Mulla oli hetken aikaa tommonen nikasil-koneinen XJR. Nikasil aiheutti ongelmia silloin joskus kun bensassa oli runsaasti rikkiä, ja ton nikasil-koneen valmistusaikaan (1998 -> elokuu 2000) sitä oli ongelmaksi asti lähinnä jenkeissä ja venäjällä. Jos pinnoite kului pois, niin puristukset katos pikkuhiljaa kunnes kone ei lopulta käynnistynyt ollenkaan. Ongelmalliset koneet on käytännössä vaihdettu teräsputkitettuihin jo vuosia sitten, alkuaikoina jopa takuuseen, ja tällä hetkellä ehjä nikasil-pinnoitettu kone kestää todennäköisesti pidempään kuin uudempi teräsputkitettu. Toi meikäläisen jagge oli siis viimeisiä nikasil-koneisia, ja myyty uutena jenkeissä, mutta ko. ongelmaa siinä ei kuitenkaan ollut.
Porsche käytti nikasil-pinnoitetta samoihin aikoihin (liekö idea kopioitu sieltä), mutta ilmajäähdytteisenä niiden käyntilämpötilat oli sen verran korkeammat ettei polttoaineessa oleva rikki päässyt vaikuttamaan.
Isompana ongelmana näkisin noiden 4.0 V8-koneiden jakoketjun kiristimien pettämisen. Ne oli alunperin muovia, ja vaihtu metallisiin vasta vuosimalliin 2002. Eli jos ostat, varmistu että ne on vaihdettu, tai tinkaa ylimääräiset pari tonnia hinnasta pois, koska sen verran niiden vaihto teetettynä kustantaa. Kiristimien pettäessä venttiileistä tulee mäntäohjattuja.
Toinen isompi ongelma on vesipumppu, jonka muovisilla siivillä on ikävä tapa murtua. Ja koska kärryn vedenlämpömittari näyttää nätisti 90 astetta kunhan veden lämpö on n.60-120 astetta, niin kansipahvi(t) on vaihtokunnossa siinä vaiheessa kun mittari on punasella. Tarina kertoo että pumpun siipien muovilaatu olis parempaa vuosimallista 2000 eteenpäin, mutta en nyt muista oliko tälle jotain faktataustaa. Yleensä pumppu on kuitenkin vaihdettu kestävämpään samassa yhteydessä em. kiristimien kanssa.
Vapaastihengittävissä oli ongelmana myös muovisen termarikotelon hajoaminen. Korvaava metallinen osa ei ole mahdottoman kallis, ja ahdetuissa se oli valmiiksi metallia.
V8 XKR/XJR:n vaihdelaatikko on pomminkestävän maineessa, mutta vapaastihengittävien lootista en osaa sanoa mitään.
Muuta ei nyt yhtäkkiä tule mieleen... taka-apurunko on altis ruostumaan, joten sinne kannattaa kurkkia.
X300/X308 on kyllä komea kärry, ja remmiahdettuna ihan kohtuullisen ripeäkin. Mutta ajettavuudeltaan XJR:kin oli enemmän laivatyyppinen kuin sporttinen, ja käyttöautoksi se vei ihan liikaa bensaa. Harrastepeliksi ja kruisailuun just passeli.

