Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/4 [ 88 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 23.03.2014 23:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Ajattelin iltojeni ratoksi ruveta kirjoittelemaan tällaista projektipäiväkirjaa. Projektin kohde on sitruunapatongin kautta hankittu otsikon mukainen ranskatar. Auton johon on pakattu sekalainen kasa osia sain tallille maasturistin ansiosta myöhään eilen illalla. Itselleni kyseinen malli on aivan outo joten paljon opeteltavaahan tässä tulee olemaan. Itseasiassa istuin tänään ensimmäisen kerran moisen sisällä. Olipa kyllä hämmentävän pehmeä penkki. Katsotaan mihin tämä loppujen lopuksi päätyy. tavoitteena on saada auto liikenteeseen ja vieläpä ihan laillisesti. Tämä ei liene utopiaa ;)

Tämän hetkinen käsitykseni työlistasta ja sen järjestyksestä on:

- kone käyntiin
- Koneen kunnostus tai vaihto
- uudet helmapellit
- palat peltiä takakulmiin molemmin puolin
- Pala peltiä vasempaan lokasuojaan eteen ja akun alunen
- kaikki jousipallot uusiksi
- n kpl hydrauliikkaputkia uusiksi
- sisusta siihen kuntoon, että kehtaa istuttaa inssin rattiin
- sekalaista nyperrystä (jaa-a mitähän tämä sitten on)

Saapa nähdä kuinka paljon tuo lista kasvaa. Todennäköisesti vanha kunnon sääntö kertomisesta piillä on hyvä veikkaus myös tähän projektiin. Aikataulua ei ole.

Tiedossa on, että kone ääntää. Arvio edellisiltä omistajilta äänen lähteeksi on venttiilikoneisto. Konetta ei ole saatu käyntiin enää hetkeen. Startti ei vaan pyöritä konetta syystä tai toisesta. Tätä jo tänään itse kokeilin. Eli pikkusiskolta (BX) apuvirtaa akunkenkiin ja avaimen kääntö: Mittarivalot syttyy, mutta kun kääntää avaimen käynnistysasentoon, niin kuului vain naks ja mittarivalot pimeänä, eivätkä syty vaikka lopettaa starttauksen. Hetken päästä kun yrittaa udestaan, niin sama toistuu. Eli virrat päälle -> mittarivalot syttyy -> starttaus -> jokin naksahtaa ja mittarivalot sammuu.

Startin jo ruuvailin irti ja testasin sitä erikseen. Ainakin ilman kuormaa pyörii ihan hyvin. Täytyy seuraavaksi ruuvailla tuo startti takaisin ja kokeilla antaa sille suoraan sähköä. Tietysti voisi ihan kokeilla pyörittää tuota konetta hihnapyörästä, ettei vaan ole jumissa. Tätä tutkitaan sitten huomenna lisää.

Tämän lisäksi rasvasin saranat :lol: ja plurautin hieman öljyä sylintereihin.

Ohessa kuva, jossa BX tervehtii kauan kadoksissa ollutta isosiskoaan :D Taitaa tuolla vasemmalla näkyvän pressunkin alla lymyillä kaukaisia sukulaisia :D

Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 24.03.2014 00:13 

Viestit: 923
Paikkakunta: Etelä-Savo
Hienoa, että tämäkin säilyy ja tulee liikenteeseen taas. :)



Muista hymyillä, Pete 040-7334478
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 24.03.2014 00:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Juu, kysessä on merkittävä kulttuuriteko.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 24.03.2014 01:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1724
Paikkakunta: Parainen
maasturisti kirjoitti:
Juu, kysessä on merkittävä kulttuuriteko.


Jo pelkkä kuljetus LT:n lavalla Hangosta "Petsamoon" voidaan luokitella kulttuuriteoksi.
Satuin näkemään kuorman sen ollessa lähtökuopissa Hangossa.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 24.03.2014 21:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
jptcool kirjoitti:
Jo pelkkä kuljetus LT:n lavalla Hangosta "Petsamoon" voidaan luokitella kulttuuriteoksi.
Satuin näkemään kuorman sen ollessa lähtökuopissa Hangossa.


Ehdottomasti näin. Kuljettaja teki ison työn tässä. Hatunnosto hänelle.

Tänään kävin muutaman tunnin ihmettelemässä autoa. Putsailin tuon startin ja sen johtojen liittimet. Lisäksi putsailin maajohdon. Startti takaisin kiinni ja uusintayritys. Tällä kertaa kone pyöri startin avulla ihan normaalisti. Aluksi antamalla suoraan sähköä ja sitten myös ihan avaimesta vääntämällä. Eli ainakaan jumissa se ei ole, jippii.

Seuraavaksi pitäisi jollain ilveellä saada tulppiin kipinä, sekä bensaa edes kaasariin asti. Todennäköisesti littimien putsailua ja mittailua, sekä väliaikaisen tankin tekeminen.

Johdotukset näyttää aika hurjilta. Konehuoneessa on jos jonkinnäköistä sokerinpalaa ja teippiliitosta. Eli työlista varmaan kasvaa johdotusten uusinnalla. Vai lasketaanko se nyt sitten tuoksi sekalaiseksi nyperrykseksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 27.03.2014 23:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Kävin autoa taas pienen tovin näpertelemässä. Tällä kertaa Hondan perämoottorin tankin kanssa. Tuosta uuden suodattimen kautta pumpulle letku. Hyvin lähti kiertämään polttoaine kun pyöritteli konetta startilla. Mutta ei käyntiin.

Kipinäpuoli on totaalisen hiljaa. Muutamia liittimiä putsailin ja sain mittailtua, että puolalla ainakin on jännite. Myös puola vaikuttaa ehjältä. Ei ainakaan ole poikki. Seuraavaksi täytyy mitata nuo johdot ja liittimet systemaattisesti läpi, ettei ole katkoksia. Sytytysmoduuli sattuu löytymään ylimääräinen BX varastosta. Täytyy kokeilla tuotakin. Tulpanjohdot on myös huonot. Taidan hyödyntää BX varastoa myös noiden osalta ainakin toistaiseksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 28.03.2014 16:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
nyt pätkii nuppi , mutta muistelisin ,että jakaja on noissa kuskin puolella poikittain moottoriin nähden . ja oliko vielä ihan tavallinen kärjillä varustettu vai oliko jo kärjetön. jos on kärjetön niin kato pyöriikö häirikkö ja aukeeko kärjet. sama juttu siinä kärjettömässä . siinä vaan mittaat kelan, ettei ole poikki ja sähkö tulee liitäntään kun virta on päällä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 28.03.2014 22:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
kokemjne kirjoitti:
nyt pätkii nuppi , mutta muistelisin ,että jakaja on noissa kuskin puolella poikittain moottoriin nähden . ja oliko vielä ihan tavallinen kärjillä varustettu vai oliko jo kärjetön. jos on kärjetön niin kato pyöriikö häirikkö ja aukeeko kärjet. sama juttu siinä kärjettömässä . siinä vaan mittaat kelan, ettei ole poikki ja sähkö tulee liitäntään kun virta on päällä.


Muistit ihan oikein jakaja sijainnin ja asennon. Sytytys on kärjetön. Sytytysmoduuli on vaseman umpion vieressä. Jakajalta ja puolalta tulee johdot moduulille. Lisäksi sinne tulee varmaan maa. Tietääkö kukaan tuon sytkämoduulin liittimen pinnijärjestystä? Moduuli on samanlainen mitä on ainakin 1.6 gti bx:ssä. Semmoinen 7 napainen liitin.

Puolalle tulee sähkö ja ainakaan yleismittarin mukaan ihan poikki se puola ei ole.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 29.03.2014 22:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Tämä pyörähti käyntiin tänään pitkällisen ihmettelyn jälkeen. Sytkamoduli oli hajalla ja liitokset hapettuneita. Nyt pyörähtää käyntiin ihan virta-avaimesta. Bensan syöttö on edelleen tuosta hondan tankista -> Tämä täytyy saada korjattua ennen kesän uistelu ilmoja. Ajoin nyt ensimmäistä kertaa tuollaista autoa, peräti 2 metriä eteenpäin ja 3 metriä taakse. Kyyti oli taivaallista...no ei vaineskaan. Kun alkuinnostus pitkään seisseen auton käyntiinsaattamisesta oli laantunut, jäi päällimmäisenä mieleen korviahuumaava kalkatus ja öljyntäyttökorkista tulevat pakokaasut. Tuntui, että putkesta tuli vähemmän tavaraa kuin tuolta täyttökorkista. Männänrenkaat jumissa/poikki vai venttiilikoneisto. Mielipiteitä? Tuolta pientä ääninäytettä:

Kuva

Seuraavaksi voisi varmaan sen verran ainakin vaivautua, että aukaisisi tuon venttiilikannen ja kokeilisi pyöritellä ihan käsin konetta. Koneen käydessä ääni oli niin kova, että sen lähteen paikallistaminen ei ainakaan itseltä onnistunut. Kannesta se ehkä kuuluu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 29.03.2014 23:42 

Viestit: 555
Paikkakunta: potsLojo
Saattaapi olla kiertokangen laakerikin, on sen verran tiuhankuuloinen ja terävä kolina.
Aukaa vaan venakoneisto, toivottavasti olis venttiilikoneiston vika.
Voit yrittää paikallistaa mahdollista laakerivikaa pyörittämällä moottoria käsin, tulpat auki ja jos mahdollista, jollain tapaa työntää tulpanreijästä mäntää vasten, mielellään alakuolokohdalla. Samalla kun avaat venakopan, tutki ne pienet syvennykset, niissä voi olla laakerin tms. metallihiluja, sekin indikoi laakerivikaa. Mikäli onnistut kampiakselista välystä löytämään, lakru remppa odottaa.
Asiallista toimintaa ja hyvä siitä tulee. ;)
Seuraan tätä päiväkirjaa mielenkiinnolla.



Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06
Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75
Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 30.03.2014 21:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Jatkoin projektia tänään vapaapäivän kunniaksi hyvinkin intensiivisesti.

Testailin hieman auton hydrauliikan toimintaa. Eihän sekään kovin hyvin päättynyt :D Positiivista oli, että ainakin pumppu näyttäisi tekevän jotain:

Lisäsin LHM säiliöön nestetta, laitoin ohjaamosta korkeuden säädön ajoasentoon. Se on todennäköisesti ollut muutamia vuosia ala-asennossa. Lisäksi avasin paineenpoistoruuvin. Tämän jälkeen pyöräytin kalkattimen käyntiin. Custom version paluuputkestä kulki nestettä säiliöön kuten kaiketi kuuluukin. Kaikki hyvin tähän asti. No tässä kohtaa suljin sitten paineenpoistoruuvin ja jäin seurailemaan, josko rouva jaksaisi nousta ajokorkeuteen. Eipä noussut. Ehkä aavistuksen nytkähti, jos oikein mielikuvitusta käyttää. Sen sijaan joku putkista koneen takaa katkesi ja rupesi ruikkimaan nestettä pakoputken päälle. Hirveä savu konehuoneesta ja jo tuli kiire sammuttaa kalkatin. Eli työlistaa muokataan hydeputkien osalta seurvaavasti, "n+1 kpl hydrauliikkaputkia uusiksi". :lol:

Lisäksi jatkoin kalkattimen parissa. Otin tuon venttiilikannen auki. Tallikaverini kanssa käytimme konetta hetken ilman venttiilikantta. Öljyä näyttäisi roiskuvan oikein hyvin ;) Öljyntäyttökorkista tuleva pakokaasu on kotoisin kaasarista/imusarjasta josta se huohotinputken kautta tulee ulos öljyntäyttökorkista kun sen avaa. Mitään outoa ei venttiilikoneistossa näkynyt omalla ja tallikaverin asiantuntemuksella. Säädin samalla välykset oikeisiin arvoihin. En saanut kalkatusta toistettua käsin pyörittämällä. dsharrastelijan, ohjettä tulpanreiän kautta laakerivälyksen etsintään, en kokeillut. Se ei mielestäni onnistu kun tuo tulpanreikä on vinottain tuohon mäntään nähden. Tuolla kannen alla ei myöskään näkynyt metallinpaloja/lastuja.

Eli edessä on nyt sitten joko koneen vaihto tai koneremontti. Vastaanotetaan tarjouksia 2.o litraisista Douvrin koneista ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 30.03.2014 22:21 

Viestit: 555
Paikkakunta: potsLojo
Siitä on jo yli viistoista vuotta kun Cxää räpläsin, (ei ollu oma) joten en tiennyt/muistanut että tässä koneessa on tulpat viistottain, eihän se mitään. Tuntuiko käsin pyörittämällä minkäänlaista välystä? On sitten muutama vaihtoehto, voi olla renkaat poikki, mäntä halki, moottori on voinut joskus myös ns. lämpöleikata, jolloin leikannut mäntä kolisee sylinteriin tai sitten erittäin harvinainen kolinan aiheuttaja voi olla kiertokangen yläpään laakeri/männän tappi. Siinä muutama kohta.

Männänrenkaiden katkeaminen/männän halkeaminen tai lämpöleikkaaminen johtaa aina ko. sylinterin puristuspaineiden katoamiseen, ainakin osittaiseen.
Moponetistä saa halvalla tulpanreikään adapterin, johon voi jonkun mittarin laitella.

P.s. Ehkäpä samalla vaivalla tosiaan vaihtelee padan ja tuosta jääpi kivasti varaosia
Eiku harrastamaan, hydeputkia taitaa saada tähän vielä ihan kaupasta :)



Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06
Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75
Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 30.03.2014 22:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Dsharrastelija kirjoitti:
Siitä on jo yli viistoista vuotta kun Cxää räpläsin, (ei ollu oma) joten en tiennyt/muistanut että tässä koneessa on tulpat viistottain, eihän se mitään. Tuntuiko käsin pyörittämällä minkäänlaista välystä? On sitten muutama vaihtoehto, voi olla renkaat poikki, mäntä halki, moottori on voinut joskus myös ns. lämpöleikata, jolloin leikannut mäntä kolisee sylinteriin tai sitten erittäin harvinainen kolinan aiheuttaja voi olla kiertokangen yläpään laakeri/männän tappi. Siinä muutama kohta.

Männänrenkaiden katkeaminen/männän halkeaminen tai lämpöleikkaaminen johtaa aina ko. sylinterin puristuspaineiden katoamiseen, ainakin osittaiseen.
Moponetistä saa halvalla tulpanreikään adapterin, johon voi jonkun mittarin laitella.


Tekisköhän tuollaisella mitään?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ri-151314/

Siinä käsin pyöritellessä ei ainakaan huomannut, että puuttuisi mistään sylinteristä puristuksia. En myöskään tunnistanut välystä. Äänen lähde kyllä tuntuu olevan aika selkeästi siinä koneen yläosassa. Esim, kun kuulostelin koneen alta, niin ei se sieltä kyllä tullut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 30.03.2014 23:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1334
Paikkakunta: Järvenpää
Tuollainen letkullinen mullakin on mutta en muista olenko Douvrinia sillä mitannut, pitäisi kyllä sopia. Minunkin korvaan kyllä kuullostaa kiertokangen laakerilta, taajuus olisi venttiilillä hitaampi eikä ääni noin kova. Minulla meni aikoinaan 304 pösöstä kiertokangen alapään laakeri yhdestä pytystä ja kuulosti hyvinkin tuolta. Siinä oli muistaakseni jotain hieman alle 0,5 mm välystä kun sen purin.
Toisaalta tuo kova huohotus ei oikein sovi kiertokangen laakerin kanssa oikein mitekään päin yhteen? Yläpään laakeri joo jos mäntä halki, mutta ymmärsin viestistäsi että huohotus tulee imusarjasta venttiilikoppaan päin? Tämä voisi viittata kantavaan imuventtiiliin tai virheelliseen sytysajoitukseen (yhden pytyn osalta)? Kova ääni tulisi tällöin imusarjan kautta palotapahtumasta. Rykiikö kovasti kaasuttimesta ylös jos käyttää ilman tuota muovista imuputkea?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 31.03.2014 00:38 

Viestit: 555
Paikkakunta: potsLojo
Jes, asiaa tuossakin. ▲
Eikös tämä ole yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla? Kun kerran kiirettä ei ole, keinut pois ja paininkupit käteen ihmeteltäväksi, eiks tässä ole sellaisetkin.. ? Tässä vaan pitää olla tarkkana, jos kantta ei ota pois, ettei vena tipu sylinteriin.
Sen jälkeen kansi veks, silloin selviää jo paljon enemmän ja mikäli koneen aikoo vaihtaa niin ompahan painoakin jo pois...
Jotkin moottorit huohottavat enemmän, jotkut vähemmän. Saattaa hyvinkin liittyä ko. vikaankin tai vielä öljyrenkaat vähän jumissa.

Samoilla linjoilla kans, venttiilistä pitäisi kuulua oikein sellainen "tirinä" ei kolina....

Venavuodotkin saa selville tuolla puristuspaine mittarilla.

Tuli kans vielä pari juttua mieleen, mitkä asiat voivat kolinaa aiheuttaa. Pakoventtiilistä irronnut pala tai venttiilin kantaminen. Sitten taas vähän lottovoitto esimerkki, kerran korjailin serkun miehen 343 volvoa, siinä kone oli jumissa. Sain pyöritettyä konetta taaksepäin, mutta oikeaan pyörimis suuntaan tuli aina samassa kohtaa stoppi. Kansi auki ja kuinkas ollakaan, ilmanputsarin kotelon prikka oli pystyssä! männän päällä. Näinkin voi käydä, sylinterissä voi olla vieras esinekkin.

Teoriassa, kaikki osat joissa on edestakaista liikettä, voi ääntä aiheuttaa.
Käykös hyvin tyhjäkäyntiä, lähtee liikkeelle pirteästi, ei "mopoillen" lähes täyskaasulla?



Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06
Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75
Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 31.03.2014 10:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 362
Paikkakunta: Eindhoven
Kiva että joku aloittaa tälläinen projekti, toivottavasti saat sen valmis.

Omasta entisesta projektista (viewtopic.php?f=17&t=5808, http://retrorides.proboards.com/thread/88336) jäi tässä Berun sytytyskaapelisarja. Ostin niitä uutta kun hankin CX, ja on käytetty sitten noin puoli tunti. Jos maksat postikulut voin lähettää ne sinulle.



1978 Citroën GS Club
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 31.03.2014 12:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Siert kirjoitti:
Kiva että joku aloittaa tälläinen projekti, toivottavasti saat sen valmis.

Omasta entisesta projektista (viewtopic.php?f=17&t=5808, http://retrorides.proboards.com/thread/88336) jäi tässä Berun sytytyskaapelisarja. Ostin niitä uutta kun hankin CX, ja on käytetty sitten noin puoli tunti. Jos maksat postikulut voin lähettää ne sinulle.


Ilman muuta tuki kelpaa. Laitan asiasta yksityisviestiä.

Mahtoi olla hankala päätös tuon oman projektisi keskeyttäminen. Aika hurjat määrät ehdit tuohon tehdä.

Täytyy itse käydä tässä kohtaa hieman tarkemmin läpi nuo ruostevauriot. Apurunko näyttää olevan ehjä. Pohja tunttuu myös ihan kovalta, noita takaluukun reikiä lukuunottamatta. Nuo peltityöt hieman itseä hirvittää. Aikaisemmin olen hitsannut vain käyttöautojani ja niihinkin noita harrastajien kiroamia ratsupaikkoja.
Tähän täytyisi nyt sitten yrittää tehdä ne ihan oikein.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 31.03.2014 12:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Dsharrastelijalle:

Tässä ei ole paininkuppeja. Tuossa kuva venttiilikoneistosta:

Kuva

Puran koneen vasta kun olen päättänyt mitä teen sen kanssa ja koska. Nyt autoa kumminkin saa siirreltyä tuon koneen voimin, joka on hyvä. Itseasiassa tuosta koneesta tuntuu olevan puhti pois. Aika paljon sai antaa kaasua, että sai auton liikkumaan.

Wesalle:

Juu, huohotus tulee imusarjasta. Sen näki selvästi kun konetta käytettiin ilman venttiilikantta. Kyllä se sieltä kaasarista rykii.

Täytyy hakea tuo puristuspainemittari jahka ehdin. Voisikohan pykälän siirtynyt jako aiheuttaa tälläistä? Tuon jaon voisi kyllä tarkistaa. Täytyypä kaivella tuota dokumentaatiota, mistä nuo ajoitusmerkit löytyy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 31.03.2014 14:42 

Viestit: 555
Paikkakunta: potsLojo
hogander kirjoitti:
Voisikohan pykälän siirtynyt jako aiheuttaa tälläistä? Tuon jaon voisi kyllä tarkistaa. Täytyypä kaivella tuota dokumentaatiota, mistä nuo ajoitusmerkit löytyy.


No helposti sekaisin oleva jako tekee harmia. Kone käy huonosti, ei tehoja yms. vaivaa.
Vielä mietiskelin asiaa ja myös haljennut kansi voi kolinoita aiheuttaa.
Eiku hutkimaan, kyllä se syyllinen paljastuu, ennen pitkää :lol:



Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06
Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75
Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 31.03.2014 21:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Homma jatkuu.

Tänään Siertin ja leberin projektien innoittamana tein tarkempaa tutkimusta ruostetilaanteesta auton sisätiloista käsin. Heittelin auttoon pakatun roinan pihalle ja nostelin lattiamattoja ylös. Ei mitään ihan järkyttävää löytynyt, paitsi yhdet vanhat kalsarit. No selvisi nyt miksi autossa on tunkkainen haju :lol:

Itselle suurin yllätys oli noiden kalsareiden lisäksi etujalkotilojen huono kunto. Varmaan kaikki tästä mallista enemmän tietävät tämän jo arvasivatkin, mutta minulle se oli yllätys. Jalkotiloja on jo itseasiassa paikkailtu aikaisemminkin. Kuskin jalkotilasta meni ruuvari läpi ihan helposti. Apukuskin puoli oli vahvempi. Molemmat jalkotilat ovat märät. Vesi sinne valuu jostain ylhäältä, mutta mistä? Mitähän pitää korjata että valuminen loppuu?

Tuossa kuskin jalkotila
Kuva

Ja tässä apukuskin:
Kuva

Takapenkin jalkotilat ja aluset olivat ihan ok. Apukuskin puolelle tulee ehkä pieni pala peltiä. Tässä kuva tuolta apukuskin puolelta:

Kuva

Mihin tarkoitukseen nämä reiät itseasiassa on. Liittyvätkö jotenkin tuon apurungon kiinnityksen? Lisäksi tutkin takaluukun tarkemmin. Siellä näin jo aikaisemmin nuo kulmissa olevat reiät. Noiden lisäksi täytyy paikata molemmin puolin pyörän kaaren ja takaluukun lattian taitos:

Kuva

Kuva

Tässä vaiheessa näyttää vielä, että ehjää peltiä on enemmän. Aion vielä nostaa auton ylös ja ryömiä alle täydentämään työlistaa.

Koneen kanssa tajusin tänään tehneeni virheen. No tekevälle sattuu ja hölmölle vielä enemmän. Eli tuota kipinää etsiessä irrotin 1. ja 2. sylinterin tulpanjohdot. Tietenkin takaisin laittaessa laitoin ne väärin päin. No korjasin tuon tänään ja laitoin käyntiin. Nyt käynti on tasaista, ei ryi imusarjaan. Kalkatus on kuitenkin edelleen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 01.04.2014 08:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 362
Paikkakunta: Eindhoven
hogander kirjoitti:
Mihin tarkoitukseen nämä reiät itseasiassa on. Liittyvätkö jotenkin tuon apurungon kiinnityksen?

kyllä, mutta ilmeisesti jo tehtaalta ei ole ollut kaikissa reiässä kumi ja pultti.



1978 Citroën GS Club
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 01.04.2014 14:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
eipä tarvii ihmetellä lattioitten kuntoa. vuosikaudet pitkin talvea kävellään lumisilla ronttosilla kulkimeen . kaikki sulanu lumi kerääntyy lattiapehmusteisiin ja niitten alle ,eikä mistään pääse pois . kukaan ei älyä tehdä kuivausta , koska se ei ole kovinkaan helppo.
tuohon kun lisätään vielä tuo vuosimalli , niin vedellä on ollut aikaa ruostuttaa ............. muistaakseni CX:ssä ei ollu edes pikimattoa lattia pelleissä.
äläkä unohda kattoo C pilarin alaosaa lokasuojan kohdalta . takakontti kannattaa syynätä , samoin takalokasuojien nurkat fillarikotelosta . rakenne on typerä kun pintapellin ja lokasuojan väliin jää 20-30mm tyhjää tilaa . samoin tulpat siellä ovat jo hävinneet.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 01.04.2014 18:38 

Viestit: 5884
Paikkakunta: Lahti
hogander kirjoitti:
Täytyypä kaivella tuota dokumentaatiota, mistä nuo ajoitusmerkit löytyy.


Ihan jakopään suojamuoveista pitäisi löytyä merkit josta sen jaon voi tarkistaa mitään purkamatta, samoin hihnan voi kiristää, kiristimen pultit saa löysättyä, jousi vaan voi olla jumissa eikä kiristä lisää ilman putsailuja.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 01.04.2014 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Itse autoon en tänään muuta tehnyt kuin kävin ruuttaamassa satsit CRC:tä etupenkkien kiinnityspullteihin. Ajattelin liotella noita ennenkuin yitän availla kun varoiteltiin niiden olevan todennäköisesti jumissa.

Tänään selvisi, että vaihtokone autoon löytyy kangasalta ja pääsen sitä irroittelemaan tulevana viikonloppuna. Ilmoitus tuosta koneesta tuli tälle palstalle. Kiirehdin sen huomattuani ilmoittamaan, että se on sitten minulle ;) Toivottavasti myyjä ei tästä pahastunut :oops:

BX:ään asentelin vihdosta viimein vetokoukun sähköt. Nyt voi sitten kuskailla tykötarpeita isosiskoa varten ihan peräkärryllä ilman, että tarvitsee luimistella kun polliisit tulee vastaan.

kokemjnelle:
Auto on seissyt jonkin aikaa ja sinne ei ole hetkeen enää lunta kulkeutunut kenkien mukana. Jalkatilat edessä ovat sen verran märät, että veikkaisin sadeveden pääsevän jostain sisälle. Täytyy tuota tutkia.

Xarille:
Minäpä katselen josko löydän nuo. Unohdin tämän, kun sain koneen käymään tasaisesti ilman rykimisiä. Tämä siis sen jälken kun sain ne 1. ja 2. sylinterin johdot oikein


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX20 Pallas -85
ViestiLähetetty: 01.04.2014 22:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Kiitos H. Kun rupesit pelastamaan tätä. Oli liian hyvä paaliin. Koitan tukea kaikin tavoin projektia. DS harrastajalla on ripakopallinen palikoita sulle ja tuon niiden lisäksi lämpimäisinä turbon penkit ja matot niin pääset siistimmällä sisustalla liikenteeseen. Jos nyt et välissä innostu museoimaan.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/4 [ 88 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: