Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Berlingo 2006 1,4i kansi- ja konevika, kysymyksiä
ViestiLähetetty: 04.05.2022 08:40 

Mun tarttis korjata ittelle 1,4i bensakoneella oleva Berlingo. Sitä on voinut käydä muutkin patonkilaiset kattomassa. Kone kalkattaa ja kansipahvi on mennyt. Kysyisin nyt teiltä, jotka on näitä TU-moottoreita pusanneet, mikä nyt eteen? Tällaisia knoppeja haluaisin saada tietää tällä kysymiselläni; Hain säikeitä 1,4 TU -hakusanoilla ja tuli sellainen ilmiö esiin, että jos kovasti kaarelle kieroutuneen kannen oikaisee, nokka-akselin pukit jäävät kaarelle ja se vaatisi niiden aventamisen/koneistuksen suoraksi. Jostain luin 0,5mm olevan se raja kieroudelle. Olisko tässä syy "Kuparipannu"-säikeen nokka-akselin kanittamiseen?

Mitä muuta olis hyvä tietää? Onko jotain hyviä jekkuja jonkin TU-koneen suunnitteluvian tai perusvaivan hoitamiseksi, kun kone on irrallaan telineessä? Kenellä olisi kone tai ehjä alakerta? Onko noita TU konevariaatioita 2000-luvun ajoilta niin monia, ettei kahdesta koneesta saa kootuksikaan yhtä ehjää? Mitä mä nyt teen?
Kaksilitraista dieseliversiota kehuvat, 1,6 16v myöskin, tämä kone on kai sitten aika nuhainen tähän koriin. Olkoon, sanovat pieniruokaiseksi ja varmaksi. Halvat osat ja aika yleinen konehuone. Mitä nyt kansipahvia paukkuu, jos 1,4 TU-moottorin historiaa tuntee. Hommasin jo hyvän kannen autoharrastajalta. Kuulemma KFW moottorityyppi, CC 206:sta. Häntä oli kaverit neuvoneet raapaisemaan kannen talteen,"kun noita just kysellään". Oikeassa olivat, kiitos niille kavereille!

Liitteet:
B2.jpg
B2.jpg [ 60.65 KiB | Katsottu 4424 kertaa ]

Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa

Viestin otsikko: Re: Berlingo 2006 1,4i kansi- ja konevika, kysymyksiä
ViestiLähetetty: 04.05.2022 09:17 

Sitruunaseppä kirjoitti:
Mun tarttis korjata ittelle 1,4i bensakoneella oleva Berlingo. Sitä on voinut käydä muutkin patonkilaiset kattomassa. Kone kalkattaa ja kansipahvi on mennyt. Kysyisin nyt teiltä, jotka on näitä TU-moottoreita pusanneet, mikä nyt eteen?

Kalkatuksen selvittely varmaan? Kampiakselin laakerien avaaminen ja tarkistus?

Sitruunaseppä kirjoitti:
Hain säikeitä 1,4 TU -hakusanoilla ja tuli sellainen ilmiö esiin, että jos kovasti kaarelle kieroutuneen kannen oikaisee, nokka-akselin pukit jäävät kaarelle ja se vaatisi niiden aventamisen/koneistuksen suoraksi. Jostain luin 0,5mm olevan se raja kieroudelle. Olisko tässä syy "Kuparipannu"-säikeen nokka-akselin kanittamiseen?

Kyllähän tämmöinen on mahdollista, jos kannesta on tullut tarpeeksi savolainen. Koneistamossa osannevat mittailla, että kun tasopinnan oikaisun jälkeen kansi puristetaan pulteilla tasaista pintaa vasten, että paljonko nokka-akselin laakeripukit ovat pois suorasta linjasta ja kertovat, että tarviiko porailla suokaksi? Mutta...

Sitruunaseppä kirjoitti:
Mitä nyt kansipahvia paukkuu, jos 1,4 TU-moottorin historiaa tuntee. Hommasin jo hyvän kannen autoharrastajalta. Kuulemma KFW moottorityyppi, CC 206:sta.

...ei kai sitä hyvää kantta tarvi oikaista? Vai mistä oli kyse?

Poissa

Viestin otsikko: Re: Berlingo 2006 1,4i kansi- ja konevika, kysymyksiä
ViestiLähetetty: 04.05.2022 13:50 

Kiitos kommenteista! Tosiaan, se ehjänä irrotettu kansi ei tarvitse kuin siistimisen tasopinnalle liimatulla hiomapaperilla. Suoruuden meinasin kattoa työstökeskuksen mittapäällä, sillä näkee myös pukkien korot, saatta mennä pikkasen yhteen- ja vähennuslaskuksi, kun ne kaulat on kai eripaksuiset, pienenee kytkinkopan suuntaan. Ehkä. Mitataan, niin tietää.

Kalkatus voi olla mitä vaan. Kerran avasin kansipahvi sökonä ajetun Rellun koneen: männänrenkaat näkyi ylhäältä pakosarjan kohdalta, männän laki oli sulanut siltä puolelta.

Sitä mä tässä panikoin kun noita TU-koneita on lukuisia sukupolvia, alkaen kaasarikoneista. Ettei mulla ole jokin outo versio, että olisin erehtynyt TU-koneiden olevan likimain toistensa kaltaisia ja voisin kasata mistä tahansa 1,4 TU-alakerrasta koneen itselleni. Trafin tiedoissa on;
Tyyppinimi G*KFW*
Tyyppikoodi 5313212717
Tyyppihyväksyntänumero e2*2001/116*0275*06
Variantti GJKFW*
Versio GJKFWB

Mikä nyt antaisi olettaa, että mun netistä löydetty KFW-kansi olisi tähän koneeseen.

Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ]