Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 5/5 [ 106 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 09.12.2017 08:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2653

Profiili ICQ
Komppaan Kaapelia tuossa luumun sävyssä. Aika villi on vaalea/valkoinen katto. Mutta aina pitää muistaa, että itselleen tekee ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 21.12.2017 23:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Katto noudettu tänään maalarilta, jälki oli oikein miellyttävän näköistä verrattuna vanhaan jossa oli jotain ihme rakkuloita maalipinnan alle jääneen kosteuden takia. Heitettiin tuo nyt tilapäisesti paikalleen ettei oravat syö penkkejä, lähtee kyllä vielä verhoilijalla käymään kunhan ilmoittelee aikatauluistaan.



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 07.09.2019 13:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Aikamoista hiljaiseloa tällä saralla, autolla on viimeksi oltu liikenteessä siis kaksi vuotta sitten. En ole sen vertaa toimeentunut että olisin saanut sisäkaton verhoilutettua. Muutaman kerran kesässä tulee ajettua tallista ulos muiden autojen tieltä, ettei nyt aivan ryydy paikoilleen. Haluaisikohan joku muu mahdollisesti jatkaa harrastusta? ;)



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 05.08.2020 20:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Päivitystä, kuinka ollakaan!

Kesäloman viimeisen viikon kohokohdaksi herättelin tallin ylisiltä DS:n jota ei siis ole liikenteessä käytetty kolmeen vuoteen. Katto oli maalauksesta ja verhoilijalta saapuessaan vain laskettu paikoilleen. Nyt siis piti asentaa se oikeasti. Katon reunassa oleva vahvikepelti oli tullut maalattua epoksilla jo aikaisemmin ja nyt krapsutin korin puolelta sen vastinpinnan. Toki jotain ruostetta oli mutta ei missään tapauksessa hitsaamista vaativaa. Ilmeisesti se Rauno Latvalan tälle autolle 80/90-luvun taitteessa tekemä kunnostus on kantanut tänne asti melko hyvin. Puolikiiltävän mustat PUR-maalit tuonne ja katto paikalleen uudella kumitiivisteellä.

Listojen asennuksessa meinasi tulla tenkkapoo kun olin tällä välin jo autuaasti unohtanut miten ne menevät paikoilleen. Päätin siinä kiillottaa kaikki irtonaiset rosterilistat huopalaikalla ja tahnalla välitöinäni ja hyväähän se ulkonäölle teki. Vielä on asentamatta Pallaksen ne sisäkaton reunoja kiertävät pehmotäytteet, pitää vähän katsoa sisävalojen johdotusta ensin. Tämä ei ole katsastusvaruste, joten ehtii myöhemmin.

Katsastuksesta puheen ollen, se oli ekspiroitunut jo yli vuosi sitten. Tarkastin rengaspaineet ja kaikki valot. Pitkät ei jostain syystä mene päälle valoviiksestä. Vilkkuviikseä vetämällä kaukovalovilkku toimii kyllä, samoin valoreleen kontaktiliuskasta painamalla. Pitää tutkia. Pissapojan suuttimia piti myös hieman rassata ja hydeöljyä lisätä. Öljyä "kuluu" näköjään oikean takajousisylinterin suojapussista tiputtelemalla. Muuten ei kummempia. Karautuin liikenteeseen kohti konttoria, matkalla tämän vuosikymmenen bensaa tankkiin.

Kuva
Syyni käynnissä osan aikaa jopa kahden katsastusmiehen voimin. Mittareista näkyy että takajarruissa oli heittoa aika tavalla. Tarpeeksi kauan kihnuttamalla sai sellaisen lukeman tauluun että nippa nappa kelpasi. Muuten ei ollut sanomista ja leimaahan tuli sitten sen nykysysteemin mukaiset 4 vuotta. Kotimatkalla piti hankkia puteli ranskalaista punaviiniä tapauksen kunniaksi.

Tästähän näkyy nyt sitten se uudistetun katon väri, jota tietoa on ihmeen kärsivällisesti maltettu foorumilla odotella :D Blanc Carrare, joka on ollut saatavissa vuonna 1966 eräiden ulkovärien yhteydessä. Hauskasti hieman vihertävä, sopii mielestäni kuin nyrkki silmään ja on lähempääkin tarkasteltuna särmän näköinen kun reunuksia ei ole enää lääpitty sikaflexillä. Ajelin kotiin saavuttua heti nosturille tarkoituksena vaihtaa se jousisylinterin suojus ja kunnostaa takajarru, molemmat siis oikealla. Jarrun osalta asia on harvinaisen selkeä, sylinterin toinen mäntä oli jumissa, vieläpä se etummainen eli tehostavan kengän puoleinen. Liuottelin ja putsalilin suojakumien alta ruostemöhnää pois ja naputtelemalla se sitten pikku hiljaa lähti liikkeelle. Päätin etten pura sylinteriä ennen kuin varaosat ovat käsillä. Nyt tuntuisi kuitenkin olevan varsin herkkäliikkeinen. Jousisylinterin kanssa tuli hetkellinen tenkkapoo, eli miten vaihdan sen suojakumin? Männänvartta akselirungossa pitelevä sokka katkesi juurtaan myöten vaikka hyvin varovasti koetin sitä nitkutella irti...



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 09.08.2020 17:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Oikean takajarrun herkistely ja myös se jousisylkun kerääjäpussin vaihto sujui lopulta hyvin. Samalla kun auto oli nosturilla laitoin vaihtaen moottoriöljyt (15W-40 API SF). Koeajolla kaikki pelasi kerrassaan loistavasti mutta perille tultua havaitsin reiluhkoa tiputtelua tällä kertaa vasemman etupyörän takaa. Justiinhan sinne muutama vuosi sitten kaikenlaista laitettiin, joko nyt taas? Ilmeisesti auto muutenkin osoittaa mieltään pitkän seisonnan takia, repsikan etulasi nimittäin putosi myös osittain kiskoltaan.



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS Pallas - pysyy ja paranoo
ViestiLähetetty: 22.09.2020 20:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Olin silloin edellisen kerran vasemman etujousisylkyn tienoilla puuhastellessani laittanut sen männänvarren klipsin huonosti. Sehän sitten oli kalvanut muutamassa vuodessa kumin rikki. Tuo tuli fiksattua jo aikaa sitten, auton alla lymytessä vaihtui vanhat 20W-50 öljyt ehkä hiukan maltillisemman viskositeetin 15W-40 mineraaleihin. Koronakesän ja -syksyn ajot ovat olleet äärimmäisen vähissä eli autolla on tasan kerran käyty naapurikylässä ja siinäpä se. Tänään piti tyhjentää tallia että sai peräpaikalla olleen toisen auton pihalle joten heitinpä sitten vajaan 50 km lenkin DS:llä että uudet öljyt vähän lämpenee. Lähikaupan pihassa paikalle pyrähti lauma noin kymmenenvuotiaita pojankoltiaisia fillareineen, näyttivät peukkua ja huutelivat että "Hieno auto!" :) Nyt kun esteettistä puolta on kohennettu katon maalauksella ja verhoilulla niin hiukan kutittelisi laittaa penkkien pehmusteet ja kankaat parempaan kuosiin tässä lähiaikoina. Saas nähdä...



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 5/5 [ 106 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: