Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/5 [ 106 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 07.08.2011 14:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Tehtiin tässä viime perjantaina vähän vaihtokauppoja ACRY:n puheenjohtajan kanssa. CX Prestige ja vino pino käteistä lähti Mäntyharjulle ja DS 21 Pallas vuodelta 1966 tänne Lempäälään. Auto on teknisesti, korin kunnon puolesta ja optisesti kohtalaisen ok, mutta ei missään nimessä mikään näyttelykuntoinen. Tätä olisi nyt tarkoitus ylläpitää ja hiukan parannella ajan saatossa.

Tämän viikonlopun saldo: Autoa on yleisesti ihmetelty ja sisustaa + tavaratilaa kuurattu ankarasti. Ilmeisesti takakontin tiiviste ei ole ihan tiivis, koska kontissa oli reilusti maantiepölyä. Ohjaus oli ajoittain erittäin raskas, joten tekniikkapalstalla saadun vinkin perusteella tarkistin ohjausvaihteen sivusuuntaisen asennon. Tätä varten pitää purkaa akku pois. Tiellä on myös muutama hydrauliletku ja sattumalta päädyin tempaisemaan hydrauliikan imusuodattimen pois. Hyvä olikin, nimittäin se oli aivan täynnä hienojakoista kiinteää sakkaa. Öljy oli kyllä ihan kirkasta, mutta ilmeisesti Biosafe on saanut irrotettua jostain tuota moskaa. Pitää tarkkailla tilannetta. Puhdistuksen seurauksena tuntuu että ohjaus toimii nyt paremmin.

Pesin ja öljysin ilmansuodattimen panoksen ja päätin säätää venttiilit koneen helisevän käyntiäänen taltuttamiseksi. Yllätys oli kuitenkin, että välykset olivat kokolailla oikean suuruiset. Tulipa sentään siivottua venttiilikoppa jossa oli varmaan kaikki 45:n vuoden aikana kertynyt karsta. Ilmeisesti helinä tulee jostain muualta, voisiko olla jakopää? Nokka-akselin pyörää kääntelemällä ei tosin tunnu minkäänlaista välystä. Siinä töllistellessäni huomasin että kaasutin oli Solex, vaikka tässä pitäisi olla Weber. Tuo on luultavasti ID 19 kaasari, eli kuristaa varmaankin virtausta jonkin verran.

Tuulilasin pyyhkimissä oli metka vika, eli ne eivät suostuneet pysähtymään jos oli kerran päälle laitettu. Edes virtojen katkaisu ei auttanut. Epäilin, että moottorin sisällä olevissa laahaimissa on likaa joten moottori "rullaa" pysäytyskohdan yli aina uudelle kierrokselle. Jatkuu...



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 07.08.2011 17:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Pyyhkijän moottori on ihan hyvin käsillä moottoritilassa, mutta voi: Pierre on siinä Gauloisea poltellessaan päätynyt sellaiseen ratkaisuun että moottori ruuvataan tulipeltiin sisältäpäin. Pultin kannat jäävät kojelaudan uumeniin hanskalokeron taakse. Tehtaan ohje alkaa, että "irrota kojelauta". Minähän en sellaisiin ryhdy, ja apuna tässä yksilössä on laajennettu radion aukko josta saa molemmat kädet yhtä aikaa "kyynärpäitä myöten" aina tulipeltiin asti. Pienellä äherryksellä pultit auki ja moottori kouraan.

Alkuperäiset vaseliinit olivat tumman ruskeata kovettunutta tököttiä, jonka sekaan oli irronnut kontakteista sen verran metallihippua että muodostui jonkinlainen "puolijohde". Putsaus, kevyesti rasvaa päälle ja kasaan. Autolla yleisen jännityksen vallassa testaamaan, mutta mitä %#¤&*:ä sehän ei toppaa ollenkaan vieläkään! Selvisi sitten, että pyyhkijöiden mekanismi pitää olla kytkettynä tai moottori pyörii itsekseen virran katkaisun jälkeen vielä sen verran että lähtee aina uudelleen päälle. Eipä sitten muuta kuin kasaan ja nyt pelaa niin kuin pitääkin paitsi että molemmat nopeudet ovat jokseenkin yhtä nopeat... Pitää ehkä katsella tuonne joku tihkurele ykkösnopeuden paikalle niin olisi vähän lisää mukavuuksia :)

Hinkutin sitten puskureita ja takaluukun saranoita Autosolilla, mutta kyllä noille rosteriosille pitää tehdä kunnon temput eli ottaa irti ja hangata koneellisesti naarmujen hävittämiseksi. Ehkä sitten jossain vaiheessa. Päivän päätteeksi heitin kuvulla varustetut keltaiset H4:t ajovaloihin. Seuraavaa remppakertaa odotellessa...



