Sitruunaseppä kirjoitti:
Mun tarttis korjata ittelle 1,4i bensakoneella oleva Berlingo. Sitä on voinut käydä muutkin patonkilaiset kattomassa. Kone kalkattaa ja kansipahvi on mennyt. Kysyisin nyt teiltä, jotka on näitä TU-moottoreita pusanneet, mikä nyt eteen?
Kalkatuksen selvittely varmaan? Kampiakselin laakerien avaaminen ja tarkistus?
Sitruunaseppä kirjoitti:
Hain säikeitä 1,4 TU -hakusanoilla ja tuli sellainen ilmiö esiin, että jos kovasti kaarelle kieroutuneen kannen oikaisee, nokka-akselin pukit jäävät kaarelle ja se vaatisi niiden aventamisen/koneistuksen suoraksi. Jostain luin 0,5mm olevan se raja kieroudelle. Olisko tässä syy "Kuparipannu"-säikeen nokka-akselin kanittamiseen?
Kyllähän tämmöinen on mahdollista, jos kannesta on tullut tarpeeksi savolainen. Koneistamossa osannevat mittailla, että kun tasopinnan oikaisun jälkeen kansi puristetaan pulteilla tasaista pintaa vasten, että paljonko nokka-akselin laakeripukit ovat pois suorasta linjasta ja kertovat, että tarviiko porailla suokaksi? Mutta...
Sitruunaseppä kirjoitti:
Mitä nyt kansipahvia paukkuu, jos 1,4 TU-moottorin historiaa tuntee. Hommasin jo hyvän kannen autoharrastajalta. Kuulemma KFW moottorityyppi, CC 206:sta.
...ei kai sitä hyvää kantta tarvi oikaista? Vai mistä oli kyse?