Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Tissier
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=6645
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  sitikan vanki [ 29.11.2010 23:35 ]
Viestin otsikko:  Tissier

Terve!

Tissier purkautuu vihdoin:

http://www.flickr.com/photos/proa_ono/

t

s.v.

Kirjoittaja:  Siert [ 29.11.2010 23:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

:shock:

Kirjoittaja:  jptcool [ 30.11.2010 00:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Mielenkiintoista nähdä nuo rakenneratkaisut lasikuidun alta. Paitövei, leboncoin:ssa on myynnissä
nelipyöräinen Tissier-ambulanssi parilla tonnilla. Haku citroen ambulance.

Kirjoittaja:  Teuski [ 30.11.2010 08:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Tuota takakelkkahässäkkää katsellessa tuli taas mieleen, kuinka hieno voisi hydejousitettu autotraileri olla :geek:

Jos tuntuu, että rakentamiseen ei saa aikaa menemään riittävästi niin sitä voisi palaa myös katsastuskonttorilla :D

Kirjoittaja:  Eki [ 30.11.2010 09:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Teuski kirjoitti:
Tuota takakelkkahässäkkää katsellessa tuli taas mieleen, kuinka hieno voisi hydejousitettu autotraileri olla :geek:

Tai asuntovaunu. :shock: Pysyisi tavarat hyllyillä paremmin järjestyksessä huonommillakin teillä...

Mikäs paja se oli, kun muutti C25:iin ja C35:iin taka-akselit mehujousille? Sellaisen akselin kun saisi jostain ja ymppäisi tuohon meidän Jumperiin... Ja olisihan sellainen kärryn akselinakin vallan mainio.

Kirjoittaja:  sitikan vanki [ 30.11.2010 10:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Kyllä se Tissierin paja oli. Ne valmisti muutossarjoja etenkin C25:een.

Kirjoittaja:  Teuski [ 30.11.2010 10:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Mitäs tuollainen kärry sitten vaatisi?
Akselin levitys, sähköinen hydepumppu, paineensäädin ja -varaaja ja säiliö löhmille?
Kärryyn oma akku niin riittäisi normaali peräkärrypistoke, kauankohan kestäisi lataamatta? Pitäisiäkö järjestää lataus?
Jarrut onkin sitten oma juttunsa... tosin kaipa sen jarruventtiilin siihen aisaan saisi virteltyä :D

Ei tarvis pitkiä ajosiltoja tai kippaavaa kärryä kun sen voisi laskea alas lastaamisen ajaksi. Menis paineettomat sitikatkin nätisti kyytiin :;)
Kannattaisikohan katsoa jo valmiiksi harmaahapsinen katsastusmies kun tulee katsastuksen aika? :D

Kirjoittaja:  laakeri [ 30.11.2010 11:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Teuski kirjoitti:
Kärryyn oma akku niin riittäisi normaali peräkärrypistoke, kauankohan kestäisi lataamatta? Pitäisiäkö järjestää lataus?
Miksi ei samalla myös vetoautosta sähkösyöttö ja lisäksi sinne kärryyn torvi huutamaan (ihan sellainen sähköinen käy, ei tarvitse itse mennä sinne seisoskelemaan), kun valoille tulee sähköä, mutta hydrauliikalle ei. Sähköisesti tai hydraulisesti vapautuva seisontajarrukaan ei ehkä olisi paha turvatoiminto tuossa? Jousituksellehan toki tulisi vajoamisenesto?

Sähkönsyöttö akulta paksulla piuhalla vetokoukun viereen, jossa trukkiliitin. Tuohon tyyliin ratkaistiin appiukon klapinkuskauskärryn kippihydrauliikan sähkösyöttö myös (en nyt ihan tarkkaa tehoa muista, mutta jossain 1,5 kW luokassa muistaakseni liikutaan).

Kirjoittaja:  Eki [ 30.11.2010 11:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Teuski kirjoitti:
Jarrut onkin sitten oma juttunsa... tosin kaipa sen jarruventtiilin siihen aisaan saisi virteltyä :D

Sellainen menee ehkä yli katsastusmiehen ymmärryksen, mutta kyllähän hydraulisia työntöjarruja on ollut kautta aikojen. Tässäkin trailerissa on sellaiset. Eli siinä on vetopään jarrutangon päässä tavallinen jarrupääsylinteri, jota saa myös käsijarrukahvalla painettua.

Peruutusautomatiikan järjestetäminen käytettäessä auton akselista peräisin olevia jarruja lienee kuitenkin varsin haasteellista, joten helpommalla päässee käyttämällä valmiita perävaunun napoja vaijerijarruineen.

Kirjoittaja:  Akaile [ 30.11.2010 12:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Hydraulinen kärry on jo olemassa, ei muuta kuin yhteydenotot tekijään ja vinkkejä kysymään... ;)

Kuva

Kirjoittaja:  Teuski [ 30.11.2010 12:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

laakeri kirjoitti:
Miksi ei samalla myös vetoautosta sähkösyöttö ja lisäksi sinne kärryyn torvi huutamaan (ihan sellainen sähköinen käy, ei tarvitse itse mennä sinne seisoskelemaan), kun valoille tulee sähköä, mutta hydrauliikalle ei.


Tuokin kävi mielessä, mutta olishan se hienompaa kun kärry kävisi auton kuin auton perään ilman ylimääräisiä virityksiä :)

Kirjoittaja:  laakeri [ 30.11.2010 12:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Teuski kirjoitti:
Tuokin kävi mielessä, mutta olishan se hienompaa kun kärry kävisi auton kuin auton perään ilman ylimääräisiä virityksiä :)
Eihän pikkukärryssä ole kuin yksi sähköpistoke ja yksi varmistusvaijeri kytkettävänä muutenkaan, joten aika vähäisenä vielä pysyy. Pääsee normaalin isomman kärryn tasolle oikeastaan ;)

Kirjoittaja:  sitikan vanki [ 09.10.2011 19:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Taas on projekti nytkähtänyt vähän etiäppäin. Tuli lisäksi hommattua varaosa-auto.
t

s.v.

Liitteet:
IMG_1230.jpg
IMG_1230.jpg [ 76.94 KiB | Katsottu 27370 kertaa ]
IMG_1227.jpg
IMG_1227.jpg [ 64.96 KiB | Katsottu 27372 kertaa ]
IMG_1237.jpg
IMG_1237.jpg [ 70.2 KiB | Katsottu 27373 kertaa ]

Kirjoittaja:  sitikan vanki [ 09.10.2011 19:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Ja vielä lisää. . . .

Paluuputkisto, se muovista tehty, tuli nyt rakennettua pneumatiikkakamoista. Toiminee niinkin? Ainakin liitokset on lujempia, kuin alkuperäiset.

Liitteet:
IMG_1243.jpg
IMG_1243.jpg [ 70.15 KiB | Katsottu 27380 kertaa ]
IMG_1241.jpg
IMG_1241.jpg [ 65.97 KiB | Katsottu 27370 kertaa ]

Kirjoittaja:  svc [ 10.10.2011 14:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Teuski kirjoitti:
Jarrut onkin sitten oma juttunsa... tosin kaipa sen jarruventtiilin siihen aisaan saisi virteltyä
Rakenteluihioksi pitäisi etsiä tarpeeksi vanha jo valmiiksi nestejarruilla oleva perävaunu.

Uuden omavalmisteisen kärryn teko alkaa olla jo taidetta, etenkin jos siihen haluaa jarrut:
http://leimalle.com/tietoa/perakarrynteko.php

Kirjoittaja:  laakeri [ 17.10.2011 11:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Tulipahan mieleen sellainenkin asia, että sähköpumpun lisäksi voisi varmaan olla peräkärryn pyörältä voimansa saava mekaaninen hydraulipumppu, "varmistuksena". Sopivalla välityksellä tuskin jarruttaisi niin kovasti, että haittaisi?

Kirjoittaja:  svc [ 17.10.2011 12:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

laakeri kirjoitti:
Tulipahan mieleen sellainenkin asia, että sähköpumpun lisäksi voisi varmaan olla peräkärryn pyörältä voimansa saava mekaaninen hydraulipumppu, "varmistuksena". Sopivalla välityksellä tuskin jarruttaisi niin kovasti, että haittaisi?
Onko kukaan nähnyt missään lukuja, paljonko Sitikan hydraulipumpun tehontarve on?

Hmm. Onhan tuo laskettavissa kun tietää varaajapallon sisältämän energian. Pitääpä kaivaa hydrauliikan kirja esiin.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 17.10.2011 18:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Voisitteko rakentaa sen peräkärrynne jossain toisessa ketjussa? Kiinnostava aihe sinänsä mutta tissi..er kiinnostaa enempi ;)

Kirjoittaja:  kokemjne [ 17.10.2011 19:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

eipä tuo rakentelu juurikaan haittaa kun sen voi helposti ohittaa menemättä sille sivulle. :D

Kirjoittaja:  Ralle [ 17.10.2011 23:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Kaapelimies kirjoitti:
Voisitteko rakentaa sen peräkärrynne jossain toisessa ketjussa? Kiinnostava aihe sinänsä mutta tissi..er kiinnostaa enempi ;)

Pakko olla kyllä Kaapelin kanssa samaa mieltä ;)

Kirjoittaja:  sitikan vanki [ 31.01.2012 21:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Tissier kokoontuu vihdoin. Koppa on nostettu päälle. Seuraavaksi teen uuden väliseinän vanhan lahonneen lastulevyisen tilalle. Seinä laitetaan vähän alkuperäista taaemmaksi paremman takajalkatilan toivossa.
Tästä se pikkuhiljaa etenee, kun ei anna epätoivolle pikkusormea, vaan näkertelee hiljalleen eteenpäin.

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Runko raakileena
IMG_1402.jpg
IMG_1402.jpg [ 70.94 KiB | Katsottu 25969 kertaa ]

Kirjoittaja:  sitikan vanki [ 31.01.2012 21:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Koppa on taas mukana. Pultireiätkin meni melki kohdalleen kerrasta.

Liitteet:
IMG_1421.jpg
IMG_1421.jpg [ 55.54 KiB | Katsottu 25970 kertaa ]

Kirjoittaja:  olli__o [ 31.01.2012 22:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Hienoa!

Olikos alkuperäinen keula niin ruosteessa että oli pakko vaihtaa?
Miten tuo keulan vaihto onnistuu nykyään ja saako vielä rekisteriin? Onko tämä sellainen kanta-auto + prosentti juttu ja kumpi näistä autoista sitten syntyy uutena; keulan mukaisilla papereilla vai kopan?

Kirjoittaja:  sitikan vanki [ 01.02.2012 10:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Kyllä se keulan vaihto onnistuu ihan vaihtamalla. Kaikki tunnusluvut ovat takarungossa, eli meistos ja Tissierin messinkikilpi. Maalautan koko hoidon valkoiseksi, niin on kuvissa ihan samannäköinen kuin ennenkin.
Vanha keulaosa oli kolaroitu banaaniksi ja helmojen lisävahvikepalkeista oli alapuolisko ja etummainen puoli metriä muuttunut ruosteeksi, joten ne olis pitänyt kuitenkin vaihtaa, mikä puolestaan olisi edellyttänyt korin poisnostoa.
Etuoven ikkunakarmi meni vänkärin puolella osittain takaoven karmin päälle, eikä ollut säätövaraa enää. Päätin sitten tehdä radikaalin ratkaisun.

Kirjoittaja:  Ralle [ 01.02.2012 11:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Tissier

Magee on prokkis.

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/