Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Naapurin Punto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=20&t=12174
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  ealab [ 31.07.2012 16:40 ]
Viestin otsikko:  Naapurin Punto

Naishenkilö on hän. Tarkistin Punton moottoriöljytason. Auto on uudehko, 40tkm ajettu. Huollettu helmikuussa, 10tkm sitten. Nyt ei tikku kastunut. Öljynä olisi huoltokuitin mukaan mobil 0W-40. (Suositus on 5W-40.) Lisäsin litran Bilteman öljyä ja sain tikussa näkymään varsin tummaa tavaraa. Mitä tästä tulisi heti ekaksi mieleen. Kehotin myös heti öljynvaihtoon.

Kirjoittaja:  Huikko [ 31.07.2012 16:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

Ihan ekaksi tulee mieleen se että onko tehdastakuu voimassa?

Kirjoittaja:  RPekka [ 31.07.2012 18:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

ealab kirjoitti:
Auto on uudehko, 40tkm ajettu.

Huikko kirjoitti:
Ihan ekaksi tulee mieleen se että onko tehdastakuu voimassa?

Ei kai Punnoilla yli 6 vuoden takuuta ole, niillähän ei ajeta kuin maksimissaan 7000 km vuoteen.

Kirjoittaja:  Eki [ 31.07.2012 18:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

Uudehko = 2000-luvulla valmistettu... ;)

Kirjoittaja:  ealab [ 31.07.2012 19:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

Tämä Punto taitaa olla pari vuotta vanha. Kilometrejä tulee mm. pitkien työmatkojen takia.

Kirjoittaja:  RPekka [ 31.07.2012 20:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

ealab kirjoitti:
Tämä Punto taitaa olla pari vuotta vanha. Kilometrejä tulee mm. pitkien työmatkojen takia.

Sitten kannattaa tosiaan olla yhteydessä myyjäliikkeeseen vaikkakin tuollainen 2 litraa per 10 tkm on "ihan normaalia" muinaisgermaanisten DIN-normien mukaan.

Kirjoittaja:  laakeri [ 31.07.2012 23:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

Tuohan on niin tuore, että saa varmaan vielä öljyä kuluttaakin?

Kirjoittaja:  Huikko [ 01.08.2012 01:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

ealab kirjoitti:
Tämä Punto taitaa olla pari vuotta vanha. Kilometrejä tulee mm. pitkien työmatkojen takia.


Pari vuotta sitten puntot tuli delta auton kautta maahan ja niissä oli 36kk takuu. Käske ajaa auto takuuhuoltoon, ei sitä tarvitse sen enempää ihmetellä.

Kirjoittaja:  Pasis [ 01.08.2012 10:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

ealab kirjoitti:
Naishenkilö on hän... Mitä tästä tulisi heti ekaksi mieleen. Kehotin myös heti öljynvaihtoon.


Vaikuttaako omistajan sukupuoli kulkuneuvon öljynkulutukseen ? Tuli ekana mieleen. Toiseksi miksi huollossa käytetty 0W-40 öljyä, jos suositus on 5W-40 ? Kovempi hinta, parempi kate ? Tätä tehdään monessa merkkihuollossakin.

Kirjoittaja:  RPekka [ 01.08.2012 12:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

Huikko kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Tämä Punto taitaa olla pari vuotta vanha. Kilometrejä tulee mm. pitkien työmatkojen takia.


Pari vuotta sitten puntot tuli delta auton kautta maahan ja niissä oli 36kk takuu. Käske ajaa auto takuuhuoltoon, ei sitä tarvitse sen enempää ihmetellä.

Mikä takuunalainen vika siinä mahtaisi olla? DIN-normi tosiaan määrittelee sallituksi öljynkulutukseksi 1,5 l/1000 km eli dieselautolle on "normaalia" että moottoriöljyä tarvitsee lisätä useammin kuin dieselöljyä. Samoin DIN-normit tosin määrittelee HiFiksi kaikki 5 euron radionauhuritkin :D mutta näillä normeilla kuitenkin mennään.

Kirjoittaja:  Huikko [ 01.08.2012 12:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

No tuo punto ei ole diesel.

Kirjoittaja:  ealab [ 01.08.2012 16:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

Pasis kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Naishenkilö on hän... Mitä tästä tulisi heti ekaksi mieleen. Kehotin myös heti öljynvaihtoon.


Vaikuttaako omistajan sukupuoli kulkuneuvon öljynkulutukseen ? Tuli ekana mieleen. Toiseksi miksi huollossa käytetty 0W-40 öljyä, jos suositus on 5W-40 ? Kovempi hinta, parempi kate ? Tätä tehdään monessa merkkihuollossakin.

.sukupuoli.......jos on öljyjä vaihdettu ollenkaan. Ainakin eppäillä soppii. Niin mustaa ja vähän oli. Luulisi, että tuo öljynkulutusongelma olisi jo aikaisemmin tullut eteen, jos edellinen huoltoväli olisi ollut ohjelmanmukainen 20tkm. Tuolla kulutuksella oli masiina lakannut pyörimästä...Kun ei nytkään ole tikkua katsottu...

Kirjoittaja:  laakeri [ 01.08.2012 16:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

RPekka kirjoitti:
DIN-normi tosiaan määrittelee sallituksi öljynkulutukseksi 1,5 l/1000 km eli dieselautolle on "normaalia" että moottoriöljyä tarvitsee lisätä useammin kuin dieselöljyä.
Kyllä varmaan bensiiniautolla ajavakin haluaa lisätä moottoriöljyä, ennen kuin sitä on 1,5 l mennyt, vaikka bensiiniä tarvitsisikin lisätä vasta 1000 km kohdalla ;-)

Kirjoittaja:  RPekka [ 01.08.2012 23:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

Huikko kirjoitti:
No tuo punto ei ole diesel.

Sama 1,5 litraa per 1000 km se on rajana tavallisillekin autoille.

Kirjoittaja:  Huikko [ 02.08.2012 08:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

RPekka kirjoitti:
Huikko kirjoitti:
No tuo punto ei ole diesel.

Sama 1,5 litraa per 1000 km se on rajana tavallisillekin autoille.



Meinaat ihan selvin päin, että jos asiakas menee valittamaan liikkeeseen, että "mun punto vie 45 litraa öljyä öljynvaihtovälille" joka on siis 30 000km...niin sieltä sanotaan että DIN-normien mukaan se on ihan normaalia. Jatka ajoa vaan ja meillä on muuten 200 litran tynnyrit tarjouksessa...ei se vika ole, eikä missään tapauksessa mene takuuseen...???

Kirjoittaja:  ealab [ 02.08.2012 09:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

Ja tynnyrillinen menisi, jos ajaisi paljon, 120tkm vuodessa. Ei halpaa ajoa. Siis tilapäisesti voisi 1,5/1000 kuluttaa, koneremonttia odotellessa. Jos tuo tynnyrillinen kuluisi normaaleissa ö-vaihdoissa, 3l/kerta/20tkm, niin riittävyyttä olisi 360tkm. Ja se olisi vain jäteöljyongelmaa, ei ilmasto-ongelmaa.

Kirjoittaja:  ealab [ 08.12.2012 09:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

Kohta oli öölit vaihdettu ja tuntuu kuulemma pysyvän. Joten olikohan vielä alkuperäiset....kun eka, varsinainen vaihto 30tkm:n kohdilta jäi? väliin.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 08.12.2012 13:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

ealab kirjoitti:
Kohta oli öölit vaihdettu ja tuntuu kuulemma pysyvän. Joten olikohan vielä alkuperäiset....kun eka, varsinainen vaihto 30tkm:n kohdilta jäi? väliin.


Ei varmaankaan kuitenkaan jäänyt laskuttamatta?

Kymmenen vuotta vanhan japanilaisbrändillä ratsastavan englantilaisauton huoltokuiteista viimeisen 8 vuoden ajalta ei löytynyt mainintaa jarrunesteen vaihdosta, vaikka se huolto-ohjelman mukaan pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein. Täysin merkkihuollettu auto. Vai olisiko mahdollista, että jarrunestettä ei asiakkaalta laskuteta? :evil:

Kirjoittaja:  laakeri [ 08.12.2012 13:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

Les Excentriques kirjoitti:
Kymmenen vuotta vanhan japanilaisbrändillä ratsastavan englantilaisauton huoltokuiteista viimeisen 8 vuoden ajalta ei löytynyt mainintaa jarrunesteen vaihdosta, vaikka se huolto-ohjelman mukaan pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein. Täysin merkkihuollettu auto. Vai olisiko mahdollista, että jarrunestettä ei asiakkaalta laskuteta? :evil:
Tiedän tapauksen, jossa kaksipyöräisen huolto-ohjelmaan kuului keulaöljyjen vaihto ja siitä muistettiin laskuttaakin. Huollon jälkeen asiakas meni kuitenkin kyselemään huollosta, että mitähän kautta ovat ne vaihtaneet, kun eivät hänen ennen huoltoa tulppiin laittamansa sinettilakat ole murtuneet... :roll:

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 08.12.2012 14:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

Nykyiseen kuluttajansuojakäytäntöön kuuluu, että myyjällä on oikeus korjata virhettä, eli oikeastaan huollossa riittää, että laskuttaa ja leimaa huoltokirjan. Loput voi tehdä vasta sitten, kun asiakas nimenomaisesti jostakin valittaa.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 21.12.2012 23:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

No niin, kävikö mielessä seuraava skenaario joka syntyy tästä ajatuksesta joka mainittiin: " Niin mustaa ja vähän oli."

Eli, Ealab katsoi että öljyä alle tikun alapään eli pirun vähän. Väitän että edellisessä huollossa homma oli tehty kynällä, eli, öljyjä ei oltu vaihdettu, saati lisätty. Laskutettu ne tietty oli.

Kirjoittaja:  RPekka [ 21.12.2012 23:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

Huikko kirjoitti:
Meinaat ihan selvin päin, että jos asiakas menee valittamaan liikkeeseen, että "mun punto vie 45 litraa öljyä öljynvaihtovälille" joka on siis 30 000km...niin sieltä sanotaan että DIN-normien mukaan se on ihan normaalia. Jatka ajoa vaan ja meillä on muuten 200 litran tynnyrit tarjouksessa...ei se vika ole, eikä missään tapauksessa mene takuuseen...???

Ainakin Opeleissa tämä oli "normaalia" eikä korjaantunut vaikka myöhemmin ko. yksilöön vaihdettiin takaisinkutsuna (isommat) männät.

Kirjoittaja:  rape [ 21.12.2012 23:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

Minulle Fiatit ovat tuttuja merkkejä. Öljynkulutus on normaalia bensakoneissa, oma Stilo 1.8 kulutti öljyä tuplat mitä tuo mainitsemasi Punto. Sanottakoon, että nämä koskevat kyllä vanhempia malleja ja dieselit Fiatilla ovat huolettomia ainakin oman kokemuksen mukaan. Ei sen silti pitäisi viedä noin paljoa öljyä, eihän se vuoda?

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 22.12.2012 02:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

Cikatti kirjoitti:
No niin, kävikö mielessä seuraava skenaario joka syntyy tästä ajatuksesta joka mainittiin: " Niin mustaa ja vähän oli."

Eli, Ealab katsoi että öljyä alle tikun alapään eli pirun vähän. Väitän että edellisessä huollossa homma oli tehty kynällä, eli, öljyjä ei oltu vaihdettu, saati lisätty. Laskutettu ne tietty oli.


Ja jos tästä valittaa, riittää että huolto vaihtaa öljyt, sittenhän kaikki on kunnossa :evil:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 22.12.2012 16:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Naapurin Punto

Muistattehan autohuoltojen vertailu TM:ssä vuosikymmeniä sitten ja sitten he uusivat testin 10 vuotta myöhemmin niin olipa hieno otsikko sillä artikkelilla: VALOHOIDON PALUU
Tänä pnä kun raha on vielä tiukemmassa kuin ennen niin kyllä kusetuskulttuuri jatkuu.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/