Juu-u, paljon olen kuullut puhuttavan G12 ja G13 koneiden tehoeroista ja käyttäytymisestä lusikkaa tarjotessa. Useampi maininta on ollut myös G12 kansien paremmasta virtaavuudesta verrattuna G13:sta. No tänään otin sitten molemmat em. kannet käteen ja aloin vertailemaan, enkä ihmettele enää yhtään etteikö G12 kannet voisi olla paremmat tehon kannalta! G13 kansissa imukanavat ovat pyöreät, kun taas G12 kanavat ovat soikeat ja huomattavasti isommat. G13 imukanavan halkaisija 28mm ja G12 kanava "pyöreäksi muutettuna" 35mm! Imuventtiileissä oli millin kokoero G12:sta eduksi. Sylinterin upotusreikä kannessa muistaakseni G13 halk. 93mm ja G12 91mm, eli juurikaan ei sovitustyötä tarvitse tehdä. Joko sylintereiden ulkokehää 1,5mm sorvaten tai kantta jyrsien, pinnapulttien sijainti on molemmissa sama, eli reikiin ei tarvitse koskea. Toki männän ja venttiilien etäisyys on arvoitus, mutta se selvinnee yrityksen ja erehdyksen kautta

.
Nyt kun on monta kertaa hoettu G12:sta ja G13:sta lienee syytä hieman pohtia tätä tehoasiaa laajemmin ja nimenomaan ikuisuuskysymystä; miksi Citroen on tehnyt seuraavan polven koneesta "alitehoisen" kuutiotilavuuteen nähden?! Olen pohdinnoissani tullut siihen tulokseen, että luultavasti pääasiassa "veronkierron" takia. Nimittäin noihin aikoihin käsittääkseni ranskassa oli edelleen voimissaan verohevosvoimakäytäntö, joten verotuksellisesti oli järkevämpää tehdä suurempaa (vääntävämpää) konetta, mutta kuitenkin hevosvoimiltaan vaatimatonta vempelettä.
Ja näistä kahden koneen asetelmista kun lähdetään nykysillä moottoriopeilla tekemään tiukempaa konetta, on mielestäni lähtökohta varsin hyvä! Geesun alakerta on vankkaa tekoa, joten se ei tule olemaan ongelma. Paremmilla nokka-akseleilla, pakosarjoilla, pakoputkistolla ja noilla G12 kansilla on luultavasti puristettavissa vielä vaikka kuinka paljon enemmän irti tuosta muuten täysin samasta G13 koneesta.
Mikäli nyt kysyy, että miksi ryhtyä moiseen operaatioon niin vastaisin, että miksipä ei? Bensatalous tuskin tulee kärsimään, kun moottorin hyötysuhde paranee oleellisesti. Kierroskonetta ei ole tarkoitus rakentaa, vaan lähinnä vääntöä parantaa, jotta ajettavuus normaalissa arkiajossa säilyy edelleen miellyttävänä. G13 mäntäpyttysarja on vankkaa tekoa ja niitä on edelleen saatavilla, siispä en ajatellut siirtyä Alfa/Kupla mäntäpyttysarjojen kerhoon, kun nykyisistäkin saa vielä lisää irti kestävyyden juuri kärsimättä. Viimeisenä motivaattorina toimii tietysti se, että Suomessa ja Keski-Euroopassa on pitkät perinteet Geesun koneiden virittämiseen ja tulokset ovat olleet hyviä! Tehokkaita, miellyttäviä ja pitkäikäisiä koneita on saatu aikaan ja työn tuloksesta on ollut monenlaista huvia aina jokkisradoista katukäyttöön.
Heittäkää ajatuksia ja aikaisempia kokemuksia näiden em. koneiden laitosta. Yritän huomenna muistaa ottaa kuvia ja tarkempia mittoja, jotta saan ne tänne näkyville.
(Älkääkä vaivautuko huutelemaan geesun osien väärinkäytöstä, koska harrastajat loppuu ennemmin kuin tämän maan gs-kamat!

)