Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jagge perversio.
ViestiLähetetty: 09.05.2013 00:51 

Viestit: 48
Ok. Nyt tarttetaan vertaistukea. Takana sitikoita ax-cx-xm-c5 linjalla ja tämän kevään vimmaksi iski Jagge. XJR. 4.0 V6 remmillä. En tiiä miksi. Puhukaa irti tai antakaa vaihto-ehtoja. Apuva! :-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jagge perversio.
ViestiLähetetty: 09.05.2013 00:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Osta. Osta osta osta. Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr......... 8-)



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jagge perversio.
ViestiLähetetty: 09.05.2013 09:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1527
Paikkakunta: The City of Häijää
Hieno auto, itseäkin joskus hieman poltellut. Mutta eikös ne sylinterit ole kuitenkin yhdessä rivissä?



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jagge perversio.
ViestiLähetetty: 09.05.2013 09:18 

Viestit: 5136
Rivi 6 (tai V8 4.0)

V8 on tehokkaampi, mutta oli pahoja alumiinisten pinnoitettujen sylintereiden syöpymisongelmia noin vuosina 97...2000/1 asti, jolloin siitä luovuttiin, kokeile hakua googlella: Jaguar Nikasil


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jagge perversio.
ViestiLähetetty: 09.05.2013 11:18 
olli__o kirjoitti:
Rivi 6 (tai V8 4.0)

V8 on tehokkaampi, mutta oli pahoja alumiinisten pinnoitettujen sylintereiden syöpymisongelmia noin vuosina 97...2000/1 asti, jolloin siitä luovuttiin, kokeile hakua googlella: Jaguar Nikasil

Syöpyvät sylinterit sentään. Pihassa on -98 XK8 V8 Jagge, jota omistaja yrittää myydä minulle
epäkuntoisena (abs ja automaattivaihteisto sekaisin).
Ei taida kannattaa osto?


   
 
 Viestin otsikko: Re: Jagge perversio.
ViestiLähetetty: 09.05.2013 13:28 

Viestit: 5136
Ei pysty sanomaan (ilman ohivuoto testiä) kannattaako vai ei - syöpyminen liittyy bensan sisältämän rikin määrään ja ajosyklien pituuteen - riippuu kenen bensoilla on ajeltu ja miten.

Moottoriradoilla tuo on toiminut oikein hyvin ja voisi Nikasil taas toimia jatkossa Euroopassakin, kun EU on kiristänyt rikkirajoja 2000 luvun alussa ja varmaan lisääkin...
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 821%2C2944


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jagge perversio.
ViestiLähetetty: 09.05.2013 21:23 

Viestit: 48
Jeps. Tuon V8-moottorin ongelmaisuuden määkin oon keskusteluista bongannut. Ja sitten tosiaan ABS-murheita ja sellaisiahan niissä on mutta eihän meistä kukaan täysin viaton ole :-)

Täytyy siis jatkaa etsintää, kukaan ei vielä saanut eikä edes tosissaan tainnutkaan yrittää ympäripuhua ostamattomuuden puoleen. Jossain myynti-ilmoituksessa kehuttiin mukavammaksi kuin XM ja se on paljon se.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jagge perversio.
ViestiLähetetty: 10.05.2013 06:58 

Viestit: 1242
Onko se Nikasil-pinta siis alumiinisylinterin pinnassa suoraan, kuten alunperin Ladan takajarrurummuissa ja ilmajäähdytteisten 70-luvun BMW-bokserien (motskari) pytyissä? Lyhyet ajomatkat, tyhjäkäynti ja rikkipitoinen bensa on kai myrkkyä tuolle pinnalle? Muuten aika "ikuista".

Mulla on ollut englantilaisia autoja. BLMC, sellaisen hahmotelma on kuvassa, Tutunnäköinen? Itsellä oli tuotantomalleja, "Princess". Varaosien saanti, hinta ja tiettyjen tyyppivikojen kroonisuus oli 80-luvulla vaivalloista. Tällaiseksi tyyppiviaksi laskisin esim Xantian nopeusmittarin, keskuslukot ja lämmityslaitteen kennon, XM:n takakehdon ruosteen, onhan näitä.

Psykososiaaliselta habitukseltaan jagge on minulle vastakkaista ääripäätä. En ole Sarasvuo enkä vakuutusyhtiöiltä rahaa kuppaava juristi. Muita jaggekuskeja en tiedäkään. Jaggekuski haluaa sanoa jotain, Zen on kaukana, niin kaukana. Hyperventilaatio ihan nurkan takana.

Blondi istahti Jaggen kyytiin. Kuski gentlemannina auttoi turvavyön soljen kiinni. Tyttö katseli silmät ihastuksesta karsastaen puista kojelautaa ja pulleita nahkapenkkejä: " Ei teidän olis tarvinnut sitoa, olisin mä antanut muutenkin!"


Liitteet:
1967_Pininfarina_BMC-1800_Berlina-Aerodinamica_2.JPG
1967_Pininfarina_BMC-1800_Berlina-Aerodinamica_2.JPG [ 31.44 KiB | Katsottu 15506 kertaa ]

Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jagge perversio.
ViestiLähetetty: 10.05.2013 08:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Oho, miksi CX:ään on liimattu SM:n nokka? :o



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jagge perversio.
ViestiLähetetty: 10.05.2013 15:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Mulla oli hetken aikaa tommonen nikasil-koneinen XJR. Nikasil aiheutti ongelmia silloin joskus kun bensassa oli runsaasti rikkiä, ja ton nikasil-koneen valmistusaikaan (1998 -> elokuu 2000) sitä oli ongelmaksi asti lähinnä jenkeissä ja venäjällä. Jos pinnoite kului pois, niin puristukset katos pikkuhiljaa kunnes kone ei lopulta käynnistynyt ollenkaan. Ongelmalliset koneet on käytännössä vaihdettu teräsputkitettuihin jo vuosia sitten, alkuaikoina jopa takuuseen, ja tällä hetkellä ehjä nikasil-pinnoitettu kone kestää todennäköisesti pidempään kuin uudempi teräsputkitettu. Toi meikäläisen jagge oli siis viimeisiä nikasil-koneisia, ja myyty uutena jenkeissä, mutta ko. ongelmaa siinä ei kuitenkaan ollut.

Porsche käytti nikasil-pinnoitetta samoihin aikoihin (liekö idea kopioitu sieltä), mutta ilmajäähdytteisenä niiden käyntilämpötilat oli sen verran korkeammat ettei polttoaineessa oleva rikki päässyt vaikuttamaan.

Isompana ongelmana näkisin noiden 4.0 V8-koneiden jakoketjun kiristimien pettämisen. Ne oli alunperin muovia, ja vaihtu metallisiin vasta vuosimalliin 2002. Eli jos ostat, varmistu että ne on vaihdettu, tai tinkaa ylimääräiset pari tonnia hinnasta pois, koska sen verran niiden vaihto teetettynä kustantaa. Kiristimien pettäessä venttiileistä tulee mäntäohjattuja.

Toinen isompi ongelma on vesipumppu, jonka muovisilla siivillä on ikävä tapa murtua. Ja koska kärryn vedenlämpömittari näyttää nätisti 90 astetta kunhan veden lämpö on n.60-120 astetta, niin kansipahvi(t) on vaihtokunnossa siinä vaiheessa kun mittari on punasella. Tarina kertoo että pumpun siipien muovilaatu olis parempaa vuosimallista 2000 eteenpäin, mutta en nyt muista oliko tälle jotain faktataustaa. Yleensä pumppu on kuitenkin vaihdettu kestävämpään samassa yhteydessä em. kiristimien kanssa.

Vapaastihengittävissä oli ongelmana myös muovisen termarikotelon hajoaminen. Korvaava metallinen osa ei ole mahdottoman kallis, ja ahdetuissa se oli valmiiksi metallia.

V8 XKR/XJR:n vaihdelaatikko on pomminkestävän maineessa, mutta vapaastihengittävien lootista en osaa sanoa mitään.

Muuta ei nyt yhtäkkiä tule mieleen... taka-apurunko on altis ruostumaan, joten sinne kannattaa kurkkia.

X300/X308 on kyllä komea kärry, ja remmiahdettuna ihan kohtuullisen ripeäkin. Mutta ajettavuudeltaan XJR:kin oli enemmän laivatyyppinen kuin sporttinen, ja käyttöautoksi se vei ihan liikaa bensaa. Harrastepeliksi ja kruisailuun just passeli. :)

Kuva Kuva Kuva




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jagge perversio.
ViestiLähetetty: 10.05.2013 15:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Natero kirjoitti:
Syöpyvät sylinterit sentään. Pihassa on -98 XK8 V8 Jagge, jota omistaja yrittää myydä minulle epäkuntoisena (abs ja automaattivaihteisto sekaisin).
Ei taida kannattaa osto?
Hinnastahan se on kiinni. ;)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jagge perversio.
ViestiLähetetty: 10.05.2013 21:30 

Viestit: 1242
Tuollaisen Nikasil-pintaisen moottorin saa pidettyä varsin hyvänä,, kun ajon jälkeen tyhjentää polttoainesäiliön ja käyttää moottoria hetken 100A lentokonebensalla, missä on reilut 3% risiiniöljyä. Sitten ruuvaa tulpat pois ja kaataa pikkuisen paineilmatyökaluille tarkoitettua voiteluöljyä jokaiseen pytyyn, pyörittää pari kierrosta ja se olisi siinä - kestää hieman pidempääkin seisottamista eikä tarvitse olla lämmin halli. Katalysaattoriin kannattaa tehdä jokin pikakiinnitys, jotta sen voisi pitää ajossa käyttötilassa eikä kytkeä sitä paikalleen vain katsastusta varten.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jagge perversio.
ViestiLähetetty: 10.05.2013 21:46 

Viestit: 5136
Igor kirjoitti:
Mulla oli hetken aikaa tommonen nikasil-koneinen XJR. Nikasil aiheutti ongelmia silloin joskus kun bensassa oli runsaasti rikkiä, ja ton nikasil-koneen valmistusaikaan (1998 -> elokuu 2000) sitä oli ongelmaksi asti lähinnä jenkeissä ja venäjällä. Jos pinnoite kului pois, niin puristukset katos pikkuhiljaa kunnes kone ei lopulta käynnistynyt ollenkaan.

Ja Euroopassa erityisesti (Luoteis-)Englannissa oli ongelmia (myös Bemarilla ja Audilla, jotka autoissa noita kokeilivat)

Muistan kyllä Suomessakin ajan jolloin liikennevaloista lähdettäessa ja kiihdytyksissä haisi mätä kananmuna (= katalysaattoriin varastoituneet rikkiyhdisteet yhtyivät vaarattomammiksi, mutta haiseviksi yhdisteiksi), mutta voi olla ollut aikaa ennen Nikasil koneita (poislukien Porschet ja MP:t). Vai mitä bensaa myi 1994-2005 Nafta-Moskva, entinen Sojuznefteeksport, nykyinen Lukoil, Teboil huoltamoillaan? (Myyköhän nämäkin huoltoasemat vielä bensaa, vai saako sieltä vain irtokarkkeja ja oligarkkeja)

Neste on pitkään mainostanut vähärikkisyyttä jalostamon tuotteissa (mutta olisikohan mainostus ollut siksi tarpeen kun lähtöraaka-aineet on olleet kuitenkin joskus korkearikkisiä Venäjä/N-liitto peruja)

Hyvä pinnoite ja antaa lisää tehoa ja keventää moottorin rakennetta, ei ole tainnut yksikään "normiautoja" valmistava yritys uskaltaa palata takaisin tuohon, vaikka kaiken järjen mukaan nykyään pitäisi kestää... Moottoripyörissä se on tosiaan vieläkin käytössä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jagge perversio.
ViestiLähetetty: 10.02.2014 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1527
Paikkakunta: The City of Häijää
Heh, tuli vihdoin reilu viikko takaperin lopetettua turha haaveilu ja hommasin X300-koppaisen Jaggen. Moottorina tosin on surkean pieni 3.2 jossa sylinterin täytöskin hoituu vallitsevan ilmanpaineen avulla. Ehkä seuraavaksi sitten se XJR :)



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jagge perversio.
ViestiLähetetty: 23.02.2014 18:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
Itse kun haaveilin tuota RX-8 Mazdaa, oli toisena vaihtoehtona myös S-Type jaguaari V8 koneella (tai mieluiten S-type R, mutta hintaluokka vähän pompsahti :) )


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: