Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 21.08.2010 18:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Pitkään on mielessä ollut rakentaa auto oman seuran jäsentenvälisiä rallisprint-mittelöitä sekä muuta huvittelua varten. Sitikkahan sen tietysti olla pitää, että saa aiheutettua maksimaalisen hämmennyksen ja nöyryytyksen niille, jotka jäävät taakse :)
Kavereille "niissähän on se ihmeellinen paskajousitus"-heittoineen pitää saada näytettyä!

Isäukkokin, eli täällä nimimerkki Teme innostui asiasta ja vastaan tuli patongin myyntipalstalla varaosiksi kaupattu BX 16 GTi 16V:n tekniikalla. Ei muuta kuin kaupat näkemättä lukkoon ja autoa hakemaan reilun 300km päästä. Logistiikkaprobleemaketjun suunnitelmat eivät toteutuneet, vaan homma hoidettiin tylsästi omalla autolla eestaas menemällä. BX piti olla ajokunnossa ja leimassa, joten mitäpä sitä kärryjä turhaan perässä raahaamaan.

Auto oli koriltaan odotuksia parempi, ja pois lähtevä sisustakin oli oikein siisti. Mitä nyt selvästikin myyjän lemmikkinorsu oli lauennut takapenkille, vaikka maaliksi sitä yrittikin väittää... Vain ratti puuttui, mutta sellainen sattui kulkeutumaan mukana Xantian takakopassa.

Siispä ei muuta kuin matkaan ja Teme ensin beksin rattiin. Jostain kumman syystä heti pitää löytää joku oikopolku...

Matkan varrella bongailtiin myös potentiaalinen pyhiinvaelluskohde, mutta nyt ei ollut aikaa sillä leveäkaistatie oli kuuma. Ja ihan oikeasti anteeksi, että kuvassa on ooppeli.

Puolessamatkassa piti pysähtyä syömään ja kuskiakin vaihdettiin. Hyppäsin siis itse beksin ratin taakse. Jostain kumman syystä tuli tehtyä runsaasti ohituksia, olihan alla punainen urheiluauto.

Kuva vekottimesta löytyy alta, ja tämän takiahan sitä himoittiin. Aluksi oli mielessä korin vaihto, mutta eipä tuo niin pahalta vaikutakaan, joten ensin puretaan ja tutkitaan paljonko on hitsattavaa. Tekniikka pelaa moitteetta, myös hydeosastolla.

Kuva

Kotiin päästiin ilman ongelmia, auto toimii hienosti.

Nyt tämä joillekin patonkilaisille tuttu BX saa siis jatkaa elämäänsä vähän kovemmassa käsittelyssä. Suunnitelmissa on ainakin sisustan ja muun ylimääräisen purkaminen, turvakaarien ja kuppipenkkien asennus, kallistuksenvakaajan virittely taakse sekä mahdollisesti jonkunlaiset kokeilut palloilla. Vaihteiston vaihtoakin suunniteltiin, mutta 16 GTi:n laatikossa on jo tosi tiuhat välit, joten sillä mennään ainakin alkuun mutta perä hitsataan lukkoon.

Tarkoitus on siis ajaa vähän kaikilla alustoilla, pääpainona tuo jokkisradalla ajettava sprintti. Jäälle pitää tietenkin talvella päästä, ja ratapäivilläkin olisi kiva käydä kokeilemassa, mutta ensin pitää selvitellä miten vakuutusten kanssa täytyy toimia...

Syksyn mittaan projekti alkaa etenemään, nyt auto saa olla muutaman päivän ajossa. Josko sitä vielä ennen talvea saisi beksin jonkunnäköiseen kisakuntoon.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 21.08.2010 18:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 433
Paikkakunta: Eurajoki
Kohta tarjolla GTi:n täydellinen sisustus penkkeineen, kattoa yms. myöden.
Takapenkin tilallekin löytyy puhdas sellainen.

Levikkeet taidetaan jättää paikoilleen ???



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 22.08.2010 22:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Onhan BX:n jarrupiirit jaettu Xantian tapaan etu- ja takapiireiksi?

Lähteekö jarruventtiililtä heti näille omat lähdöt vai missä se haaroittuu?
Olisiko mahdollista rakentaa jarrupaineen säädin, ja miten se parhaiten onnistuisi?

Entä hydraulisen käsijarrun teko taakse? Takapiirille toinen venttiili ohi varsinaisen jarruventtiilin ja siihen kässärikahva kiinni?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 22.08.2010 22:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Tällaisen tapainenko?

http://ajaracing.1g.fi/kuvat/Tammisaare ... 2nro58.wmv

Sama kone? :P

http://ajaracing.nettisivu.org/peugeot-205-rss/



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 22.08.2010 22:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Putkimies22 kirjoitti:


Vähän samaan tyyliin, mutta lisätään pakettiin parempi muotoilu ja oikea jousitus :)

No ei nyt ole tarkoitus alkaa hifistelemään, kone pysyköön vakiona ja muutenkin budjetti pienenä. Pääasia että ajamisen ja korjaamisen suhde pysyy sopivana, katsotaan sitten jos (ja kun) nälkä alkaa kasvaa syödessä...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 23.08.2010 07:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Niin ja kyseessään on alunperin 16 GTi, johon on vaihdettu rempattu GTi 16V:n moottori, asiasta löytyy jopa merkintä huoltokirjasta vuodelta ;)

Kuva



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 23.08.2010 13:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 338
Paikkakunta: Korpilahti
Kiukkunen pelihän tuo oli kerran Lpr-Jkl-Lpr välin ajaneena. Vaihteen pykälään laittaminen oli vähän haastavaa pitkien vaihteen siirtäjien väljyyjen vuoksi. Jarruventtiilin olen vaihtanut tuohon ja levikkeet on revitty vanhemmasta 16 venasesta 5-6 vuotta stten. :)



Tallissa:Citroen Bx 16 valve 4wd, kesällä BMWR1250 GSA-19 käyttis: Transitcustom2.2tdci..☺️
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 23.08.2010 13:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Cibx kirjoitti:
Kiukkunen pelihän tuo oli kerran Lpr-Jkl-Lpr välin ajaneena. Vaihteen pykälään laittaminen oli vähän haastavaa pitkien vaihteen siirtäjien väljyyjen vuoksi. Jarruventtiilin olen vaihtanut tuohon ja levikkeet on revitty vanhemmasta 16 venasesta 5-6 vuotta stten. :)


Jep, vaihteensiirrossa on havaittavissa hienoista epämääräisyyttä ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 23.08.2010 14:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 433
Paikkakunta: Eurajoki
Cibx kirjoitti:
Kiukkunen pelihän tuo oli kerran Lpr-Jkl-Lpr välin ajaneena. Vaihteen pykälään laittaminen oli vähän haastavaa pitkien vaihteen siirtäjien väljyyjen vuoksi. Jarruventtiilin olen vaihtanut tuohon ja levikkeet on revitty vanhemmasta 16 venasesta 5-6 vuotta stten. :)


Tulihan tuo bongattua jo 2005 Alastaron ACRY:n ratapäivillä, toki silloin ilman levikkeitä.
Muutama hyvä kuvakin Santerin CD:llä



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 25.08.2010 14:00 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Jees jaksamista projektiin, vasta huomasin tämän projektina.

Tuo vakuutushomma, kilpa-autoihin on useassa vakuutusyhtiössä omat vakuutuksensa, se on kiinteähintainen ja sprinttiautoon taitaa olla alle 200 euroa vuodessa. Ja tuo on voimassa ajoharjoittelussakin, eli maksaa kolhimiset ja jos sairaalaan joutuu niin senkin, eli normi liikennevakuutus.

Turun suunnallahan oli vastaava rojekti käynnissä joitakin vuosia sitten, missäköhän mahtaa olla?

Tuohon käyttöön sinne muuten kannattaa vaihtaa isompi läppärunko, saat vetoaluetta ylöspäin niin että huipputeho jatkuu reilusti ylemmäs. Niin no se kyllä sitten vaatii moottorinohjauksenkin uusiksi...



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 25.08.2010 15:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Jankos kirjoitti:
Jees jaksamista projektiin, vasta huomasin tämän projektina.

Tuo vakuutushomma, kilpa-autoihin on useassa vakuutusyhtiössä omat vakuutuksensa, se on kiinteähintainen ja sprinttiautoon taitaa olla alle 200 euroa vuodessa. Ja tuo on voimassa ajoharjoittelussakin, eli maksaa kolhimiset ja jos sairaalaan joutuu niin senkin, eli normi liikennevakuutus.

Turun suunnallahan oli vastaava rojekti käynnissä joitakin vuosia sitten, missäköhän mahtaa olla?

Tuohon käyttöön sinne muuten kannattaa vaihtaa isompi läppärunko, saat vetoaluetta ylöspäin niin että huipputeho jatkuu reilusti ylemmäs. Niin no se kyllä sitten vaatii moottorinohjauksenkin uusiksi...


Ennemmin jätän sen vakuutuksen sitten ottamatta, jätetään sitten vaan ACry:n ratapäivät väliin. Trafista kyselin mahdollisuutta saada siirtokilvet rehellisesti ratapäiviä varten mutta vastausta ei ole kuulunut. Autoa on muutenkin tarkoitus käyttää lähinnä jokkisradalla ja jääradalla eikä moottoriradalla.

Autoon ei muutenkaan ole tarkoitus upottaa äärettömästi rahaa, vaan alkuun suunnitelmat on että paino pois, kaaret sisään ja perä lukkoon ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Katsotaan sitten jos paikat ei ala hajoamaan että mitää pitää tehdä :) Megasquirttiin olisi ihan mielenkiintoista tutustua, ja ilman vastaavaa systeemiä ei koneesta taida paljon vakiota enempää saadakaan irti järkevästi.

Kunhan nyt vaan saisi ajoa kestävän harrastepelin ja ehkä siitä sitten kipinän rakentaa joskus parempi peli vaikka rallisprinttiin. Vaikka sitten Activa :)
Huviajelun lisäksi olisi tarkoitus ajella oman seuran (Rauman UA) jäsentenvälisiä sprinttejä. Kolmatta vuotta ollaan ajettu viiden kisan sarjaa jokkisradalla, 2x2 kierrosta ja paras aika ratkaisee. Kalustona siis lähinnä jokkis- ja sprinttiautoja ja tämän projektin tyylisiä harrastepelejä. Tai siis itse olen ollut järjestelypuolella kun sopivaa autoa ei ole ollut...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 25.08.2010 15:37 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Niin no, toisaalta tuo vakuutus on hinnakkaan oloinen, mutta se kun korvaa jos varikolla kolhit vaikka jonkun huoltoauton kyljen. Ja jos tömäytät siellä jokkisradalla kaiteisiin ja joudut sairaalahoitoon niin ei ole epäselvää että korvaako vakuutus.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 25.08.2010 16:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Jankos kirjoitti:
Niin no, toisaalta tuo vakuutus on hinnakkaan oloinen, mutta se kun korvaa jos varikolla kolhit vaikka jonkun huoltoauton kyljen. Ja jos tömäytät siellä jokkisradalla kaiteisiin ja joudut sairaalahoitoon niin ei ole epäselvää että korvaako vakuutus.


Luvallinen kilpailu, AKK:n lisenssi, eli sen puoleen vakuutus kunnossa.
Muuten voi vaan sanoa että moottoriurheilu on vaarallista ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 29.08.2010 20:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kuva

Suurinpiirtein kaikki sisältä purettu, seuraavaksi johtojen kimppuun. Niitä muuten löytyy...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 29.08.2010 20:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 699
Paikkakunta: Keuruu
Oletettavasti tuo mun projekti on tuttu, mutta jos ei ole niin http://cituning.tk löytyy muutamia rakenteluun liittyviä kuvia.



C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi 16 Valve - harrastekilpuri
ViestiLähetetty: 11.09.2010 10:44 

Viestit: 87
BX 16-valvella pärjää hyvin jääradalla. Meillä TamUA:n jäsentenvälisissä on siviilimallillakin pystynyt voittamaan kilpureiksi rakennettuja kilpailijoita. Ainoastaan eräs SS-luokan M3 on ollut vajaan sekunnin nopeampi per kierros puolentoista kilometrin mittaisella jääradalla. Tuo M3 onkin sitten kevennetty luokan alarajalle ja tehoa on reilusti yli 300 hp. Muut M3: ovat olleet hitaampia. BX:n nopeus suhteessa muihin kasvaa kauden edetessä, kun jää kuluu uraiseksi ja kuoppaiseksi. Renkaina minulla on käytetyt, kuitenkin melko hyvät, rallirenkaat. Siinä nopeammasa M3:ssa puolestaan jäälle tarkoitetut ja optimoidut kumit. Oikein hyväkulkuisia Volkkareita, Hondia tms ei ole viime aikoina ollut mukana, joten hyvää vertailukohtaa ei niihin löydy. Voisi kuvitella että noin 900 kiloon kevennetyllä BX:llä voi pärjätä hyvinkin pitkälle. Olisi hyvä, jos vaihteiston kakkos-kolmosväliä saisi pienemmäksi, kolmoselle vaihdettaessa tuppaa tulemaan hetkeksi väännöstä pulaa. Jos mahdollista, kannattaa "kemppiläisen" lukon sijaan käyttää oikeata levylukkoa tai Quaifen LSD:tä. (Limited Slip Differential) Pösö-sivustoilla noita on joskus kaupan, jopa välitetyn laatikon kera. Ainakaan jäälle ei jousitusta kannata jäykistää, omassani olen päinvastoin pehmentänyt. Jousipallot ovat 16 TRS-mallista, ns "pitkät pallot". Menestystä kilpurin rakentamiseen ja kisoihin!


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: