Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Daimler Super 8 - mikä, miksi, kenelle?
ViestiLähetetty: 01.12.2019 23:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2376
Daimlerin uljas historia näyttää, että "understatement" on joskus ollut muodissakin. Perinteisiin on kuulunut, ettei embleemeillä pröystäillä, jopa siihen saakka että auton merkkiä ei ole saanut lukea auton ulkopelleiltä kirjaimilla entrattuna.

Viimeiset elinvuosikymmenensä Daimler oli Jaguarin sisarmerkki. Autot tehtiin samalla tuotantolinjalla, ja oikeastaan voisi sanoa että kyseessä olivat XJ-jaget Daimler-varustuksella. Mitenkä ollakaan, pihaani kulkeutui tällainen -99 vuosimalli Super 8, joka on käytännössä venytetty ja huippuvarusteltu Jaguar XJR. Eli mekaanisisti ahdettu V8-kone joka pumppaa lähemmäs 400 pollea ulos, väännön ollessa vielä vaikuttavampi ja alhaalta alkavampi. Ja ei ole turboviivettä!

Jaguaarin yliampuviin keulupanttereihen ja aggressiivisiin XJR-vanteisiin verraten tämä Daimler on suorastaan hillityn näköinen. Umpinaiset aluvanteet ja lähes merkitön keula ja perse. Sama malli jatkuu auton sisällä.

Liitteet:
Capture.JPG
Capture.JPG [ 19.07 KiB | Katsottu 1085 kertaa ]


Liitteet:
Capture2.JPG
Capture2.JPG [ 19.31 KiB | Katsottu 1085 kertaa ]


Tässä kyseisessä mallissa on yksi ratkaiseva ero XJR:ään verraten: paljon pehmeämpi, mukavuuspainotteinen jousitus, joka on "tavallisen" Xj8:n luokkaa mukavuudeltaan. Kaikissahan näissä on myös aktiivinen iskunvaimennus nimeltä "CATS".

Tähän lisättynä tavallista mallia parikymmentä senttiä pidempi akseliväli, ja herää kysymys:

Onko tässä maailman parhaalla rautajousituksella varustettu auto?

Siinä mielessä tämä teema kyllä kuuluu patonkiin.



juu-too!
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Daimler Super 8 - mikä, miksi, kenelle?
ViestiLähetetty: 02.12.2019 21:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 418
Paikkakunta: Helsinki
No onkos se rautajousi joteskii tarpeellinen? Tuollasiakin on myynnissä: https://www.nettiauto.com/rolls-royce/s ... w/10908691



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Daimler Super 8 - mikä, miksi, kenelle?
ViestiLähetetty: 02.12.2019 23:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2376
Gonzales kirjoitti:
No onkos se rautajousi joteskii tarpeellinen? Tuollasiakin on myynnissä: https://www.nettiauto.com/rolls-royce/s ... w/10908691


No ei eksplisiittisesti, ei... mutta on se kiinnostava vertailun kohde millainen on todella hyvä rautajousi. Ja tässä takapää lullaa melkein kuin CX/C6-sitikassa, vaikka tämä kestää ajaa kovempaakin. Aivan yllättävän progressiivinen kokemus.

Ajelin eilen ja tänään Daimlerilla pidempään, en kuitenkaan kovin pitkään. Yllättävän omalaatuinen ajokokemus, minulle tämä tunteellisessa mielessä pesee X350/358-mallitkin.



juu-too!
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Daimler Super 8 - mikä, miksi, kenelle?
ViestiLähetetty: 03.12.2019 11:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Mitä sisältyy maailman parhaaseen rautajousitukseen?

Mullahan on itsellä talviautona tuon x308 mallin vastakkaisen pään kulkine: Jaguar XJ8 3.2 Sport.
Lyhyt akseliväli, iskunpituutta lyhentämällä tehty väännötön hinnat alkaen kone, mutta XJR:n sisustus, renkaat, jouset, puslat ja XJR speksin CATS iskarit (lisävarustelistalta).

Onko se kaunis? Musta se on ihana.
Onko se hyvä paikka olla? On, mutta kovin kylmä ja ahdas.
Onko se hyvä ajaa? Varmaan radalla.
Onko se mukava? Paskat on. No, aivan tasasella motarilla se on.

Periaattessa sama jousitus siis, mutta aivan eri säädöin.
Jousitushan on rakenteeltaanhan yllätyksetön, A-tukivarret edessä, takana ylemmän tukivarren korvaa vetari. Kallistuksenvakaaja edessä, osassa malleista myös takana (varmaan Superissa?).
Et silleen kyllähän rättärinkin jousitus on paljon innovatiivisempi. (Ja mun Dyane täällä landella Jagua mukavampi) Saati sit hydejousitus.

Saattaa se Superissa olla tosi mukavaksi säädetty rautajousitus, mutta kumma on jos parempia ei löydy.



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Daimler Super 8 - mikä, miksi, kenelle?
ViestiLähetetty: 03.12.2019 13:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Nii, ja tossa CATS:ssahan se vaan laittaa solenoidia auki/kiinni eli itekseen vaihtaa kahden eri tiukkuuden välillä. Kehittyneempiä kyllä löytyy.

Joustovaroja ja maavaraahan on ihan kivasti, et se kyllä auttaa.



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Daimler Super 8 - mikä, miksi, kenelle?
ViestiLähetetty: 03.12.2019 13:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2376
Savitaipale kirjoitti:
Nii, ja tossa CATS:ssahan se vaan laittaa solenoidia auki/kiinni eli itekseen vaihtaa kahden eri tiukkuuden välillä. Kehittyneempiä kyllä löytyy.

Joustovaroja ja maavaraahan on ihan kivasti, et se kyllä auttaa.


Millä teknologialla jousitus on toteutettu ja kuinka "huipputeknisesti" ei suinkaan määrää mukavuutta meikäläisellä tiestöllä normaaliajossa. Peugeot 504:n jousitus on erittäin hienotoiminen nykyteilläkin, vaikka rakenne ja teknologia on tuttuakin tutumpi.

Daimlerin jousituksessa on pitkäliikkeisyyttä ja rauhallisuutta joka tuo hyvinkin Citroen CX:n mieleen. Tuota uudemmat sitikat eivät siihen yllä. Toisaalta pintapehmeys on erittäin korkealla tasolla, varsinkin jos rengaspaineet ovat tehtaan alle 160 km/h tuntinopeuksiin suosittelemat erittäin matalat 1.7 baria edessä ja takana(!!!).

Jos parempaa rautajousista kyytiä löytyy, olisin sellaisen halukas kokemaan.



juu-too!
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Daimler Super 8 - mikä, miksi, kenelle?
ViestiLähetetty: 03.12.2019 14:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
1,7bar edessä ja takana?

-98 manuskat sanoo 1,7E 1,9T ja 2000 ohjekirja 1,8E 1,9T (siis comfort)

Mitkäs renkaat superissa on? Onko tasonsäätö takana?
Omaan laitoin pykälää kapeammat ja korkeammat, koska 40 sarjaset oli niin tuskaiset ajettavat.



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Daimler Super 8 - mikä, miksi, kenelle?
ViestiLähetetty: 03.12.2019 14:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1544
Paikkakunta: Tampere
Onko tuossa Daimlerissa tosiaan CATS? Vai sama comfort-jousitus kuin jenkkivienti-XJR:ssä? Mulla on ollut tuommoinen jenkeistä muuttoautona tuotu XJR, ja kyllähän se mukava lulla oli, varsinkin Activan jälkeen. Mutta tuollainen mukavuus ei minusta sopinut XJR:n urheilulliseen imagoon. Daimleriin se varmasti sopii paljon paremmin.

Se "lähemmäs 400hv" on tehtaan mukaan 370hv, ja dyno laski mulle tohon konetehoksi reilut 340hv. No, koneissa ja dynoissa on eroja, ehkä Harisella siitä olis se 400 löytynytkin. Puristukset oli kunnossa, vaikka Nikasil-kone olikin. Tuon jälkeen vaihdoin kampuran hihnapyörän vähän isommaksi, mutta ei tullut käytyä enää uudestaan dynossa. Ahtimen äänet ainakin parani, ehkä kulkukin.

CATSin puutteesta huolimatta sillä saattoi näyttää M3:lle takavaloja Alastarossa. Muutoin siitä oli vauhdikkaassa ajossa hauskuus kaukana.

https://youtu.be/VDdPnsNoDpM




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Daimler Super 8 - mikä, miksi, kenelle?
ViestiLähetetty: 03.12.2019 15:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Superissa on CATS vakiona, mutta ne iskarit on eri varaosanumerolla kuin XJR (ja Sport). Arvatenkin pehmeemmät molemmissa asetuksissa.



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Daimler Super 8 - mikä, miksi, kenelle?
ViestiLähetetty: 03.12.2019 17:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2376
Savitaipale kirjoitti:
1,7bar edessä ja takana?

-98 manuskat sanoo 1,7E 1,9T ja 2000 ohjekirja 1,8E 1,9T (siis comfort)

Mitkäs renkaat superissa on? Onko tasonsäätö takana?
Omaan laitoin pykälää kapeammat ja korkeammat, koska 40 sarjaset oli niin tuskaiset ajettavat.


235/55R17. Onko näissä ollut tasonsäätöäkin, en tiennytkään. En ole vielä katsonut.



juu-too!
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Daimler Super 8 - mikä, miksi, kenelle?
ViestiLähetetty: 03.12.2019 21:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Kannattaa pitäytyä niissä. Ainakin tuo oma oli 18" 255/40 pyörillä ihan kamala uratutka.

Taakse on saanut tasonsäätöiskareita pitkiin malleihin, mutta ne oli varmaan CATS:n kanssa toisensa pois sulkeva vaihtoehto.

Nämä varmaan tiedät, mutta kerron ne silti:
- 99 on nicasil kone, joten sille ei toivottavasti ole juotettu rikkipitoista polttoainetta, ei tykkää. Puristustesti vois olla silti hyvä.
-onhan ketjunkiristimet päivitetty viimeiseen versioon?
-vesipumppu uusittu kans?
-hyvä akku on must. Alhanen jännite tuo ihmehäröjä.
-x308 over fueling syndrome, on riemastuttava riesa kohdalle sattuessa. Anna kylmän koneen käydä se 30s.
-tuon Jagun V8 yhtenä suunnittelulähtökohtana oli nopea lämpeneminen. Tätä tavoiteltiin sillä, että koneessa on pieni vesitilavuus, mutta vesi kiertää nopeasti. Tämä kuitenkin aiheutti sen, että lämpömittarista tuli kovin heiluvainen. Ja tämähän sitten korjattiin sillä, että lämpömittari pantiin liikkumaan pykälissä.
Neula alhaalla = kone kylmä
Neula keskellä = kone lämmin
Neula ylhäällä = pahvit paloi just
Tähän olemassa aftermarket-sarja, jolla neula saadaan liikkumaan todenmukaisesti.

Jos löydät hyvän (ja halvan) mokkulan joka oikeasti lukee auton mokkuloita oikein, niin kerro.



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: