Pitkään on mielessä ollut rakentaa auto oman seuran jäsentenvälisiä rallisprint-mittelöitä sekä muuta huvittelua varten. Sitikkahan sen tietysti olla pitää, että saa aiheutettua maksimaalisen hämmennyksen ja nöyryytyksen niille, jotka jäävät taakse

Kavereille "niissähän on se ihmeellinen paskajousitus"-heittoineen pitää saada näytettyä!
Isäukkokin, eli täällä nimimerkki Teme innostui asiasta ja vastaan tuli patongin myyntipalstalla varaosiksi kaupattu BX 16 GTi 16V:n tekniikalla. Ei muuta kuin kaupat näkemättä lukkoon ja autoa hakemaan reilun 300km päästä. Logistiikkaprobleemaketjun suunnitelmat eivät toteutuneet, vaan homma hoidettiin tylsästi omalla autolla eestaas menemällä. BX piti olla ajokunnossa ja leimassa, joten mitäpä sitä kärryjä turhaan perässä raahaamaan.
Auto oli koriltaan odotuksia parempi, ja pois lähtevä sisustakin oli oikein siisti. Mitä nyt selvästikin myyjän lemmikkinorsu oli lauennut takapenkille, vaikka maaliksi sitä yrittikin väittää... Vain ratti puuttui, mutta sellainen sattui kulkeutumaan mukana Xantian takakopassa.
Siispä ei muuta kuin matkaan ja Teme ensin beksin rattiin. Jostain kumman syystä heti pitää löytää joku
oikopolku...
Matkan varrella bongailtiin myös potentiaalinen
pyhiinvaelluskohde, mutta nyt ei ollut aikaa sillä leveäkaistatie oli kuuma. Ja ihan oikeasti anteeksi, että kuvassa on ooppeli.
Puolessamatkassa piti pysähtyä syömään ja kuskiakin vaihdettiin. Hyppäsin siis itse beksin
ratin taakse. Jostain kumman syystä tuli tehtyä runsaasti ohituksia, olihan alla punainen urheiluauto.
Kuva vekottimesta löytyy alta, ja
tämän takiahan sitä himoittiin. Aluksi oli mielessä korin vaihto, mutta eipä tuo niin pahalta vaikutakaan, joten ensin puretaan ja tutkitaan paljonko on hitsattavaa. Tekniikka pelaa moitteetta, myös hydeosastolla.

Kotiin päästiin ilman ongelmia, auto toimii hienosti.
Nyt tämä joillekin patonkilaisille tuttu BX saa siis jatkaa elämäänsä vähän kovemmassa käsittelyssä. Suunnitelmissa on ainakin sisustan ja muun ylimääräisen purkaminen, turvakaarien ja kuppipenkkien asennus, kallistuksenvakaajan virittely taakse sekä mahdollisesti jonkunlaiset kokeilut palloilla. Vaihteiston vaihtoakin suunniteltiin, mutta 16 GTi:n laatikossa on jo tosi tiuhat välit, joten sillä mennään ainakin alkuun mutta perä hitsataan lukkoon.
Tarkoitus on siis ajaa vähän kaikilla alustoilla, pääpainona tuo jokkisradalla ajettava sprintti. Jäälle pitää tietenkin talvella päästä, ja ratapäivilläkin olisi kiva käydä kokeilemassa, mutta ensin pitää selvitellä miten vakuutusten kanssa täytyy toimia...
Syksyn mittaan projekti alkaa etenemään, nyt auto saa olla muutaman päivän ajossa. Josko sitä vielä ennen talvea saisi beksin jonkunnäköiseen kisakuntoon.