Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=4768
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 23.05.2010 19:00 ]
Viestin otsikko:  XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Terve!

Kun tuli sopivasti vähän sateinen päivä, sain tekosyyn talliaijalle.

Xm:stä on nyt keulapala irti, akkukotelo ja jäähdyttimet pois (paitsi laatikon, jonka aattelin nostaa paketin mukana), koneen ja korin väliset hyde-, ilmastointi- ja vesiletkut irti tai pois. Lukuisia sähköpistokkeita availtu.

Vasen vetari on lattialla, oikea alapallo availtu.

Seuraavlla rupeamalla sitten irrotan oikean vetarin, poikkaisen pakoputken ja vääntelen koneen kannattimia irti. Riippuen rupeaman pituudesta, tavoittelen koneen killumista norsun nokassa.

Koska tuo rupeama tulee, onkin sitten suuri mysteeri. Ensi perjantain meinaa ajella sellaisella hiekkalaatikkoleikeistä seuraavan kokoisella kaivurilla. Vuokraan sellaisen päiväksi. MIelenkiintoista nähdä, saanko aikaan enemmän hyötyä kuin vahinkoa :mrgreen:

nimim. en voi sanoa, osaanko ajaa kaivinkonetta, kun en ole koskaan kokeillut

Kirjoittaja:  Eki [ 23.05.2010 19:46 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Kärsiikö kysyä, mistä vuokrasit kaivurin ja paljonko maksoi..? Minulla oli pari vuotta sitten vuokralla 900 kg Ihi-7, kun kaivoin koira-aitausta takapihalle. Nyt olisi tarvetta taas moiselle, mutta ainakin netin kautta löytyy lähin järkevän hintainen Tampereelta...

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 24.05.2010 08:05 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Eki kirjoitti:
Kärsiikö kysyä, mistä vuokrasit kaivurin ja paljonko maksoi..? Minulla oli pari vuotta sitten vuokralla 900 kg Ihi-7, kun kaivoin koira-aitausta takapihalle. Nyt olisi tarvetta taas moiselle, mutta ainakin netin kautta löytyy lähin järkevän hintainen Tampereelta...


Klaukkalasta aattelin vuokraamosta hakea. Sellainen puolitoistatonninen kopillinen maksaa n. 150/vrk. Liekö hintaa kohtuullistettu, kun sain vuokraajan nimen kontaktiverkostoni kautta. Raksakoneessa näytti vastaava värkki olevan 170/vrk.

Kun omaat kokemusta tuollaisesta värkistä, niin oliko sitä helppo ajella? Oliko eka kerta vai oletko vanha tekijä?

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 24.05.2010 08:26 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Pari kuvaa...

Sähkövä:

Kuva

Keula irti:

Kuva

Kirjoittaja:  Eki [ 24.05.2010 11:48 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

dieselflosse kirjoitti:
Klaukkalasta aattelin vuokraamosta hakea. Sellainen puolitoistatonninen kopillinen maksaa n. 150/vrk. Liekö hintaa kohtuullistettu, kun sain vuokraajan nimen kontaktiverkostoni kautta. Raksakoneessa näytti vastaava värkki olevan 170/vrk.

Kun omaat kokemusta tuollaisesta värkistä, niin oliko sitä helppo ajella? Oliko eka kerta vai oletko vanha tekijä?


Höh, puolitoistatonnisen kuskaaminen on minulla vähän niin ja näin. Kärryssä on kyllä virallista kantavuutta 960 kg ja on sillä lähes paria tonniakin kuskattu, mutta... :?

En ole varsinainen "vanha tekijä", mutta aiemmin oli tullut hieman harjoiteltua, tosin isommilla koneilla (mm. Åkeri 10). Tosin siitä oli kyllä vuosia aikaa, mutta kyllä se vielä luonnistui kun alkuun pääsi. Mutta ei se kylmiltäänkään mikään paha rasti ole, tietysti alkuun pitänee keskittyä itse koneen käyttöön hieman enemmän kuin siihen, mitä sillä koneella tekee...

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 24.05.2010 11:59 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Eki kirjoitti:
Höh, puolitoistatonnisen kuskaaminen on minulla vähän niin ja näin. Kärryssä on kyllä virallista kantavuutta 960 kg ja on sillä lähes paria tonniakin kuskattu, mutta... :?


Minä otan samalla lainakärrin. Lupasi parilla kympillä. Ja naapuri lupasi tulla katumaasturillaan kiskomaan. Matkaahan tuolta vuokraamosta on vain 15km.

Täytynee ensin ajella pellonreunassa, kaukana rakennuksista. Kun vähän pääsee sinuiksi, niin sitten mennä varsinaiseen asiaan, eli pinnan kuorintaan pompulakivien alta.

Kirjoittaja:  black_van [ 24.05.2010 23:13 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

dieselflosse kirjoitti:
Eki kirjoitti:
Höh, puolitoistatonnisen kuskaaminen on minulla vähän niin ja näin. Kärryssä on kyllä virallista kantavuutta 960 kg ja on sillä lähes paria tonniakin kuskattu, mutta... :?


Minä otan samalla lainakärrin. Lupasi parilla kympillä. Ja naapuri lupasi tulla katumaasturillaan kiskomaan. Matkaahan tuolta vuokraamosta on vain 15km.

Täytynee ensin ajella pellonreunassa, kaukana rakennuksista. Kun vähän pääsee sinuiksi, niin sitten mennä varsinaiseen asiaan, eli pinnan kuorintaan pompulakivien alta.


kyllähän amilla tuollainen kevyesti menee vajaa 10km :lol:

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 27.05.2010 07:57 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Pientä progressia...

Kuva

Kuva

Kirjoittaja:  Cibx [ 27.05.2010 09:07 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Hyvinhän tuo näköjään edistyy..olisipa itselläkin tulossa yhtä kevyt työmaa.. ;)

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 27.05.2010 12:13 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Cibx kirjoitti:
Hyvinhän tuo näköjään edistyy..


Kun vain riittää sadepäiviä ;)

Kirjoittaja:  Cikatti [ 27.05.2010 12:54 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

"Kun vain riittää sadepäiviä "

Niin, ja kun niitä riittää niin en saa sulle irti tuota vara-askia ;)

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 27.05.2010 12:57 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Cikatti kirjoitti:
"Kun vain riittää sadepäiviä "

Niin, ja kun niitä riittää niin en saa sulle irti tuota vara-askia ;)


Munakana...

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 29.05.2010 20:08 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Päivän saldo on se, että laatikko ja kone ovat nyt metrin päässä toisistaan.

Vauhtipyörän irroitus vahvisti näkemystäni, jotta epätasapainossa on. Oli pyörä hinkannut jossain vaiheessa (ainakin silloin, kun oli väärä simmilevy koneen ja vauhtipyörän välissä) koneen päätyyn. Vauhtipyörästä oli lähtenyt ainetta hieman ekätasaisesti, mikä selittänee epätasapainoa.

Kasataan vaihto-osilla, jahka ne ovat luovuttajasta irronneet.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 29.05.2010 20:33 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Siis? Vauhtipyörä on heilunut ja syönyt lohkoa? Voitko kertoa pikkuisen tarkemmin, onko siis vpyörä ollut löysällä? Vai mitä ihmettä on tapahtunut :shock:

Kirjoittaja:  black_van [ 30.05.2010 09:52 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Esa66 kirjoitti:
Siis? Vauhtipyörä on heilunut ja syönyt lohkoa? Voitko kertoa pikkuisen tarkemmin, onko siis vpyörä ollut löysällä? Vai mitä ihmettä on tapahtunut :shock:


Liekkö asennusvaiheessa sattunut jotain fibaa kun noin käynyt. eikös tuota yritetty korjatakin,mutta taisi olla silloin jo myöhäistä jos oli kulunut epätasaisesti

Kirjoittaja:  eskere [ 30.05.2010 20:06 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Lainaa:
Siis? Vauhtipyörä on heilunut ja syönyt lohkoa? Voitko kertoa pikkuisen tarkemmin, onko siis vpyörä ollut löysällä?


eikös tämä ollutkin automaattiaskilla :?

Jos on, niin silloin "vauhtipyörä" on peltiä ja siinä on startin hammaskehä päällä. Itselläni kävi bx:n kanssa vastaava juttu. Peltisessä v-pyörässä pulteilla kiinni oleva vetolevy rikkoontui ja väänsi peltistä vauhtipyörää, jolloin vetolevyn kiinnityspultit hakkasivat lohkoon.
Eipä kukaan arvannut ennen remonttia oliko äänen aiheuttaja laatikossa vai koneessa. Olikin sillä välillä ;)

Tsemppiä remonttimiehelle xm:n kimpussa :)

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 31.05.2010 09:13 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Pienenä kertauksena mainittakoon, että auto oli alunperin manuaalilaatikolla. Tuo looda iski jumiin, jolloin vaihdettiin tilalle automaatti. Pienten häslinkien takia laatikko irroitettiin koneesta kolme tai neljä kertaa, kone paikoillaan. Kunnes hermostuin ja nostin koko paketin pihalle. Tästä viimeisestä kerrasta kertoo tämä viestiketju.

Pari kuvaa vauhtipyörästä ja koneen perästä:

Kolmioreikien reunasta on lastua lähtenyt..
Kuva

Niinkuin olisi jollain koitettu vääntää...
Kuva

Siihenhän se on hinkannut...
Kuva

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 21.06.2010 12:07 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Kävinpä perjantaina irroittelemassa varaosalaatikon. Ajatukseni oli hyödyntää myös purkupaketin vauhtipyörä, mutta se olikin halki.

Niinpä kiikutin autossani olleen kiekon pajalle katsottavaksi/oijottavaksi. Pajan kaveri oli kuitenkin sitä mieltä, ettei vauhtipyörän virkaa tekevä peltilätkä aiheuta kuvattuja värinoitä. Kuulemma jenkkipeleissä hammaskehä saattaa heitellä 5mm puolelta toisella ilman sen kummempia värinöitä.

Eipä hätiä mitiä, kun meinaan kuitenkin vaihtaa laatikon ja turbiinin. Nuo eivät luovuttaja-autossa ole aiheuttaneet värinöitä, eikä kone alkuperäisen laatikon aikoina omassani. Eiköhän värinät kaikkoa.

Tässä vaihdokaslaatikossa on yksi ylimääräinen letku, verrattuna aiempaan. Saamani käsityksen mukaan se kuuluu liitettäväksi imusarjaan tai sinnepäin, mistä haistellaan ali-/turbopaine. Onko eriäviä mielipiteitä? Se näkyy kuvassa tuollaisena u-muotoisena kaarena:

Kuva

Kirjoittaja:  jasu [ 21.06.2010 12:35 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Tuo letku tulloo imusarjaan kiinni, laatikko saa ahtopainetietoa sielulle... Eipä sillä että olis tullu tuota pohdittua...

Yks hemmo yhellä toisella foorumilla kirjoitti:
Jasu kirjoitti:
Hyvä on myös muistaa kytkeä imusarjalta vaihteistolle tuleva letku, tosin tämän funktio on vielä vähän hämärän peitossa. Saako siis vaihteistokin ahtopainetiedon ja mitä se sillä tiedolla tekee..?

Säätelee linjapaineita ahtojen mukaan? Jos askin paineet olisivat koko ajan sellaiset, mitä täysillä ahdoilla tarvitaan, voisi hiljempaa ajettaessa olla vaihtamiset turhankin terävähköjä.

Kun tätä asiaa tosiaan pohdittua tuli, ameriikan automaattien kanssa puljannu kaveri tokas sitten tällai...

Kirjoittaja:  jasu [ 21.06.2010 12:48 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Kuva
Laitetaan ny vielä kuvakin mihin se letku imusarjassa tulloo... Punaisen nuolen osoittamassa paikassa tuossa miun Xm:ssä se kiinni on...

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 21.06.2010 15:19 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Täytyypä etsiä tuolle letkulle jokin sopiva paikka uudemman vuosimallin muovi-imusarjavirityksestä...

Kirjoittaja:  RPekka [ 21.06.2010 21:37 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

dieselflosse kirjoitti:
Täytyypä etsiä tuolle letkulle jokin sopiva paikka uudemman vuosimallin muovi-imusarjavirityksestä...

Sitä kahdella lähdöllä olevaa tulppaa tuohon samaan kohtaan ei enää ymmärtääkseni saa, ainakin Servicessä on NFP-merkintä. 8 mm T-haaran kun pistät pumpulle menevään letkuun niin siitähän jääpi yksi korva tuollekin letkulle :D

Kirjoittaja:  jasu [ 21.06.2010 22:16 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Tai neuvottelet jostain kätevästi köykämiinisen imusarjan..? Cikattillahan olisi siinä kannentiivisteensä polttaneessa...

Kirjoittaja:  RPekka [ 21.06.2010 22:22 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

jasu kirjoitti:
Tai neuvottelet jostain kätevästi köykämiinisen imusarjan..? Cikattillahan olisi siinä kannentiivisteensä polttaneessa...

Luulen että se t-haara on silti halvempi (ja kevyempi).

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 22.06.2010 08:45 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2.1 TD '98 - konevaihdelaatikkoa mäjelle

Hyviä ideoita, millä tuon stefan saisi vaihdettua? Siis, millä uuden saa naputeltua paikalleen ehjänä?


Kuva

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/