|
Kirjoittaja |
Viesti |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: ZX Llama-avantage Lähetetty: 28.09.2009 21:10 |
Viestit: 1242
|
Toverit! Kyllä routa porsaan kotiin ajaa. Myin rahapulassani autot, maksoin laskut ja olin Autottomana päivänä täysin autoton ensimmäistä kertaa sitten 1981.
Etsin lopuille pennosilleni parasta auton vastiketta ja ostin ZX:n. Alle viissataa ja leima lopussa. Vaihdoin iskareita ja laakereita, palloja ja vetarinkumeja. Eikun leimaan; etuiskari nolla, samoin kässäri toiselta puolelta ja mikä hubaisinta - kaikki päästöluvut kuin bensa-UAZissa.
Kävisikö tämä rojektista tälle osiolle? Meinaan, kun siinä on teidän, rakkaat sitruunaveljet, jälleennäkemisenne ja erittäin syvästi koetun laman rouhentama ilo?
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: ZX Llama-avantage Lähetetty: 29.09.2009 18:15 |
Viestit: 1242
|
Moottori on 1,8 (vm.-96) nelipisteruisku imusarjaan. Termostaatti on jämähtänyt auki ja yksi pakosarjan pulteista on katki kannessa. Ritisee vähän kylmänä, mutta ääni häviää 500m:n ajon jälkeen.
Pakokaasut katsastuksessa olivat (suluissa sallitut) ; CO 1,02 (0,50) kierroksilla 4,22 (0,30) % HC 181 (100) kierroksilla 139 (100) ppm Lambda 0,89 (0,97 - 1,03) CO2 14,10 kierroksilla 12,40 % O2 0,75 (5,00) kierroksilla 0,30 (5,00)%
Mitä sanoo asinatuntijat, tuota Lambdaa ei voi suoralta kädeltä tuomita rikkinäiseksi? Tietenkin, jos "ryyppy" menee pois päältä, kun vaihdoin termarin ja pakosarja saadaan kiinni, voi luvut muuttua radikaalisti. Mitähän katti on tykännyt pitkitetystä kylmäkäynnistä?
Auto käynnistyy ja käy tasaisesti, moottorin vikavalo syttyy hetkeksi silloin tällöin jossain vaiheessa ajoa aika randomisti. Aikaisemman viestiketjun perusteella vikamuisti pyytäisi tyhjentämistä, vaikka itse vika olisikin jo poistunut. Kertokkee työ, ku tiijättä?
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: ZX Llama-avantage Lähetetty: 04.10.2009 08:15 |
Viestit: 1242
|
Taas rakennetaan. Nyt on ongelmana käsijarru. Kengät, säätimet ja rummut ovat ok. Oikea puoli oli katsastuksessa tehoton. Oikean puolen säädintanko oli "kuollut" (kiristintä nostava nokka roikkui alaspäin, mikä asentaessa voi jäädä huomaamatta.) Kun säädin oikean kässärin toimimaan "normaalisti" jarrukenkien automaattisäädön työntötangosta, vasen pyörä meni lukkoon.
Vapautin vasemman pyörän pyörittämällä työntötangon säätöpyörää ruuvarilla takakilven reijästä. Nyt vasen takapyörä menee lukkoon, kun perä niiaa esim. hidastetöyssyn jälkeen ja mikä hauskinta - pyörä menee lukkoon, kun kaartaa oikealle (vasen takapyörä joustaa sisään.)
Motonetin luettelossa on vasen ja oikea käsijarruvaijeri eri asia, ilmeisesti eripiruiset. Muistelen BX:n kässärin kinnityksiä, onko ZX:ssä samanlainen kaksipuolinen koukku, joka tasaa kireyttä eri puolille? Nyt näyttäisi siltä, että vasen käsijarruvaijeri on liian lyhyt (=oikeanpuoleinen osa?) tai vaijerin kuori ei ole edestä kiinni kannattimessaan, kun kerran pyörän joustaminen "vetää käsijarrua". Kun vaijerin kuoresta vetää sivulle, vasen kässäri toimii samantien.
Toinen kuppa on se, kun ajossa vetää käsijarrusta, käsijarruvaijeri nykäisee kahvaa vähän ylöspäin ja vasen takapyörä haluaa mennä lukkoon. Mitä sanotte, jos jarrurumpu on sorvattu liian suureksi, pääsee tällaista "kiilautumista" tapahtumaan....vai miten se oli?
Käsijarrukahvan pään vaijerikiinnitykset on mukavasti siellä lämpösuojapellin alla piilossa. Ja sadekausi alkoi.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: ZX Llama-avantage Lähetetty: 04.10.2009 11:15 |
Viestit: 1242
|
No jopas on markkinat (muutaman satasen ZX-markkinat, meinaan)! Vasen ja oikea käsijarruvaijeri oli väärällä puolella. ZX:ssä vaijeri on aika napakasti reititetty bensatankin alle. Oikean puolen vaijeri on muutaman sentin liian lyhyt vasemmalle - vasemman puolen vaijerista liiat oli vedetty kaarelle pitkin jousiakselia nippusiteillä.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: ZX Llama-avantage Lähetetty: 07.12.2009 01:14 |
Viestit: 1242
|
Kun näköjään tuoksuu glykolit lämmityksen ollessa päällä, kaadoin Holt's:in paikka-ainetta syylariin. Auttoi kotimatkan, aamulla samat hajut. Ilmeisesti vuoto on letkuliitoksessa tai muoviosassa, siihen ei paikka-aine auta.
Lähden koeajolle, kun kerran auto on pelannut ja kyyti joutuisaa. Minskiin. Tuhat kilometriä. Onkohan konepellin alla senverran ja takaisin?
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: ZX Llama-avantage Lähetetty: 21.12.2009 22:41 |
Viestit: 1242
|
Ei hullumpaa. Nyt on ZX:lle näytetty Sankarikaupunki Minsk, Vilna, Riika ja Tallinna, Helsinkikin oikein maalta ja mereltä. Kaksi kertaa tuli blackout käynnistäessä, kun akkukenkä on näköjään venynyt löysäksi.
Kyl mää nyt tajuun, miksi nettiauton ZX:issä on yli kolmesataa tuhatta helpostikin mittarissa.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: ZX Llama-avantage Lähetetty: 21.01.2010 17:27 |
Viestit: 1242
|
Jäi kertomatta, että vaihdoin Lambda-anturin heti vikalukemien jälkeen lokakuussa. Vanha oli tukossa - vain yksi kolmesta "tuuletusaukosta" oli auki. Tyhjäkäynnillä melekin meni sallittuun, mutta kierroksilla ei ilmeisesti "ilmanvaihto" riittänyt.
Oireena oli moottorivikavalon- "K" katti valon vilkahtamien silloin tällöin ja iso bensankulutus.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: ZX Llama-avantage Lähetetty: 09.11.2010 16:47 |
Viestit: 1242
|
Notta jottei tulisi mieleen, ettäkö ei enää varmaan pelaa tuo mun ZX, niin kyllä se pörisee joka päivä tytön käytössä. Taas kerran kinneri, mistä ei saa kerta kaikkiaan mitään kiksejä, muttei se hajookaan eikä lupaakaan hajota.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: ZX Llama-avantage Lähetetty: 09.11.2010 19:46 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Kässäri: ne vaijerit on sitten tolkuttoman huonosti kiinni koriin tässäkin PSA-tuotteessa. Nippusiteitä tarvitaan, useita, vaikka olisi oikeat vaijeritkin... Samoin jarrukenkien automaattisäätö on kempo, olikohan Bendix se kahdesta joka ei toimi enää 200tkm jälkeen kun säätö vaan ei pidä. Ja tänään lumimyrskyssä kyllä huomasi ZXn edut: nopeasti tulee lämmin, ilma vaihtuu eli ei huurru, ABSit toimii hienosti, nelivalot on mainiot teholtaan, 1.9 voi ajaa kaasullakin, ja pikkuauto mahtuu kaventuneelle kaistalle Vielä kun saisi ne lämpöpeilit hyppäämään paikalleen 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
|
|