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 07.08.2011 18:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 581
Paikkakunta: Mäntyharju
Hauska lukea tuota pieteettiä, jolla perehdyt uuteen autoosi. :P

Tuo BioSafen pesevä ominaisuus on selvä, ja voi olla että sihtiä saa silloin tällöin jonkin aikaa puhdistella.

Solexilta on ollut saatavissa DS:ään sopiva korvauskaasari kyllä ihan hyllystä, ja sellainen tuo autossa kiinni oleva juuri on. Muistaakseni ostin sen auton ensimmäisen omistajuuteni aikana joskus 80-luvun alussa. Bensankulutus tippui lähes kaksi litraa satasella, kun vaihtoi kuluneen Weberin tilalle upouuden Solexin.

Onnea vain matkaan edelleen!




DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C6 3.0i Exclusive 06
C6 3.0 HDi Exclusive 09
C8 V6 04
CX25 Prestige 87
CX25 GTi 87
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98 ja 00
20 x Xantia 1.8-2.0 95-00
Austin Healey 100BN1 54
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 08.08.2011 18:17 

Viestit: 919
Paikkakunta: Etelä-Savo
Mukava huomata, jotta on hyvässä kodissa tämäkin peli. :) Iloa ja intoa toivotan ajoneuvon parissa kovin sinulle Hessu!



Muista hymyillä, Pete 040-7334478
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 08.08.2011 21:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Kiitoksia kannustavista kommenteista! Tämän päivän ohjelmassa oli luukkujen, ovien ja lokasuojien säätö. Peltien välisissä saumoissa oli heittoja leveydessä, oven salpa kolahti suljettaessa, listojen ja pokkausten linja ei ollut jatkuva kylkeä pitkin tiiratessa jne. Onneksi D-mallissa näyttää olevan melko hyvät säätömahdollisuudet moisten korjaamiseksi. Tein muutaman tunnin töitä, siirtelin mm. ovisaranoiden shimmilevyjä eri paikkoihin ja kiristelin saranatappeja yms. Nyt on jo huomattavasti asiallisemman näköinen!

Pari kauneusvirhettä vielä jäi: Toinen etulokasuoja on ainakin 5 mm liian edessä jolloin sen ja etuoven välinen rako on naurettavan suuri. Löysin jo ne 2 pikku ruuvia A-pilarin alapäässä joista pääsee säätämään lokarin takareunan korkeus- ja sivuasemaa mutta miten koko siipeä saa taaksepäin? Lisäksi vaikuttaa, että konepeittoa ei saa tarpeeksi eteen. Suljettaessa takareuna puristuu tiukasti tuulilasin alla olevaa kumia vasten niin että narina käy, ja jää koholle.



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 08.08.2011 22:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 607
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Muistankohan väärin kuulleeni/lukeneeni, että luukkujen ja peltien säätäminen alkaisi periaatteessa juuri konepellin takareunasta. Sitä kun ei kait juurikaan voi säädellä yhtä paljon kuin muita peltejä. Eli siitä lähdetään etulokarin kautta taaksepäin, etuovet -> takaovet -> takalokarit? Mullakin se konepellin takareuna puristuu aika tiiviisti ja narisee mennessään. Oisko kuitenkin tarkoituksella?
Olen itsekin mietiskellyt sitä konepellin säätämistä kun itsellä on toinen reuna alempana kuin toinen. Se on varmaan juuri se saranan stoppari joka määrää sen mihin tasoon konepellin saranapuoli jää? Taitaa olla ainoa säädettävä osa...
Se klenkka jota saranaksi sanotaan, on aika "liikkuvainen" joka suuntaan...



Mika Sivonen
Chrysler Voyager 1990
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 09.08.2011 19:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Tänään vuorossa tyhjäkäynnin säätimen fiksausta. Olen aikeissa säätää automaattikytkimen kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta huomasin jo aikaisemmin että joutokäynnin nopeus ei muutu mihinkään vaikka jarrua painelee kuinka. Raksuttelee sitä tasaista 1000 rpm kyytiä. Joutokäyntisäätimen toiminta on jostain syystä jäänyt sen paremmin dokumentoimatta, vaikka järjestelmästä muuten on aika seikkaperäiset tiedot tarjolla.

