Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/4 [ 99 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 15.12.2021 13:56 

Viestit: 1133
Paikkakunta: Turku
Laitetaanpa nyt tästäkin juttua. Kevensin kalustoa uudemmasta päästä sen verran, että ei tarvinnut tyytyä tonnin projektiautoon ja sain tilaa tämmöselle DS5:lle. Tästä olisi tarkoitus tulla yksi pääasiallisista käyttöautoista, eli tarjoan hänelle pysyvää kotia. Tästä syystä autoon vaihdetaan kaikenlaista viimeistä piirtoa myöden ei pelkästään korjaamisen ilosta, mutta tosiaan tällä kertaa myös siksi, että tällä voisi huoletta ajaa useamman vuoden. Kilsoja mittarissa vasta 250tkm, mikä nyt ei kahden litran hodarille ole juuri mitään. Maalipinta on siisti ja matkustamo on pysynyt ehjänä, ei sen kummemmin natise ja kaikki toimii.

Liitteet:
ds5f.jpg
ds5f.jpg [ 116.64 KiB | Katsottu 19991 kertaa ]

Liitteet:
ds5r.jpg
ds5r.jpg [ 116.94 KiB | Katsottu 19991 kertaa ]


Oikeaa laittamistakin autossa on. Mukana tuli merkkihuollon kuitti, johon oli merkitty kaikenlaista vikadiagnoosia, joita ei ollut korjattu. Olivat kuitenkin diagnosoineet vähän väärin ja autossa ei olekaan niin paljon vikaa kuin luulivat. (Ettei vaan marmorihuolto olisi "sattunut" kirjaamaan vähän lavealla kädellä?) Öljyä kuulemma vuosi vähän sieltä sun täältä. Noh, niinhän siinä yleensä käy, että öljy vuotaa sinne sun tänne...

Oikeasti öljyvuotoja on kaksi. Toinen dieselin korkeapainepumpulta paineensäätimeltä, eli dieselöljy on vastuussa 99% koneen takaosan öljykerroksesta ja toinen lievä vuoto kampuran takastefalta. Jälkimmäisen korjaamista suunnittelen parhaillaan ja tutkin, mitä pitää irrottaa, että vaihteiston saa tulemaan alas. Oli ajatus kannatella moottoria ylhäältä päin palkin varassa, kun vaihteiston tuki otetaan irti ja laskea vaihteisto moottorinostimella alas, mutta moottoritilan sivuilla ei ole kestävän näköistä kohtaa, mihin asetella palkin päät. Ohuiden sivupaneelipeltien varaan ei voi mitään jättää. Ehkä moottorinostimella pitää sittenkin tukea moottori ja kikkailla vaihteiston lasku ja nosto altapäin.

Noiden jälkeen vaihtuu alatukivarren ja kallistuksenvakaimen puslat, etuiskarit (joista toinen hikoilee jo hieman) toivottavasti uudemmanmallisiin pehmeyden toivossa, takaiskarit, kuskin lukkosylinterin vaihto ja sitten täysimääräinen huolto nesteiden ja suodattimien vaihdoilla. Rämisevien lämpöpeltien kiinnitysten korjaus. Pohja on muuten siisti, mutta muutama kiveniskemä on rikkonut maalipinnan ja näissä kohdissa on pintaruostetta. Näihin puhdistus ja sinkkipohjamaalia päälle, sitten jollain alustansuojalla. Samalla DS5 saa vielä roiskeläpät ennen liikenteeseen palaamista, jotta kivet eivät jatkossa lentele pohjaan.

Saa nähdä, kerkeääkö talveksi ajoon. Onpa käynyt mielessä sekin, että ajaisi tätä vain suolattomaan aikaan. Hieman on Citroënin sinkitys ja ruosteensuojaus heikentynyt vuosituhannen alusta. Kymmenen vuotta DS5:sta vanhempi C5 on ruosteeton myös pohjasta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 20.12.2021 19:50 

Viestit: 1133
Paikkakunta: Turku
Kun kerran tuli kiroiltua oikea vetari irti, joka oli kannatinlaakeristaan kiinni ihan tuhannen tiukassa, niin ajattelin vaihtaa samalla kyseisen laakerin. Ei se vielä ihan vapaasti rullaa, mutta turhan kevyesti kuitenkin. Voisi mennä ihan sillä, että lisää rasvaa, mutta laakerit on halpoja ja turha äheltäminen vie aikaa, joten nyt olisi edullinen hetki. Mutta miten pirussa tuon saa irti? Onko tuo laakeria pitävä holkki puristusliitoksella kiinni?

Koitin varovasti nakutella akselia tuosta ulos, mutta ei inahtanutkaan. Onko tuossa jokin jekku? Vai ruostunut vaan jumiin ja lisää voimaa/lämpöä?


Liitteet:
kannatinlaakeri.jpg
kannatinlaakeri.jpg [ 115.26 KiB | Katsottu 19707 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 21.12.2021 09:03 

Viestit: 226
Paikkakunta: Nokia
Eikai se ole kuin tiukalla sovitteella siinä. Prässissä tuon saa vaihdettua, lämpöä sen verran kun uskaltaa laittaa. Mut kyl se ainaki xm:ssä oli aikanaan ihan riittävän lujassa.



XM V6.24 -91
Xantia HDI -paku -00
Ë-C4 -22
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 21.12.2021 13:32 

Viestit: 1133
Paikkakunta: Turku
Ooorait, lämpövoimaa sitten vaan. Tarkistin vielä service docbackupista saman moottori-vaihteistokombon vetoakselin C5-II:sta (mulla ei ole tarpeeks uutta servicen kopiota DS5:een -- tai olis, mutta ei oo suostunu asentumaan vielä toimivana...) ja siinä oli kans räjäytyskuvassa vaan tuollanen holkki laakerin perässä. Voi siis olettaa, että todenäköisesti sama konstruktio uudemmissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 30.12.2021 12:47 

Viestit: 1133
Paikkakunta: Turku
Sieltähän se tuli, mutta kyllä pisti vastaan.

Prässi on pieni ja pöytämallia, niin se ei oikein sopinut tähän vetoakseliin. Piti improvisoida parempi ulosvetäjä. Normaali kiristyspää vaan kiemurteli akselin päässä niin hitsasin putkenpätkän tuollaiseen palkkiin, jotta koko paketti pysyy akselin kanssa linjassa kiristyksen aikana. Sit kiristystä, lämmitystä, kiristystä, lämmitystä, kunnes lopulta naksahti millin ulospäin ja sitten irrotusöljyä mukaan...

Liitteet:
laakeri1.jpg
laakeri1.jpg [ 116.04 KiB | Katsottu 19246 kertaa ]

Liitteet:
laakeri2.jpg
laakeri2.jpg [ 115.95 KiB | Katsottu 19246 kertaa ]


Posti toi kassillisen iskunvaimentimia ja alustan puslia. Pistetään kaikki uusiksi samalla kertaa, näkyis autossa olevan alkuperäiset vielä alla. Takana on samat iskarit kuin C4 Picassossa, ja ne on kyllä olleet varsin mukavat pamput! Eteen tulee joskus 2014 paikkeilla päivitetyt iskarit, joita on käytetty 2015 vuoteen asti. Ei noita muita näköjään enää myydäkään.

Etujouset olisi helppo vaihtaa samalla, kolme kymppiä näyttäis maksavan Sachsin vieterit kappaleelta. On liikaa kokemusta siitä, että rautajousitetuissa autoissa hajoaa ne...rautajouset. Ehjiä ei tietysti viitsisi turhan takia vaihtaa, mutta kun ne tuppaavat muuttumaan ehjistä rikkinäisiksi turhan nopeasti. Lienevät kyllä painuneetkin kymmenessä vuodessa.

Seuraavaks pitää miettiä tuo vaihteiston irrotus. Alhaalla menee alumiininen palkki, joka on muutaman sentin tiellä. En ole varma onko se irrotettava vai kiinteä osa apurunkoa. Edestä pultattu puskurirakenteisiin, takapäästä menee apurungon sisälle... Voi olla, että pitää laskea tai jopa irrottaa koko apurunko joka tapauksessa. Taas kun olisi muutama sentti lisää kummallakin puolelle, niin pääsisi vähemmällä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 30.12.2021 17:10 

Viestit: 87
Paikkakunta: Riihimäki
Tuohon vaihteiston irroitukseen liittyen, itse roikottaisin moottoria norsulla ja laskisin laatikon alakautta ihan käsin.
Tuostakin lähtee näemmä apurungosta etupää pois tieltä, voi olla että sitä kautta saisi riittävästi tilaa moottorin ja laatikon väliin tiputtamatta koko laatikkoa.



C4 1.6Hdi -08, C5 136Hdi -08, C4 1.6i -09 ja muita ranskiksia.
Ex: C5 2.0 -02, C5 BlueHdi180 -16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 31.12.2021 02:40 

Viestit: 1133
Paikkakunta: Turku
Minkälainen konstruktio tuo apurunko on, tänään just sitä ihmeteltiin? Tässä auttais serviceboxin kopio, josta sais räjäytyskuvat, mutta en ole saanut tämän vuosimallin kattavaa dokumentaatiota vielä asennettua.

Etuapurunko on kuudella pultilla kiinni varsinaisessa rungossa ja sen etupuolelta lähtee kaksi alumiinista palkkia eteen, varsinaisten runkopalkkien ja moottori-/vaihteistolinjan alapuolella. Palkissa on kaksi tappia, jotka menevät apurungossa oleviin reikiin. Onko nuo tapit kiinni apurungossa jotenkin vai voiko sen palkin irrottaa vetämällä tapit rei'istä ulos, eli nyppäämällä palkin keulaa kohti, kunhan palkin etupäästä irrottaa ne pari pulttia irti?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 31.12.2021 07:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7592
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
yason kirjoitti:
Minkälainen konstruktio tuo apurunko on, tänään just sitä ihmeteltiin? Tässä auttais serviceboxin kopio, josta sais räjäytyskuvat, mutta en ole saanut tämän vuosimallin kattavaa dokumentaatiota vielä asennettua.


Katsoppa catcar.info

Googlen kuvahaku vielä vahvisti, että kyllä ne on vaan tapit, ja siis apurungon puolella. Joissain kuvissa näkyy myös jonkinlainen muovinen ohjuri tappien päällä, olisko se jatkopalkin pää vaan ontto ja sovittuu paikalleen sen muovin avulla?

https://www.ebay.co.uk/itm/133410025451?hash=item1f0fdb6feb:g:sFgAAOSwPW9evCBV

Ainakin DS4 palkeissa on sellaiset:
https://www.ebay.co.uk/itm/165145469190?hash=item26736fe106:g:gYQAAOSwamZhdGp4



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|C5 2.0HDi 163 A Tourer '11|Dyane 4 '74|
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 31.12.2021 13:20 

Viestit: 1133
Paikkakunta: Turku
Ha, katos! Tapit apurungossa, no tämähän selvensi. Tapit meinaan näyttivät hieman ikään kuin paikalleen niitatuilta apurungon puolelta, joten pohdin, että onkohan apupalkki kiinteästi kiinni apurungossa, mutta noinhan se näyttäis parhaiten irtoavan. Pitänee purkaa edestä päin hieman lisää, että saa tuon palkin sieltä irti. Jäähdytinsäleiköt kantava muovirunko on ainakin kiinni noiden palkkien päissä pikkupulteilla, ja jotta ne saa irti, pitänee irrottaa puskurikin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 31.12.2021 13:35 

Viestit: 87
Paikkakunta: Riihimäki
yason kirjoitti:
Ha, katos! Tapit apurungossa, no tämähän selvensi. Tapit meinaan näyttivät hieman ikään kuin paikalleen niitatuilta apurungon puolelta, joten pohdin, että onkohan apupalkki kiinteästi kiinni apurungossa, mutta noinhan se näyttäis parhaiten irtoavan. Pitänee purkaa edestä päin hieman lisää, että saa tuon palkin sieltä irti. Jäähdytinsäleiköt kantava muovirunko on ainakin kiinni noiden palkkien päissä pikkupulteilla, ja jotta ne saa irti, pitänee irrottaa puskurikin...


En tiedä onko tuossa samalla tavalla (varmaan periaatteeltaan ainakin) kun C4:ssä, siinä saa ne muovitötteröt irroitettua vaan tuosta irtoavasta palkista. Virallinen ohje neuvoo siinäkin irroittamaan puskurin ensin, mutta siinä se päällimuovi roikkui ihan sujuvasti ilman kiiinnikkeitänsä sen aikaa että sai laatikon jumpattua pois ja takaisin.



C4 1.6Hdi -08, C5 136Hdi -08, C4 1.6i -09 ja muita ranskiksia.
Ex: C5 2.0 -02, C5 BlueHdi180 -16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 09.01.2022 20:07 

Viestit: 1133
Paikkakunta: Turku
Päivitelläänpä tätä. Parin tuskanparahduksen jälkeen taas hommat etenee. Vaihteisto on nyt irti, niin pääsee vaihtamaan viidentoista euron stefan. Ei tullut alas ilman apurungon löysäämistä. Jotenkin käsittämättömästä syystä onnistuin laskemaan tuon lopulta ilman, että rikoin mitään autosta tai vaihdelaatikosta itsestään. Pitää pestä tuo loota ennen kuin laitan takaisin, se on siinä dieselliejussa päältä.

Liitteet:
trans.jpg
trans.jpg [ 116.56 KiB | Katsottu 18640 kertaa ]


Liitteet:
bay.jpg
bay.jpg [ 117.13 KiB | Katsottu 18640 kertaa ]


Liitteet:
bay2.jpg
bay2.jpg [ 117.19 KiB | Katsottu 18640 kertaa ]


Seuraava ongelma onkin sitten apurungon pultit. Etummaisten mutterit katkesivat tietenkin hitsauksistaan ja pyörivät siellä runkopalkin sisällä. Mutterikotelo on siitä vittumainen, että sisäänmenoaukko on pirun pieni, mutta sisällä sitten lääniä riittää (heräsikö kaksimielinen ajatus päässä?). Mutteri vaan pyörii, vaikka koitin kiilata sinne jotain lattateräksen palasia, että mutteri jumahtaisi johonkin, missä voisi pyörittää pultin irti. Ei mitään toivoa. Vetäisin pultin poikki vaihdelaatikon puolelta, että sain hommat eteenpäin ja korvaan kummatkin puolet uusilla läpipulteilla. Pitää keksiä jokin hyvä keino, millä kuusiokulmapään saa lukittua paikalleen.

Mutta sitä ennen suurin haaste on saada se katkaistun pultin ja mutterin yhdistelmä sieltä perkeleen kotelosta pois... siellä oli jokin metallilärpäke pitämässä sitä mutteria paikallaan ja se piti lyödä ensin vinoon ja vääntää irti, että mutteria sai edes pohjalta ylemmäs. Nyt se ei tule ulos... miten voi olla koko kotelorakenne suunniteltu täysin itsetuhoiseksi? Miksei tuossa ole normaalia mutteria ja sopiva kiintoavaimenmentävä kolo, niin koko ongelmaa ei olisi. Luulevatko ne siellä Ranskassa, että kukaan ei auo kymmenenvuotiaan auton alustanpultteja, mitähäh?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 09.01.2022 20:31 

Viestit: 603
Joo se apurungon etukiinnitys on kyllä aika huono näissä tällä alustalla varustetuissa. Varmaan liekillä pultin/mutterin pilkkominen on ainut vaihtoehto saada ylimääräiset pois ilman rakenteiden avaamista. Vanhemmissa C5/6:ssa ja noissa uudempikoppaisissa onneksi sentään on mutteri jota pääsee pitämään vastaan. Kannattaa olla jonkun verran tarkkana tuossa uuden stefan asennuksessa, kun ainakin joku tarvikemerkkinen on aika löysä menemään paikalleen ja samasta syystä helposti myös ulos työntyvä.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 09.01.2022 23:08 

Viestit: 1133
Paikkakunta: Turku
Ei oo sellasta liekkiä mulla, millä sais metallia räittyä puhki. Olettaen, että mökkylää ei saa käänneltyä siten, että tulisi suosiolla, niin voi olla, että jos saan hyvän otteen voin koittaa vääntää aukon reunojen kustannuksella sen murikan sieltä ulos. Ne reunat voi sitten paukutella vasaralla takaisin muotoonsa. Pahimmassa tapauksessa jätän vanhan jämän sinne, jos saan uuden pultin/mutterin menemään mökkylän välistä oikeaan paikkaansa.

Tuolle kotelolle pitäisi muutenkin tehdä jotain, se on aika hyvin pintaruosteessa sisältä. Kymmenen vuoden suolasumu varmaan pakkautunut sinne. Jotain tyhjennysaukkoja sinne oli jätetty, mutta nekin oli pölyä täynnä. Ainakin imurointi ja puhallus tyhjäksi, sitten jos sais jollain teräsharjalla tms. suurimpia ruosteita pois ja jokin käsittely. Onko noista ruosteensyöjistä ja -estäjistä mihinkään? Jotain pitää laittaa pohjalle ja lopuks kunnon kotelosuojaus päälle, kun uusi pultti on paikallaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 10.01.2022 22:11 

Viestit: 87
Paikkakunta: Riihimäki
Mulla kävi C4 apurungon kanssa samoin, mutteri irtosi hitsauksistaan ja pultti piti katkaista.
Siellä ne pultinjämät nyt kolisee runkopalkin sisällä montuissa. :evil:
Prikan ja mutterin sain ujutettua paikoilleen aukosta, pulttikoneella nappasi sen verran kiinni että sai kiristettyä.



C4 1.6Hdi -08, C5 136Hdi -08, C4 1.6i -09 ja muita ranskiksia.
Ex: C5 2.0 -02, C5 BlueHdi180 -16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 11.01.2022 08:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7592
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
yason kirjoitti:
Onko noista ruosteensyöjistä ja -estäjistä mihinkään? Jotain pitää laittaa pohjalle ja lopuks kunnon kotelosuojaus päälle, kun uusi pultti on paikallaan.

Vetelin yhden peräkärryn rungon Annitrolilla. Oli paksussakin ruosteessa ja kyllä kerralla muuttui kaikki mustaksi. Sitä en sitten tiedä, miten pitemmän päälle vaikuttaa, mutta noin äkkiseltään tuntuu toimivalta aineelta.

Alksyksystä oli työn alla nuhjuuntunut Kawasakin kromihirmu. Kromit oli aika hirmuisessa kunnossa. Päätin kokeilla kaikki pirkkaniksit ruosteenpoistoon ja läksin kauppaan;
Sitruunahappo on aivan loistavaa tavaraa, sinne kun pistää ruosteisia pultteja yms likoamaan niin kyllä ruosteet lähtee. Jenkkiautomiesten puskurinkiillotuskikka, eli kaataa kokista päälle (ei päälleen) ja hinkkaa alumiinifoliopallolla on myös ihan käsittämätön, kromista lähtee ruosteet nätisti ihan pikku hipelyllä. Sitten vielä keittiöosaston saippuavilla tuli kokeiltua eikä sekään huono ollut kunhan piti huolen että vaahtoa riittää ettei tule naarmuja.

Nuo kolat ja patapatat on enemmänkin pintaruosteen poistoon ja herkillä pinnoilla käytettäväksi.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|C5 2.0HDi 163 A Tourer '11|Dyane 4 '74|
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 13.01.2022 01:45 

Viestit: 1133
Paikkakunta: Turku
Sain sen vitun mutikan pois runkopalkista ilman tuhoa! Näpersin sen mutikan sellaiseen asentoon, että sain pultin kärjen ulos reiästä, nappasin puristinpihdit siihen kiinni, ettei tipahda pois ja leikkasin dremelillä sen pultin niin matalaksi kuin sain. Sitten noin kahdeksantoista tunnin mittaisen sormileikin (hähä) jälkeen sain sen mutikan sopivassa kulmassa siihen reikään, että se tulisi ulos, mutta pulttia oli ehkä millin verran liikaa jäljellä. Pientä voimankäyttöä ja suurta voimankäyttöä ja ehkä pari iskua tuurnalla ja sieltähän se pulahti käteen. Runkopalkkiin vaan maalia ja suojaa päälle, ja uusi pultti

Oli käynyt pieni vahinko tunkin kanssa. Moottori oli vahingossa jäänyt tunkin varaan, joka ei tietenkään kestänyt muutamaa päivää ja eikös vaan sen etukulma roikkunutkin ikävästi, kun tulin jatkamaan hommia. Oli siellä pukkejakin eikä se pelkkien kumien varaan jäänyt enkä usko että mitään rikkoutui, mutta pitää tarkistaa. Tunkkasin moteurin ylös ja pistin pukin varaan jatkoa varten, ja sitten stefan vaihtoon. Olihan sieltä mukavasti valunut öljyä, kuvat ennen ja jälkeen pesun:

Liitteet:
before.jpg
before.jpg [ 117.24 KiB | Katsottu 18108 kertaa ]

Liitteet:
after.jpg
after.jpg [ 117.55 KiB | Katsottu 18108 kertaa ]


Löysin hyllystä Motoxin geelitehopesun (motonet 60-3513), jota oli joku joskus suositellut ja olin ostanut valmiiksi, mutta sille ei ollut vielä ollut käyttöä. Nyt oli! Se olikin hiton hyvää ainetta! Pesen jatkossa kaiken sillä! Pullosta vaan ruiskii valkoista geeliä, joka hitaasti syö ja liuottaa öljyn ja valuu sitten aikanaan alas. Pensselillä suurimmat liat ja lämpimällä vedellä vaikka huuhtelu. Pyyheliinalla kuivaus ja paineilmalla loput paskeet pois.

Innostuin tuosta niin, että pesin myös vaihdelaatikosta suurimmat kerrokset dieseliä ja maantiepölyä:

Liitteet:
boite_am6.jpg
boite_am6.jpg [ 118.8 KiB | Katsottu 18108 kertaa ]


Pesuissa menikin sen verran aikaa, että varsinaisen stefan vaihdon jätin herkkupalaksi seuraavaan kertaan. Nyt kun palaset on pesty, niin sitten voisi alkaa laitella taas vaihdelaatikkoa paikalleen...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 16.01.2022 23:12 

Viestit: 1133
Paikkakunta: Turku
Uusi stefa on asennettu ja tarkistettu samalla öljykanavan proppu, joita oli vain yksi vauhtipyörän takana. Sen kierteistä löytyi Jotain punaisenoranssia jauhomaista lukitetta löytyi, mutta muuta tiivistettä ei propussa ollut. Reilulla kierrelukiteannostuksella takaisin kiinni. En usko, että alkuperäinenkään olisi alkanut vuotaa. Sen verran kovaa napsahti auki.

Eikun kokoamishommiin. Mutta eipä se laatikko ihan kerralla takaisin mennyt.

Ihmettelin aikani, norsussa ei riittänyt pituus ja laatikkoa ei oikein saanut manöveerattua riittävästi, että sen olisi saanut riittävän hyvin kohdakkain moottorin kanssa. Totesin, että pitää sitoa eri tavalla ja seuraavana päivänä uusi yritys. Noh, löytyi sitten syykin, miksi laatikon kanssa oli vaikeaa. Tunkkailin moottoria vielä hiukan parempaan asentoon ja aloin kiinnittää huomiota siihen, että mitenkä oikeanpuoleinen kannake on noin pitkä. Sitten tajusin, että muutamaa viestiä ylempänä mainittu tunkkimoka on aiheuttanut sen, että moottorin vajuttua liian alas oikeanpuoleinen kannake on nuljahtanut osin ulos kumistaan. Ilmankos moottori oli koko ajan oudon takana ja ihan liian kuskin puolella! Tässä kuvat kannakkeesta vaurioituneena ja korjattuna:

Liitteet:
nuljahtanut.jpg
nuljahtanut.jpg [ 117.76 KiB | Katsottu 17760 kertaa ]

Liitteet:
korjattu.jpg
korjattu.jpg [ 115.1 KiB | Katsottu 17760 kertaa ]


Kyllähän tuollainen 5-6 senttiä vie kummasti tilaa laatikolta. Onneksi tuon sai painettua takaisin kumiinsa ja hydraulinen tuentakin oli ehjä. Kummasti se moottorikin löysi "normaalin" paikkansa konehuoneessa, eikä ollut enää vinossa eikä pyrkinyt enää koko ajan tulipeltiä vasten. Olis vaan kannattanu muistaa laittaa ne pukit kunnolla moottorin alle ennen lähtöä...

Laatikko nousi kuin nousikin sitten pienen ähellyksen jälkeen paikalleen. Miljoonalaatikosta löytyi sopivalla kierteellä pinnapultti, jonka kiersin turbiiniin ja käytin sitä ohjurina, että se menee vetolevyn reikään. Hieno hetki, kun pultinreiät yksi toisensa jälkeen osuivat kohdalleen ja lopulta tämä tuli näkyviin:

Liitteet:
ohjuri.jpg
ohjuri.jpg [ 115.39 KiB | Katsottu 17760 kertaa ]


Tuossa se laatikko nyt taas on autossa takaisin! Mutta eipä tämä(kään) tarina vielä lopu. Kun ruuvailin loput tarvittavat pultit ja kannakkeet ja yhdistelmä roikkui taas autossa kiinni, kokeilin vielä pyörittää konetta varmistaakseni, ettei lootasta kuulu mitään ylimääräisiä ääniä tai mikään ei hankaa. No, vähän hankalaa kokeilla, kun kone ei pyörinyt ollenkaan!

Mietin, että mikä ihmettä, onko sinne väliin tippunut jotain tms. Turbiini pyöri ihan hyvin vielä asentaessa ja moottori samoin, kun hain vetolevyn pultinreikää oikeaan paikkaan. Moottorin ja lootan kiinnityspultitkin menivät helpolla kiinni, pääosin käsin pyöritellen, mutta pakkohan tuossa oli hakea vielä tunkki ja norsu takaisin, irrotella kiinnitykset ja vetää vaihdelaatikko hiukan irti, että pääsee katsomaan. Ei mitään ihmeellistä, lattialle ei tippunut mitään pultteja tai työkaluja. Nyt kummatkin pyörivät, kuten ennen asennusta - mitä nyt vähän laahasivat keskenään, kun laatikko roikkui hieman vinossa ketjun varassa. Tsekkasin myös endoskoopilla, ettei turbiinikotelossa tai turbiinin ja vetolevyn välissä näkynyt mitään ylimääräistä.

Päätin laittaa puoliskot taas yhteen ja tarkistaa säännöllisesti, että milloin kampiakseli lakkaa liikkumasta vapaasti. Taas kerran laatikko osui hyvin yhteen moottorin kanssa, ja pultteja sai kiristellä pääosin sormin. Kampiakseli pyöri joka pultin ja kiristyskierroksen jälkeen, kunnes yhdistelmä oli naitettu yhteen ja.. eikös se perkule nyt sitten liikkunutkin normaalisti, vaikka loota oli jo kiristetty moottoriin! Otin ohjurina käyttämäni pinnapultin irti ja laitoin vetolevyn ja turbiinin pultit yksi kerrallaan kiinni sormitiukkuuteen ja siinäpä se kampi tulikin pyöräytettyä ympäri koko kierroksen. Kaikki pelasi yhteen juuri kuten paria tuntia aiemmin olisi alkujaankin pitänyt.

Mikä perkule siellä on voinut olla pinteessä?

Turbiinissa on kohoumat pultinreikien välissä ja vetolevyssä taas pultinreiät ovat pienten kohoumien kohdalla, eli ne sopivat yhteen, kun pultinreiät ovat about kohdallaan. Ja ohjuri tuli läpi eli kohoumat eivät voineet olla vastakkain. Turbiinissa on keskitystappi, joka keskittää sen kampiakseliin. Tappi on useamman sentin mittainen eikä laatikkoa saa koneeseen kiinni, jos tappi ei ole keskellä kampiakselin puolella olevaa koloa. Ensimmäisellä asennuskerralla ei myöskään tuntunut erityisempää vastusta pulteissa, ja olisin huomannut, jos laatikon viimeiset millit olisi pitänyt jotenkin väkisin kiristää kiinni moottoriin. Niih, ja vetolevyn ja turbiinin pultitkaan eivät voi jäädä pinteeseen, kun pultti menee vetolevyn reiästä läpi turbiinin kierteisiin ja lähinnä vaan puristaa ne yhteen.

Nythän on tietysti hyvä, kun toimii, mutta voisin olla huolissani, että onko jotain rikki, jos vaan tietäisin, miksi kampuraa ei saanut liikutettua. Jos vetolevyyn tai turbiiniin on kohdistunut jokin pinne, niin se ei ole voinut olla kovin suuri taipuma. Tuota olisi ehkä kuitenkin hyvä testata ennen käynnistämistä. Jos ruiskusuuttimien johdot irroittaa, niin eikös se estä konetta käynnistymästä? Tuossa on vielä nappistartti, niin ei voi avaimella pyöräyttää konetta vain hiukan eli startti pyörittää sitten konetta useamman sekunnin kerralla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 17.01.2022 01:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Mielenkiintoista luettavaa mutta sen verran reklamoisin että olisit voinut hankkia Hybridi4:n niin miun ei tarttis sen kanssa keksiä kaikkea ihan itse :D Siinä kun on takajousituskin vissiin pikkasen eri muotoinen kuin vapaasti pyörivillä renkailla olevassa.
Juuri entisöin lapselle C4 Picassoa eli vaihdoin eteen kaikki saranat (pl vasen tukivarsi ja oikea raidetangon pää) ja jossain vaiheessa pitäisi sama jaksaa tehdä DSäänkin. Picassossa laukaiseva tekijä oli jumittava tukilaakeri kun sehän se on joka sen jousen katkaisee.

Se vetoakselin tukilaakeri on ainakin BX:ssä C3-merkinnällä eli valmiiksi ns "vauhtiväljä" kun mainitsit että pyörii turhan herkästi. Nythän se on kuitenkin toisaalta vaihdettu että ei siitä sen enempää.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 17.01.2022 20:42 

Viestit: 1133
Paikkakunta: Turku
RPekka kirjoitti:
Mielenkiintoista luettavaa mutta sen verran reklamoisin että olisit voinut hankkia Hybridi4:n niin miun ei tarttis sen kanssa keksiä kaikkea ihan itse :D Siinä kun on takajousituskin vissiin pikkasen eri muotoinen kuin vapaasti pyörivillä renkailla olevassa.


Kävin ajamassa sellaista aiemmin, mutta totesin, että kun se ei tuntunut koeajolla kuluttavan mitenkään erityisen vähän, sähköpuolesta ei ole kuitenkaan pidempään taajama-ajoon (vaikka olihan se hienoa lähteä risteyksestä sähkön voimin, kunhan varoi painamasta kaasua...juurikaan ;) ), laatikkona on robotti (joka tosin vaihtoi ihan ok hybridin kanssa) ja koska rassaan näitä itse, niin sähköpuolen kanssa säätämisessä ja disabloinnissa pitää taas ottaa ylimääräisiä asioita huomioon, niin tuo perushodari vaikutti fiksummalta.

RPekka kirjoitti:
Juuri entisöin lapselle C4 Picassoa eli vaihdoin eteen kaikki saranat (pl vasen tukivarsi ja oikea raidetangon pää) ja jossain vaiheessa pitäisi sama jaksaa tehdä DSäänkin. Picassossa laukaiseva tekijä oli jumittava tukilaakeri kun sehän se on joka sen jousen katkaisee.


Mietin just, että uusinko jousetkin samaan syssyyn, kun iskaritkin vaihtuu uusiin. Ainakin eteen kannattaisi, kun on hankalampi vaihtaa. Samalla menisi ne tukilaakeritkin sitten, kun eivät paljoa maksa. Sinänsä ei ole oireillut, paitsi kymmenen vuotta käytössä olleet jouset ovat usein muutaman sentin lyhyemmät kuin uudet, joten joustovara kasvaisi hieman.

RPekka kirjoitti:
Se vetoakselin tukilaakeri on ainakin BX:ssä C3-merkinnällä eli valmiiksi ns "vauhtiväljä" kun mainitsit että pyörii turhan herkästi. Nythän se on kuitenkin toisaalta vaihdettu että ei siitä sen enempää.


Kas kas, sehän voisi olla selitys. Service ei kyllä maininnut halaistua sanaa muusta kuin laakerin mitoista ja tuo ostamani laakeri taas tuntuu kädessä ihan normaalilaakerilta... Ei se alkuperäinen ollutkaan, mutta "vastaava".


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 18.01.2022 19:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1257
Paikkakunta: Järvenpää
Joo, yleensä noissa on C3 tai C4 (vielä väljempi) kahdesta syystä, akselikrymppi niin kova että välys pienenee asennettuna normaalia enemmän ja toisaalta, laakeri kun yleensä saa aksiaalisen kuormituksen vetonivelen jousesta, toimii paremmin vieman suuremmalla välyksellä sillä kuulien kosketus tulee viistoksi ja toimii kuin pienikulmainen viistokuulalaakeri. Eli aksiaavoima ei suuremman kuulien kosketuskulman johdosta aiheuta niin suurta pintapainetta. Mutta itsekkin laitoin vuosi sitten C4:ään normaalivälyksisen ja hyvin toimii. Voi olla eetä kestoikä on lyhyempi, mutta laakeri on muuten niin kevyesti kuormitettu, että yleensä hajooa/kuluu tiivisteiden kulumisen seurauksena kun rasva vanhenee tai vaihtuu veteen. Tuo tiukempi laakeri luultavasti kuluu hieman ja välys kasvaa, mutta silloin kosketuskulma paranee ja pintapaineet laskevat tasolle jolla laakereille tyypillinen pinnanalaisen materiaalin väsymistä ei enää pääse tapahtumaan, vaan homma toimii jos rasva ok. Toki kuluminen aiheuttaa hieman metallia rasvan joukkoon ja tuskin yhtä pitkäikäinen kuin uusi, mutta enpä juuri kantaisi huolta tuosta kuin ehkä kovilla pakkasilla alkumatkasta.. Jos huolestuttaa, aja kylmällä koneella noin 5 km suoraan nosturille tai rampeille ja kokeile käsin onko laakru kuumempi kuin muu runko ymrillä?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 19.01.2022 13:42 

Viestit: 1133
Paikkakunta: Turku
Wesa kirjoitti:
Tuo tiukempi laakeri luultavasti kuluu hieman ja välys kasvaa, mutta silloin kosketuskulma paranee ja pintapaineet laskevat tasolle jolla laakereille tyypillinen pinnanalaisen materiaalin väsymistä ei enää pääse tapahtumaan, vaan homma toimii jos rasva ok. Toki kuluminen aiheuttaa hieman metallia rasvan joukkoon ja tuskin yhtä pitkäikäinen kuin uusi, mutta enpä juuri kantaisi huolta tuosta kuin ehkä kovilla pakkasilla alkumatkasta.. Jos huolestuttaa, aja kylmällä koneella noin 5 km suoraan nosturille tai rampeille ja kokeile käsin onko laakru kuumempi kuin muu runko ymrillä?


Mielenkiintoista tietoa, tällaisesta on aina hyvä lukea tarkemmin. En olisi huolissani, koska jos laakeri ei kestä, niin se on niin helppo ja halpa vaihtaa, että sitten vaan uusii sen. Vetari irti ja riittävä määrä kiroilua, että saa laakerin ja holkin liikkeelle akselilla...

Lämmön voisi kyllä tarkastaa mielenkiinnosta, kun kerran tuli asennettua normivälyksinen laakeri sinne, että huomaako sitä.

Mitäpä asennusrasvaa muuten käytätte hapettumiselle alttiille pulteille, puristussovitteille yms.? Olen vuosien aikana kokeillut kaikenlaista kuparitahnasta keraamisiin asennusrasvoihin ja litiumrasvoihin pulteissa, muttereissa ja ahtaissa liitoksissa, enkä ole varsinaisesti huomannut yhdenkään erottuvan joukosta edukseen siinä vaiheessa, kun niitä pultteja pitäisi availla tai osia irrotella joskus parin vuoden päästä. Kaipa niistä jotain hyötyä on. Sekään ei ole erityisen huonosti toiminut, että kierteiden putsaamisen jälkeen vetää vaan kuivana takaisin kiinni.

Tässä on meinaan kaikenlaista runkopulttia ja muuta (toivottavasti) menossa takaisin paikalleen lähiaikoina, niin olishan niitä kiva irrotella jatkossa ilman, että täytyy taas rälläköiä pultteja poikki.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 19.01.2022 23:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1257
Paikkakunta: Järvenpää
Niin en tiedä onko maitsemani syyt suuremman välysluokan laakerin käytölle samat jotka näiden suunnittelijoilla on ollut mielessä, mutta em syistä itse valitsisin tuohon väljemmän laakerin. Radiaalikuormitetussa laakerissa liika välys alentaa kestävyttä kun pienempi määrä vierintäelimiä kantaa kuormaa ja ne on vedossa pidempään. Välyksen kasvaessa rullat/kuulat kulkee eteenpäin pitimen viemänä kuormittamattomalla alueella ja niiden pyörimisnopeus alenee. Kun taas tulevat kontaktiin kitka kiihdyttää niiden nopeuden takaisin kinematiikan mukaiseksi ja niiden inertian johdosta tapahtuu pientä luistoa josta voi seurata naarmuja pintaan ja nopeutunutta kulumaa. Tämä tosin ongelma vasta kun rullat tai kuulat alkaa olla kilon luokkaa.. Mutta toinen yleinen syy väliin laakereihin on yksinkertaisesti akselin ja pesän suuri lämpötilaero, syystä tai toisesta, mikä pienentää välystä muuten liikaa.

Oon viimeaikoina ihastunut pulttitervaan.. jokin pehmeä lukitusliima myös hyvä. Noissa liian pitkälle kotelon sisään menevissä pulteissa on se ongelmä että se törö ruostuu eikä tule mutusta läpi..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 20.01.2022 00:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3113
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
yason kirjoitti:
Mikä perkule siellä on voinut olla pinteessä?


Ettei vaan olisi lipsahtanut turbiini hieman ulos, ja öljypumpun hahlot ei osuneetkaan kohdalleen vaan jäi kantamaan niiden varaan? Sitten uudelleen löysättynä pyöritellen meni perille, ja ongelma poistui...

Huonolla tuurilla on turbiinin kaula murtunut, toimii tovin mutta poikii sitten isommin. Hyvällä tuurilla ei mitään. Hätäisempi olisi tuossa tilanteessa kokeillut startilla pyöräyttää, jolloin olisi varmaa tuhoa, tässä tapauksessa ehkä säikähdyksellä selvisi...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 20.01.2022 01:14 

Viestit: 1133
Paikkakunta: Turku
jasu kirjoitti:
Ettei vaan olisi lipsahtanut turbiini hieman ulos, ja öljypumpun hahlot ei osuneetkaan kohdalleen vaan jäi kantamaan niiden varaan? Sitten uudelleen löysättynä pyöritellen meni perille, ja ongelma poistui...


Kuinka pitkät ne hahlot mahtaa olla, eli monestako millistä toi olis kiinni? Turbiini oli lukittuna siihen asti, kunnes sain lootan niin lähelle konetta, että sormia oli hankala saada väliin ja sain just just lukituspalan välistä pois. Toki sen jälkeen tarvittiin pientä nuljuttelua ja manöveerausta, että vastinpintojen reiät sai kohdalleen ja lootan kiinni koneeseen. Siinä se olisi voinut hieman lipsahtaa, mutta ei kovin montaa milliä.

Erinomainen huomio joka tapauksessa, tuo sentään voisi teoriassa selittää pinteen.

Jos tuota lootaa vielä joskus on tarve saada alas, niin lasken apurungon, ohjausvaihteen, vetarit ja moottori-vaihteisto -paketin yhtenä kappaleena alas. Se tekisi koko operaatiosta huomattavasti helpomman...

jasu kirjoitti:
Huonolla tuurilla on turbiinin kaula murtunut, toimii tovin mutta poikii sitten isommin. Hyvällä tuurilla ei mitään. Hätäisempi olisi tuossa tilanteessa kokeillut startilla pyöräyttää, jolloin olisi varmaa tuhoa, tässä tapauksessa ehkä säikähdyksellä selvisi...


Sen nähnee sitten, jos tuon saan joskus käyntiinkin vielä. Pitää muutenkin rääkätä kunnolla, kun on tullut niin paljon kaikkea uutta osaa, että jos jotain on hajotakseen, niin hajoaa sitten pikemmin kuin myöhemmin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 21.01.2022 18:41 

Viestit: 1133
Paikkakunta: Turku
jasu kirjoitti:
yason kirjoitti:
Mikä perkule siellä on voinut olla pinteessä?


Ettei vaan olisi lipsahtanut turbiini hieman ulos, ja öljypumpun hahlot ei osuneetkaan kohdalleen vaan jäi kantamaan niiden varaan? Sitten uudelleen löysättynä pyöritellen meni perille, ja ongelma poistui...


Tässä videota AM6:n purusta: https://youtu.be/_nJ6AwE2FV0?t=250

Tuossa kohdassa näkyy kaksi hahloa. Hahlo lienee jotain 10 mm syvä videon perusteella, mutta vähän veikkaan, että oliskohan tuo laatikko kuitenkaan kiristynyt niin helposti moottoriin, jos akseli olisi jäänyt panttaamaan sentin verran vastaan? Toisessa hahlossa taas näkyy tuollainen metallinen nypäle, onkohan vastaava toisessakin? Jos ei, niin olisko voinut turbiini päätyä 180 astetta väärin päin, kun sitä kuitenkin pyörittelin kohdalleen ennen asennusta? Liikkuuko noi hahlot erillään akselin spooreista? Vai onkohan niin, että jos turbiini on spooreillaan, niin menee automaattisesti hahloihinkin?

Jos hahlot eivät tosiaan olisikaan osuneet kohdalleen, niin mikäs kohta siellä sitten venyis... Vetolevyhän on peltiä ja se ottaa tietysti jonkun verran vastaan taipumista, mutta ei senkään tarkoitus ole liikaa elää. Turbiinin peltikuori varmaan seuraavaksi ohuin paikka. Sitten varmaan voima suuntautuu seuraavaksi akselien päittäisvälystä rajoittavien paine(?)laakerien kontolle...

Harmillinen kysymysmerkki sinänsä tämä, kun varmistelin kyllä vauhtipyörän ja turbiinin liikkuvuuden ennen asennusta, mutta jos olisin tiennyt, että turbiinissa on normaalien spoorien lisäksi tuo hahlo, niin olisin tajunnut tarkistaa vielä juuri ennen yhteen kiristämistä. Oletin, että siellä on pelkästään nuo spoorit ja pidin toki huolen, että turbiini pysyy niissä kiinni sen takia, että öljy pysyy sisällä. En huomannut turbiinin erityisesti tulleen ulospäin missään vaiheessa, mutta siinä laatikkoa nuljutellessa on varmaan realistisesti voinut valua hiljalleen tuon 10 mm verran, että olisi luiskahtanut hahlosta ulos.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/4 [ 99 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: