Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: x-type jagge
ViestiLähetetty: 14.07.2017 00:59 

Viestit: 32
Kun tuo kulkupeli on aina valittu tunteella sen 22 vuoden aikana joka ajokortillisena on taivallettu, tai oikeastaan 24 vuoden aikana, kun mopon vaihdoin harrasteautoon, niin samalla linjalla jatketaan edelleen. Käytännössä tuosta 22 tai 24 vuodesta mulla on ollut ranskalainen auto pihassa 18 tai 19 vuotta. Saman 24 vuoden ajan on ollut jenkki pihassa, joko yksi tai useampi. Ranskiksia on ollut pääosassa citikoina, ja päälle yks megane ja vedette. Noh, nyt tuo ranskisputki on katkaistu. Viimeinen bexi poistui varaosiksi alkukesästä ja vuoden pituinen testimatka japanilaisen kanssa(Subaru) tuli määränpäähän peltien hävitessä ympäriltä. Noh, minkä BX:ien, CX:ien, xantioiden ja jopa c5:n mehujousien mukavuuteen tottunut valitsee käyttöautokseen japanilaisen kumijousen jälkeen? Noh, kissan tietenkin, eli Jaguarin... Mulle putkahti pihalle hitsattavaksi s-type ja sitä testatessa jäin koukkuun. Se tyyli, fiilis ja mukavuus, pakko saada... Ja kun Subaru happani ja alkoi kaipaamaan muutakin "huoltoa" 400tkm:n häämöttäessä oven takana, piti lähteä vaan koeajolle. Ihan vaan testaamaan, ei muuta. Ja kotiin tultiin x-typellä, Fordin dieselin kolistessa jossain melkein kuulumattomissa. Perustekniikka ja kuluvat halpaa osaa, saa mistä tahansa, eli toimiva ja järkevä käyttis. Päälle tyyli ja mukavuus, nahkaa, sähköä ja kaikki toimii. Eihän tota missään marmorilla normi duunari huolla mutta ikuiselle rasvanäpille oiva jatkumo. Kun vaan joskus olis viimeisiä perinteisiä XJ-jaggeja 8-koneella pihassa....

Ei Citikointia kokonaan ole unohdettu, poitsulla on 3 BX:ää pihassa vaikka ikää on 16. 2 varaosiksi ja yhdestä tekee käyttiksen. Tosin tuo vanhin lapsista valitsi itselleen harrasteeksi jenkki-fordin jota ehtii seuraavat pari vuotta fiksata. Taivaspaikat siis lunastettu mutta mukavuus edellä mennään edelleen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: x-type jagge
ViestiLähetetty: 14.07.2017 09:03 

Viestit: 3008
Paikkakunta: Lahti
Halpaa? työkaverilla oli moinen ja muuteman kerran tuli kommenttia että miten hitossa Fordin pitäminen voi maksaa näin paljon.



Xantia Break 1.8 16V-99 BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: x-type jagge
ViestiLähetetty: 14.07.2017 13:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1910
Auto itse on mielenkiintoinen. Todella hyvä ajaa. Kuten vastaava mondeo, vielä piirun parempi.

Tuon huollon osalta puhutin inchcapella kerran päällikköä ja meinasi, että x-typen huolto on kalliihkoa koska alustaosat tulevat melko isoissa kokonaisuuksissa. Esim väljä pusla tarkoittaa tukivarren vaihtoa, väljä kardaaninivel koko kardaanin vaihtoa. Netissä myynnissä olevat irto-osat eivät vastaa alkuperäisosia ja ovat konstikkaita prässillä jne vaihtaa kun eivät ole tarkoitettu vaihdettavaksi.

Sama ongelma on tässä isossa Jagessa, itsehän olen nauttinut X350:n kyydistä jo viisi vuotta. Auto meni minulta kaverille jokin aika sitten, kun rupesin niihin kardaanivärinöihin ja tukivarsien vaihtoon kyllästymään... ja xjr olisi mielenkiintoisempi, omani oli xj8.

Mielestäni näissä kannattaisi maksaa paljonkin lisää että saisi alle 100tkm ajetun.



...ja illan hämärtyessä hän rupesi känisevällä äänellä sanelemaan katkeraa totuutta...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: x-type jagge
ViestiLähetetty: 15.07.2017 01:37 

Viestit: 32
Ei noita osia kannata inchapelta tms hommailla. Tukivarsia eteen ja taakse löytää inttersnetin ihmeellisestä maailmasta hyvinkin asialliseen hintaan. Eteenki kannattaa vaihtaa koko tukivarsi, kun pallonivel alkaa kolisemaan. Mieluusti molemmat, saa puslat samalla. Hinnat pyörii 50 ja 120€:n välimaastossa per puoli. Halvimmat on tarvikelaatua, kalliimmat parempaa. Taakse tukivarret menee samalla kaavalla, alatukivarret saa 60-70€:llä posteineen, jopa alle. Noita ei kuitenkaan mene kuin leipää, niin ei se itse vaihdon tekevälle mikään tolkuton hinta ole. Ei nämä pari satkua korjaamolla autonsa huollattavalle sovi, taatusti maksaa mansikoita. Mutta kun itse askartelee, niin ei se mahdottomia maksa. Ja kyyti, se on rautajousiseksi mukavaa.

XJR olis kyllä aika komia peli. Aika näyttää jääkö tuo viimeiseksi vai tuleeko noita lisää. Mukavuus on ainakin sitä luokkaa että mitään arjalaisen kivikovaa ei ikinä tilalle tule. Ja kun citroenkin mehujousista luopuu, niin sama kait se on rautajousista mukavuutta hakea muualta. Jostain kumman syystä iän karttuessa alkanut arvostamaan eri asioita kuin nuorempana :lol:


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: