Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 1 viesti ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kolmen vuoden käpistely CX:lle
ViestiLähetetty: 22.08.2024 11:40 

Viestit: 15
On näitä Citikoita erilainen harrastaa moneen muuhun verrattuna. Kolmisen vuotta sitten löysin tekemistä vapaa-ajalle CX 20 Pallas, MK1 1985 muodossa. Kuljin oli saateltu lepoon asiallisesti uusilla nesteillä, joten nokkahihnan vaihdon ja polttoainelinjan siivoamisen jälkeen hurahti kiltisti käymään. Hydrauliikka toimi, keula nousi kerralla ja peräkin kun kävi vähän jelppaamassa vivustoa taka-akselin kupeesta. Lämpimäksi käytön jälkeen taas uudet nesteet ja suodattimet ympäriinsä.

Auto liikkui ja jarruissakin oli tuntumaa. CX oli ruosteeton ja massailtu aikoinaan kiitettävästi. Tekemistä löytyi sitten massoja rapsutellessa kun kertaalleen tuli hydeöljyt rinnuksille. Sitten vähän putkien ja pallojen vaihtoa liittimien ja jousijalkojen hapetuttua yhteen, jonka jälkeen saikin rapsutella loputkin massat. Uusia en aikonut laitella, sillä en meinannut ulkoiluttaa edes sadekeleillä kampetta, talvesta puhumattakaan, ja kun toisaalta pohjakin on niin hyvä ja siistin näköinen nyt.

Sisustan purku ja siivous meni ihan kivasti, penkin päälliset ovat kyllä hapertuneet, varsinkin takapenkin selkänoja. Siinä kohden sain euroopasta metsästettyä alkuperäistä kangasta pakan jatkojalostusta varten, mutta nyt mennään vielä alkuperäisillä.

Jarrut tulivat tasapainoon sylinterien irroittelulla ja aika kulumattomien levyjen nailonharjauksen jälkeen, katastuksessa heitot olivat 3-8% välillä ja irroittavat myös kivasti. Päästöt olivat ensin ylhäällä, mutta kun rikastimen otti pois päältä niin rajoihin painuivat nekin.

Maalihommat jäivät pesun ja myllytyksen jälkeen aika pieniksi, tankkiluukun ympärys ja vanha takakulman pieni kolhu vaativat pienet paikkamaalaukset. Etuhelman maalasin taas valkoiseksi, jollen väärin ole tulkinnut, niin tehtaalta lähtiessä se on ollut väreissä, mutta jossain vaiheessa massaa saadessaan, oli myös etuhelma massattu. Takaa läksi vetokoukku pois ja helmaan hitsailin keskipalan, joka lienee laikattu koukun alta aika karusti aikoinaan.

Sähköjä saikin jäljestellä täyden polttimokourallisen ja yleismittarin kera, kaikki löytyivät liittimien puhdistuksella ja voitelulla. Katsastus olikin mukava tapahtuma, kun parikin katsuria oli mukana ihmettelemässä, toinen ei ollut edes eläissään sattunut CX:ää näkemään ja toinenkin kummasteli nyt lähempää, niin teknisiä ratkaisuja kuin hallintalaitteitakin. Huomautuksitta antoivat leiman ja sain sitten tiskiltä mennä kyselemään alkuperäisenmukaisia kilpiä, jotka olivatkin olleet vapaana aiemmin tilatessa.

Tämä oli niin hyvin säilynyt, jotta tuli koetettua tehdä työtä alkuperäistä vaalien, toki jälkipolvethan sen sitten tuomitsevat lopullisesti.

Aikaa meni kauan, kun noita härpäkkeitä on monta muutakin, mutta kyllä se oli taas mukava kurvata pikitielle ja ensimmäinen vastaantulija työnsi yläpeukkua ikkunasta vastaan. Kiitoksia vielä tätäkin kautta niin neuvoista kuin osavinkeistä ja osakaupoista.. :)

Nyt se sitten tuolla katoksessa väistelee, kun toinen Citikka, 2CV, on käyttökunnostuksen kohteena, toivottavasti se ei vie kolmea vuotta.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: CX Takanurkasta.
CX1n.jpg
CX1n.jpg [ 115.96 KiB | Katsottu 2040 kertaa ]
Tiedoston kommentti: CX Tallista kilpien kanssa ulkoilemassa.
CX2n.jpg
CX2n.jpg [ 110.73 KiB | Katsottu 2040 kertaa ]
Tiedoston kommentti: CX Kotiutumassa 20 vuoden rauhoittumisen jälkeen.
CXn.jpg
CXn.jpg [ 116.42 KiB | Katsottu 2040 kertaa ]
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 1 viesti ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: