Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citron Xsara Break 1.9TD vm 99 ABS Alapallonivel
ViestiLähetetty: 25.03.2011 19:58 

Viestit: 2
Vaikeinta on kokemuksen perusteella saada vanha pallukka irti.
Kannattaa myös suihkutella pultteihin ja muttereihin PALJON Crc;tä
ja mieluummin pariin kertaan etukäteen.

Pallonivel on kiinnitetty tukivarteen 3;lla torx- pultilla ja lukkomuttereilla.
Ainakin tässä tapauksessa ne olivat melko löysällä.
Aukesivat räikällä, pitäen samalla kiinni pultinpäästä leukapihdeillä.
Ilmeisesti torx- pulteilla sen vuoksi, että lienevät kannaltaan tavallista matalammat.
Ei tarvita autonosturipaikkaa välttämättä, vaikka se varmaankin helpottaisi työtä.
Itse pallonivel on kiinnitetty ripustuksessa olevaan reikään, jossa on sivussa hahlo ( ura ),
eli se on sivultaan "halkaistu".

Onneksi joku ystävällinen sielu mainitsi netissä, että tarvitaan kiila.
Totta tosiaan, kiila todellakin tarvitaan;
Se taitaakin olla tässä kaikkein tärkein työkalu..
Tämä kiila isketään ripustuksessa olevaan hahloon, jolloin nivelen tapin pesä avartuu.
Ilman tätä kiilaa homma tuntuu täysin mahdottomalta, ( kuten huomasinkin ensimmäisessä yrityksessä ).

- Rengas irti
- Ripustuksessa oleva nivelen tapin pultti ja mutteri auki kahdella jatkovartisella räikällä.
Tässä vaiheessa pitää ehkä kääntää ratista kulma sopivaan asentoon, muutoin holkit eivät mahdu yltämään kiinni.
- Pultin reikään ja tapin juureen CRC;tä (tai vastaavaa) ja mieluummin odotellaan vuorokausi....
tai voihan sitä yrittää jatkaa hetikin.
- Isketään kiilaa hahloon, niin että "tuntuu".
- Yritetään jotenkin nitkuttaa nivel irti, vaikkapa sorkkaraudalla tms.
Tähän on ilmeisesti kehitetty jonkinlainen haarukkarauta, jota nyt tällä kertaa ei ollut työkalurepertuaarissa.

Toisella tunkilla ripustusta nostaen saattaa homma helpottua.
Jos ei lähde muuten, niin yritetään iskeä vaikkapa tukivartta alas hirmuisella lekalla.
- Tarkistetaan välillä, että kiila ei ole pullahtanut irti ja tarvittaessa isketään sitä erittäin tiukkaan.
- Jos sait tapin irti, olet voiton puolella ja voit kiittää itseäsi.
- Nivelen kantapalan 3 pulttia auki
- Ujuttele nivel irti.

- Uuden nivelen asennus suurinpiirtein päinvastoin.
HUOM Kannattaa varata ainakin uusi kiristyspultti M10 pituus 60mm suora osuus ilman jenkoja kannasta n. 20 - 30mm.
Todennäköisesti alkuperäinen pultti on nääs kärsinyt jo pahasti.

Muuta;
Kiila asetetaan tukivartta vasten hahloon, ja lyödään sisään jollain kapoisella raudalla,
varoen osumasta vetoakselin kumisuojaan.
Tukivartta ei tarvitse purkaa varsinaisesta keskemmästä nivelistöstä..
Auttaa, jos ripustusta nostetaan toisella tunkilla esim. siitä ohjaustangon nivelestä, vai mikälie,
( varovasti, että akseli ei pullahda pois vaihteistosta )

Asennettaessa pitää katsoa, että nivelen tapin ura asettuu pultin reiän kohdalle,
muuten vähintäänkin pultin jengat hajoavat.

- Irroita kiila ennen pultin kiristystä.

KIILA;
Esim. lattaraudasta, jonka paksuus n. 10 mm. pituus 70 mm.
- Kolmiomainen muoto. Kärjen leveys n. 3.2 mm. paksunee 10 mm matkalla leveyteen 5 mm.
Kärkiosa esim. 30 mm. josta levenee päätä kohti, jossa leveähkö 25 mm lyöntipinta.
Kärki saisi olla ehkä vieläkin lievemmin levenevä.
Jos kärki osuu tappiin, pitää sitä tietysti lyhentää.
Kiila kannattaa takoa kärjestään hieman kaarevaksi, jolloin asettuu paremmin hahloon.
Yläpään sivuihin kannattaa myös hioa urat, joihin lyömällä kiilan saa helposti irti.

Mauseri oli hukassa, joten mitat "noin".
Nivelen tapin halkaisija on 18mm, eikä siis esim. 16mm
16mm tapillinen oli se, jonka ensin sain varaosaliikkeestä.
Olipa kiva ähertää pari tuntia, vain huomatakseni, että sain vääränlaisen osan....
Jos pystyy, niin pentävä varaosaliikkeeseen vanha osa kourassa.

Myyjä katsoi vain rekisterinumeron ja tietokannasta löysi muka osanumeron,
eipä tainnut sekään sovellus oikein toimia...
Tämä lienee jonkinlainen uusi palvelu varaosaliikkeille.

Kyllä rekisteriotteesta löytyvä tarkka tyyppikoodi on vieläkin tärkeä.

No sittenpä olikin paikat herkistetty..
Uskoisin, että nyt uudella, oikeanlaisella pallolla homma tulee sujumaan helposti.

Uuden pallonivelen osanumero on 021-C169-6 (CI-102A)
BALL JOINT Redaelli Ricambi http://www.frsteer.com
- Eli yritän tällä uudestaan. Tapin paksuus on tosiaan nyt oikea l. 18mm,

Päivitys- Homma onnistui..

Sitten vain hyviä ajoja ja kohti kevättä!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citron Xsara Break 1.9TD vm 99 ABS Alapallonivel
ViestiLähetetty: 25.03.2011 21:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
hane6 kirjoitti:
Esim. lattaraudasta, jonka paksuus n. 10 mm. pituus 70 mm.
- Kolmiomainen muoto. Kärjen leveys n. 3.2 mm. paksunee 10 mm matkalla leveyteen 5 mm.
Kärkiosa esim. 30 mm. josta levenee päätä kohti, jossa leveähkö 25 mm lyöntipinta.
Kärki saisi olla ehkä vieläkin lievemmin levenevä.
ZX:ssä tai jossain olen samanlaiseen alapallon kiinnitykseen törmännyt. Eikös se auennut ihan normaalilla lyöntimeisselillä levittämällä ilman mitään rakentelua?
hane6 kirjoitti:
Kyllä rekisteriotteesta löytyvä tarkka tyyppikoodi on vieläkin tärkeä.
RP-numerolla on tähän mennessä saanut ihan kivasti oikeita osia, lisäksi tarvitaan tietenkin kori- ja moottorimalli.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citron Xsara Break 1.9TD vm 99 ABS Alapallonivel
ViestiLähetetty: 26.03.2011 13:40 

Viestit: 2
Hyvä huomio, tietysti on keksitty valmiita työkalujakin.
Taisin tehdä vaan vaikeimman kautta.
Tila näytti kuitenkin niin ahtaalta, että keksin tällaisen ratkaisun.
Tunkilla ripustusta nostamalla, saa tietysti paremmat mahdollisuudet, jota en silloin hokannut.
Huomasin, että työkalu ei saa olla liian jyrkästi kartiomainen, koska silloinhan se pullahtaa helposti pois hahlosta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citron Xsara Break 1.9TD vm 99 ABS Alapallonivel
ViestiLähetetty: 26.03.2011 22:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Hyvä selostus tee-se-itse työstä :) Varmasti auttaa jotain toista ko. hommaa suunnittelevaa.

Tässä on hyviä vihjeitä, ja jokainen asentaja saa panna paremmaksi remontissa ja työselostuksessa jos vain rahkeita riittää.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citron Xsara Break 1.9TD vm 99 ABS Alapallonivel
ViestiLähetetty: 28.03.2011 22:27 

Viestit: 329
Paikkakunta: Kotka
eikös tuo sama pallonivel ole ainakin zx,xsara ja pösön 306 malleissa.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: