|
Kirjoittaja |
Viesti |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Honda FR-V 2.2 i-cdti -07 Lähetetty: 02.10.2018 09:35 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Ajattelin täällä Muut merkit -osiossa olevan luvallista kirjoittaa päiväkirjamuotoista tarinaa fr-v:stä. Sulassa sovussa kokemuksia ja mietteitä automallista kuin myös huolloista ja mahdollisista korjauksistakin. Meillähän 6-henkisen perheen se auto, johon kaikki mahtuu, on vaihtunut huomattavasti pidemmällä syklillä kuin kakkosauto. Evasion on eläköitymässä ja se oli meillä nelisen vuotta. Jospa tälläkin muutama vuosi ajettaisiin.
Ensin muutama sana itse automallista. Istuinjärjestys siis 3+3. Tavaratila on pienempi kuin farkussa. Testattu on, että sinne meidän viikonloppukamat mahtuu. Harmittaa, ettei Honda malttanut tehdä tuosta perästä edes 20 cm pidempää. Eturivin keskipaikka on hieman kapeampi kuin laitapaikat. Lisää jalkatilaa saa siirtämällä penkkiä taaksepäin (max. 30…40cm), jolloin hartiat ovat laitapenkkien selkänojien takapuolella. Tämä tietysti syö jalkatilaa takarivin keskipaikalta, joka onneksi liikkuu vastaavasti taaksepäin. Joka puolestaan syö tavaratilaa. Aina siis syödään jotain, mutta muunneltavuudesta iso plussa. Vaikka en itse erityisen leveäharteinen olekaan, niin keskipaikoilla hartiat ottaa laitapaikkojen selkänojiin kiinni, jos ei keskipaikkaa liu’uta täysin taakse. Esim. 140cm lapsi pystyy istumaan etukeskipaikalla niin, ettei penkkiä tarvitse siirtää taaksepäin. 3+3 -paikkaisuus tuntuu sopivan todella hyvin meille. Nyt ei kenenkään tarvitse matkustaa yksin takana tavaroiden seassa. Laitapaikat on selvästi lähempänä ikkunaa kuin autoissa yleensä. Eron siis huomaa, mutta ei häiritse. Sisätilat huomattavasti paremmat kuin mitä ulkomitat antaa ymmärtää. Avaruutta tuo sekin, että sivulinjat ovat melko pystyt.
Moottorina on 2.2 i-cdti – ilmeisesti Hondan ensimmäinen oma diesel. Teho 140 hv, vääntö 340 Nm. Ehdoton plussa se, että lähtee vetämään edes jollain tavalla 1000rpm tuntumasta ja varsinainen meno alkaa 1500rpm kieppeissä. Jos autolla matelee tyhjäkäynnillä 2. vaihteella esim. liikenneympyrään ja sitten tulee hetki, että "tuohon väliin kyllä ehdin" ja jos sitten kaasua painaessa ei tapahdukaan mitään, niin se on todella turhauttavaa. Hondan kone lähtee vetämään hienosti. Plussaa myös koneen hiljaisuudesta. Alkupään koneissa tyyppivikana on jakoketjun katkeaminen. Se on toistaiseksi ainoa ikävämpi tyyppivika, mihin olen foorumeilla törmännyt. Harmi ettei näihin saa automaattivaihteistoa dieselin jatkeeksi.
Ajettavuudesta sen verran, että jousitus on mukavan pintapehmeä. Täysin eri luokkaa kuin esim. Skoda Octaviassa (-14), jollaisella pikku lenkin ajoin. Tasaisella tiellä menee hienosti, mutta urat tuntuu selvästi. Ei hyvälläkään tiellä tietenkään Xantialle pärjää. Renkaina Marangonit (ei sano mitään…) kokoa 205/60/16. Ohjaus ihan ok (ei sähköistä tehostinta).
Autolla ajettu ostohetkellä (2 viikkoa sitten) 237 tkm. Näitähän ei ole dieselinä koskaan tuotu Suomeen ja tämäkin on tuotu Saksasta 2010. Saksan ajoilta löytyy kattava huoltohistoria, mutta tuonnin jälkeen ei muuta kuin öljynvaihto alkukesältä 2018. Toivoa sopii, että edes öljyt on vaihdettu säännöllisesti. Heikon huoltohistorian takia ajattelin tehdä isomman huollon vaihtaen kaikki nesteet ja suodattimet. Niistä tarinaa myöhemmin.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Honda FR-V 2.2 i-cdti -07 Lähetetty: 02.10.2018 09:41 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Jatketaan heti sen verran, että koeajohetkellä kytkin luisti, ilmastointi oli rikki ja akku loppu. Kamux laittoi mukisematta kaikki kuntoon ennen kauppaa, josta heille noin 2000 euron lasku. Kamuxin myyjä piti erittäin hyvin ajan tasalla missä mennään remontin kanssa ja mikä on aikataulu. Iso plussa Kamuxille. Kun kytkin kerran oli levällään, käskin vaihtaa minun piikkiin uuden kaksoismassavauhtipyörän (700e).
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Honda FR-V 2.2 i-cdti -07 Lähetetty: 04.10.2018 21:40 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Vaihteensiirron sivuttaisliike alkoi jumittamaan pahasti. Akku ja Ilmansuodatinkotelo pois edestä, niin pääsi vaijereihin käsiksi. Injektioneulalla ohutta öljyä kuoren ja vaijerin väliin, niin notkistui. Kysyin merkkiliikkeestä uusia vaijereita. Kaksi vaijeria kuorineen 550€! Kun ilmansuodatinkotelo kerran oli pois tieltä niin oli hyvä vaihtaa pa-suodatin, joka oli kiinni tulipellissä. Jos suodattimen vaihdon tekisi pelkästään, niin olisi vajaan tunnin työ. Melko työläs, jos hdi:hin vertaa. Ilmansuodatin vaihdettu samalla. Entinen oli karmean näköinen 
Liitteet: |

44735B33-762A-4696-8008-1B498EB83A46.jpeg [ 67.39 KiB | Katsottu 19174 kertaa ]
|
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Honda FR-V 2.2 i-cdti -07 Lähetetty: 09.10.2018 09:19 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Huollot jatkuu. Nyt on vaihdettu vaihteistoöljyt. Entiset on harmaahkoa tavaraa. Monessa paikka toitotettiin merkkiliikkeen lootaöljyn perään. Hankala olikin löytää millainen muu öljy olisi toiminut. Merkkiliikkeen öljy maksoi kohtuulliset 13e/litra ja tarve oli kolme pullollista. Vaihteiden päällemeno notkistui entisestään. Tai sitten plasebo.
Vaihdettu myös moottoriöljy suodattimineen, jarrunesteet, raitisilmasuodatin ja jäähdytysnesteet. Kaikkinensa nesteisiin ja suodattimiin paloi rahaa 250e.
FR-V:stä googlatessa tuli vastaan ohjaustehostimen pumpun tyyppivika. Imupuolen o-rengas alkaa vuotamaan, jolloin vetää ilmaa kiertoon. Tuo ilmenee pumpun ääntämisenä ja kuplimisena säiliössä. Tässä autossa hieman pumppu korisee ja säiliö kuplii selvästi. Uusi o-rengas tilattu marmorilta, hinta vaatimattomat 1,95e.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Honda FR-V 2.2 i-cdti -07 Lähetetty: 13.01.2019 19:47 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
6000km ajettu ja se vaan toimii ja toimii ja toimii.... Voiko autoilu olla näin helppoa Paitsi nyt keskuslukko ei lukitse kaikkia ovia, kun auto kävi sulattamassa jäänsä ja lumensa lämpimässä tallissa. Että pieni tahra muuten niin kaunissa tarinassa. Ai niin, pumppu tuli kuntoon o-renkaan vaihdolla.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Honda FR-V 2.2 i-cdti -07 Lähetetty: 08.05.2019 13:01 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Mittarissa 256tkm, eli 19tkm ajettu meidän aikana. Keskuslukitus lähti itsestään toimimaan, eli sulaminen/jäätyminen teki temput. Taakse vaihdettu jarrupalat ja edessäkin ne on aika huonot. Mutta on tää ihmeellistä, ei mitään ikäviä vikoja.
Nyt on tullut aika paljon ajettua maantiellä (3000 km/kk) ja aika rauhaton tämä on ajaa. Jos ajomäärä tästä vielä tuplaantuisi, niin pitäisi olla vakaampi peli alla. Mutta näillä ajoilla ei vielä häiritse. Kulutus 80/100-rajoitetulla maantiellä noin 5,5…5,7 l/100km, eli ei aivan taloudellisimmasta päästä. Tuli testattua onko eroa kulutuksessa, jos ajaa tavalllisella dieselillä tai sitten Nesteen uusiutuvalla. Ei mitattavaa eroa. Maantiellä moottorin tehot riittää hyvin, vähempikin riittäisi. Kaupungissa hieman tympäisee ahdetun dieselin hidas reagointi kaasuun. Tätä voitaneen pitää ahdetun moottorin miinuksena. Verrokkina vaikka Dart. Maksimivääntö siinä noin 100 Nm pienempi kuin Hondassa, mutta reagointi kaasuun on välitön ihan tyhjäkäynniltä asti.
Väliyhteenveto: Oli hyvä veto vaihtaa käyttöautoksi luotettava japsi, niin riittää intoa paremmin touhuta noiden harrastepelien kanssa.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
|