No, eihän tuo kummoinen laitos ole, etujarrupiiriin liitetty pikku sylinteri jonka mäntä painaa kaasarissa olevaa nappulaa kun jarrupiirin paine nousee. Ainoa vain, että tässä autossa mäntä ei liikkunut niin mihinkään... Otin kapistuksen irti ja kokeilin melko laihoin tuloksin paineilmalla pikku mäntää sieltä poteron pohjalta liikuttaa. No, jos se ei jarrupiirin paineella ole liikkunut niin ei varmaan 7 bar paineilmallakaan. Kärkipihdeillä männän päästä sai auttavasti kiinni, mutta ne vain luistivat kovan sileän varren päältä pois.

Mietiskelin erinäköisiä keinoja maan ja taivaan väliltä, nimittäin nippojen liitännät ovat mäntään nähden suorassa kulmassa joten niiden läpi ei voi työntää. Mutta yksinkertaisin konsti oli paras: Ilmausnippa irti ja pursotin tuubista vaseliinia sylinterin täyteen. Nippa kiinni, ja hydrauliliitännän pohjalla olevaan kanavaan vaseliinin sekaan sopivan kokoinen poranterä (varsi edellä tietty). Parilla vasarannapautuksella terä oli kiinni sylinterin vastakkaisessa seinässä ja kas, mäntä muutaman millin ulompana. Lisätään rasvaa ja toistetaan jokunen kerta niin mäntä onkin jo kädessä :) Tätä kirjoittaessa osat ovat ultraäänipesurissa muhimassa, uskotaan että tästä vielä toimiva tulee!

Juuso kirjoitti:
Solexilta on ollut saatavissa DS:ään sopiva korvauskaasari kyllä ihan hyllystä, ja sellainen tuo autossa kiinni oleva juuri on. Muistaakseni ostin sen auton ensimmäisen omistajuuteni aikana joskus 80-luvun alussa.


Voisiko malli olla Solex 28/36 SFIF? Varmaankin muistat kun ihan hiljattain vasta olet sen hommannut :D Missään ei mallia selvästi lue mutta tuota on uutena käytetty hieman uudemmissa D-malleissa ja netistä löytyneiden kuvien perusteella näyttää aivan samalta.



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 10.08.2011 08:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Herkistelty ja maalattu säädin on paikoillaan ja ilmattu. Eipähän se joutokäynti muutu vieläkään jarrun avulla. Pitää vissiin tilata kaasuttimen tiivistesatsi ja ottaa mehumaija pöydälle putsausta ja säätöä varten. Mietiskelin, että ikävän käyntiäänen aiheuttajana on luultavasti kuluneet venttiilinnostimet. Ajaessa ääni "elää" kun nostimet ilmeisesti pyörähtelevät eri asentoihin. Voi tietty olla keinuvivun akselitkin. Kuinkahan mielekästä olisi kevytrempata kone siten että läppäisi venttiilit, plaanaisi kannen ja tipauttaisi uudet nostajat vanhan nokan päälle? Koneen irrotukseen ei nyt kyllä pysty venymään.

Mistä noita nostajia muuten edes saa järkihintaan? Franzosella pyynti on 22,90 / kpl mutta saldo näyttää punaista ja muissa löytämissäni paikoissa hinta on jokin verran korkeampi.



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 10.08.2011 09:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 581
Paikkakunta: Mäntyharju
Kukaan ei ole niin viisas kuin insinööri - olisi multa jänyt keksimättä miten joutokäyntiventtiilin jumittunut mäntä saadaan irti!

Kyllä se muisti näin vanhemmiten heikkenee, en tosiaan muista kaasarikaupoista (vuodelta n. 1980) muuta kuin sen, miten iloinen olin kun KaasutinExpertiltä löytyi juuri oikea. Rungon valuhan on sama manuaalivaihteisen D-mallin DX2-moottoriin kuuluvan kaasarin kanssa, mutta oikeaa DS:ää varten kanavat on porattu auki ja kaksoisjoutokäyntiventtiilin pinnapulttien reiät on kierteytetty.

Joko tuo kaasari oli sulla ultraäänessä? Jos sieltä joutokäyntiventtiilin männän painaman nappulan takaa on kanava tukkeessa?

Nostimia alttiimmat ja yleisemmät helinän aiheuttajat ovat juuri kuluneet keinuvipujen laakeripuslat / itse keinuvipuakselit, useimmiten vielä pakopuolen pidempien keinujen. Kannattaa tutkia ensin ne, on paljon pienempi homma kuin koko kannen nosto ilmaan.




DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C6 3.0i Exclusive 06
C6 3.0 HDi Exclusive 09
C8 V6 04
CX25 Prestige 87
CX25 GTi 87
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98 ja 00
20 x Xantia 1.8-2.0 95-00
Austin Healey 100BN1 54
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 10.08.2011 21:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
En viitsinyt kaasutinta vielä irrottaa kun ei ole sitä remppasarjaa. Niinpä tilasin tänään hiukkasen huolto-osia Franzoselta. Tulossa on venakopan + tulpanputkien tiivisteet että kärsii vielä kurkkia sinne venttiilikopan alle, tulpanjohdot koska sain "kynsilleni" kun säätelin eilen joutokäyntiä, huohottimen kumimutka venttiilikopasta ilmanputsariin koskapa oli halki, öljynsuodatinsarja tiivisteineen vastaisen varalle sekä sitten se kaasuttimen tiivistesarja. Että nyt ei menisi homma ihan tylsäksi, niin sattui hiirikäden etusormi kouristelemaan pahasti juuri siinä kohtaa kun tarjottiin 123ignition jakajaa :D Jälkimmäinen tuli tosin eri puljusta, kun hinta oli paremmin kohdallaan. Pitää raportoida asennus ja ensivaikutelmat sitten aikanaan.
Kävin tänään kyseisellä kulkineella töissä ja vielä illan puoleen "kirkolla" kaupassa ja postissa. Kun pysähdyin poimimaan tytöt hoidosta niin auton kohdalle siihen keskelle tietä pysähtyi varmaan minuutiksi joku C5-kuski töllistelemään. On tämä auto kerrassaan mahtava laite, "salaa" ei ainakaan pääse ajelemaan :)



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 10.08.2011 22:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1205
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Etkös sinä laittanut mulle 123 Ignition kyselyjä? Sähköpostilla olis tullut paremmin perille kuin tämän palstan yv... siis et tarvitseko enää?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 17.08.2011 20:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Tarve ohi, mutta eiköhän tästä kuitenkin vielä joskus kaupoille päästä, melko varmasti jotain pitää vielä joskus hankkia eikä pelkästään ajaa!

Hommasin tuossa 3 kpl jonkun Saabin takakeskipaikan lantiovöitä, jotka pulttaantuivat tosi sopivasti DS:n valmiisiin paikkoihin. Kierre vaikuttaisi olevan "industry standard" eli 7/16" UNF, vaikka muuten onkin lähdetty kaikilla hienokierteisillä M7:lla kikkailemaan :) Perheen leidit saavat siis nyt nököttää seslongilla turvallisesti vyötettynä, mutta etupenkkiläisiltä kyseinen etu vielä puuttuu. Kynnyskotelon päällä etupenkkien sivuissa on reiät, mutta ei siellä takana mitään mutteria ole. Tiedä häntä, onko alkuperäinen ratkaisu, mutta pitää vissiin tehdä sopivat uudet palat ja liimata ne mig-linnun kakalla paikalleen.

Tänään poikettiin Tampereen Mustassalahdessa, jossa vanhojen autojen harrastajat kokoontuvat aina keskiviikkoisin. Paikalla oli Pallaan ohella mm. 2CV, GS X3 ja DS 23 ie cabriolet :shock:



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 18.08.2011 17:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 607
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Ne etuvöiden paikat siinä sivukotelossa oli mullakin b pilarin vieressä vaaka-asennossa. Siirsin ne siihen pilarin sivuun koska XM:n vöitä ei voinut asentaa vaakaan. Lisäksi uskoin että paikka olisi käytännön tilanteessa, eli äkkipysäyksessä parempi. Sinne koteloon pääsi omastani käsiksi reiästä, josta kulki takalämppärin vesiputket. Kaikissa autoissa ei sellaisia ilmeisesti ole.
Kuva
Kuvasta näkee sen vanhan paikan ja pilkistää se uusi rullan paikka...
Ei siellä ole muttereita, vaan iso prikka. Se oli irtopultilla/mutterilla kiinni koko keksintö.
Mutta b palkissa pitäisi olla kierteet valiina vyön ylälenkille, samoin keskikiinnikkeiden osalta lattiassa... ?? Tämä tietysti kokemuksen mukaan uudempikeulaisessa. En tiedä varmaa vanhakeulaisesta...

Olisko Mustanlahden cabrio ollut hopean värinen vai punainen?
Kuva
Jos oli jonkun muun värinen niin sitten on uusi tapaus... :o



Mika Sivonen
Chrysler Voyager 1990
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 18.08.2011 20:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Juu, edestä löytyi keskimmäiset kiinnikkeet lattiasta ja b-pilarissa kernin alla tuntuu reikä jossa oletan olevan mutterin takana. Tuo ulkosyrjän puoleinen alakiinnike täytyy räätälöidä tavalla tahi toisella. On totta, että pystypintaan kiinnitettävät rullat ovat yleisempiä, ja sen rullan asentoahan ei voi muuttaa taikka ei toimi oikein...

Mustanlahden peli oli kohtalaisella varmuudella tuo hopeinen. Lisätietoa ko. yksilöstä?



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 18.08.2011 21:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1907
Paikkakunta: Laukaa
Hessu kirjoitti:
Juu, edestä löytyi keskimmäiset kiinnikkeet lattiasta ja b-pilarissa kernin alla tuntuu reikä jossa oletan olevan mutterin takana. Tuo ulkosyrjän puoleinen alakiinnike täytyy räätälöidä tavalla tahi toisella. On totta, että pystypintaan kiinnitettävät rullat ovat yleisempiä, ja sen rullan asentoahan ei voi muuttaa taikka ei toimi oikein...


60-luvulla turvavöitä Suomen autoissa ei vielä juurikaan ollut. Monesta autoistakin puuttui vastamutterit turvavöiden kiinnittämiseen vaikka reiät olivat valmiina.
Jälkiasennussarjassa oli vastamuttereihin valmiiksi hitsattu 10-15cm:n rautalanganpätkät, jolloin mutterin saattoi pujottaa kiinnitysreiän kohdalle kiinnityskotelon/palkin sivuun (itse-)tehdystä reiästä



[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 19.08.2011 01:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5847
Paikkakunta: Tuusula
IsoD, siis XM:n nahkajakkarat jossain sammakossa :lol:
Ristus sentään, näky oli kuin kiikarit hirvellä ja nyt on vaikea sanoa että onko hirveät vai jopa vitsikkäät. Vai tuonne mun XM-vyöt meni :D



Honda Valkyrie F6C, Cadillac Seville Northstar 32 Valve.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 19.08.2011 08:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1992
Paikkakunta: Espoo
Ilman "sammakkoa" ei olisi XM:ää... :roll:



Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
"Jos saat ajaa hyvällä autolla, silloin elämä on helpompaa" -Räikkönen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 19.08.2011 11:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 607
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Noo, kauneus on aina katsojan silmissä ;)
Kaikki lähti siitä kun Kenguru homasi tuon jakkarasarjan ja ihan vain piruuttaan kokeiltiin sitä repsikan penkin tilalle. Siitä se ajatus sitten lähti.
Kuva
On ne alkuperäiset penkit tallessa. Pitkällä aikavälillä ajattelin että päällystän ne ja laitan takaisin, mutta sitten siitä tulee muutenkin pallas sisustus. Sitten joskus. Ehkä.
Nuo nyt vain tuntuu niin hyvältä istua 8-)



Mika Sivonen
Chrysler Voyager 1990
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 23.08.2011 21:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Viikonloppuna hommasin sylinterinkannen varusteineen, eli venttiilit, keinut ja niiden akselit, nostimet ja yläpään tiivistesarjan. Kansi oli osittain kunnostettu, eli venttiilit hiottu ja taso plaanattu. Ollut tuon jälkeen asentamatta hyllyssä x vuotta. Sain myyjän avustamana valita haluamani komponentit ainakin 5-6 eri moottorin osista ja kohtuu hyvät löytyikin joskaan ei tietenkään uusia.

Eilen jo hiukan peseskelin osia isommista lioista painepesurilla ja purin venttiilit pois kannesta. Tänään sitten keinuvipuasetelmat muttereiksi ja kaikki hilut ultraäänipesuriin. Hioin viimeistelylaikalla ja hienolla paperilla keinujen päistä ja vipuakseleista sileät, siistin vingulla kannen kanavista pahimmat pykälät ja rosot sekä kiillottelin hiukan palotiloja. Venttiilinjouset olivat hiukan syöpyneen oloiset ja niissä oli ruosteen tapaisia hituja pinnassa joten ne laitoin tärypuhdistimeen seuranaan kilon verran alumiinisilikaattia. Kaipa joku keinotekoinen keraamirae olisi äkäisempää mutta on olevinaan niin kallista että saa tuo puhallushiekka riittää. Huomenna jatkuu...

Mietiskelen tässä, että jaksaisiko vaihdattaa uudet venttiiliohjurit tässä vaiheessa. Mikähän olisi sellainen hyväksyttävissä oleva venttiilin sivuttaisliike kun sitä heiluttelee muutaman millin nostolla ollessaan? Sopivien mittalaitteiden puutteessa jää nykyinen ohjurin sisähalkaisija mittaamatta, eikä tehtaan manuaalissa äkkivilkaisulla mitään huoltorajaa edes ollut.



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 27.08.2011 13:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Nyt vihdoin on kansi nipussa ankaran osien putsailun jälkeen. Keinuvipuakselit sai paikoilleen ylösalaisin, jolloin kulunein kohta jää yläpuolelle. Tokihan siellä jonkinlainen välys edelleen on, samoin ohjurit jäi vaihtamatta mutta olkoon nyt tällainen puolimatkan pikaremppa.
Kaasarin huoltosatsi ja 123 virranjakaja saaapuivat postissa eilen. Mielenkiintoista nähdä, miten kaikki nämä vaikuttavat moottorin toimintaan...



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 27.08.2011 16:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 607
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Hienoa kun hommat etenee.
Mutta sitten jossain vaiheessa hommaa uudet akselit, nyt on ne akselin öljykanavat väärässä asennossa.
123 on muuten hyvin hyödyllinen varuste. Sen kanssa on ainakin odotettavissa parempaa käyntiä.



Mika Sivonen
Chrysler Voyager 1990
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 29.08.2011 20:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Tempaisin tänään kaasuttimen pöydälle. Irroitus sujui kohtalaisen helposti, vaikka onkin noita bvh:n heebeleitä siinä tiellä. Täytyy sanoa, että ihmeen hyvin voi kone toimia vaikka kaasarissa on pari teelusikallista ruostetta :o Ilmeisesti kaikki irtotavara joka pääsee sen "hienon" lamellimallisen imusiivilän läpi, päätyy kohokammion ja kiihdytyspumpun pesän pohjalle. Putsataan nyt hyvin ja laitetaan pumpun ja kaasarin väliin tuollainen halpis läpinäkyvä filtteri lisäksi.



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 03.09.2011 12:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Kaasari paikoillaan, mutta ei toimi ihan niin kuin pitäisi... Seosruuvi on pohjassa eli täysin laihalla, mutta seos on silti liian rikas. Jos avaa yhtään niin käynti huononee. Kaikki suuttimet ovat samoilla paikoilla kuin ennen purkamista, ja bensanpintaakin laskin jo kokeeksi.

Lisäksi se joutokäyntisäädin ei vieläkään tee mitään. Tutkin systeemiä, se kaasuttimessa oleva nappula on venttiili kanavassa joka ohittaa toisiopuolen kaasuläpän. Systeemi vaikutti vähän epämääräiseltä, kyseenalaista voiko se toimia kunnolla. Voisiko kaasarin sisältä puuttua joku osa tuosta kohtaa, olisiko jollain nippelitietoa Solexin rakenteesta tältä osin? Netissä olevissa räjäytyskuvissa on BVM versio josta tämä laite puuttuu.



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 04.09.2011 12:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Alkoihan se käydä kunnolla joutavaa. Tyhjäkäyntisuuttimet olivat jääneet kaasariremontin jälkimainingeissa kiristämättä :oops:
Asensin vihdoin sen 123 jakajankin. Korvakuulolta pelaa oikein hyvin, koeajo pitäisi vielä heittää. Mistähän kannattaisi ottaa signaali alipainesäätimelle? Yleensähän se on juuri kaasuläpän reunan kohdalla kaasuttimessa, mutta tässä ei ole paikkaa valmiina.



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 04.09.2011 17:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1205
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Hessu kirjoitti:
Alkoihan se käydä kunnolla joutavaa. Tyhjäkäyntisuuttimet olivat jääneet kaasariremontin jälkimainingeissa kiristämättä :oops:
Asensin vihdoin sen 123 jakajankin. Korvakuulolta pelaa oikein hyvin, koeajo pitäisi vielä heittää. Mistähän kannattaisi ottaa signaali alipainesäätimelle? Yleensähän se on juuri kaasuläpän reunan kohdalla kaasuttimessa, mutta tässä ei ole paikkaa valmiina.

123 alipaine otetaan imusarjasta ennen kaasuläppää, ei kuten tavalliset alipainesäätimet jakajassa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/5 [ 106 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: