Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Geesun koneesta enemmän irti
ViestiLähetetty: 03.04.2010 20:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Juu-u, paljon olen kuullut puhuttavan G12 ja G13 koneiden tehoeroista ja käyttäytymisestä lusikkaa tarjotessa. Useampi maininta on ollut myös G12 kansien paremmasta virtaavuudesta verrattuna G13:sta. No tänään otin sitten molemmat em. kannet käteen ja aloin vertailemaan, enkä ihmettele enää yhtään etteikö G12 kannet voisi olla paremmat tehon kannalta! G13 kansissa imukanavat ovat pyöreät, kun taas G12 kanavat ovat soikeat ja huomattavasti isommat. G13 imukanavan halkaisija 28mm ja G12 kanava "pyöreäksi muutettuna" 35mm! Imuventtiileissä oli millin kokoero G12:sta eduksi. Sylinterin upotusreikä kannessa muistaakseni G13 halk. 93mm ja G12 91mm, eli juurikaan ei sovitustyötä tarvitse tehdä. Joko sylintereiden ulkokehää 1,5mm sorvaten tai kantta jyrsien, pinnapulttien sijainti on molemmissa sama, eli reikiin ei tarvitse koskea. Toki männän ja venttiilien etäisyys on arvoitus, mutta se selvinnee yrityksen ja erehdyksen kautta :D.

Nyt kun on monta kertaa hoettu G12:sta ja G13:sta lienee syytä hieman pohtia tätä tehoasiaa laajemmin ja nimenomaan ikuisuuskysymystä; miksi Citroen on tehnyt seuraavan polven koneesta "alitehoisen" kuutiotilavuuteen nähden?! Olen pohdinnoissani tullut siihen tulokseen, että luultavasti pääasiassa "veronkierron" takia. Nimittäin noihin aikoihin käsittääkseni ranskassa oli edelleen voimissaan verohevosvoimakäytäntö, joten verotuksellisesti oli järkevämpää tehdä suurempaa (vääntävämpää) konetta, mutta kuitenkin hevosvoimiltaan vaatimatonta vempelettä.

Ja näistä kahden koneen asetelmista kun lähdetään nykysillä moottoriopeilla tekemään tiukempaa konetta, on mielestäni lähtökohta varsin hyvä! Geesun alakerta on vankkaa tekoa, joten se ei tule olemaan ongelma. Paremmilla nokka-akseleilla, pakosarjoilla, pakoputkistolla ja noilla G12 kansilla on luultavasti puristettavissa vielä vaikka kuinka paljon enemmän irti tuosta muuten täysin samasta G13 koneesta.

Mikäli nyt kysyy, että miksi ryhtyä moiseen operaatioon niin vastaisin, että miksipä ei? Bensatalous tuskin tulee kärsimään, kun moottorin hyötysuhde paranee oleellisesti. Kierroskonetta ei ole tarkoitus rakentaa, vaan lähinnä vääntöä parantaa, jotta ajettavuus normaalissa arkiajossa säilyy edelleen miellyttävänä. G13 mäntäpyttysarja on vankkaa tekoa ja niitä on edelleen saatavilla, siispä en ajatellut siirtyä Alfa/Kupla mäntäpyttysarjojen kerhoon, kun nykyisistäkin saa vielä lisää irti kestävyyden juuri kärsimättä. Viimeisenä motivaattorina toimii tietysti se, että Suomessa ja Keski-Euroopassa on pitkät perinteet Geesun koneiden virittämiseen ja tulokset ovat olleet hyviä! Tehokkaita, miellyttäviä ja pitkäikäisiä koneita on saatu aikaan ja työn tuloksesta on ollut monenlaista huvia aina jokkisradoista katukäyttöön.

Heittäkää ajatuksia ja aikaisempia kokemuksia näiden em. koneiden laitosta. Yritän huomenna muistaa ottaa kuvia ja tarkempia mittoja, jotta saan ne tänne näkyville.

(Älkääkä vaivautuko huutelemaan geesun osien väärinkäytöstä, koska harrastajat loppuu ennemmin kuin tämän maan gs-kamat! :twisted: )



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Geesun koneesta enemmän irti
ViestiLähetetty: 03.04.2010 21:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Sähköisesti ohjattu ruisku ja sytkä ja säädöt sitten asiantuntevassa penkittämössä niin saat osakaasuominaisuuksiakin siihen. Jos auto tulee päivittäiseen ajoon niin välttämättä ei mene montaakaan tuhatta km kun säästät polttoaineessa jo säätötyön hinnan. Puhumattakaan jos vältytään sulaneilta moottorin sisälmyksiltä.

P.S. et kai kuitenkaan ollut mitään vapaastiläähättävää moottoria kokoamassa?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Geesun koneesta enemmän irti
ViestiLähetetty: 03.04.2010 22:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Ensin kokkaillaan nykyisestä kaasariversiosta paremmin virtaava ja verrataan persdynossa paljonko oli muutos entiseen. Sitten lakataan jälleen hetkeksi köyhtymästä ja opiskellaan megaruutta nokille ja kokeillaan jälleen miltä tuntuu. Jos ei vielä tässäkään vaiheessa tunnu tarpeeksi niin sitten onkin helppo tällätä turbo kylkeen ja kokeilla vielä kerran. Tarkoitus on pitää ajossa ja pikkuhiljaa rakentaa "eteenpäin". Kun on lainatilat ja pieni budjetti niin ei voi makeaa mahantäydeltä naaatiskella. Ikävä kyllä.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Geesun koneesta enemmän irti
ViestiLähetetty: 04.04.2010 18:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Mittoja:

G13 G12
Imu vent. halk. 37mm 38.5mm
Pako vent. 35mm 34mm
Sylinterin reikä 93mm 91mm
Syl.upotus 7.2mm 7.2mm
Imukanavan halk. 28mm 34mm (pyöreäksi muutettuna)

Pakokanava 28mm x 42.5mm 28,8mm x 38.3mm, molemmissa siis soikeat
(Pahoittelen asettelua, en saanut taulukkoa tehtyä tähän suoraan.)
Jos puhuin schaibalaa ekassa viestissä noista mitoista niin tähän ne on nyt korjattu.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: