Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Mikä nelivetoinen? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=20&t=17129 |
Sivu 1/3 |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 21.01.2014 19:00 ] |
Viestin otsikko: | Mikä nelivetoinen? |
Talvi on taasen mahdollistanut liukastelevan ajotyylin ja ainakin itse olen taas 4x4-kydön vallassa. Oma mielipiteeni kohteesta on jo aika varma, mutta ajattelinkin herätellä keskustelua aiheesta "Minkä nelivetoisen valitsisit?" Lähdetään liikkeelle ajatuksesta, että hintaluokka on vapaa mutta perusteltava. Lisäksi olisi mielenkiintoista kuulla, mitkä ovat niitä tärkeitä ominaisuuksia valinnan takana mutta myös samalla millaiseen käyttöön ja arkiympäristöön nelivetoinen tulisi? |
Kirjoittaja: | jean-michel [ 21.01.2014 19:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Unimog, pitkällä hytillä ja kippilavalla. Perusteet: kulkisi pienkuormain mukavasti perille saakka, koira mahtuisi koppiin ja kipillä voisi kuskata pieniä multakuormia. Jaa henkilöauto? Varmaankin vetojuhdaksi LD discovery 3, riittävä vetopaino ja oikea neliveto. Kaupunkihuristeluun Mb GL tai R-type jos ei ole hinnasta kiinni. |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 21.01.2014 19:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Xantia Break Activa V6 TCT Automatic 4x4 Varusteista tärkeimmät ilmastointi ja nahkaverhoilu, optiona irrotettava lasikatto ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 21.01.2014 20:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Audi quattro ![]() Yks näiden kanssa pelannut on vakaasti sitä mieltä että japseista Patrol on ainoa jossa tekniikka oikeasti kestää, tosin Toyotan nelivetoa se viimeksi näkyi sen sivuventtiilinelosen rungon alle rakentelevan, Nissanin akselistot kun oli liian leveitä, vähän karheana oli tuosta toyotasta. Joku 4X4 lavapaku olis kätevä, tarjonta vaan on sellaista että halvalla saa enemmän riesaa kuin hyötyä ![]() Parastahan moisessa olis kuljetuskyky ja vetopainot, ajettavuus sellainen että Citroën tuntuu loistoautolta ![]() |
Kirjoittaja: | Hessu [ 21.01.2014 20:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Itsellä on nyt talviautona diudi A3 sportback quattro, ja käytännön kokemukset haldexista ovat huomattavasti positiivisemmat kuin ennakkokäsitykseni. Auto myös kääntyilee "aktiivisessa" ajossa herkemmin kuin pitkittäiskoneiset isosiskonsa. Eipä tuo silti se unelmien auto ole. Siihen tarvittaisiin isommat sisätilat, pehmeämpi jousitus, automaattivaihteisto, lisää tehoa, parempi äänieristys, lisää varusteita, parempi äänentoisto jne. Kyllähän se valinta taitaisi olemassa olevista autoista kohdistua näiden premium-merkkisten henkilömallien isomman pään yksilöön, suomeksi A8/7er. |
Kirjoittaja: | rundvik [ 21.01.2014 22:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Minulle sopisi full time 4wd.Linkkissä on 4wd pohdintaa englanniksi. http://www.allpar.com/eek/k/SUVs.html |
Kirjoittaja: | vibes [ 21.01.2014 23:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Varmaan Audi A5. Ai miks? No ku se on mun silmään kaunein auto mitä on ikinä tehty. Älkää kivittäkö. |
Kirjoittaja: | citrique [ 22.01.2014 01:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
"Lähdetään liikkeelle ajatuksesta, että hintaluokka on vapaa mutta perusteltava. Lisäksi olisi mielenkiintoista kuulla, mitkä ovat niitä tärkeitä ominaisuuksia valinnan takana mutta myös samalla millaiseen käyttöön ja arkiympäristöön nelivetoinen tulisi?" vaatimuksena perheen kakkosauto joka ei vaadi harrastamista ja tuo vaimon+lapset (3) kelissä kuin kelissä perille eikä sisällä mitään elektroniikkahienouksia. hintaluokka muutama tonni (4-6) perusteluna se että jos enemmän lyö kiinni niin harrastukset kärsii... ![]() Vibesin kanssa samoilla linjoilla, A5 audi on kyllä klassisen kaunis, mutta uskaliasta on tuplaviiksipalstalla heittää että kaunein ikinä... ![]() |
Kirjoittaja: | kaseva [ 22.01.2014 04:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Heh... juuri eilen kun kiipesin tyhjän kaffekupin kans sisäpaloportaita kohti porisevaa pannua niin katselin ikkunoista kerros kerrokselta naapuritontilla makoillutta valkoista grafittiharmailla vanteilla varustettua kaksovista... A5 siellä oli ja on se hieno. Kompakti, varmasti saa tehokkaalla koneella ja nelivedolla. Valitettavasti tylsä. A5 on varmasti hyvä, mutta hei, oikeasti... Mihin noustessa tulee se Hrrrrrr-fiilis? Range Rover. ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 22.01.2014 08:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Les Excentriques kirjoitti: Xantia Break Activa V6 TCT Automatic 4x4 Varusteista tärkeimmät ilmastointi ja nahkaverhoilu, optiona irrotettava lasikatto ![]() Tämä kuulostaa hyvältä ![]() Lisätään diravi ja vaikka cx-tasoinen jousitus. Jos uudempaa lookkia haluaa niin koriksi 508 stw. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 22.01.2014 10:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Höh, miksi se ilmeisin vaihtoehto on vielä mainitsematta? ![]() Nelikko-Beksä, tietysti. |
Kirjoittaja: | citroen for ever [ 22.01.2014 11:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Tulsku kirjoitti: Höh, miksi se ilmeisin vaihtoehto on vielä mainitsematta? ![]() Nelikko-Beksä, tietysti. Ehkä siksi kun tää on muut merkit palsta. Ehkä myös se että ehjän löytäminen voi olla vaikeaa. Mulle vois kelvata Dangel jumpy lyhyt 5 paikkanen tehokkaimmalla dieselillä ja automaatilla. Hitaa tulis kuulema Suomessa ostettuna uutena n.80k€ Dangelilta lähtiessä verottomana n.40k€ |
Kirjoittaja: | RPekka [ 22.01.2014 20:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
citroen for ever kirjoitti: Tulsku kirjoitti: Nelikko-Beksä, tietysti. Ehkä myös se että ehjän löytäminen voi olla vaikeaa. Mulle vois kelvata Dangel jumpy lyhyt 5 paikkanen tehokkaimmalla dieselillä ja automaatilla. Hitaa tulis kuulema Suomessa ostettuna uutena n.80k€ Dangelilta lähtiessä verottomana n.40k€ Veikkaan että 40 k€ saisi kunnostettua huononkin nelikko-BX:n melko virheettömään kuntoon. |
Kirjoittaja: | rundvik [ 22.01.2014 20:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Tulsku kirjoitti: Höh, miksi se ilmeisin vaihtoehto on vielä mainitsematta? ![]() Nelikko-Beksä, tietysti. Hyvä valinta,minä haveilen tällaisesta : Citroen BX 4TC. |
Kirjoittaja: | Peksi [ 22.01.2014 21:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
maasturisti kirjoitti: Unimog, pitkällä hytillä ja kippilavalla... Ehkä kuitenkin vahva ja luotettava Renault olisi sittenkin SE vaihtoehto: http://www.youtube.com/watch?v=7pMJcJPh_hY ![]() |
Kirjoittaja: | jean-michel [ 22.01.2014 23:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Peksi kirjoitti: maasturisti kirjoitti: Unimog, pitkällä hytillä ja kippilavalla... Ehkä kuitenkin vahva ja luotettava Renault olisi sittenkin SE vaihtoehto: http://www.youtube.com/watch?v=7pMJcJPh_hY ![]() Pikkumoggia rumempikin siis löytyi. Buldoggi moggi olisi se oikea. Tuollainen entisöity meni taannoin ohi, kun jahkasin kauppaa liian kauan http://www.nettikone.com/unimog/auton-a ... yo/1260157 18+3 vaihdetta, paineilmalukot, voiman ulosotto, vinssi nokalla ja hiabissa. 6,3 tm nosturi 10 m ulottuvuudella, henkilönostokori, tukkikoura ja kippikärry tukkipankoilla 16 m kuormalle katsastettuna. Hinta oli alle euron kilo. Olisi ollut hyvä harrastusauto. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 29.01.2014 22:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Nelikko Bäksä olis ihan kiva mutta kun se on niin luokattoman huonosti tuotettu. Vedon spoorit pettää ja mistä sitä sitten tietää onko se hankinnassa oleva nelivetopäksä edes asiallisesti korjattu spooreistaan tai ollenkaan. Ja onko ne korjatut sitten kestäneet, oikeasti? |
Kirjoittaja: | Ralle [ 04.02.2014 01:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Cikatti kirjoitti: Nelikko Bäksä olis ihan kiva mutta kun se on niin luokattoman huonosti tuotettu. Vedon spoorit pettää ja mistä sitä sitten tietää onko se hankinnassa oleva nelivetopäksä edes asiallisesti korjattu spooreistaan tai ollenkaan. Ja onko ne korjatut sitten kestäneet, oikeasti? Kyllä ne boorit kestää kovempaakin käyttöä. |
Kirjoittaja: | sitikkaporo [ 04.02.2014 09:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Parin kuukauden Land Rover Freelander 2 -kokemuksella voin suositella tätä mallia. Meillä on köyhällistömalli, edes ulkolämpötilan mittaria ei ole, vakionop.säädin puuttuu, normi manuaali (6-lovinen kylläkin) ym ym. Mutta perusasiat on samat kuin kalliimmissa:alusta on yhtenevä (toki kalliimmissa on valittavissa mm. alustan mukaan säätyvä vetotapa), TD4-kone on sama (kalleimmissa V6 kai). Ja turvallisuusvarusteet on hyvät karvalakkimallissakin, tyynyä joka kulmassa, myös ikkunoiden kohdalla. Ajon aikainen webasto (ei saa kelloa rahallakaan tähän malliin) lämmittää koneen ja kabiinin hyvin, ei ole kylmä vielä tullut. Se mikä puuttuu on alennusvaihde, mutta kyllä tällä aika pahasta paikasta selviää, varsinkin jos vertaa muihin "katumaastureihin". Ei ole vaan lunta tullut riittävästi, jotta pääsis testaamaan syvempään hankeen. Vetokykyä jarrullisena 2000 kg, ja liukkaalla/kaltevalla siirsin kaverin 1500 kg as.vaunua, ei ollut minkäänlaisia ongelmia. Mukava auto myös arkiajossa, ei toki Citikan veroinen alusta mutta kuitenkin. Kulutus nyt on suurempi, käytännössä seka-ajolla 8,5 l/100 km. |
Kirjoittaja: | Vehvis [ 07.02.2014 18:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Ai hitto että tuo Dangelin Jumper oliskin kätevä! Olen piruillessani miettinyt että jos olis oikein älyttömästi rahaa niin työautoksi ottaisin Mersun neliveto-Sprinterin, koska Mersuhan on maailman paras auto eikä siinä ole vikoja, kuulemma. Paitsi pakettiautoissa Hiace on vielä Mersuakin parempi. Kylläpä siinä Hiace-miehen hymy hyytyis kun olis tuommonen nelikkoranskis. Vois vaan heille todeta että "Ai sulla on noin pieni nelivetopaku? Ja saako siihen lisävarusteena ostettua ajo-ominaisuudet?" Ja siviilinelikoksi olis varmaan sitten pakko ottaa se Audi A6 farkku. Tai kyllä mulle oikeastaan riittäis se Skoda Octavia farkkukin nelikkona. Samoista palikoista kai ne on tehty, ja mieluummin leimautuisin Skoda-mieheksi kuin Audi-mieheksi. |
Kirjoittaja: | Aakku [ 07.02.2014 18:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Kyllä mulle nyt toistaiseksi riittää nykyinen Willys Jeep CJ-5 vm.-57 Hurricane 2,2 litran sekaventtiilikoneella. Tänään tosin katselin ihan tosissani sellaista järkiautoa, kuin Dacia Dusteria. Olis sopiva marja-auto, eikä ehkä tulis naapuritkaan kovin kateellisiksi. |
Kirjoittaja: | 58make [ 19.02.2014 11:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Citikka kausi loppui muutama vuosi sitten toistaiseksi, nyt käytössä Kia Sportage V6 Active automaatti, neliveto jonka voi kytkeä kiinteäksi, tuolla on hyvä kiskoa koppivenettä ja pääsee myöskin kotipihasta pois talvella, mihin ei etuvetoisella pysty, rinnetontti ja jyrkkä mäki. Tuolla mennään nyt, kyyti on hieman kovempaa kuin C5 Citikalla. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 26.02.2014 10:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Nelivetoisista autoista maantieajossa on pitkähkö kokemus, tuolta armeijan ajoista lähtien. Silloin ajelin jonkin verran 4-vetoisella VW Caravelle Syncrolla (transporterin oloinen), jossa oli nimenomaan ne 16 tuuman korkeat "maastopyörät", samaa peliähän oli armeijassa myös 14-tuumaisilla kiekoilla. Se oli muuten niin käsittämättömän maastokelpoinen auto pitkine joustovaroineen sekä joka päästä lukittavine nelivetoineen, että maastoajokurssilla ei meinannut ensin uskoa minkälaista mäkeä se kiipeää puolen metrin hangessa. Ja olis se sen ajan mittapuun mukaan hyvä ajaa maantielläkin, vakaa ja varma sohjossakin. Sittemmin siviilipuolella 4-vetobeksi oli miellyttävä kokemus, mutta leluksi se paremmin sopii kuin käyttöautoksi. Subaru SVX oli maantiellä, huonoissa oloissa (esim 10cm sohjokerros tiepolanteissa) paras auto ajolleen jota olen koskaan ajanut. Ja oikea neliveto, ei mikään haldex - kytkinpakka - etovetomukaneliveto. Siinähän oli ihan mekaaninen keskitasouspyörästökin, siinä vdt-mallissa joka minulle sattui. Siitä löytyy paljonkin tarinaa netistä, mutta sekin on harrasteauto jo tänä päivänä, ei jokapäiväiseen ajoon. Huoltokulut astronomiset... Lexus RX400h on suomen mittakaavassa kallis, mutta mukava neliveto kaupunkiin. Maantiellä aika keskinkertainen ajaa, toki kohtuullisen hiljainen. Kaupungissa pieni ja kätevä, paljon pienempi kuin esimerkiksi Range Rover. Ja kulutus on se alle 10 aina, vaikka liikenne olisi jatkuvaa kaupungissa tökkimistä. Audeja olen kokeillut moniaita, viimeisenä 2008 S8 jota minulle tarjoteltiin, mutta ei vaan sytytä. Ajossa tunne on kuin piiskaisi saksanseisojaa. Vaikka niissä on säädettävä ilmajousitus, jotenkin se auto tuntuu vaan niin... epäkäteensopivalta ja pintakovalta. |
Kirjoittaja: | Pete H [ 26.02.2014 20:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä nelivetoinen? |
Toyota 4-Runner. Tuolla on tullut ajeltua suht paljon. 5 hlöä perheessä ja ilmastointi. Kulkee nätisti tiellä ja tien vieressä. |
Sivu 1/3 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |