Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xsara VTS '99 radalle
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=9540
Sivu 1/5

Kirjoittaja:  Jopeti [ 04.10.2011 14:01 ]
Viestin otsikko:  Xsara VTS '99 radalle

Morjes vaan kaikille!

Ensin vähän taustaa projektille. Faijani kanssa ollaan muutama vuosi haaveiltu, että jonkulainen ratakilpuriprojekti pitäisi kyllä aloittaa. Pösöjä on ollut minulla jokunen ja niiden parissa olen viihtynyt, joten vaihtoehdoiksi rajattiin lähinnä Peugeot/Citikka. Pohdinnassa oli joko 106GTI/Saxo VTS tai 306GTI-6/Xsara VTS. Itselläni on käyttiksenä tuollainen 106GTI, joten se olisi ollut tuttu ja turvallinen ratkaisu. Kuitenkin tulimme siihen lopputulemaan, että kaksilitrainen XU10J4RS kone on mitä mainioin lähtökohta. Varsinkin kun taustalle häämöttää haave siitä, että autolla joskus osallistuttaisiin Endurance Saloon luokan kilpailuihin.

Niin alkoi sopivan aihion metsästys. Ruotsista olisi saanut kolmenollakutosia getureita järkihintaan, mutta itse hakeminen olisi jonkun verran nostanut kustannuksia. Xsaroja kuitenkin löytyi Suomestakin ihan järkevään hintaan. Noin viikko sitten bongasin nettiautosta pikkuvikaisen katsastamattoman VTS Xsaran. Setäni kävi auton 'tarkistamassa' ja löi kaupat lukkoon. Eilen illalla sitten Tampereelta tuli sitte ajeltua Järvenpään kautta Kotkaan, ja sieltä siirtokilvillä uusi auto alla takaisin Järvenpäähän.

Kovin paljon en kerennyt eilen vielä autoon tutustumaan, mutta seuraavanlaista faktaa siitä tiedän:
- '99 alkuperäinen 2,0 16V 163hp VTS Xsara, väriltään viininpunainen.
- Korilla rullattu 290tkm, moottorin yläkertaan tehty täydellinen remontti 200tkm kohdalla katkenneen nokkahihnan vuoksi.
- Vikaa/rikki ainakin; pakoputki vuotaa rankasti, vaihdekeppi ylhäältä katki, lukot reistailee ja tuulilasissa halkeama.

Tästä vehkeestä on siis tarkoitus tehdä ihan puhdas rata-auto. Mitään hampaat irvessä isolla rahalla touhua tämä ei todellakaan ole! :D Homma lähtee toivonmukaan jo ensi viikonloppuna liikkeelle sisustanpurkuhommissa. Purettavia osia myyntipuolella. ;) Projektin kehitystä ja kuvia matkan varrelta yritän tänne listätä. Kaikki ideat ja niksit ovat tervetulleita!

- Jope -

Kirjoittaja:  Ralle [ 04.10.2011 17:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Loistavaa, tätä pitääkin seurata. Kuvissa näyttikin ihan kivalta kun tuota kanssa kuolasin :lol:
Onko sulla siinä keskikonsolissa kansi paikoillaan/ehjä se voisi kiinnostaa ;) siis koko keskikonsoli.

Kirjoittaja:  Jopeti [ 05.10.2011 19:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

HOTHeaDFIN1 kirjoitti:
Loistavaa, tätä pitääkin seurata. Kuvissa näyttikin ihan kivalta kun tuota kanssa kuolasin :lol:
Onko sulla siinä keskikonsolissa kansi paikoillaan/ehjä se voisi kiinnostaa ;) siis koko keskikonsoli.


Joo, pelleiltään ja yleisilmeeltään on kylläs siisti. Jos meinaat keskikonsolilla käkkärin ympärystä niin löytyy ja on kansi. Vähän on sellanen heiluvainen.
Tiedä sitten onko vika vai ominaisuus. :D Voin kuvan napata jos sulla tosiaan tarvetta sille on.

Kirjoittaja:  Ralle [ 05.10.2011 20:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Laitan sulle yv:tä niin jatketaan siellä aiheesta :)

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 05.10.2011 20:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Kansa tahtoo kuvia :)

Kirjoittaja:  Lexa [ 05.10.2011 21:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Juu kuveja! (106 myös-kiinnostaa) 8-)

Kirjoittaja:  Jopeti [ 05.10.2011 21:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Putkimies22 kirjoitti:
Kansa tahtoo kuvia :)


Kansa joutuu odottamaan ensi viikonloppuun asti. :cry: Saaran pitää majaa PK-seudulla ja itse opiskelen Tampereella. Prkl että polttelis jo huomenna lähteä auton kimppuun. Viikonloppuna alkaa purkuoperaatio ja muutenkin tarkempi autoon tutustuminen ja valokuvaus.

Itse asiaan, mitenkäs onko foorumilaisilla kokemuksia tuon pakoputkiston suhteen. Ilmeisesti 2'' ränni on vakiona, katalysaattorilla ja kahdella vaimentimella? Nykyinen putkisto vuotaa rankasti ja nyt kun sen päivittää, niin samalla voisi rakentaa 2,5'' rännin. Onkohan siitä enemmän hyötyä vai haittaa (vrt. 2'')? Surffailun perusteella 2(1/4)'' voisi olla optimikoko, mutta vähän vaikemammin saatavilla. Varsinkin jos ja kun itse tuon rakentaa. Katalysaattoria ja välivaimenninta tullaan käyttämään vesilintujen hätistelyyn.

Kirjoittaja:  Ralle [ 05.10.2011 21:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Lexa kirjoitti:
Juu kuveja! (106 myös-kiinnostaa) 8-)


Taitaa tuosta pugista olla tuolla sportpugissa juttua, näin ainakin epäilisin... :lol:

Kirjoittaja:  KKA [ 05.10.2011 21:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Oma veikkaus on että vakioputkella saa parhaimman tehon/väännön tohon. Omaan mi 16 pököttiin joskus rakentelin 2,5 tuumaisen putkiston. Penkissä sitten ihmeteltiin miksi tehoja uupuu 10 hv vakiosta, no vakio putkisto takaisin ja kadonneista hevosista useita tuli takaisin pelkästään sillä. Toinen juttu minkä voi unohtaa suoraan on noi vapaavirtaus suodattimet, yleensä niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mullakin oli tohon xsaraan joku entinen omista semmosen väsännyt vakio ilmanputsarin paikalle, vieläpä niin että imi kuumaa ilmaa konehuoneesta. kyllähän niillä aina ääntä saa mutta ne tehonlisäykset on asia erikseen. Ja jos joku on eri mieltä niin saa olla, veljen tehopenkissä noi asiat on vaan huomattu monta kertaa todeksi. Jos se pelkästään ratakäyttöön tulee, niin mikset väsää siihen ahdinta, jolla varmasti saa tuntuvan tehonlisäyksen?.

Kirjoittaja:  KKA [ 05.10.2011 22:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Pitää vielä lisätä että tohon omaan Xsaraan on tarkoitus myös saada hieman lisää potkua talven aikana. Penkissä sitä kokeiltiin ja imunokkaa ajoitettiin niin aikaiselle kuin mahdollista tolla vakio koneella. Teholukemiksi saatiin 166.4 hv/6300 rpm ja vääntöä löytyi 197,7 nm/5060 rpm. Suunnitelmissa olisi nyt mäntien modaus, että saa noille venttiileille vähän tilaa ja paremmat nokatkin on ehkä hommattava. No aika näyttää miten tuo edistyy, ja rahapussihan noissa viritys hommissa on vaan rajana, ja tietysti toi laki , kun se olisi tarkoitus pitää kilpien välissä...

Kirjoittaja:  Jopeti [ 05.10.2011 22:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Etävalokuvaaja ehti ensin ja sai yhden kuvan lähetettyä,http://jopeti.kuvat.fi/kuvat/Xsara+ostokunnossa.jpg/_big.jpg siis pientä teaseria.

Pösö on tämännäköinen ja itseasiassa nettiautossa myynnissä ;)
Kuva

Kirjoittaja:  Jopeti [ 05.10.2011 22:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

KKA kirjoitti:
Jos se pelkästään ratakäyttöön tulee, niin mikset väsää siihen ahdinta, jolla varmasti saa tuntuvan tehonlisäyksen?.


Taka-ajatuksena on, että joku päivä tällä ajetaan Endurance Saloon luokassa ratakilpailuja. Lajin sääntöjen puitteissa viritystoimenpiteet rajoittuvat: kannen muokaaminen, nokkakeppien vaihto, moottorinohjauksen päivittäminen (ei saa korvata), pakoputkiston vaihtaminen (ei pakosarjaa) ja tietty alakertaa saa vahvistaa ja keventää. Imusarja oltava vakio. Näissä puitteissa autoa pikkuhiljaa toivottavasti päivitetään.

Lainaa:
Pitää vielä lisätä että tohon omaan Xsaraan on tarkoitus myös saada hieman lisää potkua talven aikana. Penkissä sitä kokeiltiin ja imunokkaa ajoitettiin niin aikaiselle kuin mahdollista tolla vakio koneella. Teholukemiksi saatiin 166.4 hv/6300 rpm ja vääntöä löytyi 197,7 nm/5060 rpm. Suunnitelmissa olisi nyt mäntien modaus, että saa noille venttiileille vähän tilaa ja paremmat nokatkin on ehkä hommattava. No aika näyttää miten tuo edistyy, ja rahapussihan noissa viritys hommissa on vaan rajana, ja tietysti toi laki , kun se olisi tarkoitus pitää kilpien välissä...


Hienoa että löytyy foorumilta tällaista faktatietoa! Mielenkiinnolla seuraan projektisi kehittymistä. Oliko ennen tuota imunokan ajoituksen muokkausta autoon tehty muita (viritys)toimenpiteitä?

Kirjoittaja:  KKA [ 05.10.2011 23:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Muuten on täysin vakio kunnossa, täytyy seuraavaksi fiksata tota alustaa, ainakin iskarin yläpään laakerit on sököt ja joku kolahtaa paikaltaan lähdettäessä(moottorin kumityyny?).

Kirjoittaja:  Lexa [ 06.10.2011 00:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

106 on namu 8-)

Kirjoittaja:  Jeth [ 06.10.2011 00:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Se 2,5" ränni vois olla hyvä sijoitus tulevaisuutta ajatelle, jos meinaat kantta ja nokkia laitella.

Voishan sen tehä jopa 3" alulla ja 2,5" loppuosalla, kuten mulla oli TCT xantias :P se ainakin pelas hyvin (sen osalta)

Kirjoittaja:  Igor [ 06.10.2011 10:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Hyvältä kuulostaa tämä projekti :) Veikkaisin että jos kulutus ei nouse viritysten myötä mahdottomasti, niin saattais olla ihan pätevä peli endurance saloon -karkeloissa. Nythän racing-luokassa ajaa yksi tiimi VTS:llä, ja ovat olleet kokonaistuloksissakin kohtuullisen korkealla. Moottorin osalta tuo on tietääkseni vakio. Salooniin VTS:llä pääsee kai vasta 2013?

Voi olla että tämä sivusto on jo tuttu, mutta pistän silti linkkivinkin: http://www.xomotorsport.fi/endurance/vinkit.php

Itse ajelen endurancea Trellet.Net-tiimissä, ja ollaan ajettu racing-luokassa civicillä ja sierralla nyt viisi kisaa. Viimeksi ajettiin Alastarossa pari viikkoa sitten, ja sieltä lohkesi kolmas sija :) Ensi kaudeksi ollaan tekemässä saloon-pirssiä (myös väärämmerkkinen), mutta siitä enemmän sitten ensi kaudella. ;)

Ollaan muuten menossa ens sunnuntaina racing-kärryllä Ahvenistoa kiertämään...

KKA kirjoitti:
Toinen juttu minkä voi unohtaa suoraan on noi vapaavirtaus suodattimet, yleensä niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mullakin oli tohon xsaraan joku entinen omista semmosen väsännyt vakio ilmanputsarin paikalle, vieläpä niin että imi kuumaa ilmaa konehuoneesta.

Tietysti ilmanotto kannattaa mille tahansa suodattimelle tehdä konehuoneen ulkopuolelle. Vakioputsarikotelostakin voi vetää vähän suoremman reitin maskista tai puskurista läpi... mutta eipä siellä konehuoneessa kovin kuumaa ilmaa ole silloin kun auto liikkuu, varsinkin radalla, jossa nopeudet harvoin laskee kovin alas.

Kirjoittaja:  Jopeti [ 06.10.2011 10:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Igor kirjoitti:
Hyvältä kuulostaa tämä projekti :) Veikkaisin että jos kulutus ei nouse viritysten myötä mahdottomasti, niin saattais olla ihan pätevä peli endurance saloon -karkeloissa. Nythän racing-luokassa ajaa yksi tiimi VTS:llä, ja ovat olleet kokonaistuloksissakin kohtuullisen korkealla. Moottorin osalta tuo on tietääkseni vakio. Salooniin VTS:llä pääsee kai vasta 2013?


Kyllähän tuo Tekopan menestys tuolla pirssillä varmisti aihion valinnan. ;) Joo ja totta tuo 2013, hyvä jos auto siihen mennessä on viivalle valmis. :D Ensi kesänä mahdollisuuksien mukaan esim noihin MRT jässäreihin olisi mukava osallistua. Mukavaa, että täältäkin Endurance porukkaa! Muutenkin tullut erittäin positiivinen kuva tästä foorumista.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 06.10.2011 11:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Jopeti kirjoitti:
Igor kirjoitti:
Hyvältä kuulostaa tämä projekti :) Veikkaisin että jos kulutus ei nouse viritysten myötä mahdottomasti, niin saattais olla ihan pätevä peli endurance saloon -karkeloissa. Nythän racing-luokassa ajaa yksi tiimi VTS:llä, ja ovat olleet kokonaistuloksissakin kohtuullisen korkealla. Moottorin osalta tuo on tietääkseni vakio. Salooniin VTS:llä pääsee kai vasta 2013?


Kyllähän tuo Tekopan menestys tuolla pirssillä varmisti aihion valinnan. ;) Joo ja totta tuo 2013, hyvä jos auto siihen mennessä on viivalle valmis. :D Ensi kesänä mahdollisuuksien mukaan esim noihin MRT jässäreihin olisi mukava osallistua. Mukavaa, että täältäkin Endurance porukkaa! Muutenkin tullut erittäin positiivinen kuva tästä foorumista.


Kerhon ratapäivillä on sitten myös mahdollisuus kiertää rataa samanmielisten kanssa. Ja on paljon paremmat mahikset "kärkeen" :mrgreen:

Kirjoittaja:  Teuski [ 06.10.2011 13:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Putkimies22 kirjoitti:
Kerhon ratapäivillä on sitten myös mahdollisuus kiertää rataa samanmielisten kanssa. Ja on paljon paremmat mahikset "kärkeen" :mrgreen:


Niin, jos on se liikennevakuutus :roll:

Kirjoittaja:  Ralle [ 06.10.2011 13:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Saahan vakuutuksen pelkän runkonumeron perusteella;) Ja ainakin Tapiolassa tämä on voimassa myös radalla, kunhan ei ole kilpailu.

Kirjoittaja:  Jopeti [ 06.10.2011 14:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Lainaa:
Kerhon ratapäivillä on sitten myös mahdollisuus kiertää rataa samanmielisten kanssa. Ja on paljon paremmat mahikset "kärkeen" :mrgreen:


Mitenkäs tiuhaan näitä ratapäiviä on citikkapuolella ollut? Vai oliko niin, että ratapäivät on Sportpugin kanssa yhteisiä? Vakuutuksista puheen ollen, onko jollain teistä kokemuksia vakuutksen hinnasta / vuosi, liikennekäytöstä poistetulle ajoneuvolle? Katsastuskonttorin tädit sanoivat, että käytännöt vaihtelevat vakuutusyhtiöittäin. HOTHeaDFIN1 mainitsit tuon Tapiolan homman, saako sellaisen otettua yhdeksi päiväksi kerrallaan. Jos saa niin mitä maksa?

Testipäiväoptioita alkaa olemaan nyt aika mukavasti citikkaratapäivät (kunhan nyt kerkeän Acryyn liittymään), Sportpugin päivät (elleivät sitte ole kaikki yhteistyössä Acryn kanssa) ja sitten vielä TTMK:n ratapäivät. :D

*Edit: Löytyihän se kun malttoi etsiä, Fenniassa ei tarvitse maksaa mitään liikennekäytöstäpoiston ajalta.

Kirjoittaja:  Siert [ 06.10.2011 14:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Jopeti kirjoitti:
Testipäiväoptioita alkaa olemaan nyt aika mukavasti citikkaratapäivät (kunhan nyt kerkeän Acryyn liittymään), Sportpugin päivät (elleivät sitte ole kaikki yhteistyössä Acryn kanssa) ja sitten vielä TTMK:n ratapäivät. :D

Ja TTMK:n jäsenet saavat liittyä myös TAK:in ratapäivät jäsen hinnalla (siis Otaniemen Teekkarien Autokerho).

Kirjoittaja:  mertsi [ 06.10.2011 16:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Tänäpäivänä kaikissa kilpa-autoissa tulisi olla liikennevakuutus vaikka eivät ole rekisterissä. Mullakin on JM Citikassa niin silloin voi ajaa talvella jäälläkin vaikka ei ole suljettu alue. XM:n vakuutus jotain 150€ vuodessa. Vakuutus korvaa möys kilpailussa henkilövahingot ja sivullisille kaikki vahingot poislukien kilpailutilanteessa sattuneet vauriot toiseen kilpuriin.

Kirjoittaja:  Xsaravts2.0 [ 07.10.2011 02:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Jopeti kirjoitti:
Putkimies22 kirjoitti:
Kansa tahtoo kuvia :)


Kansa joutuu odottamaan ensi viikonloppuun asti. :cry: Saaran pitää majaa PK-seudulla ja itse opiskelen Tampereella. Prkl että polttelis jo huomenna lähteä auton kimppuun. Viikonloppuna alkaa purkuoperaatio ja muutenkin tarkempi autoon tutustuminen ja valokuvaus.

Itse asiaan, mitenkäs onko foorumilaisilla kokemuksia tuon pakoputkiston suhteen. Ilmeisesti 2'' ränni on vakiona, katalysaattorilla ja kahdella vaimentimella? Nykyinen putkisto vuotaa rankasti ja nyt kun sen päivittää, niin samalla voisi rakentaa 2,5'' rännin. Onkohan siitä enemmän hyötyä vai haittaa (vrt. 2'')? Surffailun perusteella 2(1/4)'' voisi olla optimikoko, mutta vähän vaikemammin saatavilla. Varsinkin jos ja kun itse tuon rakentaa. Katalysaattoria ja välivaimenninta tullaan käyttämään vesilintujen hätistelyyn.


entisessä xsara vts:ssä oli 2,5 rosteriputkisto kisakatilla. kyllä sillä sai potkua lisää.

vertailtiin silloin joskus kaverin bmw 325 194hv. vakio putkella mentiin tasatahtiin 0-100km/h. sitten uudella rosterisatsila xsara teki noin 3-5 auton mitan eron 0-100km/h.

kanteen sun ei kannata koskea kun se virtaa 250-300hv asti.

mut lähetä nokat kylmäkosken mauri virtaselle. se osaa tehdä pirun hyvät nokat. jos rahaa riittää vaihda se ecu parempaan. nokkien laitto ei edes ole kallista muuhun virittämiseen. mauri tais ottaa sen 200-300 nokkien työstöstä.


putki,nokat ja ohjelmointi sulla on noin 190-210hv tehot. mielummin se uusi moottorinohjain yksikkö. toi magnetti marelli on aika surkea.

Kirjoittaja:  laakeri [ 07.10.2011 08:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara VTS '99 radalle

Jopeti kirjoitti:
Taka-ajatuksena on, että joku päivä tällä ajetaan Endurance Saloon luokassa ratakilpailuja. Lajin sääntöjen puitteissa viritystoimenpiteet rajoittuvat:
Minkäslaiset tuossa sarjassa ovat säännöt jousituksen ja pyöräntuennan muutosten osalta? Itseä on joskus mietityttänyt kunnon jousituksen (parhaimmillaan tietenkin Activa) rakentaminen johonkin Xantiaa kevyempään ja vähempioviseen. Onneksi ei ole ollut toistaiseksi resursseja lähteä tuommoista hölmöilyä totettumaan sentään. :mrgreen:

Sivu 1/5 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/