavampi kuin XM.

Kirjoittaja:  Teuski [ 03.04.2021 09:36 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Onneksi tätä kerettiläisyyttä ei tarvitse kauaa kuunnella Huikon autonvaihtotahdin tuntien ;)

Kirjoittaja:  laakeri [ 03.04.2021 11:01 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Huikko kirjoitti:
Aika harvassa mielenkiintoisessa sitikassa on ns oikea jousitus.
Cactus, Berlingo, Ax, Zx, Xsara VTS...
Jos herätin muurahaispesän, niin huomenta vaan...
Varmuuden vuoksi luettelitkin siis ne hyvin vähän kiinnostavat :lol:

Mutta, mutta... enpä muista, milloin olisi tullut tuollaista harmaata farkku-ZX:ää nähtyä livenä, jos koskaan.

Kirjoittaja:  Huikko [ 20.09.2021 02:43 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Tätäkin keretty tekemään pitkästä aikaa. Ostin viime kesänä Alfa Romeo 75:n tuplakaasareilla. Olen tehnyt sitä kuin kolmea iisakin kirkkoa. Nyt se on valmiihko ja keskityin ZX:ään, koska se pitää leimata tällä viikolla.

ZX:ää ehostettu.
- Keskuslukko korjattu
- Jarrupaineensäädin vaihdettu ja jarrut ilmattu
- Totalin 0W-40 Quartzit koneessa ja uusi Framin filtteri
- Uudet tulpat
- Takaluukun sähköjohtosarja korjattu.
- Takalasin pyyhkijänmoottori purettu, korjattu ja kasattu.
- Vaihdettu ehjät polttimot lämppäripaneeliin
- Kello korjattu ja keksitty valo siihen
- Etusumuvalot korjattu ja uudet polttimot
- Repsikan penkinlämmitin korjattu

Tähän kaikkeen meni 6,5 tuntia.
Jotenkin tätä on helpompi ja nopeampi korjata kuin Alfaa. :P

Kirjoittaja:  Huikko [ 24.09.2021 22:16 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Päästöistä pomppas leimalla...

Kirjoittaja:  kaseva [ 25.09.2021 02:14 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

No voi helvata. Mulla oli jo niin hyvä fiilis tämän "silakan" suhteen.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 25.09.2021 06:30 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

paa viinaa , eli RE85 tavaraa tankkiin jos tankissa on raakaa bensaa enää vähän .ja ajele kone kuumaksi ja sitten leimalle .

mulla on sama kone omassani ja on niiiiiiin puhtonen että oikein ihmetyttää.

Kirjoittaja:  mehujallu [ 25.09.2021 08:14 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Huikko kirjoitti:
Päästöistä pomppas leimalla...


Eipä tämä mikään vakava ongelma taida olla. E85 jos helpolla haluaa päästä, mutta toki riippuu mitkä arvot pielessä. Monesti ihan kierrosten antaminen auttaa, jos ajeltu kirkkoajoa sunnuntaisin.

Viinalla ei sitten kannata laulattaa, käy laihalla korkeammilla kierroksilla ilman boksia.

Kirjoittaja:  Huikko [ 28.09.2021 23:36 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX Monaco Break 1.8 16v 1997

Puoli tankkia oli jo RE85. Kyllä siellä on jotain ihan rikki. Käy niin rikkaalla.

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/