Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=5571 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Teuski [ 21.08.2010 18:26 ] |
Viestin otsikko: | BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
Pitkään on mielessä ollut rakentaa auto oman seuran jäsentenvälisiä rallisprint-mittelöitä sekä muuta huvittelua varten. Sitikkahan sen tietysti olla pitää, että saa aiheutettua maksimaalisen hämmennyksen ja nöyryytyksen niille, jotka jäävät taakse ![]() Kavereille "niissähän on se ihmeellinen paskajousitus"-heittoineen pitää saada näytettyä! Isäukkokin, eli täällä nimimerkki Teme innostui asiasta ja vastaan tuli patongin myyntipalstalla varaosiksi kaupattu BX 16 GTi 16V:n tekniikalla. Ei muuta kuin kaupat näkemättä lukkoon ja autoa hakemaan reilun 300km päästä. Logistiikkaprobleemaketjun suunnitelmat eivät toteutuneet, vaan homma hoidettiin tylsästi omalla autolla eestaas menemällä. BX piti olla ajokunnossa ja leimassa, joten mitäpä sitä kärryjä turhaan perässä raahaamaan. Auto oli koriltaan odotuksia parempi, ja pois lähtevä sisustakin oli oikein siisti. Mitä nyt selvästikin myyjän lemmikkinorsu oli lauennut takapenkille, vaikka maaliksi sitä yrittikin väittää... Vain ratti puuttui, mutta sellainen sattui kulkeutumaan mukana Xantian takakopassa. Siispä ei muuta kuin matkaan ja Teme ensin beksin rattiin. Jostain kumman syystä heti pitää löytää joku oikopolku... Matkan varrella bongailtiin myös potentiaalinen pyhiinvaelluskohde, mutta nyt ei ollut aikaa sillä leveäkaistatie oli kuuma. Ja ihan oikeasti anteeksi, että kuvassa on ooppeli. Puolessamatkassa piti pysähtyä syömään ja kuskiakin vaihdettiin. Hyppäsin siis itse beksin ratin taakse. Jostain kumman syystä tuli tehtyä runsaasti ohituksia, olihan alla punainen urheiluauto. Kuva vekottimesta löytyy alta, ja tämän takiahan sitä himoittiin. Aluksi oli mielessä korin vaihto, mutta eipä tuo niin pahalta vaikutakaan, joten ensin puretaan ja tutkitaan paljonko on hitsattavaa. Tekniikka pelaa moitteetta, myös hydeosastolla. ![]() Kotiin päästiin ilman ongelmia, auto toimii hienosti. Nyt tämä joillekin patonkilaisille tuttu BX saa siis jatkaa elämäänsä vähän kovemmassa käsittelyssä. Suunnitelmissa on ainakin sisustan ja muun ylimääräisen purkaminen, turvakaarien ja kuppipenkkien asennus, kallistuksenvakaajan virittely taakse sekä mahdollisesti jonkunlaiset kokeilut palloilla. Vaihteiston vaihtoakin suunniteltiin, mutta 16 GTi:n laatikossa on jo tosi tiuhat välit, joten sillä mennään ainakin alkuun mutta perä hitsataan lukkoon. Tarkoitus on siis ajaa vähän kaikilla alustoilla, pääpainona tuo jokkisradalla ajettava sprintti. Jäälle pitää tietenkin talvella päästä, ja ratapäivilläkin olisi kiva käydä kokeilemassa, mutta ensin pitää selvitellä miten vakuutusten kanssa täytyy toimia... Syksyn mittaan projekti alkaa etenemään, nyt auto saa olla muutaman päivän ajossa. Josko sitä vielä ennen talvea saisi beksin jonkunnäköiseen kisakuntoon. |
Kirjoittaja: | Teme [ 21.08.2010 18:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
Kohta tarjolla GTi:n täydellinen sisustus penkkeineen, kattoa yms. myöden. Takapenkin tilallekin löytyy puhdas sellainen. Levikkeet taidetaan jättää paikoilleen ??? |
Kirjoittaja: | Teuski [ 22.08.2010 22:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
Onhan BX:n jarrupiirit jaettu Xantian tapaan etu- ja takapiireiksi? Lähteekö jarruventtiililtä heti näille omat lähdöt vai missä se haaroittuu? Olisiko mahdollista rakentaa jarrupaineen säädin, ja miten se parhaiten onnistuisi? Entä hydraulisen käsijarrun teko taakse? Takapiirille toinen venttiili ohi varsinaisen jarruventtiilin ja siihen kässärikahva kiinni? |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 22.08.2010 22:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
Tällaisen tapainenko? http://ajaracing.1g.fi/kuvat/Tammisaare ... 2nro58.wmv Sama kone? ![]() http://ajaracing.nettisivu.org/peugeot-205-rss/ |
Kirjoittaja: | Teuski [ 22.08.2010 22:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
Putkimies22 kirjoitti: Tällaisen tapainenko? http://ajaracing.1g.fi/kuvat/Tammisaare ... 2nro58.wmv Sama kone? ![]() http://ajaracing.nettisivu.org/peugeot-205-rss/ Vähän samaan tyyliin, mutta lisätään pakettiin parempi muotoilu ja oikea jousitus ![]() No ei nyt ole tarkoitus alkaa hifistelemään, kone pysyköön vakiona ja muutenkin budjetti pienenä. Pääasia että ajamisen ja korjaamisen suhde pysyy sopivana, katsotaan sitten jos (ja kun) nälkä alkaa kasvaa syödessä... |
Kirjoittaja: | Teuski [ 23.08.2010 07:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
Niin ja kyseessään on alunperin 16 GTi, johon on vaihdettu rempattu GTi 16V:n moottori, asiasta löytyy jopa merkintä huoltokirjasta vuodelta ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Cibx [ 23.08.2010 13:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
Kiukkunen pelihän tuo oli kerran Lpr-Jkl-Lpr välin ajaneena. Vaihteen pykälään laittaminen oli vähän haastavaa pitkien vaihteen siirtäjien väljyyjen vuoksi. Jarruventtiilin olen vaihtanut tuohon ja levikkeet on revitty vanhemmasta 16 venasesta 5-6 vuotta stten. ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 23.08.2010 13:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
Cibx kirjoitti: Kiukkunen pelihän tuo oli kerran Lpr-Jkl-Lpr välin ajaneena. Vaihteen pykälään laittaminen oli vähän haastavaa pitkien vaihteen siirtäjien väljyyjen vuoksi. Jarruventtiilin olen vaihtanut tuohon ja levikkeet on revitty vanhemmasta 16 venasesta 5-6 vuotta stten. ![]() Jep, vaihteensiirrossa on havaittavissa hienoista epämääräisyyttä ![]() |
Kirjoittaja: | Teme [ 23.08.2010 14:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
Cibx kirjoitti: Kiukkunen pelihän tuo oli kerran Lpr-Jkl-Lpr välin ajaneena. Vaihteen pykälään laittaminen oli vähän haastavaa pitkien vaihteen siirtäjien väljyyjen vuoksi. Jarruventtiilin olen vaihtanut tuohon ja levikkeet on revitty vanhemmasta 16 venasesta 5-6 vuotta stten. ![]() Tulihan tuo bongattua jo 2005 Alastaron ACRY:n ratapäivillä, toki silloin ilman levikkeitä. Muutama hyvä kuvakin Santerin CD:llä |
Kirjoittaja: | Jankos [ 25.08.2010 14:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
Jees jaksamista projektiin, vasta huomasin tämän projektina. Tuo vakuutushomma, kilpa-autoihin on useassa vakuutusyhtiössä omat vakuutuksensa, se on kiinteähintainen ja sprinttiautoon taitaa olla alle 200 euroa vuodessa. Ja tuo on voimassa ajoharjoittelussakin, eli maksaa kolhimiset ja jos sairaalaan joutuu niin senkin, eli normi liikennevakuutus. Turun suunnallahan oli vastaava rojekti käynnissä joitakin vuosia sitten, missäköhän mahtaa olla? Tuohon käyttöön sinne muuten kannattaa vaihtaa isompi läppärunko, saat vetoaluetta ylöspäin niin että huipputeho jatkuu reilusti ylemmäs. Niin no se kyllä sitten vaatii moottorinohjauksenkin uusiksi... |
Kirjoittaja: | Teuski [ 25.08.2010 15:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
Jankos kirjoitti: Jees jaksamista projektiin, vasta huomasin tämän projektina. Tuo vakuutushomma, kilpa-autoihin on useassa vakuutusyhtiössä omat vakuutuksensa, se on kiinteähintainen ja sprinttiautoon taitaa olla alle 200 euroa vuodessa. Ja tuo on voimassa ajoharjoittelussakin, eli maksaa kolhimiset ja jos sairaalaan joutuu niin senkin, eli normi liikennevakuutus. Turun suunnallahan oli vastaava rojekti käynnissä joitakin vuosia sitten, missäköhän mahtaa olla? Tuohon käyttöön sinne muuten kannattaa vaihtaa isompi läppärunko, saat vetoaluetta ylöspäin niin että huipputeho jatkuu reilusti ylemmäs. Niin no se kyllä sitten vaatii moottorinohjauksenkin uusiksi... Ennemmin jätän sen vakuutuksen sitten ottamatta, jätetään sitten vaan ACry:n ratapäivät väliin. Trafista kyselin mahdollisuutta saada siirtokilvet rehellisesti ratapäiviä varten mutta vastausta ei ole kuulunut. Autoa on muutenkin tarkoitus käyttää lähinnä jokkisradalla ja jääradalla eikä moottoriradalla. Autoon ei muutenkaan ole tarkoitus upottaa äärettömästi rahaa, vaan alkuun suunnitelmat on että paino pois, kaaret sisään ja perä lukkoon ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Katsotaan sitten jos paikat ei ala hajoamaan että mitää pitää tehdä ![]() Kunhan nyt vaan saisi ajoa kestävän harrastepelin ja ehkä siitä sitten kipinän rakentaa joskus parempi peli vaikka rallisprinttiin. Vaikka sitten Activa ![]() Huviajelun lisäksi olisi tarkoitus ajella oman seuran (Rauman UA) jäsentenvälisiä sprinttejä. Kolmatta vuotta ollaan ajettu viiden kisan sarjaa jokkisradalla, 2x2 kierrosta ja paras aika ratkaisee. Kalustona siis lähinnä jokkis- ja sprinttiautoja ja tämän projektin tyylisiä harrastepelejä. Tai siis itse olen ollut järjestelypuolella kun sopivaa autoa ei ole ollut... |
Kirjoittaja: | Jankos [ 25.08.2010 15:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
Niin no, toisaalta tuo vakuutus on hinnakkaan oloinen, mutta se kun korvaa jos varikolla kolhit vaikka jonkun huoltoauton kyljen. Ja jos tömäytät siellä jokkisradalla kaiteisiin ja joudut sairaalahoitoon niin ei ole epäselvää että korvaako vakuutus. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 25.08.2010 16:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
Jankos kirjoitti: Niin no, toisaalta tuo vakuutus on hinnakkaan oloinen, mutta se kun korvaa jos varikolla kolhit vaikka jonkun huoltoauton kyljen. Ja jos tömäytät siellä jokkisradalla kaiteisiin ja joudut sairaalahoitoon niin ei ole epäselvää että korvaako vakuutus. Luvallinen kilpailu, AKK:n lisenssi, eli sen puoleen vakuutus kunnossa. Muuten voi vaan sanoa että moottoriurheilu on vaarallista ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 29.08.2010 20:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
![]() Suurinpiirtein kaikki sisältä purettu, seuraavaksi johtojen kimppuun. Niitä muuten löytyy... |
Kirjoittaja: | Cituning [ 29.08.2010 20:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
Oletettavasti tuo mun projekti on tuttu, mutta jos ei ole niin http://cituning.tk löytyy muutamia rakenteluun liittyviä kuvia. |
Kirjoittaja: | likn [ 11.09.2010 10:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri |
BX 16-valvella pärjää hyvin jääradalla. Meillä TamUA:n jäsentenvälisissä on siviilimallillakin pystynyt voittamaan kilpureiksi rakennettuja kilpailijoita. Ainoastaan eräs SS-luokan M3 on ollut vajaan sekunnin nopeampi per kierros puolentoista kilometrin mittaisella jääradalla. Tuo M3 onkin sitten kevennetty luokan alarajalle ja tehoa on reilusti yli 300 hp. Muut M3: ovat olleet hitaampia. BX:n nopeus suhteessa muihin kasvaa kauden edetessä, kun jää kuluu uraiseksi ja kuoppaiseksi. Renkaina minulla on käytetyt, kuitenkin melko hyvät, rallirenkaat. Siinä nopeammasa M3:ssa puolestaan jäälle tarkoitetut ja optimoidut kumit. Oikein hyväkulkuisia Volkkareita, Hondia tms ei ole viime aikoina ollut mukana, joten hyvää vertailukohtaa ei niihin löydy. Voisi kuvitella että noin 900 kiloon kevennetyllä BX:llä voi pärjätä hyvinkin pitkälle. Olisi hyvä, jos vaihteiston kakkos-kolmosväliä saisi pienemmäksi, kolmoselle vaihdettaessa tuppaa tulemaan hetkeksi väännöstä pulaa. Jos mahdollista, kannattaa "kemppiläisen" lukon sijaan käyttää oikeata levylukkoa tai Quaifen LSD:tä. (Limited Slip Differential) Pösö-sivustoilla noita on joskus kaupan, jopa välitetyn laatikon kera. Ainakaan jäälle ei jousitusta kannata jäykistää, omassani olen päinvastoin pehmentänyt. Jousipallot ovat 16 TRS-mallista, ns "pitkät pallot". Menestystä kilpurin rakentamiseen ja kisoihin! |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |